Gå til innhold

Om han får tilbake på skatten når jeg har betalt barnehage og huslån?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen min flyttet fra hverandre i fjor. Siden mai-2013 hr jeg betalt barnehage og huslån. I dag hadde vi en diskusjon angående det om han får tilbake på skatten om noe av det egentlig skulle gå til meg, da med tanke på skattefradrag for barnehage og huslån. Lånet tår enda på begge to, men jeg betaler. Noen som har tanker omkring dette?
Jeg får bidrag etter privat avtale oss i mellom. Den er nøyaktig det NAV regnet ut på kalkulatoren i følge min mann.. Vi har ikke tatt ut skilsmisse eller seperasjon enda..

Anonymous poster hash: 6820c...f8b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo helt an på hvorfor du har betalt huslån og barnehage? Er det fordi du alene bor i huset og du får barnebidrag? Om du har betalt alt pga han hadde dårlig råd så bør nok han kanskje betale deg litt tilbake nå som han får tilbake på skatten, ellers skjønner jeg ikke hvorfor han skal det.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jeg som bor her i huset, men han får skattelettet på grunn av husgjelden, som jeg betaler? Det blir jo ikke riktig det? Det jeg får i bidrag er knappe 1000 kroner mer enn bare det jeg betaler hver måned i barnehage. Om det hadde vært oppført at det er jeg som betaler barnehagen ville vel ikke han fått samme fradrag? I alle fall ikke på huset?
Det var ikke fordi han har dårlig råd, men fordi jeg ble boende og har betalt gjelden.. Han bor faktisk til under halv pris, der han leier nå, av det jeg betaler på gjeld og kommunale avgifter her.

AnonymBruker
Skrevet

Da han flyttet hut var huset belånt over pipa, så vi hadde tapt mye på å selge det, derfor ble det best å gjøre det sånn her, tenkte vi...

AnonymBruker
Skrevet

Da han flyttet hut var huset belånt over pipa, så vi hadde tapt mye på å selge det, derfor ble det best å gjøre det sånn her, tenkte vi...

Derfor man ikke skal låne over pipa.

Anonymous poster hash: 2c9ff...9ca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tjener bare halvparten av det han tjener, derfor ville jeg ikke fått overtatt lånet og han ville ikke hatt noe igjen av t vi solgte huset da vi hadde gått i underskudd..

Huff da, ble mye ;P

AnonymBruker
Skrevet

Om det er du som har betalt lånet helt og alene så er det du som skal ha fradraget for rentene de månedene. Det samme gjelder for barnehagen, fradraget der.

Endre din selvangivelse til dette. Send med en forklaring. Det er ikke ditt ansvar om din eksmann gjør det samme, men gi ham beskjed.

Gikk gjennom det samme for noen år siden og gjorde det på denne måten etter råd fra advokaten min. Fikk det gjennom hos skatteetaten uten problemer. Hva som skjedde med skatten til eksen vet jeg faktisk ikke den dag i dag, men jeg fikk rett fradrag utfra hva jeg hadde betalt.

Og barnebidrag har ingenting med denne saken å gjøre, så det skal holdes helt utenom.

Anonymous poster hash: 02e1d...f0e
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om det er du som har betalt lånet helt og alene så er det du som skal ha fradraget for rentene de månedene. Det samme gjelder for barnehagen, fradraget der.

Endre din selvangivelse til dette. Send med en forklaring. Det er ikke ditt ansvar om din eksmann gjør det samme, men gi ham beskjed.

Gikk gjennom det samme for noen år siden og gjorde det på denne måten etter råd fra advokaten min. Fikk det gjennom hos skatteetaten uten problemer. Hva som skjedde med skatten til eksen vet jeg faktisk ikke den dag i dag, men jeg fikk rett fradrag utfra hva jeg hadde betalt.

Og barnebidrag har ingenting med denne saken å gjøre, så det skal holdes helt utenom.

Anonymous poster hash: 02e1d...f0e

Takk for svar, det var veldig hjelpsomt :-)!!

AnonymBruker
Skrevet

Enig med #7, det er den riktige måten å gjøre det på.

Anonymous poster hash: 5bac7...c99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...