Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Etter noen år ute i jobb skal jeg nå ta opp noen fag, så blir høgskole neste (om et år). Er 23 år, så kommer til å bli ferdig med høgskolen i en alder av 26-28 år. Alt etter hva jeg velger å bli.

Jeg vingler veldig på hva jeg skal velge, har veldig lyst til å jobbe innen helse - men jeg ser ikke for meg å jobbe i turnus. Velger jeg sykepleie, kommer jeg til å gå videre utdanning som jordmor/helsesøster etc... Noe som høres fantastisk ut i teorien, men da kommer jeg ikke til å være ferdig før jeg er rundt 30.

Ellers er det økonomi som frister. Jobbe på kontor, fast og fleksibel arbeidstid. Er glad i å jobbe med tall, budsjett, finne løsninger og økonomi generelt, selv om matte ikke er mitt sterkeste fag.

Og til dere som går på videregående nå: Fullfør og gjør deres beste, et friår blir fort mange!!!

Nå gleder jeg meg bare til å begynne, håper dere kan hjelpe meg litt med råd og erfaringer. :)

Anonymous poster hash: 9be13...a2a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro at sykepleier er en mer "givende" jobb, både på godt og vondt.

Jeg tenker at økonomijobben er en greiere jobb på andre måter - friere arbeidstider og gjerne større muligheter for avansement eller økt lønn. Men tror og jobben kan til tider bli ensformig og kjedelig.

Om du er glad i å jobbe med tall og det bare var den avanserte matten du slet med tror jeg ikke matten vil være et hinder.

Du bør uansett sikte på å jobbe med noe du liker og da pratiske hensyn komme i 2. rekke. Dersom du vurderer de likt hadde jeg personlig valgt økonomi-veien. Større sjanse for å ha en jobb som er 8-16 og ingen helge- og kveldsvakter etc. Jeg personlig opplever det som en frihet å ikke måtte være på jobb til faste tider. Dukker noe opp, sykt barn, man må ut et ærend midt på dagen etc. er det veldig kjekt å kunne ha friheten til å ta seg fri uten å måtte sette himmel og jord i bevegelse for å få noen til å dekke jobben sin.

AnonymBruker
Skrevet

Her var tråden min ja, var ikke meningen å legge den her. :vetikke:

Tusen takk for svar. Du tenker helt likt som meg, jobber morgen/kveld og helger selv nå og det er ikke noe jeg vil gjøre når jeg blir eldre.

Noen flere som har noe å si om disse yrkene? Jobber du som noe av dette, forklar din arbeidssituasjon. :)

AnonymBruker
Skrevet

Vel, av de jeg kjenner som er sykepleiere, er flere av de veldig lei, fordi det er slitsomt og lite utfordrende. Det er alltid noen som er syke og de er ofte underbemannet, så de blir stadig oppringt og bedt (kommandert) på jobb når de har fri. Av de fem jeg kjenner, er det en som trives (har gått videre med jordmor), de andre har enten begynt på noe annet eller har ønske om å gjøre noe helt annet.

Men det finnes sikkert også mange sykepleiere som elsker jobben sin. Bare vær forberedt på at det sliter enormt på kropp og psyke, og at det er mye rutiner der også.

Kjenner 3-4 økonomer også, tror de stortrives. Jeg personlig ville gått for økonomi. Mye mer fleksibelt, mer utfordrende, ingen turnus og dobbelt så høy lønn.

Anonymous poster hash: 7f8a7...52d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Etter noen år ute i jobb skal jeg nå ta opp noen fag, så blir høgskole neste (om et år). Er 23 år, så kommer til å bli ferdig med høgskolen i en alder av 26-28 år. Alt etter hva jeg velger å bli.

Jeg vingler veldig på hva jeg skal velge, har veldig lyst til å jobbe innen helse - men jeg ser ikke for meg å jobbe i turnus. Velger jeg sykepleie, kommer jeg til å gå videre utdanning som jordmor/helsesøster etc... Noe som høres fantastisk ut i teorien, men da kommer jeg ikke til å være ferdig før jeg er rundt 30.

Ellers er det økonomi som frister. Jobbe på kontor, fast og fleksibel arbeidstid. Er glad i å jobbe med tall, budsjett, finne løsninger og økonomi generelt, selv om matte ikke er mitt sterkeste fag.

Og til dere som går på videregående nå: Fullfør og gjør deres beste, et friår blir fort mange!!!

Nå gleder jeg meg bare til å begynne, håper dere kan hjelpe meg litt med råd og erfaringer. :)

Hei!

Jobber i helsevesenet selv og kan komme med mine synspunkt :P

Turnus er faktisk ikke så ille som de fleste vil ha det til, du jobber sammenhengene også får du et par dager fri:) Det er nattevakter sånn ca hver 6-8 uke, ihvertfall 4 netter på rad hos oss, det er en tilvenningssak. Trives du ikke på natt kan du alltids få byttet det med noe annet:) Jobben generelt er veldig givende, men som alltid så finnes det mye som gjør jobben "kjedelig", utakknemlige pasienter, sure leger, underbemanning osv...

Du skriver også at du blir over 30 når du er ferdig utdannet, det er jo ingenting! :P Ei i kullet mitt var ca 40 da hun begynte på utdanningen...

Anonymous poster hash: 88543...a11

AnonymBruker
Skrevet

Anonym 1 og 2: Tusen takk for svar, godt å lese andres meninger selvom det gjør meg mer usikker.

Jeg som trudde jeg hadde bestemt meg. :fnise: Godt jeg har enda et år før jeg skal søke.

Skrevet

Om du skulle velge sykepleie, og ønske å gå videre til jordmor/helsesøster bør du være klar over at det kreves minst to års arbeidserfaring som sykepleier for å komme inn på skole, samt at det er mange om skoleplassene, og dermed relativt vanskelig å komme inn. Med det sagt, er sykepleier et flott yrke!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykepleier og jeg stortrives. Elsker jobben min! Det er en flott post med supre kolleger og god bemanning. Å jobbe turnus syns jeg er helt supert - ingen uke blir lik. Og du verden så godt det er å ha fri en helt vanlig tirsdag! Eller å sove til kl 12 på en torsdag fordi man har kveldsvakt. Å jobbe hver 3. helg spiller da heller ingen rolle, man får jo fri både og etter helg. Sykepleie <3

Anonymous poster hash: cd010...f4b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...