Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg leier ut til ei ung person som havnet i en vanskelig familiesituasjon for omtrent et år siden. H*n kjenner noen i familien min og jeg ble spurt om jeg kunne tenke meg å leie ut til vedkommende på kort varsel.

H*n flyttet inn og begynte å betale en leie som jeg antar at ligger ca. 1500 kr under det jeg kunne tatt dersom jeg hadde hatt den på det "åpne" leiemarkedet. Dette har jeg vært tilfreds med fordi jeg anså leieforholdet som forutsigbart og en grei ordning når jeg for første gang skulle leie ut.

Nå har h*n fått seg kjæreste som er der hele tiden, også når leietakeren selv er borte. H*n legger tydeligvis ut nøkkel til kjæresten - eller har kopiert opp nøkkel.

De har prøvd å skjule at kjæresten er der hele tiden ved å parkere bilen et sted jeg ikke ser den (altså på naboens tomt). Jeg har tatt opp dette med leietaker fordi jeg begynte å frykte at naboen ville reagere (det hadde i allefall jeg gjort), og da ble det sagt at det var gjort for å ikke parkere inn meg. (Det er uproblematisk å parkere på min tomt).

Uansett, det er tatt inn i kontrakten at framleie ikke er tillatt og at det er kun leietaker som har rett til bruk av leiligheten etter kontrakten. Nå overstiger dette besøket langt "vanlig besøk", og det er tydelig at det nå er to personer som bor der.

Jeg skal snakke med leietaker i morgen vedrørende røyking som kjæresten bedriver - også innendørs mistenker jeg, samt parkeringen.

I tillegg lurer jeg på å nevne økning i leien.. Det blir mer slitasje på leiligheten med to personer boende der, slik at det er naturlig å øke leien som i utgangspunktet er lav. Men jeg aner jo ikke hvem denne kjæresten er, og er derfor skeptisk til å inngå kontrakt med vedkommende. Skal man da varsle leieøkning og ikke inngå avtale med dem begge to?

Hva ville dere gjort?

Alt i alt er jeg ikke så tilfreds med situasjonen, men er redd for å bli den gale utleieren som legger seg borti alt.

Noen tips? :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Husleieloven

§ 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

Anonymous poster hash: d638a...f35

• Liker 42
Skrevet

Jeg er ingen ekspert på husleieloven, men slik jeg forstår disse sitatene har leietaker lov til å la kjæresten flytte inn uten at du skal måtte godkjenne det.

http://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§7-1

§ 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

Så fort kjæresten flytter inn blir jo kjæresten en samboer. Dette regnes vel ikke som fremleie. Mistenker også at du ikke har lov til å skrive i en kontrakt at det kun er leietaker som har rett til bruk av leiligheten, men her er det greit om noen som virkelig kan husleieloven kan bekrefte dette.

Når det gjelder økning av husleien trooor jeg dette kun er greit om det vil bli økte utgifter med den nye personen boende der, f.eks. høyere strømforbruk hvis strømutgifter er inkludert i husleien. Men her kan nok en seriøs nettside om utleie og loven svare deg bedre, eller noen her inne som virkelig kan loven ut og inn.

• Liker 9
Skrevet

Det er ikke fremleie når kjæresten bor der, men dere har avtalt at bare en person kan bo der, da har du rett til å nekte nr to eller øke leien. Prøv å bli kjent med den nye personen før du gjør deg opp en mening?

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke fremleie når kjæresten bor der, men dere har avtalt at bare en person kan bo der, da har du rett til å nekte nr to eller øke leien. Prøv å bli kjent med den nye personen før du gjør deg opp en mening?

Er du helt sikker på det? Hvis dette egentlig ikke er noe utleier har rett til å nekte leietaker blir vel denne delen av kontrakten sett på som ugyldig..? Det er i hvert fall det jeg alltid har trodd, at loven trumfer ting skrevet i kontrakter.

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

En slik avtale vlille uansett ille vært gyldig ettersom utleier ikke kan gi dårligere betingelser enn husleieloven.

Anonymous poster hash: b8c2a...941

• Liker 19
Skrevet

Takk for svar. Jeg mistenker at kontrakten ikke er hundre prosent i tråd med lovgivning - den ble satt sammen litt i hus og hast, men har brukt forbrukerrådets mal for at det ikke skal bli helt ille.

Men det var absolutt en forutsetning for utleie til leietakeren at det var bare èn person. Fordi jeg hadde noen i familien som gikk god for vedkommende lot jeg leien være lav, og firte på en del andre krav jeg hadde. Leiligheten var til og med avventert med èn pris for par og en annen for enkeltpersoner.

Jeg tenker også at det kan være nok å bli kjent med vedkommende, men jeg synes liksom ikke jeg kan komme busende inn og si "hei, jeg ser du har fått deg ny kjæreste, kan jeg få bli kjent med vedkommende".. Er jo ganske tydelig at de prøver å unngå at jeg støter på kjæresten også, så tenker ikke at det er en person som er så lett å nærme seg. Hvordan ville du gått fram i denne sammenhengen?

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, du følger godt med på leietakeren din. :P

Men tror ikke du får gjort så mye siden dette er kjæresten. Men stå på, så flytter de kanskje av ren utmattelse snart.

Anonymous poster hash: 3001a...db7
  • Liker 7
Skrevet (endret)

Hvis vedkommende er flyttet inn er ikke det noe leietaker bare kan ordne selv uten ditt samtykke.

Dette kommer forovrig an på partnerens boligsituasjon. Hvis h*n leier egen leilighet fulltid, betalt for så er h*n vel per definisjon "på besok".

Endret av Marie90
Skrevet

Hehe, du følger godt med på leietakeren din. :P

Men tror ikke du får gjort så mye siden dette er kjæresten. Men stå på, så flytter de kanskje av ren utmattelse snart.

Anonymous poster hash: 3001a...db7

Jeg bor i etasjen over og all parkering/ferdsel går like utenfor baderomsvinduet mitt, slik at jeg ser gjerne at vedkommende kommer og går når jeg er oppe tidlig ifb. jobb. Jeg hører at kjæresten er på besøk fordi det desverre er veldig lytt her, så det får jeg med meg selv om jeg ikke går inn for det.

Røykingen oppdaget jeg ved at det kom røyk inn på soverommet mitt og jeg trodde at det brant (fordi jeg var trøtt og forvirret :P). Røyking innendørs har jeg ikke noe annen grunn til å mistenke enn at det har kommet røyk inn i mitt rom, og når jeg har sett ut av vinduet står det ingen der, men vinduet under står på vidt gap.

Utover dette har leieforholdet vært helt uproblematisk for begge parter, og jeg er bevisst å ikke være en innpåsliten utleier. Jeg har heller ikke tenkt å forsøke å gi leietaker inntrykk av at jeg kan kreve noe jeg ikke kan kreve i medhold av loven, men jeg er altså ukomfortabel med en fremmed person i hus, siden kontraktsforholdet ville vært helt annerledes utformet hvis dette lå i kortene da avtalen ble inngått.

AnonymBruker
Skrevet

Alternativene er vel;

1. Kreve en okning i leien og at h*n er registrert som leietaker og vedkommendes navn er i kontrakten.

2. Si at kjaeresten må flytte ut og slutte å vaere så mye på besok.

3. Si at h*n kan velge om kjaeresten skal bo der eller ikke. I så fall må h*n intervjues av deg. Da har du riktignok vanskeligheten om at det kan foles litt toft å treffe vedkommende og i etterkant si nei.

Du har forresten retten på din side. Hvis vedkommende omtrent er flyttet inn er ikke det noe leietaker bare kan ordne selv uten ditt samtykke.

Dette kommer forovrig an på partnerens boligsituasjon. Hvis h*n leier egen leilighet fulltid, betalt for så er h*n vel per definisjon "på besok".

Hvis partneren virker ok hadde jeg egentlig bare satt det som ultimatum; vedkommende flytter enten inn (mot mer leie, samt ny kontrakt) eller leietaker blir der alene.

Uansett er det lurt å ha det spesifisert i kontrakten hvordan det skal bli ift. besok. I min er dette spesifisert. Jeg kan ikke ha folk her i hytt og pine i den grad at de nesten bor her.

Du bør sette deg inn i husleieloven. Du har ingenting med hvor mye eller hvor lite besøk leietaker har.

• Liker 29
Skrevet (endret)

Så vidt meg bekjent kan ikke kontrakten være dårligere enn det som står i husleieloven. Med andre ord kan ikke du ts forhindre eller nekte at hun får seg en samboer. Ville nok satt meg litt bedre inn i husleieloven hvis jeg var deg.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 15
Skrevet

Du bør sette deg inn i husleieloven. Du har ingenting med hvor mye eller hvor lite besøk leietaker har.

Jeg snakker om i et tilfelle der h*n er flyttet inn, hvilket er det TS sier.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke nekte leietaker å ta opp sin samboer i husstanden. Hvis leiligheten leies ut billigere enn markedspris så kan du derimot regulere leien, men det er vel klare regler på akkurat hvordan det skal gjøres. Er sikkert ikke vanskelig å finne reglementet for dette om du googler.

Anonymous poster hash: e3976...01d
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakker om i et tilfelle der h*n er flyttet inn, hvilket er det TS sier.

Og i TS' tilfelle er ingen av rådene dine lovlige. Derfor bør du sette deg inn i husleieloven. "Du har forresten retten på din side" skriver du, dette er fullstendig feil.

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

* Du har ikke lov å nekte kjæresten å flytte inn ifg husleieloven.

* Du har ikke lov å øke husleien pga enda en person har flyttet inn. Du kan først øke leien etter 12mnd basert på KPI, og gjengs leie (markedspris) etter 3 år.

Jeg hadde sagt opp leieforholdet med bakgrunn i at du skal bruke leiligheten selv. Dette er gyldig grunn iht husleieloven.

Planer kan alltid endre seg, og hvis det gjør det kan du vente 2-4 uker før du leier den ut på nytt. :)

Anonymous poster hash: 8b02b...589
  • Liker 18
Skrevet

Så vidt meg bekjent kan ikke kontrakten være dårligere enn det som står i husleieloven. Med andre ord kan ikke du ts forhindre eller nekte at hun får seg en samboer. Ville nok satt meg litt bedre inn i husleieloven hvis jeg var deg.

Mvh Yvonne :heiajente:

Det er mulig jeg var uklar i hovedinnlegget. Men jeg snakker altså ikke om å "nekte" leietaker å få seg samboer, eller å be vedkommende om å ikke være der. Det skjønner jeg at er urimelig å pålegge noen bare fordi de leier, og det ville heller ikke vært tillatt.

Jeg snakker imidlertid om muligheten til å heve husleien noe (innen tillatte rammer), og ikke minst den sosiale biten av det - hvordan går jeg fram når jeg skal snakke med leietakeren om økningen, og de innvendelser jeg har på røykingen og parkeringen?

Parkeringen kan jeg for all del overlate til naboen å reagere på, men jeg prøver å bevare naboforholdet, og tenker at det også er litt mitt ansvar. Røykingen er ikke tillatt etter kontrakten, og må nevnes, enten jeg har rett i mine antagelser om inne-røyking eller ikke..

Jeg er altså usikker på hvordan jeg skal gå fram for å være mest mulig real som utleier, om det er best å informere skriftlig om at leien går opp x kr fordi den er under markedsleie, eller om jeg bør være ærlig og si at det har å gjøre med at jeg registrerer at ny person har flyttet inn - og dermed gi leietaker en vurderingsmulighet på om de ønsker å formelt flytte sammen nå, og eventuelt om de begge ønsker å stå i kontrakten? :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig jeg var uklar i hovedinnlegget. Men jeg snakker altså ikke om å "nekte" leietaker å få seg samboer, eller å be vedkommende om å ikke være der. Det skjønner jeg at er urimelig å pålegge noen bare fordi de leier, og det ville heller ikke vært tillatt.

Jeg snakker imidlertid om muligheten til å heve husleien noe (innen tillatte rammer), og ikke minst den sosiale biten av det - hvordan går jeg fram når jeg skal snakke med leietakeren om økningen, og de innvendelser jeg har på røykingen og parkeringen?

Parkeringen kan jeg for all del overlate til naboen å reagere på, men jeg prøver å bevare naboforholdet, og tenker at det også er litt mitt ansvar. Røykingen er ikke tillatt etter kontrakten, og må nevnes, enten jeg har rett i mine antagelser om inne-røyking eller ikke..

Jeg er altså usikker på hvordan jeg skal gå fram for å være mest mulig real som utleier, om det er best å informere skriftlig om at leien går opp x kr fordi den er under markedsleie, eller om jeg bør være ærlig og si at det har å gjøre med at jeg registrerer at ny person har flyttet inn - og dermed gi leietaker en vurderingsmulighet på om de ønsker å formelt flytte sammen nå, og eventuelt om de begge ønsker å stå i kontrakten? :)

Du kan ikke øke husleien pga en innflyttet kjæreste. Kun etter 12 mnd og i tråd med markedsleien. Noe som betyr maks 100-150 kr mer pr mnd. Du må nok finne deg i at det bor to der nå.

Anonymous poster hash: e4a40...325

• Liker 17
Skrevet

Husleieloven
§ 7-1. Opptak i husstand

Det skal noe til å nekte opptak i husstand, men leietaker må be om godkjenning. Ved å ikke gjore det og holde innflytningen skjult har faktisk leietaker ikke forholdt seg til Husleieloven.

• Liker 3
Skrevet

Du har all rett til å snakke med leietakeren. Enten får kjæresten bo der med økt leie (det har du også rett til, vanlig praksis) men at kontrakten da står på leietakeren alene (ikke begge), ellers får ikke kjæresten være der mer enn ordinært besøk. Fortsetter dette som før uten at leietakeren tar hensyn, må du varsle om oppsigelse grunnet mislighold av leieavtale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...