Gå til innhold

Kan arbeidsgiver trenere friskmelding/tilbake i jobb etter AAP?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Kronglete tittel, men jeg vet ikke helt hva jeg skal kalle dette.
Jeg har vært sykemeldt, både delvis og helt gjennom ett år. Før sykemeldingsperioden gikk ut var jeg blitt noe friskmeldt, og hadde det i bunn før jeg gikk over på delvis aap. Jeg er egentlig 100% ansatt fast i kommune. Så i noen måneder har jeg jobbet noen dager i uken, og hatt behandling de andre dagene.
Nå er jeg i ferd med å bli helt frisk. Behandlingen har fungert godt, og jeg vil jo gjerne tilbake i full stilling etterhvert, men ledelsen virker ikke til å ønske det. Det blir sagt at jeg "pynter på at jeg har blitt frisk" etc, og det virker jo som at de ikke vil risikere å ha meg i jobb. De vil gjerne at jeg skal jobbe mer, men vil feks ikke lønne meg, og jeg begynner å føle meg usikker på hva de egentlig har rett til her.
Jeg har sagt at dersom det blir avklart med NAV, så kan jeg gjerne jobbe mer, men vil gjerne få komme meg tilbake så fort som mulig nå, og ihvertfall vite litt mer når de tenker at dette kan gjøres. Jeg har selvsagt vist forståelse for at det er vikar i deler av stillingen min, og at de skal få tid til å gjøre ting på skikkelig måte.
Målet har hele tiden vært at jeg skulle tilbake i den vanlige stillingen min, og jeg har vært tydelig på det hele veien.
Har arbeidsgiver rett til å nekte meg å komme tilbake til min stilling? Det er forøvrig en IA kommune. Det er egentlig greit for meg om de vil omplassere meg til noe annet, om det er eneste mulighet, men jeg vil gjerne få jobbet det kan jeg kan siden jeg er frisk nå, og ikke bare få vite at det blir avgjort senere.
Kan noen fortelle meg hva de egentlig har rett til? Jeg har gjennomsøkt personalhåndboka, men kan ikke finne ut av dette.

Anonymous poster hash: 30a77...f90
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jeg sikker på at NAV kan hjelpe deg med. De vil gjerne tilrettelegge for å få folk ut i jobb. Det høres ulovlig ut (uten at jeg kan noe om paragrafene) å nekte deg å friskmelde deg. Sørlig om du er fast ansatt. Om du er medlem av en arbeidstakerorganisasjon, kan sikkert de også hjelpe deg og gi veiledning.

Anonymous poster hash: 7440b...506

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk. Det er litt vanskelig å få tak i saksbehandleren min på NAV, men jeg skal ikke gi meg før jeg har klart det. Har fagforening, så jeg kan snakke med de og. Er litt redd for å si til NAV at jeg er bra. Er redd for at de skal ta fra meg AAPen, noe som er krise når ikke arbeidsgiver lar meg jobbe mer.

Ble en skikkelig nedtur-dag dette.

AnonymBruker
Skrevet

Det er fsgforeningen din som er de rette å kontakte her, ikke NAV. Kontakt dem på mandag, eller over påske så skal du se det ordner seg.

Har du fast stilling har du krav på å gå tilbake til den når du er frisk nok, i det timeantallet du hadde før du ble syk.

Anonymous poster hash: d5e5c...147

Skrevet

Du har rett til å begynne på igjen i stillingen når du ikke lengre er arbeidsufør. Det er ikke arbeidsgiver som avgjør dette, så i de kan ikke si noe om du møter opp på jobb og vil jobbe fullt igjen. Det kan du i prinsippet gjøre når som helst. Trenger du tilrettelegging etc må det imidlertid gjøres i nærmere dialog med arbeidsgiver.

Men: Når du sier at du er frisk og vil jobbe, må det jo være en realitet i det. Her høres det ut som arbeidsgiver, med eller uten god grunn, har en mistanke om at du ennå ikke er frisk. Du må være forberedt på, som jo helt riktig er, å bli "bedømt" i ditt arbeid med en forutsetning om at du da leverer fullt ut. Det høres jo ut som du selv også er litt i tvil om dette, all den tid du er redd for at NAV tar fra deg AAPen? Er du helt frisk så trenger du jo ikke AAP.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært der, mistet jobben rett før jeg skulle starte etter 1 år sykmeldt. De har rett på og si deg opp etter ett år og ha loven på sin side. Det er heller ikke uvanlig at de omorganiserer stillinger for da har de og sitt på det tørre. Det er nok ikke uvanlig det du opplever her. Hadde vært ansatt i himla mange år og vips så var jeg ute. Du har faktisk ikke rett på stillingen din når du kommer tilbake. Hos meg hadde de "omorganisert" og hadde plutselig ikke bruk for meg. men vet de ansatte en mens jeg var sykemeldt.

Anonymous poster hash: e6037...4fd
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk også på AAP, men begynte 20% i min stilling i mnd 10 av sykemeldingen, og var oppe i 50% ved 1 år, og var dermed kun innom AAP 1 mnd siden jeg gikk fra 50% til 100% på kort tid - siden arbeidsgiver sa til meg at min stilling er 100% og kunne jeg ikke yte det, så var ikke jeg egnet til jobben, for å dele den opp i 2 stillinger med 50% var uaktuelt.

Er fremdeles ute i 100% arbeid, med min kroniske sykdom

Anonymous poster hash: 5e629...73f
Skrevet

Jeg har vært der, mistet jobben rett før jeg skulle starte etter 1 år sykmeldt. De har rett på og si deg opp etter ett år og ha loven på sin side. Det er heller ikke uvanlig at de omorganiserer stillinger for da har de og sitt på det tørre. Det er nok ikke uvanlig det du opplever her. Hadde vært ansatt i himla mange år og vips så var jeg ute. Du har faktisk ikke rett på stillingen din når du kommer tilbake. Hos meg hadde de "omorganisert" og hadde plutselig ikke bruk for meg. men vet de ansatte en mens jeg var sykemeldt.

Anonymous poster hash: e6037...4fd

Jo, du har rett på stillingen din når du kommer tilbake.

Nei, de kan ikke uten videre si deg opp etter 1 års sykmelding. Du er ikke lengre fredet etter aml. 15-8, men det er like fullt slik at de må ha saklig grunn etter aml. 15-7. Det er en vurdering av blant annet mulighet for tilrettelegging, hvor lenge det er til du er antatt tilbake, hvor lett det er å skaffe vikar, arbeidstakers medvirkning etc.

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg er ikke i tvil selv om at jeg er frisk, så det er ikke derfor jeg syns dette er vanskelig. Jeg vet bare ikke helt hva arbeidsgiver har rett til her ;) det jeg var redd for i forhold til dette NAV og aap var dersom arbeidsgiver faktisk kunne trenere/stanse meg fra å komme tilbake fullt, og jeg sier ifra til NAV at jeg er frisk. Da kan jo NAV i følge det som står på sidene deres trekke seg ut, mens jmin arbeidsgiver bare vil betale meg for deltidsstilling. Økonomisk sett hadde det blitt grusomt.

Jeg skjønner at en arbeidsgiver ønsker å være sikker, men jeg syns det er vanskelig å godta at det skal være så uvant for de at noen blir frisk etter behandling.

Jeg har jo uansett ikke lyst til å være veldig tvert og vanskelig i denne situasjonen, men jeg har heller ikke lyst til å være "trygdemottaker" når jeg er funksjonsfrisk igjen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...