AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #1 Skrevet 11. april 2014 Vi leier en kjellerleilighet, og siden februar har vi slitt med maur innendørs. Først var det bare sånne små røde og svarte, men den siste måneden har vi også fått inn noen litt større svarte. Har hatt maur i alle rommene i leiligheten, mest i stua - der jeg tror de kommer inn. Har allerede brukt ca. 200 kr på å kjøpe lokkebokser og insektsspray. Lokkeboksene var bortkasta penger, synes egentlig det kom flere maur p.g.a de, men istedet for å gå inn i boksene så virret de bare rundt andre steder. Har en sånn insektsspray som jeg har sprayet ute rundt vinduer, ved bakken og rundt ytterdøra. Hjelper en liten stund, så er det på'n igjen. Har fortalt til utleieren at vi sliter med maur, og han ba meg bare fortsatte å spraye. Han fortalte også at de sliter med maur på kjøkkenet (har nå i det siste begynt å tro at det kanskje er derfra de kommer siden stua vår er rett under deres kjøkken, og jeg har sett mange maur som kryper ned fra taket i stua). Hva skal man gjøre når utleieren egentlig ikke bryr seg? Han burde jo ha leid inn et firma for å utrydde maurene for godt... Kan jeg kreve å betale mindre i husleie, helt til problemet er fikset (kom gjerne med link til lover og slikt)? Jeg er så lei av å drepe maur nesten hver dag... Anonymous poster hash: 6ff72...574
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #2 Skrevet 11. april 2014 Jeg hadde sagt opp leieforholdet og funnet meg en annen leilighet. Det du skriver vitner om en utleier som bryr seg fint lite, og kommer neppe til å koste penger for å ordne opp i situasjonen også. Anonymous poster hash: 83786...2c9 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #3 Skrevet 11. april 2014 Jeg ville funnet ny leilighet og sagt opp nåværende. Spørs hvor mye energi jeg hadde hatt så hadde jeg kanskje krevd reduksjon i husleien frem til utflyttingsdato pga manglende vedlikehold fra utleier og huseiers side. Bare for å lage litt bråk. Anonymous poster hash: 4753c...945
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #4 Skrevet 11. april 2014 Vi leier en kjellerleilighet, og siden februar har vi slitt med maur innendørs. Først var det bare sånne små røde og svarte, men den siste måneden har vi også fått inn noen litt større svarte. Har hatt maur i alle rommene i leiligheten, mest i stua - der jeg tror de kommer inn. Har allerede brukt ca. 200 kr på å kjøpe lokkebokser og insektsspray. Lokkeboksene var bortkasta penger, synes egentlig det kom flere maur p.g.a de, men istedet for å gå inn i boksene så virret de bare rundt andre steder. Har en sånn insektsspray som jeg har sprayet ute rundt vinduer, ved bakken og rundt ytterdøra. Hjelper en liten stund, så er det på'n igjen. Har fortalt til utleieren at vi sliter med maur, og han ba meg bare fortsatte å spraye. Han fortalte også at de sliter med maur på kjøkkenet (har nå i det siste begynt å tro at det kanskje er derfra de kommer siden stua vår er rett under deres kjøkken, og jeg har sett mange maur som kryper ned fra taket i stua). Hva skal man gjøre når utleieren egentlig ikke bryr seg? Han burde jo ha leid inn et firma for å utrydde maurene for godt... Kan jeg kreve å betale mindre i husleie, helt til problemet er fikset (kom gjerne med link til lover og slikt)? Jeg er så lei av å drepe maur nesten hver dag... Anonymous poster hash: 6ff72...574 Det er huseier sitt ansvar å fikse problemer med skadedyr. Men leieboer har også en plikt om å si ifra om slike ting, om så ikke blir gjort kan ikke huseier belastes for å ikke ha ordnet opp.I ditt tilfelle er det ingen tvil da dette var slik før dere flyttet inn. Man kan jo tenke seg et eksempel der f.eks leieboere har ekstremt dårlig hygiene/orden, slik at mat avfall blir liggende og deretter tiltrekker seg skadedyr, men slik er det ikke hos deg.Etter husleieloven har du to muligheter,§2.10: enten fikse dette selv, så kreve utgiftene dekket av huseier. §2.11 Eller holde tilbake leien frem til dette er fikset http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_2 §2.10 Sitat Krav på retting av mangel Leieren kan kreve at utleieren for egen regning retter en mangel ved husrommet eller tilbehøret dersom dette kan skje uten en urimelig kostnad eller ulempe for utleieren. Vil leieren gjøre en mangel gjeldende, har utleieren krav på å få rette mangelen dersom retting kan skje uten vesentlig ulempe for leieren, og leieren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg retting. Retting skal skje innen rimelig tid etter at det er framsatt krav om det. Oppfyller ikke utleieren sin plikt til å rette mangelen, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet. Medfører rettingen arbeid, kan leieren kreve en rimelig godtgjørelse for det. §2.11 Sitat Avslag i leie Stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, er ikke leieren forpliktet til å betale leie for den tid forsinkelsen varer. Gjelder forsinkelsen bare en del av husrommet, kan leieren kreve et leieavslag for den tiden forsinkelsen varer som svarer til forholdet mellom leieverdien av husrommet og av den forsinkede delen. I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta. Anonymous poster hash: 7a2fc...777
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #5 Skrevet 11. april 2014 Det høres ut som en god del råte i huset. På våren er det lett å ta knekken på maurene når de viser seg. Derfor må en ta tak i problemet med en gang. Spray hjelper ikke, det dreper bare de maurene som alt er. En må ta knekken på de maurene som blir født. Det er det åte er til for. De åtene som er på boks er jeg enig med deg i ikke fungerer. Den jeg har best erfaring med (jeg har prøvd noen stykker) er denne: http://adm.nessemaskin.no/photos/0011-19000.25.jpg Hvorfor på våren? For da går de etter den første beste mat de finner og de finner veldig lite mat ute. Setter du frem åte så går de rett på den og mater sine små med den og sin dronning. Så dør de alle ut etter et par-tre dager. Anonymous poster hash: 3c8bd...a96 7
AnonymBruker Skrevet 12. april 2014 #6 Skrevet 12. april 2014 Takk for svar. Å flytte er ikke aktuelt (p.g.a barn som går på skole her, forholdsvis grei husleie i forhold til lignende leiligheter i området o.s.v), men får se hvor lenge jeg holder ut dette. Anonymous poster hash: 6ff72...574
AnonymBruker Skrevet 12. april 2014 #7 Skrevet 12. april 2014 Med unger i huset ville jeg fått hentet inn noen til å sjekke fukt og evt muggsporer. Skjult mugg kan gi store luftveisplager. Regningen kan husverten få. Anonymous poster hash: 4753c...945 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2014 #8 Skrevet 12. april 2014 Hold tilbake leien til det er fikset. Sett den på egen konto. Varsle husleier om dette skriftlig. Anonymous poster hash: ff5b9...bd3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2014 #9 Skrevet 12. april 2014 Med unger i huset ville jeg fått hentet inn noen til å sjekke fukt og evt muggsporer. Skjult mugg kan gi store luftveisplager. Regningen kan husverten få. Anonymous poster hash: 4753c...945 Hvem kontakter man for dette? Anonymous poster hash: 6ff72...574
AnonymBruker Skrevet 12. april 2014 #10 Skrevet 12. april 2014 Hold tilbake leien til det er fikset. Sett den på egen konto. Varsle husleier om dette skriftlig. Anonymous poster hash: ff5b9...bd3 Manglende betaling er mislighold av leiekontrakten og utleier vil med loven i hånda få kastet leietaker/TS ut. Hvis man bestiller håndverkere etc selv for å få feilen utbedret kan utleier nekte å godta regningen, og TS må føre erstatningssak for tingretten. Jeg vil igjen anbefale å finne et annet sted å bo, spesielt når du sier at du har barn. Anonymous poster hash: 83786...2c9 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2014 #11 Skrevet 12. april 2014 utleier har ansvar for general vedlikehold av bolig, har de ikke det? Maurene har nok bol et eller annet sted nær husveggen. Rydd for blader, busker og slikt, rot litt i mold og se om de er under overflaten. Legg ut gift utenfor, spray lister, kriker og kroker, vinduskarmer osv. Anonymous poster hash: 198eb...28c
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #12 Skrevet 13. april 2014 Å flytte er enklere sagt enn gjort. Er ikke like enkelt for alle å få leie heller. Ikke er det noe ledig her i nærheten for øyeblikket uansett. Så jeg får bo her en stund til. Vi trives jo her, bortsett fra maurproblemet. Skal ta kontakt med huseieren igjen, og be ham kjøpe Nippon eller lignende. Anonymous poster hash: 6ff72...574
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #13 Skrevet 13. april 2014 Jeg tror forresten ikke det er fukt/mugg-problemer her. Det ville jeg nok ha merket siden jeg har astma og allergier selv, og vi har tidligere leid en hybel med det problemet. Anonymous poster hash: 6ff72...574
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #14 Skrevet 13. april 2014 Skal ta kontakt med huseieren igjen, og be ham kjøpe Nippon eller lignende. Anonymous poster hash: 6ff72...574 Dette vil jeg fraråde. Det er nettopp slike henvendelser en huseier hater. Og du har jo allerede løsningen: Kjøp Nippon og tyt ut en stripe både her og der. Hva forventer du at huseier skal gjøre? Komme inn til deg og legge ut maurkverk? Anonymous poster hash: 7810b...643 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #15 Skrevet 13. april 2014 Dette vil jeg fraråde. Det er nettopp slike henvendelser en huseier hater. Og du har jo allerede løsningen: Kjøp Nippon og tyt ut en stripe både her og der. Hva forventer du at huseier skal gjøre? Komme inn til deg og legge ut maurkverk? Anonymous poster hash: 7810b...643 Det koster penger å kjøpe Nippon o.l, derfor! Legge det ut i leiligheten kan jeg selv, men kjøpe det kan huseieren gjøre. Anonymous poster hash: 6ff72...574
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå