Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke kjøp laks i butikken, med mindre du vil støtte miljøkriminalitet.

Oppdrettslaks raserer villaks og sjøørretbestandene. På vestlandet og i midt Norge er villaksbestanden og sjøørretbestanden mange steder fullstendig utryddet og ødelagt pga rømlinger i fra oppdrettsfisk som sprer sykdommer.

Vanskelig å kutte det ut kanskje, men det er er enda mer kjedelig å støtte miljøkriminalitet som ødelegger for den naturlige fiskebestanden. I det lange løp er det denne vi kan stole på.

Kjøp heller fisk som er fisket i sitt naturlige miljø.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjøp laks i butikken, med mindre du vil støtte miljøkriminalitet.

Oppdrettslaks raserer villaks og sjøørretbestandene. På vestlandet og i midt Norge er villaksbestanden og sjøørretbestanden mange steder fullstendig utryddet og ødelagt pga rømlinger i fra oppdrettsfisk som sprer sykdommer.

Vanskelig å kutte det ut kanskje, men det er er enda mer kjedelig å støtte miljøkriminalitet som ødelegger for den naturlige fiskebestanden. I det lange løp er det denne vi kan stole på.

Kjøp heller fisk som er fisket i sitt naturlige miljø.

Som om fisk ikke er dyrt nok allerede. Da tror jeg heller jeg kutter ut laks helt og holdent.

Anonymous poster hash: 35cd3...23e

• Liker 2
Skrevet

Som om fisk ikke er dyrt nok allerede. Da tror jeg heller jeg kutter ut laks helt og holdent.

Fisk er billig i forhold til mye annet. Seifilet får du i fra under 100kr kg. Ren filet altså, fersk i fra fiskebutikken.

Fersk skrei har jeg kjøpt nå i sesongen for rundt 100kr kg på Meny, fersk filet.. Det er billig!

AnonymBruker
Skrevet

Ja, og samtidig må man spise økologisk kjøtt, og unngå palmeolje.

Anonymous poster hash: e9efe...2dd

AnonymBruker
Skrevet

Fisk er billig i forhold til mye annet. Seifilet får du i fra under 100kr kg. Ren filet altså, fersk i fra fiskebutikken.

Fersk skrei har jeg kjøpt nå i sesongen for rundt 100kr kg på Meny, fersk filet.. Det er billig!

"fersk" filet. Skjeldent den er veldig fersk. Men ja, hvit fisk er billig(hvis du ikke skal ha skikkelig fersk fra åbten). Laks er dyrt. Så skrev litt feil der :)

Skrevet

"fersk" filet. Skjeldent den er veldig fersk. Men ja, hvit fisk er billig(hvis du ikke skal ha skikkelig fersk fra åbten). Laks er dyrt. Så skrev litt feil der :)

Det ble gjort en blindtest på skrei her for en stund siden. 8 av 10 stk syns 8 dager gammel fisk smakte best. Modning er ikke så dumt på fisk :)

Gjest kassycat
Skrevet

Større fare for kveis i villaksen som ikke har blitt foret med antikveismat, såeeeh neitakk. Forskerne sier det er for seint å gjøre noe med miljøet uanz.

• Liker 3
Skrevet

Større fare for kveis i villaksen som ikke har blitt foret med antikveismat, såeeeh neitakk. Forskerne sier det er for seint å gjøre noe med miljøet uanz.

Det sier jo hvor utrolig lite peiling du har....

• Liker 1
Gjest kassycat
Skrevet

Jaja, jeg gjør da andre ting. Boikotter pels, produkter som er testet på dyr og halalslakting. Men akkurat sånn der... fisk og miljø og sånt... ikke helt min greie.

Skrevet

Fisk er jo proppet med miljøgifter uansett så hvorfor ikke kutte det helt ut i stedet? Golfstrømmen drar med seg massevis av gift fra sydligere strøk opp her i nord, det er det ikke så mange som snakker høyt om!

• Liker 1
Skrevet

Ikke så galt i torsk f.eks. Det er i leveren det evt er noe å bry seg om, nivåene er veldig lave. Og resultater viser at om det er en trend så er nivåene på vei ned.

Skrevet

Det var ikke det biologilæreren vår fortalte oss for noen år siden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min jobber på oppdrettsanlegg, og han har kuttet ut all oppdrettsfisk. Ikke bare er det miljøskadelig, fiskene svømmer også rundt, mange halvdøde og delvis oppspiste, i en marinade av sin egen dritt og døde fisker. På bunnen ligger det meter med død fisk, og alle sammen er så plaget med lus at de sprayes jevnlig. De færreste renser anleggene ofte nok, det er nemlig veldig dyrt å rense.

Spiser du oppdrettsfisk spiser du giftmarinert dyremishandling. Velbekomme.

Anonymous poster hash: f0f68...929
  • Liker 3
Skrevet

Mannen min jobber på oppdrettsanlegg, og han har kuttet ut all oppdrettsfisk. Ikke bare er det miljøskadelig, fiskene svømmer også rundt, mange halvdøde og delvis oppspiste, i en marinade av sin egen dritt og døde fisker. På bunnen ligger det meter med død fisk, og alle sammen er så plaget med lus at de sprayes jevnlig. De færreste renser anleggene ofte nok, det er nemlig veldig dyrt å rense.

Spiser du oppdrettsfisk spiser du giftmarinert dyremishandling. Velbekomme.

Takk for litt info i fra innsiden. Oppdrettsfiske er bare penger, det er ikke bra for noe! Også sprer det all dritten rundt seg langs kysten vår og ødelegger for det naturlige miljøet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for litt info i fra innsiden. Oppdrettsfiske er bare penger, det er ikke bra for noe! Også sprer det all dritten rundt seg langs kysten vår og ødelegger for det naturlige miljøet.

Bare hyggelig. Etter min mening burde hele den næringen blitt avviklet, det er motbydelig.

AnonymBruker
Skrevet

Er ørret greit da? Villaks får man ikke tak i, og annen feit fisk er vel heller ikke så lett...

Anonymous poster hash: 6e4a0...ed6

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min jobber på oppdrettsanlegg, og han har kuttet ut all oppdrettsfisk. Ikke bare er det miljøskadelig, fiskene svømmer også rundt, mange halvdøde og delvis oppspiste, i en marinade av sin egen dritt og døde fisker. På bunnen ligger det meter med død fisk, og alle sammen er så plaget med lus at de sprayes jevnlig. De færreste renser anleggene ofte nok, det er nemlig veldig dyrt å rense. Spiser du oppdrettsfisk spiser du giftmarinert dyremishandling. Velbekomme. Anonymous poster hash: f0f68...929

Hvorfor gjør ikke mannen din noe for å bedre forholdene for fiskene?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gjør ikke mannen din noe for å bedre forholdene for fiskene?

Han jobber med vedlikehold av nettene, så når det går hull i dem dykker han ned og lapper. De har egne folk til renhold. Tror ikke det er så veldig mye han kan gjøre, han har gitt beskjed til mattilsynet. Han kan jo ikke akkurat sette dem fri eller stupe uti og redde dem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har kuttet ut oppdrettslaks for mange år siden. Er nogenlunde selvforsynt med "villaks", siden vi begge er fluefiskere. Håper inderlig at oppdrettsnæringen tar i bruk lukkede annlegg snart, før de ødelegger enda mer av norske fjorder!

Anonymous poster hash: 9f822...a0c
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Se denne: http://tv.nrk.no/serie/ut-i-naturen/dvna50000214/08-04-2014

Gikk på Nrk for et par dager siden. Handler ikke om lakseoppdrett spesielt, men hva blant annet lakseoppdrett har gjort med vassdrag og elver med laks og sjøørret på vestlandet. Fin dokumentar på 30 min :) Mest trist kanskje.

Som sagt, dette er et problem i landet hvor det er lakseoppdrett. Her hvor jeg bor sør i landet er det bra med sjøørretfiske og laks.

Endret av debattanten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...