AnonymBruker Skrevet 10. april 2014 #1 Skrevet 10. april 2014 Har forstått det slik at en må fortelle NAV om at en vurdere å være så og så mange dager på ferie, slik at en blir trukket i dagpenger. Jeg og mannen min har ingen konkrete ferieplaner, men vi ønsker å dra i besøk til noen slektninger i en annen by:) Kan ikke forstå at det skal bli sett på som en ferie, så jeg tror jeg unnlater å fortelle dem om dette. Vi blir ikke lengre borte enn kanskje 1 uke max;)Anonymous poster hash: c7eb9...f0c
AnonymBruker Skrevet 10. april 2014 #2 Skrevet 10. april 2014 Tror det bare gjelder utenlands.. Anonymous poster hash: 9f93c...42a 6
Leo Skrevet 10. april 2014 #3 Skrevet 10. april 2014 Regelen er jo at du skal være tilgjengelig f.eks. for et intervju på kort varsel (F.eks. dagen etter) og hvis du er det, så spiller det mindre rolle hvor du er. Hvis du ikke er tilgjengelig derimot, skal du melde fra om at du har ferie. 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2014 #4 Skrevet 10. april 2014 Aldri turt å dra utenlands uten å varslet NAV på forhånd, tenk om en blir utsatt for en ulykke eller må oppsøke lege av andre grunner.. Eller møter kjente, arbeidskollega eller andre som "sladrer" Anonymous poster hash: 6515d...b6c 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2014 #5 Skrevet 10. april 2014 Det er ulovlig å reise til utlandet uten å informere NAV når man mottar ytelser fra dem. Og ja, NAV kan finne ut av det. NAV kontroll mottar tips, de har vide fullmakter til å sjekke f.eks bankkontourskrifter osv. Lett å se hvor man har oppholdt seg da. I tillegg avsløres mange på at meldekort er sendt fra utenlandske ip-adresser eller at personene ikke er tilgjengelige på telefon. Et tips, gjerne anonymt, vil medføre at NAV begynner å grave. Og ja, jeg arbeider med trygdesvindel...Anonymous poster hash: 3f048...422 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2014 #6 Skrevet 10. april 2014 Men TS skal bare til en annen by, og siden hun mottar dagpenger fra NAV så regner jeg med at hun bor i Norge, og skal til en annen by i Norge. Anonymous poster hash: 7107a...3b3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #7 Skrevet 11. april 2014 https://www.nav.no/Om+NAV/Satsar+og+utbetalingsdatoar/Ferie+med+ytelser+fra+NAV.202538.cms Anonymous poster hash: 896e9...97d
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #8 Skrevet 11. april 2014 Har forstått det slik at en må fortelle NAV om at en vurdere å være så og så mange dager på ferie, slik at en blir trukket i dagpenger. Jeg og mannen min har ingen konkrete ferieplaner, men vi ønsker å dra i besøk til noen slektninger i en annen by:) Kan ikke forstå at det skal bli sett på som en ferie, så jeg tror jeg unnlater å fortelle dem om dette. Vi blir ikke lengre borte enn kanskje 1 uke max;)Anonymous poster hash: c7eb9...f0c Det går helt fint, men helst innenlands da. Anonymous poster hash: 8ebf3...dfb
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #9 Skrevet 11. april 2014 Det er ulovlig å reise til utlandet uten å informere NAV når man mottar ytelser fra dem. Og ja, NAV kan finne ut av det. NAV kontroll mottar tips, de har vide fullmakter til å sjekke f.eks bankkontourskrifter osv. Lett å se hvor man har oppholdt seg da. I tillegg avsløres mange på at meldekort er sendt fra utenlandske ip-adresser eller at personene ikke er tilgjengelige på telefon. Et tips, gjerne anonymt, vil medføre at NAV begynner å grave. Og ja, jeg arbeider med trygdesvindel...Anonymous poster hash: 3f048...422 Dere tar bare amatørene. Uten at jeg gjorde det selv, tenkte jeg fort hvordan jeg kunne gjort det selv om jeg dro på ferie og ville ha penger. Anonymous poster hash: 6e0be...e15
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #10 Skrevet 11. april 2014 Statistisk sett avsløres kun en liten prosentandel av alle trygdebedrageri, ja. Det finnes ikke ressurser nok. Vi er nedlesset i arbeid. Trygdesystemet er basert på tillit. Det er ikke mulig å kontrollere alle områder til det fulle. Og i så fall ville det blitt ramaskrik hvor folk følte seg mistenkeliggjorte... Dagpenger, AAP, uføre, sykepenger og enslige forsørgere er områder hvor det finnes store mørketall. Men selv om NAV kun klarer å avsløre noe, hvorfor ta sjansen? Trygdebedrageri er straffbart! Anonymous poster hash: 3f048...422 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #11 Skrevet 11. april 2014 Jeg skal over fra praksisplass til engasjement med lønnstilskudd deltid. Er det umulig for meg å reise utenlands på en ferie uten at de trekker AAP- delen av inntekten? Jeg vil jo selvsagt orientere min saksbehandler om dette på forhånd, slik at vi ikke avtaler noen møter i den perioden. Får vi ikke ferie vi som er uføre? Anonymous poster hash: 74471...627
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #12 Skrevet 11. april 2014 Jeg skal over fra praksisplass til engasjement med lønnstilskudd deltid. Er det umulig for meg å reise utenlands på en ferie uten at de trekker AAP- delen av inntekten? Jeg vil jo selvsagt orientere min saksbehandler om dette på forhånd, slik at vi ikke avtaler noen møter i den perioden. Får vi ikke ferie vi som er uføre?Anonymous poster hash: 74471...627 Selvsagt får dere ferie, men dere får ikke betalt ferie. Anonymous poster hash: 099d9...a12
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #13 Skrevet 11. april 2014 Sykt. Det er det samme som at vi er innelåst i Norge. Anonymous poster hash: 74471...627 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #14 Skrevet 11. april 2014 Sykt. Det er det samme som at vi er innelåst i Norge.Anonymous poster hash: 74471...627 Nei, det er det da ikke. Det er uhyre får her i landet som har betalt ferie! Anonymous poster hash: cc378...7aa 7
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #15 Skrevet 11. april 2014 Jeg har tatt ferie.. For endel år tilbake (90-tallet). Den gangen NAV het Aetat og det ikke fantes elektronisk meldekort. Var drittlei og desillusjonert av å gå ledig. Og litt oppgitt over at Aetat ikke hjalp meg å skaffe jobb (på den tiden forventet man Aetat skulle skaffe deg jobb. hehe), så jeg ga faen og kjøpte meg flybilletter til Thailand og ble der i 4 mnd. Allierte meg med en kompis som sendte inn meldekorta og var "kontaktperson" per tlf for Aetat. For dagpengene levde jeg som fattig kirkerotte i Norge men i Thailand levde jeg som en konge. Bodde sikkert på 4 stjerners hotell mesteparten av tiden der nede. Måtte forøvrig selge TVen og videospiller for å få råd til flybilletten til Thailand. Tilbake i Norge, etter min beste ferie ever, så var jeg supermotivert og skaffet meg jobb selv. Siden har jeg hverken hatt kontakt med NAV eller Aetat.. Ikke engang sykepenger. Den gangen var det nok superenkelt å svindle med dagpenger. Er nok ikke så lett i dag. Nøkkelen må vel være å påkalle seg minst mulig oppmerksomhet. Å fortelle alle og enhver man er utenlands når man går på dagpenger er ikke så smart. Eller kjøpe flybilletter elektronisk (kort,nettbank). Samt sende meldekort m/ utenlansk IP. Det med pengebruk kan jo fort bli en utfordring. Regner med NAV også sjekker western union så da står en igjen med utførsel av kontanter. Men 25000 kr skulle jo holde en stund i et lavkostland.. Anonymous poster hash: 6a5cb...504
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #16 Skrevet 11. april 2014 Har undersøkt det. Man må sende inn et søknadskjema til NAV om å ikke tape trygd under oppholdet. Du over her som sier at uhyre få har betalt ferie. Stemmer nok det, men en fulltidsansatt under normale vilkår får feriepenger. Huff! Gleder meg til jeg slipper å være på så mye tiltak lengre. Anonymous poster hash: 74471...627
Anglofil Skrevet 13. april 2014 #17 Skrevet 13. april 2014 Tråden er ryddet for oppfordring til lovbrudd. Yvonne (mod)
juliane Skrevet 13. april 2014 #18 Skrevet 13. april 2014 Har undersøkt det. Man må sende inn et søknadskjema til NAV om å ikke tape trygd under oppholdet. Du over her som sier at uhyre få har betalt ferie. Stemmer nok det, men en fulltidsansatt under normale vilkår får feriepenger. Huff! Gleder meg til jeg slipper å være på så mye tiltak lengre.Anonymous poster hash: 74471...627 Man får faktisk feriepenger av dagpenger også, så akkurat det er ikke noen unnskyldning... Jeg skjønner ikke at folk tør - eller har samvittighet til å snylte på denne måten. Vi er så utrolig heldige som har et sikkerhetsnett som dagpenger er, så da syns jeg man skal være takknemlig for det! Gikk selv på dagpenger noen mnd i fjor, og det lengste jeg gikk var en dagstur til Sverige (halvannen time hjemmefra, selv om det er utlandet) og at jeg skrev at jeg var i Norge den dagen jeg dro på ferie og den dagen jeg kom hjem. (Når jeg strengt tatt var utenlands mesteparten av dagen.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå