AnonymBruker Skrevet 10. april 2014 #1 Skrevet 10. april 2014 Syntest denne var puten var så stilig, og har lyst til å prøve å lage den selv.http://mobile.boligpluss.no/article/168507-broder-din-egen-pute?utm_medium=tag&utm_source=boligpluss.no Men det er ca 20 år siden jeg sist broderte et god jul-bilde på barneskolen. Så håpte noen kunne forklare litt bedre det som står i oppskriften. Første spørsmål: det er korssting det er snakk om, ikke sant? Hva er en dukke? Hva betyr over 2x2 tråder? Hva betyr kast over linstoffet? En skal begynne i midten, men hvor går jeg der fra? Broderer en først halve korssting en vei og så andre halvdel tilbake igjen? Sist, men ikke minst, er det overkommelig for en nybegynner å starte på et så omfattende prosjekt?Anonymous poster hash: c77e8...847
freddy Skrevet 11. april 2014 #2 Skrevet 11. april 2014 En dukke er et "nøste" med brodergarn, du skal altså bruke 6 totalt. Når du skal sy over 2x2 tråder, betyr det at du skal sy korssting i kvadrat to tråder bortover/to tråder nedover i stoffet (det ser og skjønner du når du ser stoffet). Kast over linstoffet betyr at du skal tråkle rundt kantene, slik at ikke stoffet rakner. Når du begynner, finner du midten på stoffet og begynner der i forhold til mønsteret. Om du broderer til høyre eller venstre spiller ingen rolle, heller ikke om du velger halve korsting for så å brodere tilbake eller hele korssting med en gang. Tror dette skulle være overkommelig for en nybegynner, og du vil skjønne mer når du har mønsteret og garnet foran deg!
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #3 Skrevet 11. april 2014 Takk for hjelpen! Da blir det å gå i nærmeste hobbybutikk og se om de har det jeg trenger. TsAnonymous poster hash: c77e8...847
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #4 Skrevet 11. april 2014 Da har jeg vært i butikken og er ikke så veldig mye klokere. De hadde ikke akkurat samme stoff, men de hadde et som var tilsvarende i følge hun i butikken. Jeg ble ganske overrasket når jeg fikk se det, for det var jo så tettvevd! Trodde rutene var mye større. Jeg studerte det ikke så nøye, så jeg skjønner fortsatt ikke over 2x2 tråder. Hun i kassa hadde ikke peiling på brodering, men det skulle komme en i morgen som sikkert kunne hjelpe meg. Er det mer pirkearbeid når det er så tett stoff, eller blir stingene like store, bare at jeg må passe bedre på hvor de treffer?Anonymous poster hash: c77e8...847
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #5 Skrevet 11. april 2014 Jeg vil råde deg til å kjøpe et lite stykke aida og friske opp broderingskunnskapene. En ramme kan være greit å ha, det avlaster venstrehånden fordi man ikke behøver å stramme stoffet. Kan kjøpes i vanlig håndarbeidaforetninge eller superbillig fra Ebay. Anonymous poster hash: 0207d...35d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå