Gå til innhold

PC (harddisk) som er ødelagt - Elkjøp skal ha 1000 kroner for å ta en sikkerhetskopi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pcn er altså litt over to år gammel, og her for noen dager siden så så bare ville den ikke mer. Samboer drog på Elkjøp med den og de skal fikse den, men dersom det er mulig å ta en sikkerhetskopi av alle bildene og filene innpå så koster det 1000 kr.

Jeg synes det er helt latterlig! Er det riktig?

Anonymous poster hash: 7424a...9b8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De skulle ha 8000 sist jeg sjekka.

Anonymous poster hash: 11d91...ec0
Skrevet

Jeg syntes det hørtes billig ut jeg? Men nå har ikke jeg peiling på slikt heller.

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke alltid gjort i en håndvending å redde ut filer fra en ødelagt disk, og reparatøren/datanerden skal jo ha betalt for arbeidet.

Det er nok ikke selve sikkerhetskopieringen som koster mye penger, men timelønna til den som skal redde filene ut for deg.

Synes 1000 kroner hørtes litt lite ut jeg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jo, men poenget er jo at det går på garantien. Og jeg har faktisk forhørt meg med en advokat som foreleser i kjøpsrett om det tidligere og han mente at det skulle gjøres på Elkjøp sin regning. Men ville bare høre her.

Jeg mener han begrunnet det i dette:

§ 30.Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Greit nok at de skal reparere pcn gratis, men jeg mener at å redde det som ligger på harddisken også må gå under avhjelp. Og det skal skje uten kostnad for kjøperen.

Noen jurister her?

Skrevet

Vil tro at du må kjempe greit og lenge for å få det der gratis, med mindre personen hos Elkjøp bestemmer seg for å være grei mot deg. Å redde ting på harddisker kan være langt fra en enkel sak og tusen kroner er ikke mye å ta betalt for en harddisk som evt har tatt helt kvelden. Jobber selv i lignende bedrift og har absolutt aldri hørt om noen som har fått gratis "backup" av informasjon på en defekt harddisk.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vil tro at du må kjempe greit og lenge for å få det der gratis, med mindre personen hos Elkjøp bestemmer seg for å være grei mot deg. Å redde ting på harddisker kan være langt fra en enkel sak og tusen kroner er ikke mye å ta betalt for en harddisk som evt har tatt helt kvelden. Jobber selv i lignende bedrift og har absolutt aldri hørt om noen som har fått gratis "backup" av informasjon på en defekt harddisk.

Harddisken er IKKE ødelagt. Les HI en gang til.

Pcn er altså litt over to år gammel, og her for noen dager siden så så bare ville den ikke mer. Samboer drog på Elkjøp med den og de skal fikse den, men dersom det er mulig å ta en sikkerhetskopi av alle bildene og filene innpå så koster det 1000 kr.

Jeg synes det er helt latterlig! Er det riktig?

Sannsynligvis er det GPUen som har tatt kvelden. Som det så ofte er. Med andre ord, harddisken er sikkert helt i orden. De 1.000 kronene er sikkert for en tilsvarende harddisk, i mens selve jobben er gratis. Nå er det ikke stort til jobb å starte opp en eller annen linux-distro og skrive cp -a /mnt/usb1/* /mnt/usb2 og la den stå til den er ferdig.

Kjenner TS noen som har vært borti linux så kan vedkommende sikkert ordne det for TS til halve prisen.

Anonymous poster hash: a9e98...946

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Iha062
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Poenget er at selv om det koster penger å utføre arbeidet så skal det være gratis for meg, nettopp fordi det er innenfor reklamasjonsfristen. De skal jo fikse pcn gratis, og da burde jo det å forsøke å få tatt ut filene som er lagret på den ødelaget pcn være gratis også.

Harddisken er IKKE ødelagt. Les HI en gang til.

Sannsynligvis er det GPUen som har tatt kvelden. Som det så ofte er. Med andre ord, harddisken er sikkert helt i orden. De 1.000 kronene er sikkert for en tilsvarende harddisk, i mens selve jobben er gratis. Nå er det ikke stort til jobb å starte opp en eller annen linux-distro og skrive cp -a /mnt/usb1/* /mnt/usb2 og la den stå til den er ferdig.

Kjenner TS noen som har vært borti linux så kan vedkommende sikkert ordne det for TS til halve prisen.

Anonymous poster hash: a9e98...946

Det er godt mulig det er harddisken som er ødelagt, det vet jeg ikke. Men godt mulig du har rett også altså.

-ts

AnonymBruker
Skrevet

Dette er nok snakk om en supportavtale som Elkjøp tar 995 kr for. Det er helt valgfritt å benytte seg av denne tjenesten, ettersom du kan gjøre det selv hvis du vil (eller kan). Selve reperasjonen går på garantien og er gratis :)

Men siden filene nå er tapt siden pcn er ødelagt og det er innenfor reklamasjonsfristen (garantien er gått ut) så er burde det jo være gratis. En ting hadde vært om pcn ble ødelagt fordi jeg sølte vann på den, eller knuste den, og jeg da ba om hjelp til å få tak i filene mine. Men når pcn bare tok kvelden så er jo det en såkalt skjult feil, altså en feil som har vært i pcn siden den ble kjøpt (svakhet eller dårlig kvalitet). Derfor er reparasjonen gratis. Og da burde jo forsøket på å redde filene også være gratis.

ts

Skrevet

Men er det ikke vanlig at "alt" blir slettet når man leverer inn pcer og mobiler osv til reperasjon? Det har de alltid gjort med mine ting. Jeg har fått beskjed om at de kan hente det ut for den og den prisen, men det har aldri vært snakk om å gjøre det gratis. Dette har også alltid vært innenfor fristen. Om det du sier stemmer TS så føler jeg meg plutselig litt snytt :P

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i elektrobransjen selv og backup er alltid eget ansvar, er det filer du vil/må ha så er det opp til deg selv å ta vare på det. Produsenten av maskinen/verksted/butkk skal jo ikke stå til ansvar for filer du ikke har tatt kopi av. 1000,- er forøvrig en helt greit pris, jeg vet om mange som tar langt over dette for sikkerhetskopi. Så med mindre du kjenner noen som har peiling nok til å gjøre det rimeligere ville jeg nok bare ha betalt summen og husket på å ta kopi i fremtiden. :)

Anonymous poster hash: a4255...771
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Men er det ikke vanlig at "alt" blir slettet når man leverer inn pcer og mobiler osv til reperasjon? Det har de alltid gjort med mine ting. Jeg har fått beskjed om at de kan hente det ut for den og den prisen, men det har aldri vært snakk om å gjøre det gratis. Dette har også alltid vært innenfor fristen. Om det du sier stemmer TS så føler jeg meg plutselig litt snytt :P

Ja det er det jeg lurer på. For da definerer jo de det som at "vi skal fikse pcn for deg gratis for det sier loven, men dersom du vil ha den tilbake slik den var med filene dine så må du betale" Og kan de egentlig det?

Det er helt gale så gjennområtten elektronikbransjen er altså.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i elektrobransjen selv og backup er alltid eget ansvar, er det filer du vil/må ha så er det opp til deg selv å ta vare på det. Produsenten av maskinen/verksted/butkk skal jo ikke stå til ansvar for filer du ikke har tatt kopi av. 1000,- er forøvrig en helt greit pris, jeg vet om mange som tar langt over dette for sikkerhetskopi. Så med mindre du kjenner noen som har peiling nok til å gjøre det rimeligere ville jeg nok bare ha betalt summen og husket på å ta kopi i fremtiden. :)

Anonymous poster hash: a4255...771

Men det er jo ikke min feil at pcn plutselig ikke vil slå seg på lenger? Jeg er enig i at det er mitt ansvar så lenge det også er min feil at pcn ikke fungerer lenger (som for eksempel at jeg søler vann på den eller at den knuses), men når det går under reklamasjon så mener jeg at det er butikkens ansvar. Det virker som om folk rett og slett ikke forstår forskjellen. Det står ingen steder i forbrukerkjøpsloven at kjøper er selv ansvarlig for å alltid ha backup på pcn fordi akkurat det skal ikke butikken/produsent ha ansvar for selv om det er innen for reklamasjonsfristen.

Skrevet (endret)

Men siden filene nå er tapt siden pcn er ødelagt og det er innenfor reklamasjonsfristen (garantien er gått ut) så er burde det jo være gratis. En ting hadde vært om pcn ble ødelagt fordi jeg sølte vann på den, eller knuste den, og jeg da ba om hjelp til å få tak i filene mine. Men når pcn bare tok kvelden så er jo det en såkalt skjult feil, altså en feil som har vært i pcn siden den ble kjøpt (svakhet eller dårlig kvalitet). Derfor er reparasjonen gratis. Og da burde jo forsøket på å redde filene også være gratis.

ts

.

Endret av Iha062
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo, men poenget er jo at det går på garantien. Og jeg har faktisk forhørt meg med en advokat som foreleser i kjøpsrett om det tidligere og han mente at det skulle gjøres på Elkjøp sin regning. Men ville bare høre her.

Jeg mener han begrunnet det i dette:

Greit nok at de skal reparere pcn gratis, men jeg mener at å redde det som ligger på harddisken også må gå under avhjelp. Og det skal skje uten kostnad for kjøperen.

Noen jurister her?

Ser jeg har skrevet feil her. Det går ikke på garantien, men på reklamasjonsretten som er fastsatt ved lov.

AnonymBruker
Skrevet

Jobber på Elkjøp selv, men på hvitevare avdelingen, så måtte høre med en kollega som jobber på data. Dette var svaret hans: nei, selve reparasjonen vil gå på garanti, men de vil ikke gjøre noe forsøk på recovery av lagret data.

Fordi?

Skrevet

Det er ingen kjeder som garanterer for infoen du har på harddisken.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen kjeder som garanterer for infoen du har på harddisken.

Det hjelper jo ikke det. De kan jo ikke bare bestemme sånn som de vil. Pcn er ødelagt pga en skjult feil som har ligget latent helt siden den ble kjøpt. Jeg har de rett til å reklamere i inntil 5 år. Reparasjon skal være gratis. Jeg mener at å forsøke å få tilbake filene som er lagret på pcn (som faktisk er noe pcn er laget for) må ses på som reparasjon/avhjelp. Men jeg ser jo at jeg er den eneste som mener det. Jeg skal se om jeg klarer å få forhørt meg litt mer med han advokaten som er foreleser i kjøpsrett igjen.

Skrevet (endret)

http://itpro.no/artikkel/8634/bransjen-ma-redde-tapt-data/ Lykke til. Prinsipiell avgjørelse fra 2005, mao har det tvilsomt skjedd lite der siden den gang. Antar at du må belage deg på en lang og kjip kamp hvis du virkelig vil sloss for dette.

Oppfølgingssak: http://www.digi.no/284173/dyrt-aa-redde-data-fra-en-harddisk

Mtp prisen IBAS tar for dette kontra prisen Elkjøp oppga, så er nok ikke harddisken din ødelagt. Fiks det selv, så slipper du problemene.

Endret av Klatt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...