Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har seg sånn at mine svigerforeldre røyker inne (hos seg)..ikke bare en røyk også venter man er stund, men røyk på røyk på røyk.

Også er det sånn at jeg tåler ikke å være et sted det er rett med røyk, får hodepine, blir tung i pusten og uvell..jeg har sagt det til samboeren min mange ganger at jeg sliter med å være der fordi jeg tåler rett og slett ikke den tykke røykskyen som er i det huset..han har sagt det til de før, og da gikk de ut å tøyket de neste gangene vi kom på besøk..men så er det akkurat som de "glemmer seg" ...fordi da røyker de inne igjen. Vet at jeg ikke kan bestemme det om de skal røyke ute eller inne i sitt hjem, men jeg kan rett og slett ikke være med dit lenger fordi jeg blir dårlig av det.. Føler det er dumt ovenfor samboeren min også.. Han har sagt i fra flere ganger og jeg har sagt i fra en gang også men skjer jo ingen ting..

De liker meg godt og vi har et godt forhold ellers, men det mer røyken tar de ikke så "alvorlig" ..

Overreagerer jeg?...

Anonymous poster hash: 6e6e5...77b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De liker meg godt og vi har et godt forhold ellers, men det mer røyken tar de ikke så "alvorlig" ..

Overreagerer jeg?...

Du overragerer selfølgelig ikke, kroppen din reagerer negativt på røyken og det skaper vanskeligheter/umulighet (?) til å besøke dem.

Hva om du snakker med dem? Vet at terskelen er høy for å åpne munnen, men noen ganger må vi gjøre ting som er vanskelige for å få det bedre med oss selv og andre.

Det er mye lettere å avvise/ignorere ham og "2. hånds informasjon". Hun har jo ikke sagt noe selv så de under-reagerer på din reaksjon.

De er også eldre, røyker støtt inne, da er sjansen for at de griper etter pakka av vane stor. Om du sier fra, kansje dette gjør at de tenker seg om før de tar en røyk mens du er der.

Jeg synes du skal kvinne deg opp og fortelle dem som det er. Du ønsker så gjerne og være sammen med dem og komme på besøk, men at kroppen din reagerer så sterkt på sigarett-røyk at du blir dårlig etter ett besøk at det blir vanskelig/umulig å være hos dem.

Anonymous poster hash: 53f48...ef2

Gjest snoopy_93
Skrevet

Svigermor røyker inne, jeg og kjæresten bor hos henne. Jeg blir kvalm, svimmel og får vondt i hodet av lukten. Hun bryr seg ikke. Sier kjæresten ifra blir det krangel.

Hun er sykepleier, men mangler forståelse for at ikke alle liker stanken.

Det beste jeg vet, i perioder hvor jeg har hodepine er at hun røyker inne for også åpne soveromsdøra til mitt og kjærestens rom slik at stanken kommer inn til meg. Hva skjer da? Jo jeg blir skikkelig uvel og blir nødt til å åpne vinduet og legge meg på senga.. Hva skjer da? Jo klaging over st det er så kaldt og at jeg er så lat.

Gruer meg til jeg får barn og "må" komme på besøk til svigermor.

Nei, du overreagerer ikke! Det er lov å vise respekt til ikke røykere som blir dårlige av røyk. Man MÅ ikke røyke inne når man har besøk.

Skrevet

Du bare gir F i å dra til svigerforeldrene så klart. Hva er så interessant med å være der uansett? :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Svigermor røyker inne, jeg og kjæresten bor hos henne. Jeg blir kvalm, svimmel og får vondt i hodet av lukten. Hun bryr seg ikke. Sier kjæresten ifra blir det krangel.

Det beste jeg vet, i perioder hvor jeg har hodepine er at hun røyker inne for også åpne soveromsdøra til mitt og kjærestens rom slik at stanken kommer inn til meg. Hva skjer da? Jo jeg blir skikkelig uvel og blir nødt til å åpne vinduet og legge meg på senga.. Hva skjer da? Jo klaging over st det er så kaldt og at jeg er så lat.

Nei, du overreagerer ikke! Det er lov å vise respekt til ikke røykere som blir dårlige av røyk. Man MÅ ikke røyke inne når man har besøk.

I alle dager, jeg hadde blitt så sint om jeg var deg. Sånn skikkelig sint.

Røykere er egoistiske. Det er sånn verden er.

Anonymous poster hash: a825c...1f2

AnonymBruker
Skrevet

Enig med betasuppe. Drit i å dra på besøk til henne.

Anonymous poster hash: cb68b...a54
Gjest chisandra
Skrevet

Nå som sommeren kommer er det kanskje et mindre problem? Tenker på at dør står oppe, sitte ute etc.

Ellers så får du bare utebli noen ganger, da - og ikke la det være tvil om hvorfor.

Helst informere selv, ikke via, om og rundt andre.

Velger de fortsatt å røyke inne mens du er på besøk, så gir de blaffen i det - enkelt og greit. Det får du ikke gjort noe med.

AnonymBruker
Skrevet

spør høflig om det er mulig å gå ut fordi du blir syk av røyken? Si til dem at hadde du reagert som en vanlig ikkerøyker så haddet det ikke vært noe problem, men siden du blir så dårlig?

Husk å beklage masse og si at du føler deg til bry, du bare blir så dårlig og du blir så trist av å måtte be dem gjøre det. Da skal du nok se at de tenker på deg :)

Anonymous poster hash: 8a599...e68
Gjest Blomsterert
Skrevet

Hadde ikke orket dra dit. Kvalmeste som er! Men deres hjem da.

Besøk dem om sommeren. Da kan dere sitte ute :-D

Du reagerer jo fordi du ikke takler den giften.

Gjest New_Girl
Skrevet

Nei, jeg syns ikke du overreagerer.

Mine Svigers røyker også inne, men ikke når vi er på besøk. Og når vi har med barn så lufter de godt før vi kommer.

Når man får besøk så skulle det egentlig bare mangle å ta slike hensyn. Ellers så risikerer de jo bare at dere slutter å komme.

Skrevet

Jeg syns det umodent og veldig respektløst av svigerforeldrene dine.

Jeg røyker selv. Men hvis jeg vet det kommer folk på besøk som ikke

tåler røyk lufter jeg godt ut og går heller ut og tar meg en røyk når

jeg føler for det. Det går faktisk an å ta hensyn. Mest sannsynlig

tenker de at du overdriver. Men særlig hensynsfulle er de da ikke.

Mange reagerer negativt på røyk, og det burde da hensyntas.

Hadde jeg vært deg hadde jeg rett og slett latt være å reise dit

noe mer, hvis de da spør hvorfor, kan din samboer informere om

at du ikke kan komme mer da de ikke hensyntar at du blir dårlig

av røyken.

Skrevet

Slutt å besøke de. Hvis de savner selskapet ditt, så er det jo bare å begynne å ta hensyn!

• Liker 1
Skrevet

Kan hun komme på besøk til dere istedet? Eller at dere fant på noe sammen et annet sted..Hun kan ikke nektes å røyke i eget hjem, men hun burde ha vist litt hensyn, helt klart.

Skrevet

Jeg blir også skikkelig dårlig av røyk. Svimmel, kvalm, hosteanfall, hodepine, svir i øynene og nesa og synes det er vanskeligere å puste. Hvis jeg blir invitert til noen som røyker inne lar jeg rett og slett være å gå. Før Røykeloven kom måtte jeg finne ut hvordan air condition systemet var på utesteder før jeg kunne gå dit.

Du må nesten si ifra. Selv. Si det på en forsiktig måte, noe sånt som "jeg mener ikke å være til bry, og jeg vet jeg ikke kan bestemme hva andre gjør i eget hjem, men jeg blir så utrolig dårlig av røyk. Jeg er veldig allergisk. Kan dere være så snille å ikke røyke inne mens jeg er her? "

Slutter de ikke da hadde jeg latt samboer dra alene hver gang med beskjed om at jeg ikke orka eller måtte ta hensyn til helsa. De ønsker vel ikke at du skal mistrives! Evt overdriv symptomene ytterligere når du er der. Kanskje de skjønner alvoret da!

AnonymBruker
Skrevet

Å røyke inne er så white trash at jeg redd og slett hadde vurdert om jeg ønsket en mann som kom fra en slik familie som livspartner.

Anonymous poster hash: 0e8b7...2f7
Gjest New_Girl
Skrevet

Å røyke inne er så white trash at jeg redd og slett hadde vurdert om jeg ønsket en mann som kom fra en slik familie som livspartner.

Mannen min som kommer fra en familie hvor det røykes inne har aldri røykt i hele sitt liv, så jeg tok sjansen ;)

Skrevet

Dere drar dit, når det tennes en røyk, så reiser dere dere opp og sier ha det bra, så går dere. Selv om dere har vært der i 5 minutter. Gjenta hver gang dere drar dit. Ikke la dere overtale 1 cm med argumenter som "det er da bare litt røyk, jeg kan sitte over her". Du og mannen må være enige på forhånd. En gang eller to, så har de lært. Dette funker best hvis det er relativt kort å kjøre. Alternativt bare slutt å være med, når de merker det og spør, sier du eller mannen enkelt "hun er allergisk overfor tobakksrøyk".

AnonymBruker
Skrevet

TS her: samboeren min røyker ikke og har aldri gjort det heller..så null stress her altså anonymbruker

Skrevet

Jeg synes ikke synd på deg. Du får lov til å bo i huset til moren til kjæresten din, og så mener du at hun skal stå utenfor sitt eget hus og røyke? Mens dere koser dere inne, liksom?

Nei, vet du hva.

• Liker 1
Gjest snoopy_93
Skrevet

Jeg synes ikke synd på deg. Du får lov til å bo i huset til moren til kjæresten din, og så mener du at hun skal stå utenfor sitt eget hus og røyke? Mens dere koser dere inne, liksom?

Nei, vet du hva.

Jeg forventer ingen ting av henne. Aldri gjort det heller. Det eneste jeg "forventer" er at hun skal få lagt gulv og fjerna dritten fra "stua" som har vært fungerende bod for henne de siste 2,5årene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...