Gå til innhold

Har NAV trukket for lite?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nå fått AAP som jeg søkte i februar. Så har jo fått noe etterbetalt.

Men jeg har fått sosialstønad i mars og denne måneden. Ca 10 000 tilsammen.

Gikk inn på mine utbetalinge på NAV og ser dette (bildet).

Kan noen hjelpe meg å regne ut om ca 10 000 er trukket fra dette? Står jo ikke at det er trekk for sosialstønad? Burde det ha stått der?

Vil ikke plutselig få en "regning" på nesten 10 000 etterpå :/

Anonymous poster hash: 1b918...17a

post-37809-0-99031600-1397138081_thumb.p

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke betale noe tilbake, det var ikke et lån, det var penger som du hadde rett på der og da. Det blir ikke omgjort til et lån bare fordi du nå har pengene på konto. Fått er fått :)

Anonymous poster hash: ed302...159
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke betale noe tilbake, det var ikke et lån, det var penger som du hadde rett på der og da. Det blir ikke omgjort til et lån bare fordi du nå har pengene på konto. Fått er fått :)

Ok, fint å høre :) Bare så redd for å plutselig få en regning på nesten 10 000 etterpå..

Men jeg har fått brev om at jeg får sosial stønad i mai også. Dette har jeg vel ikke rett på?

- ts

Skrevet

Jeg vil tro at du vil få et brev. Det fikk ihvertfall jeg. Du skal ikke få regning i posten nei. De trekker det fra utbetalingen din.

• Liker 1
Skrevet

Sosialstønad man får mens man venter på svar på annen stønad skal betales tilbake. Er det som står der det du har fått på kontoen? For er det du må se på.

Du får mest sannsynlig to eller tre brev i posten om det, Vedtak på innvilget aap, vedtak på etterbetalingen og det som blir trekt fra den, og noen får vedtak på at nav sosial trekker det dem trekker fra etterbetalingen.

Det kommer til å gå av seg selv, du får ikke utbetalt mer enn du skal ha, selvom det står det inne på dine utbetalinger, altså ikke den du må se på i forhold til det

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ok, fint å høre :) Bare så redd for å plutselig få en regning på nesten 10 000 etterpå..

Men jeg har fått brev om at jeg får sosial stønad i mai også. Dette har jeg vel ikke rett på?

- ts

Du har vel nødvendigvis ikke rett på det men det kommer jo til å bli utbetalt om du ikke gir beskjed om at du ikke trenger de. Så da blir det jo nesten opp til deg hvordan du vil gjøre det.:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro at du vil få et brev. Det fikk ihvertfall jeg. Du skal ikke få regning i posten nei. De trekker det fra utbetalingen din.

Men hvorfor trakk de ikke fra utbetalingene mine nå da? :S

ts

Skrevet

Men hvorfor trakk de ikke fra utbetalingene mine nå da? :S ts Anonymous poster hash: 1b918...17a

Så du har fått utbetalt alt det som står på dine utbetalinger? Altså fått det på bankkontoen din?

AnonymBruker
Skrevet

Sosialstønad man får mens man venter på svar på annen stønad skal betales tilbake. Er det som står der det du har fått på kontoen? For er det du må se på.

Du får mest sannsynlig to eller tre brev i posten om det, Vedtak på innvilget aap, vedtak på etterbetalingen og det som blir trekt fra den, og noen får vedtak på at nav sosial trekker det dem trekker fra etterbetalingen.

Det kommer til å gå av seg selv, du får ikke utbetalt mer enn du skal ha, selvom det står det inne på dine utbetalinger, altså ikke den du må se på i forhold til det

Men det er jo litt rart at jeg må betale tilbake penger jeg måtte ha der og da for å overleve? .. Ikke veit jeg..

Men har fått pengene på konto nå, og det ble jo utbetalt 13993..

ts

AnonymBruker
Skrevet

Så du har fått utbetalt alt det som står på dine utbetalinger? Altså fått det på bankkontoen din?

Ja

ts

Skrevet

Med fare for å spørre om det samma igjen, men er for å få det helt på det rene for kan være litt tvetydig det du skriver.

Du har fått 13993 på kontoen din, du har ikke bare sjekka det på dine utbetalinger? Det står på kontoutskriften din?

Hvis du har det har du mest sannsynlig vært heldig og dem har regna seg fram til at du ikke trenger å betale tilbake det du har fått, du kommer ikke til å få krav etter pengene er utbetalt, det skal være gjort ferdig før dem kommer fysisk på kontoen.

og sosialstønaden skal bli stoppe av seg selv, men er greit å ta å si fra til dem for sikkerhetsskyld

Skrevet

Det står også at du ikke har fått utbetalt noen penger for april der, så når det kommer kanskje dem trekker av det istedenfor

AnonymBruker
Skrevet

Det står også at du ikke har fått utbetalt noen penger for april der, så når det kommer kanskje dem trekker av det istedenfor

Ja har fått 13993 på kontoen. Står på kontoutskriften, ja.

Nei, skal sende inn meldekort for april på lørdag, men får utbetalt ca 6000 før skatt, så det er jo ikke nok å trekke av :S

ts

Skrevet

Men da sier jeg som jeg sa istad: Hvis du har det har du mest sannsynlig vært heldig og dem har regna seg fram til at du ikke trenger å betale tilbake det du har fått, du kommer ikke til å få krav etter pengene er utbetalt, det skal være gjort ferdig før dem kommer fysisk på kontoen.

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg jobbet i sosialtjenesten så kunne vi trekke sosialhjelp folk har fått i påvente av trygd kun fra etterbetalingen. Så om vi glemte å sende kravet (skjedde en sjelden gang) til trygd så tapte sosialtjenesten de kr. Er ikke verdens undergang for sosialtjenesten å ikke få kr tilbake så lenge man ikke har svindlet. Og når det er sosialtjenesten som har gjort en feil så må de ta det på sin egen kappe. Vi oppdaget at noen svindlet og da krevde vi alle kr tilbake, da ble det lagt inn som et trekk av trygden og de ble politianmeldt.

Så i mitt hode er du ferdig med saken:)

Anonymous poster hash: 43f9f...1cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg jobbet i sosialtjenesten så kunne vi trekke sosialhjelp folk har fått i påvente av trygd kun fra etterbetalingen. Så om vi glemte å sende kravet (skjedde en sjelden gang) til trygd så tapte sosialtjenesten de kr. Er ikke verdens undergang for sosialtjenesten å ikke få kr tilbake så lenge man ikke har svindlet. Og når det er sosialtjenesten som har gjort en feil så må de ta det på sin egen kappe. Vi oppdaget at noen svindlet og da krevde vi alle kr tilbake, da ble det lagt inn som et trekk av trygden og de ble politianmeldt.

Så i mitt hode er du ferdig med saken:)

Anonymous poster hash: 43f9f...1cd

Ok :)

Men hva skal jeg gjøre med sosialstønaden som skal bli utbetalt i mai? Skal jeg ringe inn og si ifra at de må stoppe den, eller stoppes den automatisk?

ts

Skrevet

Ok :)

Men hva skal jeg gjøre med sosialstønaden som skal bli utbetalt i mai? Skal jeg ringe inn og si ifra at de må stoppe den, eller stoppes den automatisk?

ts

Kan ikke huske at jeg sa ifra. Den skal bli stoppet automatisk. Men du kan ringe å høre om den har blitt stoppet.

AnonymBruker
Skrevet

Utbetalt sosialstønad skal trekkes fra i etterbetalingen av aap. Men det kan kun trekkes fra det som er utbetalt tilbake i tid, altså det kan ikke trekkes noe for det du evt har mottatt nå i april (det regnes som inneværende mnd). Dersom du har fått 5000kr i sosialhjelp i mars og har krav på 7000kr i aap for mars, vil du bare få 2000kr etterbetalt for mars.

Sosialen/NAV lokal skal sende refusjonskrav til forvaltningen som behandler aap-søknader. På bakgrunn av denne skal forvaltningen trekke fra d du evt har fått i sosialhjelp de aktuelle mnd forut for innvilgelsestidspunktet.

Det skjer feil her, f.eks at sosialen/NAV lokal glemmer å sende refusjonskrav eller at forvaltningen overser et innsendt refusjonskrav. NAV lokal (kommunal) kan da søke erstatning for manglende refusjon fra forvaltningen (stat). Og du kan bli krev tilbake det du evt har fått utbetalt for mye pga manglende refusjon. Les folketrygdloven paragraf 22-15. Spm er om du forsto eller burde forstått at utbetalingen var feil og om det foreligger særlige grunner som taler mot tilbakekreving.

Anonymous poster hash: 3ed39...9cd

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å skrive at når man mottar sosialstønad, signerer man på at man er innforstått med reglene for refusjon i evt fremtidig innvilget ytelse fra NAV.

Anonymous poster hash: 3ed39...9cd

AnonymBruker
Skrevet

Er det lite smart av meg å ringe inn til NAV og spørre om hvorfor de ikke har trukket sosialhjelpen fra etterbetalingen min? Kan de da trekke den?

Tenkte jeg skulle ringe inn og si at de ikke må betale meg i Mai ihvertfall, men føler meg urolig om jeg kommer til å få krav om refusjon eller noe :/

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...