Gå til innhold

Prevensjon til en 15 åring.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Greit å nevne at når man er under 16 år så må en lege skrive ut p-piller og ikke en helsesøster, men de fleste helsestasjoner har en helsesøster. Evenetuelt kan man snakke med fastlegen :)

Det er sant:)

Men uansett om man er 15 eller 16 så mener jeg at nettopp dette er privat og man skal få slippe å ha moren sin hengende over seg og styre med prevensjon. Man kan opplyse tenåringene og la de få ta valget selv. Hadde sånn ca dødd på meg om mamma skulle ha blandet seg i den alderen.....

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest avocadoen
Skrevet

Men uansett om man er 15 eller 16 så mener jeg at nettopp dette er privat og man skal få slippe å ha moren sin hengende over seg og styre med prevensjon. Man kan opplyse tenåringene og la de få ta valget selv. Hadde sånn ca dødd på meg om mamma skulle ha blandet seg i den alderen.....

Helt enig :)

Skrevet

Hvorfor er det gårsdagens når mange ikke har noen bivirkninger i det hele tatt av det? Jeg slipper mensen noe som er fantastisk for min endometriose, og har ikke blitt anbefalt noen annen prevensjon enn p-piller av en eneste gynekolog, lege eller helsesøster jeg har diskutert det med. Eller, har en bivirkning da og det er at jeg har fått større pupper, men det er jo bare bra i grunn.

Er kjempeenkelt å huske også.

pga måten den inntaes på.

Skrevet

Jeg også, men mora mi var også av typen som ville bedt meg om å holde benene samlet hvis jeg ikke var voksen nok til å komme meg til legen selv, og hun kunne også ha funnet på å komme med noen pauli ord til den her typen. :fnise:

• Liker 2
Gjest avocadoen
Skrevet

pga måten den inntaes på.

Man tar en tablett som man svelger? Null problem med det her i gården i alle fall. Og siden jeg går på yasmin så trenger jeg til og med ikke ta en til etter uke 1 om jeg kaster opp en dag.

Har også en sånn pill-reminder app i tilfelle jeg er helt sløv en dag :)

Skrevet

Man tar en tablett som man svelger? Null problem med det her i gården i alle fall. Og siden jeg går på yasmin så trenger jeg til og med ikke ta en til etter uke 1 om jeg kaster opp en dag.

Har også en sånn pill-reminder app i tilfelle jeg er helt sløv en dag :)

Vel, men om det fungerer for deg, så har du vel fantasi nok om at det faktisk kan være noe som er enda bedre for andre der ute?

Gjest avocadoen
Skrevet

Vel, men om det fungerer for deg, så har du vel fantasi nok om at det faktisk kan være noe som er enda bedre for andre der ute?

Jeg vil tro at legen også vil anbefale p-piller til TS sin datter :) Det er jo tydeligvis dette som blir mest anbefalt til unge kvinner.

Om man etterhvert da finner ut at det ikke funker i det hele tatt så kan man jo prøve andre metoder, men bør være enkelt nok å ta en pille hver dag, og å ta en til om man kaster opp eller får diare.

Skrevet

Godt at du er så forståelsesfull, det samme var min mor når jeg var på den alderen. Vi dro til legen og jeg begynte på p-piller, delvis fordi jeg var plaget med sterke menssmerter også.

Skrevet

Jeg vil tro at legen også vil anbefale p-piller til TS sin datter :) Det er jo tydeligvis dette som blir mest anbefalt til unge kvinner.

Om man etterhvert da finner ut at det ikke funker i det hele tatt så kan man jo prøve andre metoder, men bør være enkelt nok å ta en pille hver dag, og å ta en til om man kaster opp eller får diare.

Nja, men det kommer vel kanskje av at den billigste prevensjonen er p-piller, det er jo ikke sånn at de får de beste merkene sånn uten videre gratis. Økonomi er også noe man må ta med i betraktning når det kommer til prevensjon til tenåringer siden de får den.

Skrevet

Men ellers burde ikke jeg bli med i samtalen pga jeg har ikke brukt p-piller siden Nuvaring kom på markedet og ganske snart skal jeg sette inn Jaydess. Det skal bli spennende.

Gjest avocadoen
Skrevet

Nja, men det kommer vel kanskje av at den billigste prevensjonen er p-piller, det er jo ikke sånn at de får de beste merkene sånn uten videre gratis. Økonomi er også noe man må ta med i betraktning når det kommer til prevensjon til tenåringer siden de får den.

Nå bruker jo jeg yasmin som koster 215 kroner pr pakke, så betaler fortsatt 115. Er bare ene p-pillemerket jeg ikke har betalt for, så virker som de bryr seg mer om at det skal funke enn pengene.

Men jeg synes heller legen skal få bestemme hva som er best for TS sin datter jeg da. Jeg bare sier det jeg tror vil skje.

Skrevet

Nå bruker jo jeg yasmin som koster 215 kroner pr pakke, så betaler fortsatt 115. Er bare ene p-pillemerket jeg ikke har betalt for, så virker som de bryr seg mer om at det skal funke enn pengene.

Men jeg synes heller legen skal få bestemme hva som er best for TS sin datter jeg da. Jeg bare sier det jeg tror vil skje.

ok.

Skrevet

Du kjenner alle faste brukere eller noe slikt? :)

Det som er mye snakk om er at den kan gro fast og ruste. Folk som har måtte dra på legevakt osv pga det, så jeg ville ikke operert inn noen sånn dritt for alt i verden. Jeg har selv gått hele tiden på p-piller. Går nå på yasmin og er storfornøyd.

nei, den kan ikke ruste, det er plast. At den kan gro fast slik at den må snittes ut er vel strengt tatt ikke helt utenkelig, men det er knapt nok en viktig bivirkning i forhold til de som kan bruke denne men ikke bruke p-pille.

• Liker 1
Gjest avocadoen
Skrevet

nei, den kan ikke ruste, det er plast. At den kan gro fast slik at den må snittes ut er vel strengt tatt ikke helt utenkelig, men det er knapt nok en viktig bivirkning i forhold til de som kan bruke denne men ikke bruke p-pille.

Den kan gro fast, og arret man da får er ikke fint, fordi den er vanskelig å fjerne når dette skjer. Bare du googler "p-stav grodd fast" så finner du utrolig mange treff på akkurat dette.

http://ruth09.blogg.no/1304615290_bivirkninger_jeg_fikk.html

For å være helt ærlig har jeg ikke vært så veldig fornøyd hittil, mensen i snart 2 uker i strekk, enorme kviser i ansiktet, humørsvingninger til tusen, dævvbare mensensmerter & småkvalme.

Skrevet

Men prevensjon får man vell kun dekt mellom man er 16 og 20 år? Mener på at mamma betalte for både meg og søstrene mine til vi ble 16, og de ble "gratis".

P staven min grodde litt fast så var litt styrette å få den ut, men var da bedøvd i armen. Skremte meg ikke fra å sette inn en ny senere

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...