Gå til innhold

Vedrørende navnebytte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man flytter sender man jo adresseforandring til alt av kontorer,banker osv.

Hvordan fungerer dette når man får nytt etternavn ved ekteskap?

Finnes det tilsvarende kort man sender rundt,eller hvordan opplyser man om det nye navnet?

8) Ismen 8)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror offentlige kontorer får navneendringen fra Folkeregisteret. Min bank ville ha en kopi av vigselsattesten. Jeg tror ikke det finnes noe eget kort e.l. å sende rundt.

Skrevet

Jeg er nettopp ferdig med denne runden! :)

Slik gjorde jeg det:

Ca. en uke før bryllupet sendte jeg mail til alle jeg hadde mulighet som sendte meg post (optiker, bokklubber, Falken, strøm, Telenor osv.) og forklarte at jeg snart skulle gifte meg og endre navn og om det holdt at jeg sendte mail med nytt navn etter bryllupet eller om de måtte ha kopi av attesten.

For alle disse holdt det med mail - med unntak av Telenor Mobil, som ville ha en kopi av vielsesattesten.

Etter bryllupet sendte jeg mail til alle disse som godtok mail med nytt navn. Jeg postet også et brev med kopi av attesten til Telenor.

Så var jeg nede i banken og bestilte nytt kort (tok ca. 5 dager før det kom i posten) og var innom politiet og fikk stemplet inn nytt navn i passet.

Det er en del å huske på, men det går ganske greit! Ringte idag til folkeregisteret og fikk bekreftet at mitt nye navn er oppdatert der også.

Lykke til med runden din! :)

Skrevet

Det går vel ikkje an å ordna namneendring i pass, bankkort, førarkort o.l. før bryllaupet? Mi komande svigermor meiner at det er mogleg, og ho meiner sjølvsagt at eg bør gjera det...

Skrevet

Tviler på det, du må jo vise frem vielsesattesten, og den får du ikke før på bryllupsdagen.. med mindre man kan få noe midlertidig da...?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...