AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #1 Skrevet 11. april 2014 For å ikke kuppe tråden om hva brukernes brudekjoler kostet, så velger jeg å opprette en egen tråd. Stadig leser jeg om bruder som finner kjoler de liker, og så bestiller de billige kopier av disse kjolene fra, oftest asiatiske, firmaer som spesialiserer seg på dette. Er den praksisen disse firmaene driver med i det hele tatt lovlig? Å beint ut kopiere andres design høres jo litt lugubert ut. Jeg kan tenke meg at orginalkjolene så godt som alltid har bedre kvalitet, på sånt som sømmer, snitt og stoffer. Og så har jeg sett noen av disse kjolene som tilsynelatende skal være "perfekte kopier", og jeg har tenkt at de ikke ser så fine eller like ut. Men hver sin smak... Arbeidsforholdene slike kjoler produseres under, stiller jeg meg også skeptisk til. Hva var årsaken til at du valgte en billig kopi av en dyrere brudekjole? Ble du fornøyd med resultatet? Hvilke etiske overveiinger gjorde du da du valgte å bestille en kopi av en brudekjole? Anonymous poster hash: c9c7b...cc3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #2 Skrevet 11. april 2014 Og så kan en jo legge på at dette beint frem er grunnen til at enkelte mindre brudekjolesalonger har måttet legge ned Som igjen gjør at vi bruder må reise langt for å i det hele tatt få prøve en kjole. Her jeg bor var det tre butikker i en 2 timers radius fra meg for 6-7 år siden, men nå er alle tre lagt ned! Nermeste er nå 2,5 time unna, og der er bare en butikk. ellers må en helt til Bergen der det er 3 butikker, og det tar mange timer, og blir dyyyyrt fordi man må ha overnatting, og så må man jo ha flere turer om man må tilpasse kjolen. Og for meg som aldri har prøvt en brudekjole før, og ikke aner hvilken fasong eller stil jeg passer, så er det kiipt å ikke få finne dette ut, jeg kan ikke titte på designere på nett, for jeg aaaaner ikke hvilken stil jeg er på jakt etter! Anonymous poster hash: 929e0...f23
Pimpel Skrevet 11. april 2014 #3 Skrevet 11. april 2014 Jeg kjøpte brukt på finn.no. Jeg ville ikke kjøpt en kopikjole. Av de grunner du nevnte. Jeg har ikke lyst å gifte meg i en kjole små barnehender eller overarbeidede og underbetalte kvinner syr. 1
Chloe- Skrevet 11. april 2014 #4 Skrevet 11. april 2014 Det er jo derfor man finner så mange ubrukte, asiaproduserte brudekjoler på finn.no. Folk må kjøpe kjole nummer to, når den første ser ut som ræl.
Pimpel Skrevet 11. april 2014 #5 Skrevet 11. april 2014 Det er jo derfor man finner så mange ubrukte, asiaproduserte brudekjoler på finn.no. Folk må kjøpe kjole nummer to, når den første ser ut som ræl. Godt poeng! Må le litt når det står "skreddersydd"
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #6 Skrevet 11. april 2014 Jeg kjøpte brukt på finn.no. Jeg ville ikke kjøpt en kopikjole. Av de grunner du nevnte. Jeg har ikke lyst å gifte meg i en kjole små barnehender eller overarbeidede og underbetalte kvinner syr. Jeg er enig i prinsippet om designkopiering, men har ingen illusjoner om at større selskaper nødvendigvis behandler arbeiderne sine så mye bedre Som regel er det mellomleddene og merke-eierne som tjener på at kjolen koster det tidobbelte i en designbutikk, ikke de som syr dem... Anonymous poster hash: 5ad57...213 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå