AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #1 Skrevet 11. april 2014 En grønnsak som er produsert i Norge hvor det er brukt kunstgjødsel og sprøytemidler på. Eller Økologisk grønnsak, kun tilført naturlig gjødsel produsert i utlandet. Og hvorfor velger du som du gjør? Anonymous poster hash: 5091a...9fc
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #2 Skrevet 11. april 2014 Jeg velger den som er billigst og som ser fin ut. Økonomi er alene årsaken til valgene mine. Billigst mulig og greie råvarer. Anonymous poster hash: ffd60...699 1
Puppy Papaya Skrevet 11. april 2014 #3 Skrevet 11. april 2014 Jeg velger den som er billigst og som ser fin ut. Økonomi er alene årsaken til valgene mine. Billigst mulig og greie råvarer. Anonymous poster hash: ffd60...699 Samme her.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #4 Skrevet 11. april 2014 Jeg velger bare utsøkte epler som er dyrket på en rosa bomullseng i himalaya fjellene jeg. Alle som ikke gjør dette, er bare sååå fordummede. Gid a meg. Anonymous poster hash: bc0af...abe 2
Anglofil Skrevet 11. april 2014 #5 Skrevet 11. april 2014 (endret) Jeg velger stort sett det som er billigst, evt det jeg vet er godt (f.eks et foretrukket merke). Mvh Yvonne Endret 11. april 2014 av Yvonne
chouette Skrevet 11. april 2014 #6 Skrevet 11. april 2014 Jeg er litt 'nyt Norge' blendet. Strekker meg langt for å være norskdyrket og produsert mat. 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #7 Skrevet 11. april 2014 Jeg er litt 'nyt Norge' blendet. Strekker meg langt for å være norskdyrket og produsert mat. for å velge!* Anonymous poster hash: 91d83...8aa
Purple Basil Skrevet 11. april 2014 #8 Skrevet 11. april 2014 Da velger jeg økologisk. Rett og slett for å unngå giftstoffene i maten. Ellers så er jeg fan av lokalmat, men da uten "gift" 2
She_Leiva Skrevet 11. april 2014 #10 Skrevet 11. april 2014 Jeg velger økologisk dersom økonomien tillater dette, men det er også en nødvendighet for meg at varen ser bra ut, så om jeg ser at de økologiske blomkålene ser grusomme ut opp mot de andre, så går jeg for de som ikke er økologiske f.eks. 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #11 Skrevet 11. april 2014 på grunn av økonomi må jeg velge etter pris. er fan av butikkene på grønland i oslo feks hvor de har kjempefine grønnsaker og masse god frukt til en brøkdel av hva som er på butikken (kommer så klart ann på hvilken butikk det er) :D kom hjem med salat en gang, å den var det sånn lus i. tyder på at det ikke er brukt sprøytemidler på det, å det er heeelt greit (må sies at jeg googlet det før jeg spiste salaten etter at den ble grundig vasket ) Anonymous poster hash: 230d3...375
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #12 Skrevet 11. april 2014 Da velger jeg økologisk. Rett og slett for å unngå giftstoffene i maten. Ellers så er jeg fan av lokalmat, men da uten "gift" Men hvorfor tror du at du automatisk unngår giftstoffer ved å kjøpe økologisk? Økologiske grønnsaker kan f.eks. inneholde mye mer tungmetaller enn konvensjonelt dyrkede hvis de dyrkes i områder hvor jordsmonnet er rikt på sånt. De kan også i noen tilfeller være smittekilder for ymse patogener. Og "naturlig gjødsel"? Naturlig er ikke det samme som ufarlig. I mange land (ikek Norge) er f.eks. kobber tillatt som økologisk plantevernmiddel. Svovel er et annet eksempel. Giftige stoffer begge to. Anonymous poster hash: 9d29a...3ae 1
Purple Basil Skrevet 11. april 2014 #13 Skrevet 11. april 2014 (endret) Men hvorfor tror du at du automatisk unngår giftstoffer ved å kjøpe økologisk? Økologiske grønnsaker kan f.eks. inneholde mye mer tungmetaller enn konvensjonelt dyrkede hvis de dyrkes i områder hvor jordsmonnet er rikt på sånt. De kan også i noen tilfeller være smittekilder for ymse patogener. Og "naturlig gjødsel"? Naturlig er ikke det samme som ufarlig. I mange land (ikek Norge) er f.eks. kobber tillatt som økologisk plantevernmiddel. Svovel er et annet eksempel. Giftige stoffer begge to. Anonymous poster hash: 9d29a...3ae Jeg ga mitt svar ut ifra hvordan jeg tolket hovedinnlegget - at den økologiske var uten gift. Ser man bort ifra dette så vet jeg at økologisk ikke alltid er det beste valget, men det var heller ikke dette jeg svarte på. Endret 11. april 2014 av josefin88 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2014 #14 Skrevet 12. april 2014 Kjøper alltid det økologiske altenativet om det er noe. Men det er synd at økologiske matvarer virker å være dyrere. Anonymous poster hash: a1e4b...d09 1
Zzyzx Skrevet 13. april 2014 #15 Skrevet 13. april 2014 Jeg kjøper ikke økologisk hvis jeg kan unngå det.
debattanten Skrevet 13. april 2014 #16 Skrevet 13. april 2014 Men hvorfor tror du at du automatisk unngår giftstoffer ved å kjøpe økologisk? Økologiske grønnsaker kan f.eks. inneholde mye mer tungmetaller enn konvensjonelt dyrkede hvis de dyrkes i områder hvor jordsmonnet er rikt på sånt. De kan også i noen tilfeller være smittekilder for ymse patogener. Og "naturlig gjødsel"? Naturlig er ikke det samme som ufarlig. I mange land (ikek Norge) er f.eks. kobber tillatt som økologisk plantevernmiddel. Svovel er et annet eksempel. Giftige stoffer begge to. Anonymous poster hash: 9d29a...3ae Det med tungmetaller og den artikkelen der ble tilbakevist et par dager senere som feilinformasjon. Det stemmer ikke. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå