Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Tidligere idag så klarte jeg å sparke hardt inn i et stort objekt og jeg kunne bokstavelig talt høre at det knaset. Det gjorde sinnsykt vondt og smerten gikk ikke over slik det pleier å gjøre når man bare har forslått tåa.

Jeg vet man ikke kan gjøre noe med dette, man må bare vente til det gror av seg selv. Er ganske sikker på at det er brudd for jeg kan ikke røre tåa noe uten at det gjør sinnsykt vondt og den er rød og hoven.

Jeg har nå teipet tåa sammen med "naboen sin" men da spriker disse to fra de andre tærne, noe som gjorde vondt så jeg har tatt gassbind rundt foten for å holde alle samlet.

Problemet nå er at jeg ikke klarer å gå i det heletatt. Uansett hvordan jeg tråkker ned med foten så gjør det så vondt at jeg nesten faller i bakken.

Har du hatt brudd i tå og hvordan gjorde du det i perioden mens du ventet på at det skulle bli bedre?

Skrevet

Jeg hadde brudd i lilletå for 10 år siden,men husker enda nå idag hvor vondt det var etter at jeg fikk den gymbenken som sto oppå 3 andre gymbenker rett over den.

Foreldrene mine trodde ikke det var brudd, så jeg var ikke engang innom legen faktisk.. Men nå idag, 10 år etterpå har jeg knekt den opp igjen og rettet den (kirurgisk,ja), den hadde grodd skjevt og ble bare verre og verre.

For all del dra til legen!

Skrevet

Har vært i kontakt med legevakta og fått beskjed om at det ikke gjøres noe når tåa fortsatt er i riktig stilling (som den er hos meg). Kun om den står i feil stilling, da knekker de den på plass.

Skrevet

Greit å dra til legen og få sjekket, hvertfall når det er såpass vondt.

Jeg gjorde det selv for noen år siden, sammen med en stygg forstuing av hele foten, men tåen var det minste problemet da.

Den var svakt skjev, men ikke noe legen ville rette opp i, da dette var 3 uker etter bruddet, fordi legevakten i første omgang ikke sjekket for brudd.

For meg ville det vært mer ulempe og ubehag med å rette opp til at det ville veie opp for fordelen, som kun er kosmetisk, tenker ikke på det lenger.

Få sjekket dette.....

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det var så smertefullt jeg, klarte fint å gå så lenge jeg ikke la vekt på lilletåen. Ble oppdaget ved en senere anledning at det faktisk var brudd og at den hadde grodd skjevt.

Anonymous poster hash: 1dc87...5d9

Skrevet

Må legge til at jeg sliter en del med leddsmerter så når jeg ikke får beveget leddene hyppig så får jeg kjempe vondt. Klarte å gå så lenge jeg ikke la vekt på lilletåa før jeg teipet den, men for å forhindre at jeg beveger tåa (gjør det av refleks pga leddsmertene) så måtte jeg teipe de fast. Jeg klarer å ikke bevege den lille, men når jeg beveger noen av de andre så følger den lille med hvis dere skjønner.

Idioten meg var hos fastlegen tidligere idag pga noe annet, men turte ikke spørre om tåa for det hadde skjedd noen få timer før jeg var der og jeg tenkte kanskje den bare var litt forslått. Burde jo ha spurt.

Jeg jobber innen helse så kanskje jeg skal spørre en av legene på jobb på mandag, selvom de jobber i psykiatrien så har de kanskje litt peil?

Gjest bustyvel
Skrevet

Gå til legen, det kan være skjevt selv om det ikke ser sånn ut. Har brukket ganske mange tær opp igjennom (takk, alle dere hester som stampet på meg), og det er j*vilg vondt...

Skrevet

Gå til legen, det kan være skjevt selv om det ikke ser sånn ut. Har brukket ganske mange tær opp igjennom (takk, alle dere hester som stampet på meg), og det er j*vilg vondt...

Får høre med lege på jobben. Har allerede snakket med legevakta og de har jo journalført dette så tviler på at de vil ta meg inn i helgen

Skrevet

Er det sånn at man må/bør teipe tåa?

Når jeg har den teipet kan jeg nesten ikke bevege selve foten oppover fordi det da gjør vondt i lilletåa. Derfor jeg ikke klarer å gå på foten for den peker for mye nedover.

Uten teip får jeg holdt foten rett, vond å gå på, men overkommelig.

Hvis den må være teipet må jeg få tak i krykker.

Skrevet

jeg knakk lilletåa når jeg var 7 år gammel. det er nå 15 år siden snart. og jeg kan fortsatt huske den enorme smerten dette ga meg. falt sammen på gulvet med et hyl. virkelig aldri kjent så ille smerte før. når vi kom hjem (dette var på ferietur), så dro vi innom en legevakt og fikk sjekket det, og det var et brudd sa legen. jeg fikk tapet sammen 3 tær for at det skulle holde seg stabilt til det fikk grodd skikkelig, hoppet rundt på en fot i 2 uker eller noe.

så et spm lengre oppe om en skal/bør tape tær som er knekt. jeg vil anefale deg det, så beinet får grodd. for beinet stadig er i berørelse, så vil det ikke gro skikkelig, og du vil ha smerter helt til du knekker det opp igjen. men det gjøres sjelden noe med tær som er knekt så lenge de står fint, uten skjevhet. det fikk ihverfall jeg beskjed om når jeg fryktet at jeg hadde knekt storetåa mi. men er aboslutt greit å få det sjekket opp. sånn for sikkerhetsskyld.

Gjest bustyvel
Skrevet

Teip tåa. Jeg har alltid gjort det (jeg tror jeg har brukket.. fire-fem tær opp igjennom. au :fnise: )

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarte å sparke hardt borti noe to dager på rad i fjor sånn at det begge gangene knaset i den samme lilletåa. Det var ganske vondt i flere uker, tåa ble hoven men var ikke deformert så derfor dro jeg ikke til legen.

Anonymous poster hash: e9621...1bc

Gjest Blomst83
Skrevet

Jeg brakk storetåa for noe år siden,og som du sier er det ikke mye de får gjort. Men den ble teipet sammen med tåa ved siden av,og så fikk jeg krykker. Greide ikke å tråkke ned på foten.

Gjest Kvinneline
Skrevet

Dra til legen. Ser noen som har brukket stortåa og kun teipet hær, men slik var det ikke til meg. Jeg måtte til røntgen og bruddet var såppas ille at jeg faktisk fikk gips på stortåa og opp leggen i 6 uker! Tåa sto perfekt den, trodde ikke den var brukket, men moren min overtalte meg til å komme meg til legen. Leddet var fullstendig knekt, og flere småben var knust. Hoppet med gips og på krykker i 6 uker, og måtte deretter teipe tåa i 4 uker til. Dra til legen, så er du i alle fall sikker! Legen sa at tåa mi ikke ville grodd sammen uten gipsen, og det kunne gått ut over balansen senere.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...