AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #1 Skrevet 9. april 2014 Fikk nettopp vite med min 15 åringe datter hun har hatt sex med sin kjæreste. Han er 2 år eldre. De bruker kondom og er heldigvis fornuftige sånn. Og igrunn glad hun er ei ærlig jente. Men hva hadde dere gjort? Stolt på at kondomen holder, eller hadde dere tatt henne med til legen for annen prevensjon? Kan ikke bli sint og nekte henne å ha sex med han. Trur ikke det hjelper når de først har tatt steget. Hun er veldig moden av seg og fornuftig til å være 15 år. Men alikevel ung. Men hva kan man gjøre. Så hva hadde dere gjort? Anonymous poster hash: 36f04...055
Nuttery Skrevet 9. april 2014 #2 Skrevet 9. april 2014 Jeg ville gitt henne informasjon om mulighetene, eventuelt referert til HFU (helsestasjon for ungdom) hvor hun kunne ordne dette selv hvis hun ikke er komfortabel med å ha deg med/snakke med deg om dette. Hvis hun ønsker det kan du jo ta henne med til fastlege og få ordnet det der! Kondom er jo lett å glemme når man først er i farta... 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #3 Skrevet 9. april 2014 Jeg ville gitt henne informasjon om mulighetene, eventuelt referert til HFU (helsestasjon for ungdom) hvor hun kunne ordne dette selv hvis hun ikke er komfortabel med å ha deg med/snakke med deg om dette. Hvis hun ønsker det kan du jo ta henne med til fastlege og få ordnet det der! Kondom er jo lett å glemme når man først er i farta... ho er ganske åpen og ærlig så trur ikke noe problem jeg skulle ha blitt med. Jeg var stikk mottsatt av henne. Syntes det var megaflaut å snakke om sånt :O Anonymous poster hash: 36f04...055
Pinto2013 Skrevet 9. april 2014 #4 Skrevet 9. april 2014 Anbefaler nuva-ring, da slipper hun å huske på å ta en pille hver dag, og man er ikke like utsatt ved oppkast/diare/forglemmelser. Hvis du vil ha noe hormonfritt "prevensjonsmiddel", så kan du sjekke ut Lady-comp. Dyrt (på kort sikt), men veldig sikkert. 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #5 Skrevet 9. april 2014 Siden du nå vet at hun har sex, så er nok ikke det noe hun kommer til å stoppe med for å si det sånn. Jeg ville ikke stolt på at kondom holder, rett og slett fordi det er veldig lett å glemme og en 15 åring er kanskje ikke så nøye på det. De er gjerne mester i å tenke "det skjer ikke meg". Jeg ville hatt en samtale med henne. Du skriver at hun er åpen og ærlig, og jeg ville da satt meg ned med henne og forklart henne hvordan dette med graviditet er (f.eks at man kan blir gravid under hele syklusen om alt bare klaffer) og i forhold til kjønnssykdommer. Er veldig greit å ha tatt en slik prat. Og så burde du fortelle henne om de ulike prevansjonstypene som finnes som p-piller, p-sprøyte, p-ring, p-stav, osv. Hun kjenner kanskje best til p-piller og vil kanskje helst bruke det, men det er jo greit å vite om mulighetene. Viktig å huske på og fortelle henne viktigheten med å ikke slurve med pillene. Så ville jeg også sagt fra om at jeg vil betale for det og hjelpe henne å få tak i det (bestille time til legen, osv). Anonymous poster hash: baa44...6ab 4
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2014 #6 Skrevet 9. april 2014 Hva med sånn som de opererer inn i armen da? Da vet du at hun er preventert i mange år. 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #7 Skrevet 9. april 2014 Så ville jeg også sagt fra om at jeg vil betale for det og hjelpe henne å få tak i det (bestille time til legen, osv). Anonymous poster hash: baa44...6ab I og med at hun er bare 15 år er vel det uansett gratis? Anonymous poster hash: 2658f...d6f 2
Britt Banditt Skrevet 9. april 2014 #8 Skrevet 9. april 2014 Ville anbefalt p-ring eller kanskje helst p-plaster (enklere, men kanskje "flauere" hvis hun ikke vil at andre skal kunne se hun bruker prevensjon). Hvis du tror hun klarer å huske en pille hver dag er jo p-piller veldig enkelt og greit og da. 1
cattleya Skrevet 9. april 2014 #9 Skrevet 9. april 2014 føler det er et toegget sverd dette... For å forsikkre deg om at hun ikke blir uønsket gravid så er jo noe mer permanent tingen (p-stav, p-sprøyte, spiral) slik at hun ikke glemmer å ta pillen... På den andre siden så er hun jo flink å beskytter seg mot både kjønnssykdommer og graviditet når hun bruker kondom... Føler du deg trygg på at hun er såpass moden at hun vil fortsette med kondom så er det kanskje det beste? 1
Dolly-Duck Skrevet 9. april 2014 #10 Skrevet 9. april 2014 Ville nok fått henne til å bruke annen prevensjon itilegg til kondom. 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #11 Skrevet 9. april 2014 I og med at hun er bare 15 år er vel det uansett gratis? Anonymous poster hash: 2658f...d6f Enkelte p-pillemerker er vel gratis ja, men jeg tror ikke annen prevansjon er det. Men det kan godt hende jeg tar feil, jeg har bare gutter og er lang over tenårene selv. Anonymous poster hash: baa44...6ab
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #12 Skrevet 9. april 2014 føler det er et toegget sverd dette... For å forsikkre deg om at hun ikke blir uønsket gravid så er jo noe mer permanent tingen (p-stav, p-sprøyte, spiral) slik at hun ikke glemmer å ta pillen... På den andre siden så er hun jo flink å beskytter seg mot både kjønnssykdommer og graviditet når hun bruker kondom... Føler du deg trygg på at hun er såpass moden at hun vil fortsette med kondom så er det kanskje det beste? Jeg er vel mere redd for vist kondomen skal svikte.. Trur nok de virker ansvarlige og vil unngå graviditet. Men ingenting er 100% sikkert uansett :O Et problem er jo jeg og barnefar ikke bor sammen, så om hun da husker å ta med evt p-piller fram og tilbake mellom meg og far.. Anonymous poster hash: 36f04...055
Jolene Skrevet 9. april 2014 #13 Skrevet 9. april 2014 Må også huske på at dersom de skal bruke annen prevensjon bør kjæresten hennes sjekke seg for kjønnssykdommer i forkant! Dersom han har noen bør jo dette avdekkes. 3
Gjest Naria Skrevet 9. april 2014 #14 Skrevet 9. april 2014 (endret) P-stav. Det eliminerer muligheten for brukerfeil. Endret 9. april 2014 av Naria 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #15 Skrevet 9. april 2014 Mamma satte meg på p-piller da jeg var 15. Det fungerer fint det! Regner også med at jenta har telefon så hun kan legge inn alarm for å huske pillene, eventuelt kan jo du også minne henne på pillene. Mine foreldre er også skilt, og det gikk fint å ta med pillene til pappa. Jeg syntes det var ganske flaut å snakke med pappa om slikt, så jeg tror ikke engang pappa vet enda at jeg går på p-piller. Det viktigste er faktisk å være trygg. Gutter vil gjerne også slippe kondom (min første maste til og med første gang på å slippe), så jeg kan nærmest garantere at de kommer til å droppe kondom før eller senere. I alle fall fra mine erfaringer. Anonymous poster hash: 7675e...12b 2
happiest Skrevet 9. april 2014 #16 Skrevet 9. april 2014 Er jo greit med prevansjon når man er i et forhold, så slipper man å tenke på kondom (men viktig de sjekker seg for kjønnsykdommer, hvis en eller begge har hatt sex med andre før). Og kondomen kan jo sprekke, hvis man skal tenke på det også. Synes du skal ta en prat med henne. Så kan dere jo gå til legen sammen eller hun kan gå på helsestasjon. Og hvis det er vanskelig å huske p-piller, så finnes det jo andre alternativ også!
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #17 Skrevet 9. april 2014 Sett opp time hos lege. H*n vil da kunnr hjelpe datteren din med valg av prevensjon. Er veldig fornuftig av deg å få henne på prevensjon Anonymous poster hash: 702e0...44f 2
Favole Skrevet 9. april 2014 #18 Skrevet 9. april 2014 Når jeg var 15 ordnet mamma med legetime for meg etter at jeg ba om det, fikk resept på ppiller, enkelt og greit. Bør ikke være noe problem for henne å huske å få med seg ppillene når hun reiser mellom deg og faren akkurat.
minister-mio Skrevet 9. april 2014 #19 Skrevet 9. april 2014 Når man først har begynt å ha sex slutter man ikke. Og hun er alt for ung for å bli mor. Be hu ta en tur til legen for å høre om hva slags prevansjon legen annbefaler. 1
Avalon Skrevet 9. april 2014 #20 Skrevet 9. april 2014 P-stav og P-sprøyte er sikkert gode alternativer. Men, det kan være lurt å prøve Cerazette først, da det er de samme virkemidlene i disse som stav og sprøyte. Veldig kjipt å ta en sprøyte som varer i 3 mndr og stav som varer lenger å finne ut at man ikke tåler dem. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå