Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet veldig mange år, til tross for min sykdom.

Siste tre år har vært ille. Mye plaget. Ble "reddet" av at jeg ble arb.ledig en periode. Fikk hvilt og tatt meg igjen. Det har faktisk skjedd de siste tre år. Hele tre ganger.

Har vært til vurdering på sykehuset igjen. Legen sier det ikke går stort lengre.

Valget er mye sykemld eller uførepensjon.

Jeg tror nok ikke jeg har råd til uføre. Utgiftene går ikke ned selv om man er syk.

Syns det blir vanskelig å sjonglere med jobb, sykmld også.

Usikkert hvor lenge jeg blir sykmld nå. Er under beh.

Det jeg lurer på er: Hva beregner de pensjonen fra? tre siste år? Lengre tilbake?

Eller er det samlet pensjonspoeng?

Når lønnen er 430-470000 de siste årene, hva kan jeg vente i pensjon da?

Anonymous poster hash: a32c7...7fb
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo også helt an på om du har barn (barnetillegg for barn opp til 18), ektefelle/samboer, tjenestepensjon i tillegg, med mer.

I tillegg så endrer de utregningen fra 1. januar 2015.

Det beste du kan gjøre er å ta kontakt med NAV og få dem til å foreta en beregning for deg :)

Er selv ufør, og du har helt rett - utgiftene blir ikke mindre selv om man er ufør. For min del økte dem da jeg gikk rett fra å være 100 % frisk og til å bli ufør og dertil mindre inntekt.

Anonymous poster hash: 7a056...9fc
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo også helt an på om du har barn (barnetillegg for barn opp til 18), ektefelle/samboer, tjenestepensjon i tillegg, med mer.

I tillegg så endrer de utregningen fra 1. januar 2015.

Det beste du kan gjøre er å ta kontakt med NAV og få dem til å foreta en beregning for deg :)

Er selv ufør, og du har helt rett - utgiftene blir ikke mindre selv om man er ufør. For min del økte dem da jeg gikk rett fra å være 100 % frisk og til å bli ufør og dertil mindre inntekt.

Nei,ikke barn og tjenestepensjon. Hvordan er utregningen på nav nå da?

AnonymBruker
Skrevet

Nei,ikke barn og tjenestepensjon. Hvordan er utregningen på nav nå da?

Det er beklageligvis ikke mulig å si noe om hvor mye du vil få, for utregningen er veldig detaljert og påvirkes av mange faktorer. Du kan lese mer om det her. Det beste er som jeg skrev i stad å ta kontaktmed NAV, få dem til å sende deg en beregning =) Alt som skal til er en telefon eller epost til dem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke ca 60 % av din høyeste lønn de regner utfra? Du vil uansett komme bedre ut enn mange andre uføre.

Anonymous poster hash: 44af0...ec5
Skrevet

Prøv ut ulike kombinasjoner med prosentvis sykemelding. Jeg ser at du tror det vil bli for vanskelig, men prøv og se om det kan hjelpe mtp. sykdommen. Hvis du finner en prosent som passer seg kan du nemlig søke delvis uføre. Med en delvis uførestønad får du betalt ekstra slik at du faktisk får mer i stønad enn om du ikke hadde jobbet i den prosenten i det hele tatt. Så om det er det økonomiske du er bekymret for ville jeg først forsøkt med en delvis uførepensjon.

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke ca 60 % av din høyeste lønn de regner utfra? Du vil uansett komme bedre ut enn mange andre uføre.

TS har uansett sine utgifter utfra hvilket inntektsgrunnlag hun har hatt til nå. Mener du virkelig at alle uføre også skal få likt uansett hva de har jobbet og tjent fra før?

Jeg har også mye bedre uførepensjon enn det nabojenta har, hun som aldri har jobbet eller jobbet i et lavtlønnsyrke noen få år.

Jeg hadde nemlig jobbet i mange år med meget god lønn, og min uføretrygd er der etter. Om jeg skulle fått samme ytelse som nabojenta hadde jeg ikke kunnet beholde hjemmet mitt som jeg deler med barna. Men det spiller vel ingen rolle, for som ufør er jeg jo bare arbeidssky og lat - og snylter på samfunnet i følge slike som deg.

Anonymous poster hash: 1ddd2...6d5

AnonymBruker
Skrevet

Du vet mange uføre er late og kunne tatt seg en jobb. Jeg kjenner ikke dine bekjentskaper, men om det er slik,så dra deg på nav med fakta.

Jeg spurte ikke om folk er late om de er syke.

Tilbake til min sak. Langt fra lat. Med masse behandlinger gjennom mange år, og med stor slitasje på kroppen(sykdommen) så vil kroppen ikke mer. Jeg vil gjerne jobbe. Jeg vil ødelegge resten av min helse med den jobben jeg har. Det er ikke forenelig med min sykdom.

Nå er det økonomien som har holdt meg på jobb. Ikke kjekt å bruke ferier til å bli frisk. Ligger hele helger.

Jeg kan ramse opp mye mer. Annen jobb. Tja.I så tilfelle en liten stillingsprosent og veldig lett jobb. Hvem vil ansette meg som er syk? Jeg må kanskje gå hjem pga kroppen ikke klarer mer. Det kan komme brått, ikke noe jeg behøver å kjenne når jeg står opp om morgenen.

Jeg har vel stått allerede 3 år for lenge i jobb.

Det er ikke tvil om nav vil gi meg ufør, det er ikke det som er problemet.

Jeg har ikke råd til å la meg uføre , rett og slett.

Så syns jeg det er et pes overfor arbeidsgiver slik det er nå. Jeg blir borte i sykmld. Det er ikke enkelt å få ny vikar for de, uten at jeg må gå inn på hva jobben er.

Så du som mulig syns jeg er lat, uten å kjenne meg. tror neppe folk har fortalt deg sannheten om hvorfor de er ufør. Hvem vil jo det , til et slikt menneske. Har ikke sett noen steder på nav at du kan få ufør pga latskap. Ikke hørt om leger som anbefaler det heller.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Noen som er ufør som kan fortelle hvor mange år de har vært i jobb før de ble ufør, og hva de har brutto?

Hva var ca lønn når dere var i jobb

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke slik at man er enten 100% uføretrygdet eller i full jobb. I samarbeid med lege, arbeidagiver og Nav kan dere diskutere og prøve ut forskjellige stillingsprosenter.

Anonymous poster hash: adc09...285

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke slik at man er enten 100% uføretrygdet eller i full jobb. I samarbeid med lege, arbeidagiver og Nav kan dere diskutere og prøve ut forskjellige stillingsprosenter.

Anonymous poster hash: adc09...285

Det er vel bare i staten man kan ha ulike prosenter? Generellt er det enten full eller halv uføre. Jeg har diskutert dette flere ganger med NAV. Men man kan søke full uføre og så jobbe seg opp evt. og deretter få en f.eks. 40% osv.

Anonymous poster hash: c8204...9d5

AnonymBruker
Skrevet

Noen som er ufør som kan fortelle hvor mange år de har vært i jobb før de ble ufør, og hva de har brutto?

Hva var ca lønn når dere var i jobb

Jeg jobbet 10 år før jeg ikke gadd/orket mer. Fikk ufør med diagnosen Arbeidsvegring. Dette ga meg mye bedre livskvalitet og nå har jeg det svært så bra. Har 22500 i trygd og tjener 4-5000 på hobby i måneden.

Anonymous poster hash: 0cb72...b2a

AnonymBruker
Skrevet (endret)

TS har uansett sine utgifter utfra hvilket inntektsgrunnlag hun har hatt til nå. Mener du virkelig at alle uføre også skal få likt uansett hva de har jobbet og tjent fra før?

Jeg har også mye bedre uførepensjon enn det nabojenta har, hun som aldri har jobbet eller jobbet i et lavtlønnsyrke noen få år.

Jeg hadde nemlig jobbet i mange år med meget god lønn, og min uføretrygd er der etter. Om jeg skulle fått samme ytelse som nabojenta hadde jeg ikke kunnet beholde hjemmet mitt som jeg deler med barna. Men det spiller vel ingen rolle, for som ufør er jeg jo bare arbeidssky og lat - og snylter på samfunnet i følge slike som deg.

Anonymous poster hash: 1ddd2...6d5

Hæ? Hvorfor legger du frem påstander jeg ikke har kommet med?

Innlegget er ryddet for spekulasjon.

Irrlys, mod.

Endret av irrlys
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

tviler på at arbeidsvegring er en godkjent diagnose

Anonymous poster hash: 0d0ba...c9f
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre mange som tror at det er uføre med arbeidsvegring. Jeg håper de en gang blir syke og må på AAP sånn at de kan se hva man må igjennom før ufør blir aktuellt!

Anonymous poster hash: 2b695...c7a
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev jo tidligere at jeg fikk vedtak på ufør med arbeidsvegring som grunn?

Sikkert ikke det mest moralske, men må tenke på meg selv her.

AnonymBruker
Skrevet

Får ikke ufør pga. arbeidsvegring alene. Du er ikke kronisk deprimert?

Anonymous poster hash: 2b695...c7a
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg er ikke deprimert. Jeg har arbeidsvegring som diagnose pga at jeg ikke klarer å stå i jobb.

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger, spekulasjoner, samt svar til dette.

Irrlys, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ett poeng som en her bør merke seg, og det er skattleggingen. En god del mennesker (jeg har brukt en del tid på inntektstapsberegninger etter uførepensjonering), vil ikke ha noe stort tap i inntekt fordi de beskattes mindre ved pensjon enn ved inntekt. Dette gjelder særlig de som tjener en del mindre enn TS og har kommet et stykke opp i alder. Det er derfor nettoutbetaling som er viktig, ikke brutto, når en sammenligner pensjon og lønnsinntekt.

Dette er jo beregninger som krever detaljert info, så TS bør ta rådet om å høre med NAV. Det er jo også lagt opp til endring ved uføreberegningen, tillatt inntekt ved uføre etc. så det kan være verdt å bli orientert om. Det er vel også plan om å skattlegge pensjon som inntekt, men jeg driver ikke med dette lengre så jeg er ikke veldig oppdatert.

Anonymous poster hash: 0d39b...514

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...