AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #21 Skrevet 9. april 2014 Anbefaler nuva-ring, da slipper hun å huske på å ta en pille hver dag, og man er ikke like utsatt ved oppkast/diare/forglemmelser. Hvis du vil ha noe hormonfritt "prevensjonsmiddel", så kan du sjekke ut Lady-comp. Dyrt (på kort sikt), men veldig sikkert. Jeg kjenner folk som er blitt gravide på ladycomp, så det hadde jeg ikke risket med en tenåring. Selv hadde jeg tatt en lengre samtale om div risikoer, sagt at jeg ideelt sett skulle ønske hun ventet lengre- men at jeg ville ta henne med til lege for å få psprøyte eller stav, for at hun ikke skulle glemme det/bli gravid ved å ha kastet opp e.l.Anonymous poster hash: 9e346...7cf 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #22 Skrevet 9. april 2014 Stav, definitivt. Husk bare å få tatt en test før og et par uker etter at staven er plassert. Min stedatter trodde hun var trygg, men var blitt gravid like før hun fikk staven. Siden hun forventet å miste mensen av staven, ble det oppdaget for sent. Å bli mor i en alder av 15 er ikke noe å trakte etter.Anonymous poster hash: eaa1d...25b 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #23 Skrevet 9. april 2014 Anbefaler nuva-ring, da slipper hun å huske på å ta en pille hver dag, og man er ikke like utsatt ved oppkast/diare/forglemmelser. Hvis du vil ha noe hormonfritt "prevensjonsmiddel", så kan du sjekke ut Lady-comp. Dyrt (på kort sikt), men veldig sikkert. LadyComp forutsetter regelmessige sykluser og en viss grad av selvkontroll, de færreste 15-åringer har noen av delene. Anonymous poster hash: 73136...e46 6
AnonymBruker Skrevet 10. april 2014 #24 Skrevet 10. april 2014 P-stav og P-sprøyte er sikkert gode alternativer. Men, det kan være lurt å prøve Cerazette først, da det er de samme virkemidlene i disse som stav og sprøyte. Veldig kjipt å ta en sprøyte som varer i 3 mndr og stav som varer lenger å finne ut at man ikke tåler dem. Du har et poeng der. Jeg selv tåler ikke hormon prevensjon, og har prøvd det meste.. Da er det nok lurt med piller først ja, så hun evt kan slutte med de med engang hvis hun skulle reagerer på de. Anonymous poster hash: 36f04...055 2
Gjest chiki Skrevet 10. april 2014 #25 Skrevet 10. april 2014 Du har et poeng der. Jeg selv tåler ikke hormon prevensjon, og har prøvd det meste.. Da er det nok lurt med piller først ja, så hun evt kan slutte med de med engang hvis hun skulle reagerer på de. Anonymous poster hash: 36f04...055 P-sprøytr varer i ca 3 mnd. mens p-stav kan man ha i 3 år, men kan taes ut når som helst. Om du gir henne p-piller MÅ dere huske på at den ikke er sikker ved oppkast, diare og antibiotika:) Mamma ordnet p piller til meg da jeg var 15 år, og p-stav da jeg vat 17 år.
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2014 #26 Skrevet 10. april 2014 (endret) Mamma ordnet ditt, mamma ordnet datt til og med p-pillene deres... At dere blandet kjerringa inn i skrevinga deres for å få henne til å dra til legen for dere, er faktisk så sykt at det er ikke til å tro. En ting skal vi late bloomers ha, vi klarte å snakke med legen om prevensjon selv da det ble aktuelt. Trengte ikke mamma for å ordne med legetime. Endret 10. april 2014 av Gjest 1
Gjest avocadoen Skrevet 10. april 2014 #27 Skrevet 10. april 2014 Begynte på p-piller da jeg var 15. Er enkelt å huske og ta p-piller, og det er også dette som er anbefalt.
Gjest avocadoen Skrevet 10. april 2014 #28 Skrevet 10. april 2014 P-sprøytr varer i ca 3 mnd. mens p-stav kan man ha i 3 år, men kan taes ut når som helst. Om du gir henne p-piller MÅ dere huske på at den ikke er sikker ved oppkast, diare og antibiotika:) Mamma ordnet p piller til meg da jeg var 15 år, og p-stav da jeg vat 17 år. p-stav er veldig omdiskutert. 1
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2014 #29 Skrevet 10. april 2014 p-stav er veldig omdiskutert. Hvordan da??? Alle faste brukere er jo storfornøyde.
Gjest avocadoen Skrevet 10. april 2014 #30 Skrevet 10. april 2014 Stav, definitivt. Husk bare å få tatt en test før og et par uker etter at staven er plassert. Min stedatter trodde hun var trygg, men var blitt gravid like før hun fikk staven. Siden hun forventet å miste mensen av staven, ble det oppdaget for sent. Å bli mor i en alder av 15 er ikke noe å trakte etter.Anonymous poster hash: eaa1d...25b Synes strengt tatt det er helt rart at mødre blander seg oppi slikt med prevensjon. Når man er 15 bør man strengt tatt være gammel nok til å ta ansvaret selv. Gikk på helsestasjon selv jeg og ordna ut med alt selv uten at mamma visste engang. Jeg bare nevnte det til henne i forbifarten dagen etter. Om moren min i tillegg skulle begynt og få meg til å ta graviditetstester så hadde jeg synes det var helt rart. Snakk om å sy puter under armene på ungdommen. Med mindre man er svært umoden så bør man i alle fall være oppegående nok til at man vet om prevensjon og alternativer i en alder av 15 år. 4
Gjest avocadoen Skrevet 10. april 2014 #31 Skrevet 10. april 2014 Hvordan da??? Alle faste brukere er jo storfornøyde. Du kjenner alle faste brukere eller noe slikt? Det som er mye snakk om er at den kan gro fast og ruste. Folk som har måtte dra på legevakt osv pga det, så jeg ville ikke operert inn noen sånn dritt for alt i verden. Jeg har selv gått hele tiden på p-piller. Går nå på yasmin og er storfornøyd.
skruf Skrevet 10. april 2014 #32 Skrevet 10. april 2014 Da min tenåring fikk seg kjæreste så snakket vi endel om det, og jeg ba henne kontakte Helsestasjon for ungdom. Veldig bra tilbud, der kan de gå å snakke med helsesøster, og få tips og råd, samt resept på prevensjon. Jeg mener at hun selv får bestemme hva som passer henne, og i samråd med helsesøster finne det rette valget, jeg skal ikke ta valgene for henne. Det viktigste for meg er at hun beskytter seg. Så; sjekk ut med helsestasjonen i nærområdet, og be henne gå dit. Ofte kan det være lettere for ungdom å snakke om sex og prevensjon med noen andre enn foreldrene:) 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2014 #33 Skrevet 10. april 2014 Enig med avocadoen og Gjest. Mamma fikser ditt, mamma fikser datt. I en annen tråd fikser en mamma skattekort til poden sin, klarer ikke ungdommen fikse slike ting selv? Om bare noen veldig få år er de myndige. Anonymous poster hash: 2658f...d6f
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2014 #34 Skrevet 10. april 2014 Du kjenner alle faste brukere eller noe slikt? Det som er mye snakk om er at den kan gro fast og ruste. Folk som har måtte dra på legevakt osv pga det, så jeg ville ikke operert inn noen sånn dritt for alt i verden. Jeg har selv gått hele tiden på p-piller. Går nå på yasmin og er storfornøyd. Naturligvis ikke, skrev jeg det?
Gjest avocadoen Skrevet 10. april 2014 #35 Skrevet 10. april 2014 Naturligvis ikke, skrev jeg det? Du sier at alle faste brukere er storfornøyde, når en del som har prøvd det har opplevd en del dårlige ting med det. Er i alle fall ikke første prevensjonsmiddelet jeg ville prøvd. 1
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2014 #36 Skrevet 10. april 2014 Du sier at alle faste brukere er storfornøyde, når en del som har prøvd det har opplevd en del dårlige ting med det. Er i alle fall ikke første prevensjonsmiddelet jeg ville prøvd. Vel, alle faste brukere jeg har snakket med er storfornøyd og mener P-Piller er gårdagens prevensjon.
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2014 #37 Skrevet 10. april 2014 Enig med avocadoen og Gjest. Mamma fikser ditt, mamma fikser datt. I en annen tråd fikser en mamma skattekort til poden sin, klarer ikke ungdommen fikse slike ting selv? Om bare noen veldig få år er de myndige. Anonymous poster hash: 2658f...d6f Takk, lurer på om det er min plass og snakke med min mor om sikker sex for seniorer.
Gjest avocadoen Skrevet 10. april 2014 #38 Skrevet 10. april 2014 (endret) Da min tenåring fikk seg kjæreste så snakket vi endel om det, og jeg ba henne kontakte Helsestasjon for ungdom. Veldig bra tilbud, der kan de gå å snakke med helsesøster, og få tips og råd, samt resept på prevensjon. Jeg mener at hun selv får bestemme hva som passer henne, og i samråd med helsesøster finne det rette valget, jeg skal ikke ta valgene for henne. Det viktigste for meg er at hun beskytter seg. Så; sjekk ut med helsestasjonen i nærområdet, og be henne gå dit. Ofte kan det være lettere for ungdom å snakke om sex og prevensjon med noen andre enn foreldrene:) Greit å nevne at når man er under 16 år så må en lege skrive ut p-piller og ikke en helsesøster, men de fleste helsestasjoner har en lege. Evenetuelt kan man snakke med fastlegen Edit. ja, de fleste helsestasjoner har helsesøster.. haha, men mente lege.. Endret 10. april 2014 av avocadoen
Gjest avocadoen Skrevet 10. april 2014 #39 Skrevet 10. april 2014 Vel, alle faste brukere jeg har snakket med er storfornøyd og mener P-Piller er gårdagens prevensjon. Hvorfor er det gårsdagens når mange ikke har noen bivirkninger i det hele tatt av det? Jeg slipper mensen noe som er fantastisk for min endometriose, og har ikke blitt anbefalt noen annen prevensjon enn p-piller av en eneste gynekolog, lege eller helsesøster jeg har diskutert det med. Eller, har en bivirkning da og det er at jeg har fått større pupper, men det er jo bare bra i grunn. Er kjempeenkelt å huske også.
Luckiness Skrevet 10. april 2014 #40 Skrevet 10. april 2014 I utgangspunktet er jo hun under den seksuelle lavalder og han over. Men så lenge de er glad i hverandre og du stoler på dem, så ville jeg ikke laget noe oppstyr. Som du sier er hun ærlig. Vil foreslå p-piller til henne, så lenge hun husker å ta de. Evt p-sprøyte om ikke. Er også mulig med p-stav.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå