Gå til innhold

Blir stresset, nervøs og irritert av mobilen, pc'n og alt vi må ordne selv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg merker hvor irritabel og stresset jeg har blitt etter at jeg fikk meg smartphone. Batteriet varer ikke lenge og jeg må alltid ha med meg lader. Har jeg ikke lader blir jeg urolig for at noen skal ha tak i meg for noe viktig. Det er selvsagt mye positivt med telefonen også, men jeg opplever mye stress på grunn av den. Folk ringer jo ikke lenger, så det kommer alltid varslinger om at noen ringer meg via skype eller skriver på whatsapp eller facebook.

Så er det min kjære pc da, som jeg bruker en time av kveldstiden foran. Jeg må snart skaffe meg hjemmekontor, for det er jo alltid noe som skal ordnes på den fordømte pc'n. Noe må godkjenner, noe skal scannes, nettbankkoden må endres, nytt passord på mailen, skattekort, selvangivelse, reisebekreftelser, billetter, jobbsøking, bestilling av time på vaskeriet, ny tillatelse for innreise til USA, forsikringspapierer.

Jeg få snart helt hetta. Midt i betalingen jeg gjorde i sta slo pc'n seg av, den måtte konfigureres. Jeg måtte begynne på nytt med alt.

Telefonen piper på natta fordi den er tom for strøm, fordi batteriet er flatt etter 4 timer. Telefonen skal helst ikke lades på natten grunnet brannfaren. Så løper jeg på jobb med mobil og lader da. Så er det noe feil med telefonen og jeg må innom butikken hvor den ble kjøpt. Så plinger det midt på natta igjen, da får jeg regninger eller påminnelser om eventer på facebook. Ikke kan jeg skru den av fordi jeg har en syk mor som kanskje trenger meg.

Jeg kan sitte midt i en telefonsamtale, så er det tomt for batteri også får jeg ikke ladet den fordi jeg befinner meg på et sted uten kontakt.

Jeg går helt rundt meg selv. Har et hat / elsk forhold til nettbrett, smarttelefoner og pc'r. Vil bare ha fred av og til.

Noen som føler det sånn av og til?

Anonymous poster hash: 90625...d5e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk 3 måneder uten telefon i fjor. Var helt fantastisk. Skulle ønske jeg kunne gjøre det igjen. Mannen min hadde selvfølgelig telefon, så om det var noe så brukte jeg ham. Om folk ville ha tak i meg, så kunne de sende meg en melding på FB og så svarte jeg når jeg hadde lyst. Om det var en eller annen krise så kunne man jo få tak i meg via mannen min.

Nå er jo ikke dette et alternativ for de fleste, og heller ikke meg lenger, men i huset vårt har vi et par regler. En av dem er at vi ikke har med telefoner, pcer eller nettbrett på soverommet. Om natten sover vi, vi svarer ikke på jobbmail eller er tilgjengelig på annen måte. Det syns jeg er veldig deilig og gjør at vi begge sover mye bedre enn før.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg føler også dette noen ganger. Jeg setter stor pris på å kunne være utilgjengelig noen ganger, slappe helt av med all teknologi avslått, men det virker ikke som samfunnet eller menneskene rundt meg "tillater" dette. Har jeg vært uten strøm en halv dag er jeg alltid nervøs når jeg slår den på: Har jeg fått en irritert melding fra jobb om at jeg ikke svarer, er venninner sure fordi jeg ikke har svart på meldingene deres, er foreldre eller kjæreste redd fordi de ikke har fått kontakt med meg... Det er slitsomt. Jeg føler alltid jeg henger etter med alt som skal svares på, ordnes og fikses.

Man har alltid indirekte kontakt med alle, man er alltid pålogget. Mennesker forventer at man skal svare med en gang, uansett hvor man er. Jeg har venner som klager over at jeg svarer sent på sms når jeg er på jobb, jeg har jobb som sender meldinger på fritiden og blir irritert om jeg ikke svarer med en gang. Så ja, jeg kjenner meg igjen :)

Anonymous poster hash: b8cd7...bdf
Gjest Egiett
Skrevet

Sett et tidspunkt på kvelden hvor du ikke lenger skal bruke telefonen. Det eneste unntaket er om noen ringer (stort sett ringer man om det er noe viktig), hvis ikke lar du telefonen være. Skru gjerne av Internett på mobilen når du ikke trenger det (som egentlig ikke er så ofte, når man faktisk tenker etter - du kan gjerne sette tidspunkter hvor du har lov til å sjekke mail, Facebook etc.), dette er noe som har hjulpet meg veldig. Når du jobber på PC, konsentrer deg helt og fullt om det, og så avslutter du og legger den vekk. Du spurte egentlig ikke om råd, men jaja... :P

Over til det du spurte om, tror jeg faktisk de aller fleste føler at elektronikken er hjelpsom, men at den til tider tar litt vel mye tid og energi. Jeg vet jeg gjør det, men som sagt handler det kanskje om å sette visse grenser :)

Skrevet

Det er en legitim problemstilling, faktisk! Det kalles noe sånt som teknologi-press, som gjør oss mindre effektive og ukonsentrerte.

Det beste hadde vel faktisk vært å ikke hatt mobiltelefon eller PC i det hele tatt. Kanskje man da faktisk hadde fått gjort ordentlige ting.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Det blir som man selv ønsker.

Vil man stresse seg opp over det så blir man jo det.

Eller du kan velge å ta det litt mer easy.

Jeg lader telefonen om natten, men den ligger jo ikke i senga, men på en benk.

Har ikke skiftet passord på mail og andre ting på sikkert 6 år uten at det er noe problem.

Eneste gangen jeg tar med meg ladere er om jeg skal være borte over natten.

Varsler om at noen kontakter deg på f.eks facebook kan du skru av. Dersom folk ikke klarer å ringe/tekste på normalt vis så er det deres problem.

Også er det jo utrolig enkelt å ha alt på ett sted når det gjelder bekreftelser. Veldig greit å ha det på pc/nettbrett/telefon så man slipper papirer overalt.

Selvangivelsen sjekker man jo bare en gang i året, så trenger man ikke tenke noe mer over den.

Jeg tror iallefall at om man endrer tankegangen litt så vil det ikke virke så stressende lengre

Skrevet

Skru av trådløst nett og GPS på telefonen og lukk alle apper, så varer batteriet mer enn 24 timer. Gjør det til en vane å sette den til lading når du kommer hjem fra jobb / lager middag dersom du ikke vil la den lade om natta.

Gjest Crazycatlady
Skrevet

Ja, blir litt irritert over at batteriet går så fort, men jeg bruker den ganske mye da.

Irriterer meg mest at folk forventer at man skal være tilgjengelig hele tiden, og at det er ok å ringe til alle døgnets tider.

Tar du ikke telefonen så må du ha en kjempegod grunn virker det nesten som.

Tenker noen ganger at det var bedre før, for var du ute av huset og folk ringte da, så var du opptatt og kunne ikke ta telefonen.

Utenom det så syns jeg det er ok. Jeg ladder mobilen om natta, skifte passord gjør ikke jeg spesielt ofte og oppdateringer på pc pleier jo som oftest å bli varslet om en stund før pc skrur seg av. Eventuelt kan man nok helt sikkert stille på akkurat det.

Jeg syns det er bra at endel har blitt elektronisk. Veldig greit å kunne fikse skattekort osv på nett.

Før måtte man vel sende det i posten eller stikke innom skattekontoret. Tok jo mer tid det :)

Skrevet

Vurder å kjøpe en telefon med bedre batteri. Evt. kjøp et nytt batteri så du har å bytte mellom. Kanskje du kunne kjøpt en liten "pad" til å bruke til surfing, skyping osv, så du ikke bruker opp batteriet på telefonen. Da kunne du jo også hatt en litt "mindre smart" telefon med bedre batterilevetid. Men det blir jo en ekstra duppeditt å bære på...

Om natten pleier jeg å ha lydinnstillinger slik at alt er på lydløs (varsler og alt) mens ringing er lyd på, slik at folk kan komme igjennom om det er noe viktig (Facebookvarselet har jeg måtte skru av lyden på helt, da den ikke følger innstillingene på telefonen). Jeg bruker en app som skrur over på nattinnstillinger på gitte klokkeslett, og over på normale lydinnstillinger om morgenen igjen. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.matthew.rice.volume.master <- til android. Ellers er det gjerne noe lignende innebygget også.

Skrevet

Jeg merker hvor irritabel og stresset jeg har blitt etter at jeg fikk meg smartphone. Batteriet varer ikke lenge og jeg må alltid ha med meg lader. Har jeg ikke lader blir jeg urolig for at noen skal ha tak i meg for noe viktig. Det er selvsagt mye positivt med telefonen også, men jeg opplever mye stress på grunn av den. Folk ringer jo ikke lenger, så det kommer alltid varslinger om at noen ringer meg via skype eller skriver på whatsapp eller facebook.

Så er det min kjære pc da, som jeg bruker en time av kveldstiden foran. Jeg må snart skaffe meg hjemmekontor, for det er jo alltid noe som skal ordnes på den fordømte pc'n. Noe må godkjenner, noe skal scannes, nettbankkoden må endres, nytt passord på mailen, skattekort, selvangivelse, reisebekreftelser, billetter, jobbsøking, bestilling av time på vaskeriet, ny tillatelse for innreise til USA, forsikringspapierer.

Jeg få snart helt hetta. Midt i betalingen jeg gjorde i sta slo pc'n seg av, den måtte konfigureres. Jeg måtte begynne på nytt med alt.

Telefonen piper på natta fordi den er tom for strøm, fordi batteriet er flatt etter 4 timer. Telefonen skal helst ikke lades på natten grunnet brannfaren. Så løper jeg på jobb med mobil og lader da. Så er det noe feil med telefonen og jeg må innom butikken hvor den ble kjøpt. Så plinger det midt på natta igjen, da får jeg regninger eller påminnelser om eventer på facebook. Ikke kan jeg skru den av fordi jeg har en syk mor som kanskje trenger meg.

Jeg kan sitte midt i en telefonsamtale, så er det tomt for batteri også får jeg ikke ladet den fordi jeg befinner meg på et sted uten kontakt.

Jeg går helt rundt meg selv. Har et hat / elsk forhold til nettbrett, smarttelefoner og pc'r. Vil bare ha fred av og til.

Noen som føler det sånn av og til?

Anonymous poster hash: 90625...d5e

Det dette koker ned til er vel hvem som styrer ditt liv... Har du kontrollen på ditt liv og lever det slik det passer deg, eller lar du samfunnet, folk rundt deg og "trender" styre hvordan du lever ditt liv...?

Det er faktisk bare å skru av telefon, PC og nettbrett, men mange er så opptatt av å være tilgjengelig hele tida og er livredde for å gå glipp av noe... Tragisk egentlig, det betyr at de ikke er herrer over eget liv..

Gjest chisandra
Skrevet

Du må ta tilbake kontrollen på livet ditt.

Nå er det telefonen som styrer deg, ikke omvendt!

Skrevet

Du kan fjerne sånn at du får varsler fra apper og facebook.

Sørg for at det ikke er noen programmer oppe og går når du legger deg, og skru av wifi. Da holder batteriet lenger.

Man trenger ikke både iPhone og pc egentlig, så kanskje du burde revurdere iphonen og kanskje skaffe en sånn helt enkel mobil?

Betaling av regninger, post, selvangivelse er jo ikke noe nytt... Det er bare flyttet over på pc-en. Syns det er ganske greit jeg:)

Selv klarer jeg å ignorere iphonen hvis den ikke ringer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...