Gå til innhold

Hva får jeg ut av 50 min jogging 3 dager i uka?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet og har lest at det skal veeeeldig mye trening til for å gå ned i vekt. Det blir absurd mye for å gå ned i vekt uten å endre kostholdet og at det er kostholdet som er viktigst for vekttap for en person som i utgangspunktet beveger seg en del.

Ok, så hvis det ikke har en direkte effekt på vekta, hva slags direkte gevinster har det for meg? Jeg vet at trening generelt har en positiv effekt på både den psykiske helsen, det gir overskudd og øker konsentrasjonen. Det kan også forebygge en rekke sykdommer.

Kan noen si noe spesifikt om jogging? Hvorfor er akkurat jogging bra? Hvilke muskelgrupper trenes mest og kan jeg forvente å få mer markerte muskler i beina? Får jeg strammer rumpe? For helsa ellers, hva er så bra med jogging? Og hvor mye burde jeg jogge?

Anonymous poster hash: b95d2...8ff
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Jogging har en rekke fordeler.

Jogging gir bedre blodsirkulasjon, hjertet ditt vil bli sterkere, fordøyelsen vil jobbe raskere, skjelettet styrkes og du får bedre lungekapasitet.

Du trener hele kroppen og du får definitivt mer definerte ben.

I og med at jogging brenner mye kalorier så kan du også spise mer i forhold til vektnedgang. Ligger du f.eks på 2500 kcal for å vedlikeholde vekten så kan en times joggetur gjøre at du brenner 5-700 kcal ekstra(kommer an på hvor mye du veier og hvor fort du løper) og da har du faktisk skrellet av kcal og er i et underskudd slik at du krymper uten å kutte ned på matinntaket.

Endret av Runforit
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Anonymous poster hash: b95d2...8ff

Gjest Coolaid
Skrevet

Kiloene ned fjerner du på kjøkkenbenken mens treningen tar grammene - det er forskjellen. Det er riktig som du sier at det skal mye trening til for å gå ned i vekt. Du skal forbrenne ca 7000 kalorier for å bli kvitt et kg fett. Det er ganske mye trening, derfor er det mest hensiktsmessig å la kostholdet gjøre jobben.

Ikke gå i fellen for å spise så mye mer fordi du trener. Skal du gjøre dette må du være 100% sikker på energibehovet ditt og sørge for riktig underskudd. Jeg er ikke helt enig med Runforit.

Tenk på hjertet som en stor muskel du skal trene. Jogger du trener du denne hensiktsmessig og det blir sterkere, det gir deg bedre kondisjon.

Ser at du er opptatt av utseende som resultat av joggingen - typisk jente å tenke sånn. Tenk heller at livsstilen du lever viser seg på hele kroppen din.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har merket at magen har blitt markant mindre og strammere nå. Jeg løper 4-5 dager i uken. Har også fått skikkelige lår og leggmuskler. Har heller ikke endret noe på kostholdet mitt, spiser som en "gris", men kun godteri og snacks i helgene:)

Anonymous poster hash: 46202...f27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...