Gjest Kim Skrevet 11. april 2014 #1 Skrevet 11. april 2014 (endret) Litt frustrert idag! Jeg har ganske stort barskap hjemme, mesteparten av hva jeg har er ting jeg har plukket opp rundt om kring i verden, dette er ofte spesifikke produkter man trenger til en bestemt cocktail. I mine øyne på ingen måte super eksotisk, men ting som i hovedsak appellerer til de som liker å lage cocktails. Det begynner å bli litt tynt i hylla, så jeg hadde lagd en liste over hva jeg trengte, satte meg ned å sjekket ut vinmonopolets side og INGEN av produktene jeg skulle handle inn fantes i noen av Oslos pol. Til og med populære produkter som Cachaca er mer eller mindre redusert til markedets dårligste produkt: Cachaca 51. Før hadde de ihvertfall Sagatiba og Leblon. Ingen pol har produktene fra The bitter truth! Chambord, Plymuth gin, Dolins red vermouth, St. Germain etc etc. INGEN av disse produktene finnes i noe pol her i Oslo området. Jeg er i utgangspunktet fan av vinmonopol ordningen, men det er åpenbart at de fokuserer på vin biten og ellers stort sett bare har alkis brennevin og likører for fjortiser, de har f.eks 4 typer pisang ambon i sortimanget sitt!! og flere cream liqueurs en jeg klarte å telle... Det må bli lov med spesialist utsalg i Norge. Enten om vinmonopolet gjør dette selv eller om private med kunnskap får ha dette nisjemarkedet. Jeg lurer veldig på hvordan produkter velges ut i vinmonopol systemet, for meg ser det helt klart ut som om noen importører er favorisert (min profesjonelle mening også..) og at brennevin som retter seg til aldersgruppen vinmonopolet på en måte oppfordrer til å ikke drikke så mye er alikevel produktene de satser på. Ferdigblandet Vikingfjord tull, klissete likører og en million forskjellige vodkaer som alle er av like lav kvalitet. Til og med produkter som Wyborowa som er kvalitets vodka til rimelig pris er bestillingsvare.. Kjenner jeg er litt irritert Endret 11. april 2014 av Kim
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #2 Skrevet 11. april 2014 Men hvorfor kan du ikke bare bestille da? Det tar et par dager før du har varen, men du kan jo ikke forvente at alle pol har alle 14102 varelinjer polet fører? Det er såpass enkelt som at de varene de selger mest av er de varene man finner i butikken, det er trist for folk med stor interesse for vin/brennevin, men det er jo helt logisk at det må være sånn. Jeg vet litt om hvordan produkter velges ut til sortimentet på Vinmonopolet, og det er et ganske komplisert system, der ingen importører favoriseres. Som importør har man tre muligheter for å få et produkt inn i butikkene på vinmomopolet: 1) man vinner en tender utlyst av Vinmonopolet. Da er det vinmonopolet som finner ut hva slags produkter de trenger og ønsker å lansere, og importørene leverer inn til det spesifikke anbudet. Vinen/brennevinen smakes blindt, og det kåres en vinner som blir lansert i de fleste polbutikker. 2) Hver importør får en gang hvert år lansere et produkt i et testutvalg, der den i et år får distribusjon i endel butikker og konkurrere med eksisterende produkter. Etter at testperioden er over får produktet bli i basisutvalget hvis det har klart å konkurrere ut andre produkter i samme kategori, som da ryker ut av basisutvalget. 3) Importørene kan "fritt" lansere produkter i bestillingsutvalget. Hver butikk har et lite antall varer de får lov til å ta inn selv, og kan da velge å ta inn produkter fra bestillingsutvalget her. Et bestillingsprodukt som gjør det veldig bra kan med tid og stunder jobbe seg inn i basisutvalget. Anonymous poster hash: e8dab...505 1
Dace Skrevet 13. april 2014 #3 Skrevet 13. april 2014 Å bestille via Vinmonopolets nettsider fungerer som nevnt veldig bra. Så lenge du henter varene på ditt lokale pol koster det ikke noe ekstra heller. Det gir deg litt bedre valgfrihet, selv om det fortsatt er umulig å få tak i en del produkter uten å reise ut av landet. Tror dessverre utvalget på Vinmonopolet reflekterer mye av drikkekulturen i Norge. Det er knapt nok mulig å få servert en god drink ute, siden mange av de populære utestedene baserer seg på å mikse Cpt. Morgan med cola og vodka Red Bull.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå