AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #1 Skrevet 9. april 2014 Selv om det er en del useriøse svar på KG er det også noen gode hoder innenfor økonomi-seksjonen, så håper på litt input her Takk til dere som tar dere tid til å lese. Situasjonen er lik flere før meg. Ung og dum og alt det der. Etter en periode med depresjon falt jeg bakpå ift. studiene - mistet poeng, ble forsinket, mistet studielån. Var for sta til å be familie om hjelp, tok opp kredittkortgjeld. Rentene kunne jeg akkurat klare å betale per mnd., inntil jeg fikk uforutsette kostnader. Renter gikk til inkasso, totalbeløpet forfalt, salær ble lagt opp og beløpet økte. Dere skjønner situasjonen - forbruksgjeld ballet på seg. Nå ligger det vel rundt 150,000,- Som de fleste skjønner jeg hvor uansvarlig jeg har vært. Jeg har kuttet drastisk i kostnader - kjøper meg aldri lenger noe nytt eller bruker penger på ting jeg nå definerer som “luksus”, dvs. dra ut med venner og slikt. Har solgt gamle ting og klær på ebay - fått inn noen penger der, men det har generelt gått til andre kostnader og ikke hjulpet mye mht. gjeld. Jeg har ikke definert meg selv som noen “luksusfelle”-scenario ettersom jeg ikke er typen til å slenge meg på abonnementer eller useriøse tilbud. Men over tid har det altså utviklet seg i den retning at jeg er redd for å åpne posten (jeg åpner selvsagt posten uansett, er ikke såpass uansvarlig). Jeg bor i utlandet og arbeidsmarkedet her er forferderlig. Til tross for at jeg har noe arbeidserfaring (deltidsjobb fra Norge, samt internship) og er underveis med graden er det lite arbeid tilgjengelig. Jeg søker hele tiden, er håpefull mht. en stilling jeg fant idag. Det ideelle rent økonomisk ville være å flytte hjem, men ettersom jeg enda ikke er ferdig med påbegynt grad er det ikke en mulighet akkurat nå. Heldigvis eier jeg egen bolig. Etter en del uheldige omstendigheter og dødsfall i min familie arvet jeg penger tidlig. Det ledet til at jeg fikk kjøpt meg bolig i Oslo, til en verdi av nesten 5 mill, kun belånt til 1 mill. Denne leier jeg ut og leieinntekten jeg mottar finansierer mitt opphold her - leie, boliglån, felleskostnader, mat. Til tross for at jeg har strippet ned utgifter, har jeg ingenting til overs etter alt er betalt - det går akkurat. Ettersom salærkostnadene er unødvendig store tenkte jeg å øke lånet mitt for å dekke utestående inkasso. Rentene på boliglån er tross alt lavere enn inkassokostnader. Jeg tok kontakt med kredittselskapet banken min samarbeider med (det er sendt dit ettersom jeg er bakpå ift. rentebetaling) og sendte inn informasjon. De trenger en rekke andre dokumenter i tillegg - bl.a. en verdivurdering av boligen som bevis. Dette må jeg betale for (meglere gir kun gratis vurdering dersom man skal selge boligen og de spør på forhånd om det er vurdering til refinansiering eller salg) og jeg har ikke pengene akkurat nå. Det vil uansett ta noe tid før denne søknaden er behandlet. Jeg venter også på en innbetaling på rundt 20,000,- etter et oppgjør i forbindelse med boligen jeg eier. Jeg vet dessverre ikke når det kommer, og lederen for sameiet er veldig lite hyggelig så jeg kvier meg for å stille ham spørsmål. Jeg er litt rådvill og frustrert. Jeg vil fortsette å søke jobber, samt selge unna ting på nett. Har t.o.m. lagt ut annonse om at jeg er villig til å gå tur med hund i nabolaget - og ser at jeg konkurrerer med studenter som har veterinærgrad. Slik er faktisk arbeidsmarkedet. Jeg vil ikke prostituere meg, men skal innromme at tanken har slått meg. Det byr meg fullstendig imot, men som det sies - nød lærer naken kvinne å spinne. Jeg er en attraktiv jente og fikk tilbud om 10,000 av en mann en gang. Selvrespekten mot nedbetaling av gjeld og rolige netter virker ikke lenger så ille som det en gang gjorde. Får vondt i magen bare jeg skriver dette. Jeg husker ikke sist gang jeg var i posisjon til å gå på cafe eller møte en venninne for et glass vin. Frykter også at jeg går en deprimerende sommer i møte. Det verste er at jeg nå har lite å gjøre ift. studier, ikke har mye å finne på fra dag til dag, men jeg VIL jo jobbe. Hvis noen bare vil ansette meg. Vet ikke hva slags råd dere kan gi meg her. Om ikke annet ville det være fint med feedback fra noen som har hatt gjeld og kommet seg ut av det. Eller noen lure ideer om hvordan jeg loeser dette best mulig. Eller bare litt støtte. Anonymous poster hash: dd9f7...78e
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #2 Skrevet 9. april 2014 Har du mulighet til å spørre familie om lån slik du får tatt verdivurdering av leiligheten? Hop i det og mas på lederen i sameiet selv om han er en dust. Du har ikke noe å tape på å spørre. Det er sikkert noen regler om sånt, men kanskje du kan øke husleia på leiligheten din? Skal du hjem til Norge i sommer? Har du søkt sommerjobb her?Anonymous poster hash: ee653...9c3 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #3 Skrevet 9. april 2014 Har du mulighet til å spørre familie om lån slik du får tatt verdivurdering av leiligheten? Hop i det og mas på lederen i sameiet selv om han er en dust. Du har ikke noe å tape på å spørre. Det er sikkert noen regler om sånt, men kanskje du kan øke husleia på leiligheten din? Skal du hjem til Norge i sommer? Har du søkt sommerjobb her?Anonymous poster hash: ee653...9c3 Takk for svar Jeg har fått hjelp av familie tidligere, så jeg vil helst ikke be om mer. Jeg har akkurat solgt noe på nett så håper på å ha nok til å betale for verdivurdering selv. Har faktisk satt opp leien (den var altfor lav), men det er jo 6 mnd varsel på slikt, så det ter ikke i kraft enda. Men det blir litt bedre senere. Skal se etter sommerjobber hjemme, men er usikker på om jeg får lov å fremleie leiligheten her. Hvis ikke blir det jo ikke like gunstig. Anonymous poster hash: dd9f7...78e
Wildlily Skrevet 9. april 2014 #4 Skrevet 9. april 2014 Pri 1 er her å bli kvitt gammel gjeld. Er det ikke et alternativ å reise tilbake til Norge, få en deltidsjobb der, bo hos familie og la leiligheten din sin inntekt gå direkte inn på denne fæle gjelden. Det ville også hjulpet på arbeidsmarkedet å fullføre en eller annen utdannelse. Man stiller ikke sterkt som utlending uten utdannelse. Da må man vaske. Tenk alle høyt utdannete innvandrere i Norge som har måttet vaske? Så snart du er kvitt den og har blanke ark kan du reise tilbake til utlandet? Leilighet osv kan du alltids finne igjen. Hvis du har fått et nettverk og det er dette du er redd for å miste så forsvinner ikke det selv om du er vekke en periode. 1
Wildlily Skrevet 9. april 2014 #5 Skrevet 9. april 2014 Og forresten, jeg fikk verdivurdering for refinansiering av bolig ganske så lett. Både via finn.no og via min egen bank en gang. Gratis. 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #6 Skrevet 9. april 2014 Og forresten, jeg fikk verdivurdering for refinansiering av bolig ganske så lett. Både via finn.no og via min egen bank en gang. Gratis. Takk for tips. Via finn som vurdering? Jeg fikk et spm. fra en kvinne ang. donering av egg. Hun jobber hos en fertilitetsklinikk og mener jeg er ideell som kandidat for eggdonasjon - utseendemessig og helsemessig. Jeg får betalt og klinikken har godt rennome (vet at eggdonasjon ikke foregår i Norge, men er vanlig her). Jeg er usikker men tenker å gå til konsultasjon imorgen og se det an. Anonymous poster hash: dd9f7...78e
amit Skrevet 9. april 2014 #7 Skrevet 9. april 2014 Selv om det er en del useriøse svar på KG er det også noen gode hoder innenfor økonomi-seksjonen, så håper på litt input her Takk til dere som tar dere tid til å lese. Situasjonen er lik flere før meg. Ung og dum og alt det der. Etter en periode med depresjon falt jeg bakpå ift. studiene - mistet poeng, ble forsinket, mistet studielån. Var for sta til å be familie om hjelp, tok opp kredittkortgjeld. Rentene kunne jeg akkurat klare å betale per mnd., inntil jeg fikk uforutsette kostnader. Renter gikk til inkasso, totalbeløpet forfalt, salær ble lagt opp og beløpet økte. Dere skjønner situasjonen - forbruksgjeld ballet på seg. Nå ligger det vel rundt 150,000,- Som de fleste skjønner jeg hvor uansvarlig jeg har vært. Jeg har kuttet drastisk i kostnader - kjøper meg aldri lenger noe nytt eller bruker penger på ting jeg nå definerer som “luksus”, dvs. dra ut med venner og slikt. Har solgt gamle ting og klær på ebay - fått inn noen penger der, men det har generelt gått til andre kostnader og ikke hjulpet mye mht. gjeld. Jeg har ikke definert meg selv som noen “luksusfelle”-scenario ettersom jeg ikke er typen til å slenge meg på abonnementer eller useriøse tilbud. Men over tid har det altså utviklet seg i den retning at jeg er redd for å åpne posten (jeg åpner selvsagt posten uansett, er ikke såpass uansvarlig). Jeg bor i utlandet og arbeidsmarkedet her er forferderlig. Til tross for at jeg har noe arbeidserfaring (deltidsjobb fra Norge, samt internship) og er underveis med graden er det lite arbeid tilgjengelig. Jeg søker hele tiden, er håpefull mht. en stilling jeg fant idag. Det ideelle rent økonomisk ville være å flytte hjem, men ettersom jeg enda ikke er ferdig med påbegynt grad er det ikke en mulighet akkurat nå. Heldigvis eier jeg egen bolig. Etter en del uheldige omstendigheter og dødsfall i min familie arvet jeg penger tidlig. Det ledet til at jeg fikk kjøpt meg bolig i Oslo, til en verdi av nesten 5 mill, kun belånt til 1 mill. Denne leier jeg ut og leieinntekten jeg mottar finansierer mitt opphold her - leie, boliglån, felleskostnader, mat. Til tross for at jeg har strippet ned utgifter, har jeg ingenting til overs etter alt er betalt - det går akkurat. Ettersom salærkostnadene er unødvendig store tenkte jeg å øke lånet mitt for å dekke utestående inkasso. Rentene på boliglån er tross alt lavere enn inkassokostnader. Jeg tok kontakt med kredittselskapet banken min samarbeider med (det er sendt dit ettersom jeg er bakpå ift. rentebetaling) og sendte inn informasjon. De trenger en rekke andre dokumenter i tillegg - bl.a. en verdivurdering av boligen som bevis. Dette må jeg betale for (meglere gir kun gratis vurdering dersom man skal selge boligen og de spør på forhånd om det er vurdering til refinansiering eller salg) og jeg har ikke pengene akkurat nå. Det vil uansett ta noe tid før denne søknaden er behandlet. Jeg venter også på en innbetaling på rundt 20,000,- etter et oppgjør i forbindelse med boligen jeg eier. Jeg vet dessverre ikke når det kommer, og lederen for sameiet er veldig lite hyggelig så jeg kvier meg for å stille ham spørsmål. Jeg er litt rådvill og frustrert. Jeg vil fortsette å søke jobber, samt selge unna ting på nett. Har t.o.m. lagt ut annonse om at jeg er villig til å gå tur med hund i nabolaget - og ser at jeg konkurrerer med studenter som har veterinærgrad. Slik er faktisk arbeidsmarkedet. Jeg vil ikke prostituere meg, men skal innromme at tanken har slått meg. Det byr meg fullstendig imot, men som det sies - nød lærer naken kvinne å spinne. Jeg er en attraktiv jente og fikk tilbud om 10,000 av en mann en gang. Selvrespekten mot nedbetaling av gjeld og rolige netter virker ikke lenger så ille som det en gang gjorde. Får vondt i magen bare jeg skriver dette. Jeg husker ikke sist gang jeg var i posisjon til å gå på cafe eller møte en venninne for et glass vin. Frykter også at jeg går en deprimerende sommer i møte. Det verste er at jeg nå har lite å gjøre ift. studier, ikke har mye å finne på fra dag til dag, men jeg VIL jo jobbe. Hvis noen bare vil ansette meg. Vet ikke hva slags råd dere kan gi meg her. Om ikke annet ville det være fint med feedback fra noen som har hatt gjeld og kommet seg ut av det. Eller noen lure ideer om hvordan jeg loeser dette best mulig. Eller bare litt støtte. Anonymous poster hash: dd9f7...78e Men herregud, jente. Dersom det er sant det du skriver, at du eier en bolig verd 5 millioner, som bare er belånt med 1 million, så er du jo mangemillionær!!! Det er jo veldig lett å gi deg råd. Det eneste du trenger å gjøre, er jo å realisere noen av verdiene i boligen. Dersom du ikke vil selge, så ta opp et nytt lån med pant i boligen. De pengene du trenger til verdivurderingen, kan du skaffe gjennom et forbrukslån eller kredittkort. (Du betaler ned forbrukslånet eller kredittkortlånet med en gang du får boliglånet). Lån også opp såpass at du har nok å leve av framover. Og lån opp såpass at du får betalt ned kredittkortgjelden på 150 000. 3
Wildlily Skrevet 9. april 2014 #8 Skrevet 9. april 2014 Husker ikke direkte om det var finn.no eller anbudstorget. Men vi fikk det gratis av en megler, og bankene godtok det Absolutt å anbefale. Å donere egg skjer via "kikkhulls" operasjon? Ville ikke gjort det jeg. Hvilket land er det du har tenkt å gjøre det? Som Amit sier, fokuser på boligen du. 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #9 Skrevet 9. april 2014 Å donere egg skjer via "kikkhulls" operasjon? Ville ikke gjort det jeg. Hvilket land er det du har tenkt å gjøre det? England. Det er ikke en "operasjon" akkurat, de hentes ut som en gynekologisk prosedyre. Man får kun rundt 8000 kr her men dersom man allerede er godkjent som donor kan man donere i USA og der gir de opptil 70,000. Registrerte meg hos et forum, og blonde jenter med blå øyne over en viss høyde er visstnok ekstra ettertraktet. Har ikke bestemt meg for noe, men har det i bakhånd som en mulighet. Skal snakke med dem imorgen. Anonymous poster hash: dd9f7...78e
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #10 Skrevet 9. april 2014 Du vil heller ha sex med fremmede menn mot betaling enn å selge leiligheten du ikke bor i? Har jeg forstått det riktig? Her er hva jeg ville gjort: 1. Solgt leiligheten. 2. Betalt ned gjelden. 3. Flyttet hjem til Norge hvor det finnes jobber å få. Anonymous poster hash: 13cb6...c10 1
sunsethour Skrevet 9. april 2014 #11 Skrevet 9. april 2014 Har du mulighet til å søke sommerjobb hjemme og f.eks. bo hos dine foreldre? Om du kan bo gratis et sted og tjene penger i mellomtiden så spiller det vel ikke så stor rolle om du får fremleid leiligheten på studiestedet. Men er enig i at beste løsning er å fokusere på å refinansiere leiligheten. Men fortsatt skal jo lånet betjenes da, det forsvinner jo ikke. Forøvrig høres det jo ut som du gjør mye riktig og har tatt tak i problemene:-)
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #12 Skrevet 9. april 2014 Her er hva jeg ville gjort: 1. Solgt leiligheten. 2. Betalt ned gjelden. 3. Flyttet hjem til Norge hvor det finnes jobber å få. Anonymous poster hash: 13cb6...c10 Selge leiligheten er ikke bare-bare. Har leietakere der og de kan ikke kastes ut på flekken. I tillegg er foreldrene mine ganske strenge. De hjalp meg å finne leiligheten og spyttet inn en andel. De ville blitt forbanna om jeg sa jeg ville selge den nå - de ser helst at jeg flytter hjem og bor der minst et år slik at den kan selges uten gevinstbeskatning. Anonymous poster hash: dd9f7...78e 1
amit Skrevet 9. april 2014 #13 Skrevet 9. april 2014 Selge leiligheten er ikke bare-bare. Har leietakere der og de kan ikke kastes ut på flekken. I tillegg er foreldrene mine ganske strenge. De hjalp meg å finne leiligheten og spyttet inn en andel. De ville blitt forbanna om jeg sa jeg ville selge den nå - de ser helst at jeg flytter hjem og bor der minst et år slik at den kan selges uten gevinstbeskatning. Anonymous poster hash: dd9f7...78e Å bo i leiligheten ett år før du selger leiligheten for å unngå gevinstbeskatning, høres veldig fornuftig ut. Men ta ut noe av verdien i leiligheten ved å ta opp et pantelån på boligen. Og ta opp såpass stort lån at du kan dekke kredittkortgjelden og i tillegg ha noe å leve for. Jeg sier ikke at du skal sløse, men dersom du er mangemillionær, så behøver du da ikke å leve på vann og brød i årevis. Og slå i fra deg alle disse mer eller mindre vanvittige forslagene på å tjene penger. Det du bør gjøre nå, er å konsentrere deg om studiene og forsøke å fullføre de med så godt resultat som mulig. Dersom du er god for 4 millioner, så har du råd til det.
nojac Skrevet 10. april 2014 #14 Skrevet 10. april 2014 Bankene krever ikke bare sikkerhet, de krever også betalingsevne for å gi boliglån. Har TS betalingsmerknader eller lav inntekt, er det ikke gitt at hun får boliglån selv om hun har en leilighet som bare er 20 % belånt. 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2014 #15 Skrevet 10. april 2014 Hvordan står det til med økonomien til foreldrene dine? Mitt forslag er at du rett og slett forteller hvor mye du skylder og spør de rett ut om de kan betale det ut for deg. Dere skriver et gjeldsbrev og de får tilbake pengene når du engang selger leiligheten. Ja, de kommer sikkert til å bli forbanna, men de kommer til å bli enda mer forbanna om du om 5 år fremdeles sitter i samme situasjon, bare at kredittgjelden har steget med 200.000. Bit i det sure eplet. Anonymous poster hash: 5026d...150 3
Pengebingen Skrevet 11. april 2014 #16 Skrevet 11. april 2014 Du har jo klønet det til endel for deg selv ja. Men å sitte på bolig til 4 mill og seriøst vurdere prostitusjon er ikke blant det smarteste jeg har hørt. Det beste ville vært å selge den, hvis det er DIN bolig (eller har dine foreldre eierandel også?) så kan du gjøre som du vil med den, uavhengig av hva dine foreldre synes om det. Du bør jo ta var på din økonomi. Jeg hadde heller skattet av gevinst etter salg enn å prostituere meg!! Men for å tenke litt smartere - ta 1 års pause fra studier, reis hjem til Norge, jobb fulltid, betal ned på gjeld. Bo i boligen din, selg etter 1 år. Invester/spar pengene, unntatt det lille du trenger for å fullføre utdannelsen din i utlandet. Evt som de andre sier, ta opp lån med pant i leiligheten. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå