Gjest Linaria Skrevet 11. april 2014 #1 Del Skrevet 11. april 2014 (endret) Jeg driver et lite ENK som driver med kurs. Jeg har hittil hat ett kurs med en gruppe mennesker. Problemet er at en deltaker dukket opp de første par gangene (ca. 1/6 av kurset), og bestemte seg plutselig for at han ikke kunne likevel. Det var etter jeg hadde sendt ut faktura. Er det slik at denne personen da skal slippe å betale det han ikke fikk mulighet til å møte opp på? Han tok jo plassen til en annen potensiell kunde. Jeg har nå tenkt å sende ut purring, men lurer litt på hva dere synes? Jeg har sagt at personen kan få avslag på senere kurs, men ikke slippe helt å betale for det han alt hadde meldt seg på. Hva slags kontrakter må jeg eventuelt sørge for slik at jeg ikke får slike problemer igjen? Personen skrev under på en avtale, men det kan være jeg manglet noen av de formelle nødvendigheter i den avtalen. Jeg har prøvd å lese meg opp på hva som trengs, men det er vanskelig å finne noe i forhold til kurs. Det er forresten ikke snakk om mer enn en tusenlapp, så jeg synes ikke det er helt urimelig å kreve det. Endret 11. april 2014 av Linaria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #2 Del Skrevet 11. april 2014 Jeg ville sagt at slasken skulle betale alt, men det er bare synsing fra min side. Jeg aner ikke hva lovverket sier om denslags, men jeg håper ikke du taper altfor mye penger på surret hans. Anonymous poster hash: 1be8d...bcc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linaria Skrevet 11. april 2014 #3 Del Skrevet 11. april 2014 Jeg ville sagt at slasken skulle betale alt, men det er bare synsing fra min side. Jeg aner ikke hva lovverket sier om denslags, men jeg håper ikke du taper altfor mye penger på surret hans. Anonymous poster hash: 1be8d...bcc Når man driver ENK merker man at det er overraskende mange som gir blaffen i å betale regningene sine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linaria Skrevet 11. april 2014 #4 Del Skrevet 11. april 2014 Jeg har lest litt om det, og slik jeg har forstått har ikke personen angrerett da kurset var veldig kort (seks uker) og det da regnes som en enkeltstående tjeneste med problemer med å få inn nye elever dersom noen plutselig melder seg av. Grunnen hans til at han ikke kunne komme var heller ikke spesielt god. Han sa bare at han hadde plutselig fått mye å gjøre og trengte litt fritid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odelsguten Skrevet 11. april 2014 #5 Del Skrevet 11. april 2014 Jeg driver et lite ENK som driver med kurs. Jeg har hittil hat ett kurs med en gruppe mennesker. Problemet er at en deltaker dukket opp de første par gangene (ca. 1/6 av kurset), og bestemte seg plutselig for at han ikke kunne likevel. Det var etter jeg hadde sendt ut faktura. Er det slik at denne personen da skal slippe å betale det han ikke fikk mulighet til å møte opp på? Han tok jo plassen til en annen potensiell kunde. Jeg har nå tenkt å sende ut purring, men lurer litt på hva dere synes? Jeg har sagt at personen kan få avslag på senere kurs, men ikke slippe helt å betale for det han alt hadde meldt seg på. Hva slags kontrakter må jeg eventuelt sørge for slik at jeg ikke får slike problemer igjen? Personen skrev under på en avtale, men det kan være jeg manglet noen av de formelle nødvendigheter i den avtalen. Jeg har prøvd å lese meg opp på hva som trengs, men det er vanskelig å finne noe i forhold til kurs. Det er forresten ikke snakk om mer enn en tusenlapp, så jeg synes ikke det er helt urimelig å kreve det. Alt er helt avhengig av den avtalen vedkommende skrev under på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linaria Skrevet 11. april 2014 #6 Del Skrevet 11. april 2014 Alt er helt avhengig av den avtalen vedkommende skrev under på. Der sto det bare antall timer og hvor mye vedkommende skulle betale for disse timene, men ingenting om hva som ville skje dersom han plutselig ombestemte seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 12. april 2014 #7 Del Skrevet 12. april 2014 Jeg anbefaler deg sterkt å lese kjøpsloven. Hvis man skal ha krav på refusjon/prisredukjson må man jo ha et reelt krav om at kurset ikke stod til forventningene. For å være litt banal: du har annonsert gitarkurs og så er det i virkeligheten blokkfløytekurs. Eller du glemte å oppgi at det var en forutsetning at man hadde egen gitar. Mitt tips til deg er å kikke på konkurrentene dine sine betingelser: jeg tipper at "Its learning", "Positiv opplæring" eller andre lar folk som ikke er i stand til å planlegge noen uker frem pengene i retur. Du trenger ikke å skrive lange avtalebetingelser men skriv gjerne noen ord om bindende påmelding og refusjon for ikke deltatte kvelder etc gis ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2014 #8 Del Skrevet 12. april 2014 Jeg har gått mange kurs siste årene, både fritidskurs og kurs i jobbsammenheng. Alle steder er det klare avmeldingsregler. Jeg vil anbefale deg å lese litt hvilke regler andre tilbydere har, det er lov å hente inspirasjon hos andre Og ja jeg synes han skal betale hele avgiften, han har til og med startet på kurset. Jeg har selv måtte melde meg av, og ha aldri tenkt at jeg ikke skal betale. Anonymous poster hash: 2e776...b03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #9 Del Skrevet 13. april 2014 Jeg driver også ENK med kurs, og det er skremmende mange som faktisk gir helt blaffen i å møte opp og betale, eller som slutter etter en eller to ganger og betaler heller ikke. Min erfaring er at betaltingsmoralen er særdeles dårlig! Derfor må vi prøve å sikre oss så godt som mulig. Mange sjanser antagelig også på at et lite ENK ikke vil by på noe videre problemer med inkasso, da de vet at dette er veldig dyrt å bruke også for den som sender ut kravet. Jeg fikk et godt tips av en jurist en gang: Skriv alltid at påmeldingen er økonomisk bindende. Visstnok skal ordet økonomisk gi deg litt mer rettigheter når det gjelder krav om betaling. Jeg søkte litt rundt på liknende bedrifter på nett og "stjal" litt av deres påmeldings og betalingsregler. Denne har mange gode momenter (dette er ikke meg eller mitt firma): Påmeldingsavgiften på kr. 500,- betales ved påmelding og er bindende. Faktura blir sendt som email. Påmeldingsavgiften må betales for å være sikret plass. Resterende kursavgift skal være betalt senest 14 dager før kursstart. NB: Ta med kvitteringen til første kursdag og innregistrering. Vi setter stor pris på at du, dersom du ikke kan delta på kurset, gir beskjed i god tid før kursstart. I tillegg har jeg sett meg nødt til å gjøre følgende tiltak for å sikre meg enda litt mer: - jeg har betalingsfrist 1 uke før kursstart (om de ikke har betalt, sender jeg en henvendelse og spør om de ønsker plassen og da betaler de fleste - kvittering må være medbrakt første kursdag om betalingen ikke var gjort innen fristen - i påmeldingsskjema (på nett) må kursdeltaker faktisk huke av for å ha lest betalings og påmeldingsvilkårene (uten å ha krysset av på dette kommer man ikke videre, og får ikke sendt skjema) - jeg har også skrevet at ved avmelding senere enn 1 uke blir en belastet hele kursavgiften, såfremt man ikke kan fremvise legeattest, og at om man må avbryte kurset etter at det har startet, så har man muligheten til vederlagsfritt å følge neste kurs (dette er en ekstra service fra meg egentlig - man må ikke gjøre dette). Jeg har prøvd så godt jeg kan med å være veldig tydelig på henvisniger til disse betalings og påmeldingsbetingelsene på hjemmesiden, slik at det skal være enkelt å finne de frem og lese for brukeren. Jeg skriver også at jeg er "streng" på betalingsfristen osv. slik at plassen evt. kan gå videre til andre som ønsker og for å kunne tilby god service til alle deltakerne. Problemet med folk som ikke betaler er at vi kan gå skikkelig i minus om vi har utgifter til leie av lokaler osv, for ikke å snakke om ved innleide foredragsholdere og instruktører. Da har jeg påmeldingsfristen 1 md i forveien for å sikre meg selv at jeg ikke sitter igjen med regningen til innleid instruktør! Til tross for alt dette, har jeg en gang i blant folk som gir "bæng" i å betale noe som helst, og purringer hjelper over hode ikke. Kursavgiftene mine er ikke så høye (1500 kr), så for meg lønner det seg rett og slett ikke å sette igang en inkassoprosess. Jeg har lært å slutte å være "naiv" og hyggelig. Dessverre. I TS sitt tilfelle denne gang, ville jeg kjørt på med de vanlige purringene og se om det kan hjelpe. Om ikke, så vil pengene anses som tapt i mitt hode. Og selvfølgelig svarteliste deltakeren. Sånne folk vil jeg ikke ha på kurs! Bruk også gjerne et godt faktureringsprogram. Selv bruker jeg Visma som har automatiske purringer og formuleringer for deg for dette. Anonymous poster hash: 85dda...2ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå