AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #1 Del Skrevet 11. april 2014 Hei! skal trekke en visdomstann i dag (kirurgisk) og er veldig nervøs. Har søkt rundt på forumet og google generelt, men søker fremdeles flere erfaringer. Hvordan gikk det med deg etter operasjonen? Var det vondt lenge? Hva drakk du/smertestillende tok du/hvor lang tid før du var 100% normal i munnen igjen? Og ble du hoven? Og aller viktigst: Noen som har tips til hva jeg kan spise? Brød med masse frø, eller harde grønnsaker er ikke så lurt i starten. Hva annet enn suppe og grøt kan man spise? setter stor pris på alle svar! Nå starter nedtellingen! Anonymous poster hash: 3380b...58d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vimsefrøken Skrevet 11. april 2014 #2 Del Skrevet 11. april 2014 Jeg måtte operere ut visdomstanna, syns ikke det var så veldig vondt hverken når det pågikk eller i ettertid. Syns historiene jeg har hørt om det var verre, og det å grue seg. Jeg måtte sy veldig mye, så fikk ikke lov å pusse tenner i etterkant, fikk med ett spesielt skyllemiddel fra tannlegen. Fikk også med sterke smertestillende som jeg skulle bruke de nærmeste dagene, men hadde ikke behov for å bruke de, holdt med paracet for å si det slik. Det værste med det hele var å gå konstant sulten, da jeg pga stingene bare fikk lov å spise suppe eller grøt i 10 dager, men det var fordi jeg hadde ekstremt mange sting, og det pleier ikke å være vanlig. Vil tro at du synes dette går helt greit Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #3 Del Skrevet 11. april 2014 Jeg kjente ikke all verdens til det (fjernet både oppe og nede samtidig, begge kirurgisk). Litt ømt og det klødde litt etterhvert, men tok litt smertestillende og syntes ikke det var noen big deal (og jeg er IKKE en av disse "tøffingene" bare så det er sagt, hehe). Spiste etter råd fra tannlegen omtrent som normalt. Ikke bare suppe og yoghurt, det var slik man gjorde det i "gamle dager" eller om noen har ekstra hensyn de må ta (som vimsefrøken over her). Men jeg unngikk veldig harde ting (knekkebrød etc). Brukte mest fortennene til å tygge forsiktig med, også etter råd fra tannlegen. Mange opplever visst å bli veldig slitne i kjeven om de kun tygger på motsatt side av inngrepet. Kjøpte en kanyle og saltvann på apoteket og skylte ut matrester to ganger om dagen. Skjønner at dette er skummelt, men det er altså ikke så mye å bekymre seg for. Jeg har svake tenner og har gjort mye rart hos tannlegen - trekking synes jeg faktisk var noe av det enklere å forholde seg til Anonymous poster hash: c2b0a...9f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekkoet Skrevet 11. april 2014 #4 Del Skrevet 11. april 2014 (endret) Har trukket alle 4, 2 av dem kirurgisk. Det var ikke fælt, har hatt det verre. De to som var kirugisk, nede husker jeg som at operasjonen gikk greit, spiste ingenting resten av dagen, bare spyttet (dette er sikkert verken nødvendig eller anbefalt, men var det jeg gjorde). Begynte forsiktig å spise neste dag og holde tyggingen godt unna det området. Var litt dunking i området, men ikke smerter, litt smak i munnen fra såret. Etterhvert som såret grodde ble det en grop som det alltid samlet seg mat i, litt plagsomt. Etter noen mnd var denne forsvunnet helt. Jeg vet ikke, men jeg vil tro det er greiere å trekke de som er oppe enn nede, da disse er lettere å holde rene (da snakker jeg kirurgisk, jeg husker det å trekke de oppe som relativt problemfritt). Jeg har en tillegstig som skjedde da jeg trakk ene tannen, men det kan jeg heller fortelle når du har vært der og alt har gått bra. Alt i alt er ikke dette noe jeg ville gruet meg til. Endret 11. april 2014 av ekkoet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs Smith Skrevet 11. april 2014 #5 Del Skrevet 11. april 2014 Røyker du? Hvis ja så tar det mye lengre tid før det gror. Skal du operere ut tannen eller trekke? Er det i over eller underkjeven? Hvis du bare skal trekke så gjør det ikke så vondt og du kan spise det du har lyst på. Hvis du skal operere kan det være det blir vondere, hvis det i tillegg er i underkjeven kan du forvente å få ganske vondt etterpå når bedøvelsen går ut. Men du får resept på sterkere paracet av tannlegen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fjotten Skrevet 11. april 2014 #6 Del Skrevet 11. april 2014 Har ikke erfaring med det selv, men bare lurer: Hvorfor må du fjerne den kirurgisk? Ligger den for nærme kjevebenet, er den "begravet" under tannkjøtt, eller?Trakk en visdomstann på normalt vis selv for 4 år siden, var ikke noe vondt i det hele tatt. Har fremdeles 3, og de står kjevt, så skal nok få dem fjernet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #7 Del Skrevet 11. april 2014 Jeg måtte operere ut visdomstanna, syns ikke det var så veldig vondt hverken når det pågikk eller i ettertid. Syns historiene jeg har hørt om det var verre, og det å grue seg. Jeg måtte sy veldig mye, så fikk ikke lov å pusse tenner i etterkant, fikk med ett spesielt skyllemiddel fra tannlegen. Fikk også med sterke smertestillende som jeg skulle bruke de nærmeste dagene, men hadde ikke behov for å bruke de, holdt med paracet for å si det slik. Det værste med det hele var å gå konstant sulten, da jeg pga stingene bare fikk lov å spise suppe eller grøt i 10 dager, men det var fordi jeg hadde ekstremt mange sting, og det pleier ikke å være vanlig. Vil tro at du synes dette går helt greit Lykke til wow 10 dager med flytende mat? Det er hva jeg kaller ufrivillig diett. Og nå som det er påske da! Haha typsisk meg. Når jeg tenker meg om, kan ikke appelsin smake så godt når man har sår i munnen. Tusen takk for veldig fin og beroligende tilbakemelding. Hamstrer inn paracet! :-) Anonymous poster hash: 3380b...58d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #8 Del Skrevet 11. april 2014 Røyker du? Hvis ja så tar det mye lengre tid før det gror. Skal du operere ut tannen eller trekke? Er det i over eller underkjeven? Hvis du bare skal trekke så gjør det ikke så vondt og du kan spise det du har lyst på. Hvis du skal operere kan det være det blir vondere, hvis det i tillegg er i underkjeven kan du forvente å få ganske vondt etterpå når bedøvelsen går ut. Men du får resept på sterkere paracet av tannlegen. Ingen røyking, nei. Skal operere (skjære) ut i underkjeven. Høres ut som om jeg får de to verste kombinasjonene; Operasjon OG underkjeve. Flott at vi får resept av tannlegen, det visste jeg ikke! Anonymous poster hash: 3380b...58d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekkoet Skrevet 11. april 2014 #9 Del Skrevet 11. april 2014 Jeg fikk med ettpar paralgin forte fra tannlegen. Ene gangen spiste jeg en, andre gangen ingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #10 Del Skrevet 11. april 2014 Har ikke erfaring med det selv, men bare lurer: Hvorfor må du fjerne den kirurgisk? Ligger den for nærme kjevebenet, er den "begravet" under tannkjøtt, eller? Trakk en visdomstann på normalt vis selv for 4 år siden, var ikke noe vondt i det hele tatt. Har fremdeles 3, og de står kjevt, så skal nok få dem fjernet. Den er ikke kommet helt frem enda, så må operere den ut. Semi-begravet. Etter hva jeg forstår. Den vokser skjevt, så skal ta den nå før den begynner å gjøre skade på nabotennene. Anonymous poster hash: 3380b...58d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #11 Del Skrevet 11. april 2014 Beroligende tanker dere kommer med, tusen takk! Skal oppdatere dere når jeg er tilbake om et par timer Anonymous poster hash: 3380b...58d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
småsei Skrevet 11. april 2014 #12 Del Skrevet 11. april 2014 (endret) Jeg opererte ut tidligere denne uka. Går helt fint. Under operasjonen kjente jeg absolutt ingenting. Er veldig hoven i ansiktet men som vanlig så syns jeg folk overdriver!! Har litt verk men den går bort med smertestillende. Klarer ikke åpne munnen helt men tar små biter mat så det går bra. Første dagen spiste jeg youghurt og grøt. Kan legge til at med meg var det mer komplisert da tanna lå kilt under kjevebeinet. Tanna var i underkjeven. Den var også halveis dekket av kjøtt og det var fra før betennelse bak tanna. Fikk paralgin forte men har ikke tatt en eneste en av dem. Endret 11. april 2014 av småsei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ohdeergod Skrevet 11. april 2014 #13 Del Skrevet 11. april 2014 (endret) Jeg skulle egentlig operere ut visdomstanna mi for litt siden, fordi røttene var skjeve, men jeg behøvde det ikke likevel. Tanna kom ut med en gang! Haha. Det var ikke vondt der og da, pga bedøvelsen. Men i ettertid gjorde det helvetes vondt, når bedøvelsen gikk ut. Tok masse smertestillende og kunne ikke sove ordentlig. Og måtte bare spise grøt, yoghurt, pasta osv.. Men etter noen dager gikk det bedre Så det går jo alltid bedre etter litt tid. Du må bare holde ut de første timene bedøvelsen har gått ut, ta masse painkillers og sørg for at du ligger på ryggen når du sover, ellers gjør det vondt. Husk å skyll munnen med vann etter du har spist et måltid. Ellers risikerer du å få mat ned i hullet, og utvikle en betennelse. Lykke til! Endret 11. april 2014 av ohdeergod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #14 Del Skrevet 11. april 2014 Da var tanna ute! Setter stor pris på alle tilbakemeldinger - skal være flink med flytende mat, skylle munnen, bruke sånnbakteriedrepende Gikk veldig fint! Kjente ingenting, etter at bedøvelsen fungerte. Fikk med paralgin forte, som jeg skal vurdere å ta dersom det gjør vondt senere. Nå er jeg passe paralysert i ansiktet, så skal vente noen timer med å spise (drikke suppe). Hvor lenge gikk det før dere kunne åpne munnen "normalt"? Kjeven føles låst, noe jeg kanskje tror er noramlt? Hvor lenge hadde dere kul i munnen? Har allerede en "drue i kinnet" - blir dette større eller mindre fremover? Anonymous poster hash: 3380b...58d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #15 Del Skrevet 11. april 2014 Har trukket alle 4, 2 av dem kirurgisk. Det var ikke fælt, har hatt det verre. De to som var kirugisk, nede husker jeg som at operasjonen gikk greit, spiste ingenting resten av dagen, bare spyttet (dette er sikkert verken nødvendig eller anbefalt, men var det jeg gjorde). Begynte forsiktig å spise neste dag og holde tyggingen godt unna det området. Var litt dunking i området, men ikke smerter, litt smak i munnen fra såret. Etterhvert som såret grodde ble det en grop som det alltid samlet seg mat i, litt plagsomt. Etter noen mnd var denne forsvunnet helt. Jeg vet ikke, men jeg vil tro det er greiere å trekke de som er oppe enn nede, da disse er lettere å holde rene (da snakker jeg kirurgisk, jeg husker det å trekke de oppe som relativt problemfritt). Jeg har en tillegstig som skjedde da jeg trakk ene tannen, men det kan jeg heller fortelle når du har vært der og alt har gått bra. Alt i alt er ikke dette noe jeg ville gruet meg til. Da er det overstått, og jeg vil gjerne høre historien din! Du hadde rett, det var ikke noe å grue seg til. Men en behagelig ferie var det heller ikke. Anonymous poster hash: 3380b...58d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
småsei Skrevet 11. april 2014 #16 Del Skrevet 11. april 2014 (endret) Du skal være forsiktig med å skylle munnen, vertfall første dagen. Du kan skylle bort den proppen som har lagt seg i hullet der hvor tanna var. Å da sliter du. Nå trenger såret fred til å gro. Jeg er mye mer hoven enn en "drue" i kinnet. Er helt skjev i ansiktet Endret 11. april 2014 av småsei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #17 Del Skrevet 11. april 2014 Du skal være forsiktig med å skylle munnen vertfall første dagen. Du kan skylle bort den proppen som har lagt seg i hullet der hvor tanna var. Å da sliter du. HJELP hva betyr det? :/ Propp, som i ... hud/spytt? Hvordan merker du om den er borte? ser ingenting baki der, får ikke åpnet munnen helt enda he he. Anonymous poster hash: 3380b...58d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
småsei Skrevet 11. april 2014 #18 Del Skrevet 11. april 2014 (endret) Som i blodkoagelet. Kirurgisk fjerning av visdomstenner Rett etter operasjon: Gas-kompressen over såret skal ligge på plass i ca. 30 minutter, og deretter fjernes. Kraftig skylling av munn og berøring av såret bør unngås. Dette kan provosere frem blødning, og føre til at blodkoagelet som er dannet forsvinner Ta smertestillende så fort du begynner å kjenne smerter. Bruk evt. is-pose mot huden over operasjonsområdet (se avsnitt om hevelse). Generelt: Fjerning av visdomstenner er et kirurgisk inngrep i kjevebenet. Mange pasienter vil få ubehagelige symptomer i form av smerter, hevelse og vanskeligheter med å spise etter operasjonen. Disse symptomene varer fra 24 til 72 timer. Informasjonen under er laget med henblikk på at du skal få en rask tilheling og minst mulig postoperative plager. Blødning: Du skal ikke røyke, spise, drikke eller skylle munn de første 3 timer etter operasjonen, slik at blodkoagelet i kjevebenet ikke forstyrres . Du får en gasbind-kompress (tupfer) å bite på etter operasjon for at det skal være et lett trykk på operasjonsområdet slik at det ikke blør. Fortsett å bite på denne i 30 minutter etter operasjon. Det er vanlig med litt blødning fra såret de første 2 dagene. Føler du at det blør mye vil de fleste blødninger stoppe ved at du biter hardt på en kompress i 15-30 minutter. Hevelse: Når du kommer hjem bør du ta det med ro, og holde overkroppen/hodet høyt. En ispose (icepad) mot ansiktet over operasjonsområdet vil kunne redusere hevelsen. Hold en ispose mot ansiktet ved operasjonsområdet i 15-20 minutter, og legg den deretter i fryseren i 15 minutter slik at den blir kald igjen. Bruk ispose og hold hodet så høyt som mulig de første 24-48 timer etter operasjon. Hevelsen vil øke de første 24-48 timer, og så gradvis avta iløpet av få dager. Spise: Du kan spise og drikke hva du ønsker 3 timer etter operasjon. Unngå å tygge direkte mot operasjonsområdet. Ikke bruk sugerør, drikk fra vanlig glass. Munnhygiene: Du kan børste tenner samme kveld, eller påfølgende morgen, men unngå operasjonsområdet de første 5 dager. Dagen etter operasjon kan du skylle munn med lunkent saltvann etter hvert måltid. Saltvann lages ved å ta en teskje salt i ca 250 ml vann fra springen. Ofte anbefaler vi et antibakterielt munnskyllevann, CorsodylR.Børst tennene først og skyll med CorsodylR 1 minutt morgen og kveld kveld. Smerte: Lokalbedøvelsen varer fra 2-4 timer, og når effekten av denne avtar må du forvente at smertene tiltar. Ta smertestillende som forskrevet de første to dager. Etter de første 2 døgn er som regel Paracet og Ibux-preparater tilstrekkelig. Ta tablettene med et helt glass vann. Sting (suturer): Om du har fått suturer er dette som regel tråd som går i oppløsning og forsvinner av seg selv i løpet av 3-10 dager etter operasjon. Du trenger derfor ikke komme tilbake til klinikken for å fjerne disse. Det vil ofte bli en fordypning/grop i kjevekammen der tannen stod. Det vil ta flere uker før kjevekammen blir helt jevn. Komplikasjoner: Smerten og hevelsen skal fra andre til tredje postoperative dag gradvis avta. Hvis den postoperative smerten og hevelsen tiltar vennligst kontakt oss for ytterligere informasjon om forholdsregler. Alveolitt, eller dry socket er benevnelsen på en smertekomplikasjon som oppstår dersom blodkoagelet i hullet der tannen stod forsvinner for tidlig. Selv om smerten og hevelsen har avtatt som normalt kan det da oppstå smerter 2-3 dager etter operasjon. Typisk er det smerter i operasjonsområdet som av og til kan stråle opp mot øret. Endret 11. april 2014 av småsei 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nattsvermer Skrevet 11. april 2014 #19 Del Skrevet 11. april 2014 Åh, jeg er glad for å høre at det gikk bra og at du ikke syns det er noe skummelt. Jeg må også operere ut et par tenner i underkjeven som ligger under beinet, og jeg gruer meg. Men sånne tråder hjelper Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vimsefrøken Skrevet 11. april 2014 #20 Del Skrevet 11. april 2014 wow 10 dager med flytende mat? Det er hva jeg kaller ufrivillig diett. Og nå som det er påske da! Haha typsisk meg. Når jeg tenker meg om, kan ikke appelsin smake så godt når man har sår i munnen. Tusen takk for veldig fin og beroligende tilbakemelding. Hamstrer inn paracet! :-) Anonymous poster hash: 3380b...58d Ja men det er ikke vanlig å gå 10 dager uten fast føde. Jeg måtte operere fra underkjeven, og den lå langt begravd i kjevebenet, så måtte plutselig fjerne deler av det også, noe som førte til over 20 sting på begge sider. Så pussing, spising osv var ulovlig i den perioden, bare skylle med skyllemiddel og spise flytende. Fikk sterkere smertestillende enn paracet med meg av tannlegen, Paralgin Forte & Pinex Forte, men var ikke så vondt så holdt helt fint med sterkere paracet enn den du vanlig kjøper på apotek som han også sendte med. Alt i alt helt greit. Det kjedeligste er den gropen man får i etterkant. Den har jeg enda, flere år etterpå. Men så lå min dypere enn de trodde og dypere enn det som var vanlig å fjerne med bedøvelse også. Så den neste ønsker de å fjerne i narkose selv om jeg syns det gikk helt greit. Sjelden man opplever de komplikasjoner jeg gjorde, og da jeg enda syns det var noenlunde greit (og jeg HATER å gå til tannlege) tenkte jeg det var greit å høre om en positiv opplevelse. Det er absolutt ingenting å grue seg for. Ufrivillig diett ja, var utsultet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå