Gå til innhold

Karbohydrater og opphopning av vann

Anbefalte innlegg

Gjest Dude91
Skrevet (endret)

Lavkarbohysteriet kan egentlig forklares med noe så enkelt som at en karbohydratrik kost vil føre til at kroppen i stor grad holder på væske.

Her kommer scooby1961 inn på dette:

https://www.youtube.com/watch?v=8uNUTbjtw0U

Endret av Dude91
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, miste 30 kg vann? Joda særlig det.

Anonymous poster hash: 82b64...345
Skrevet

Jøss! Da bærte jeg (og bærer) rundt på store mengder vann gitt. Men, da gjør det ikke noe om jeg er litt overvektig likevel da? Er jo bare vann, siden jeg spiser karbo!

Gjest Dude91
Skrevet

Hehe, miste 30 kg vann? Joda særlig det.

Anonymous poster hash: 82b64...345

En person som slanker bort 30 kg fett, slanker det ikke bort pga. lite karbohydrater, men få kalorier.

Skrevet

Så når jeg da mistet 25 kg (lavkarbo) for tre år siden, så var det fordi jeg fikk i meg såå lite kcal gjennom kremfløte, meierismør, gräddost mm?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tynn og slank, men har en lymfesykdom som gjør at kroppen min holder veldig på vann. Jeg går til behandling for dette, men da får jeg ikke på meg mer enn 12-14 kg vann i kroppen, hvilket for meg er utrolig mye og smertefullt, og det går vekk etter et par timer etter behandling. Dvs noen som går ned 30kg på lavkarbo, mister masse fett. Om det var 30kg i vannmengde, hadde vedkommende mistet det i løpet av bare et par dager med lavkarbokost, så vet du det.

Anonymous poster hash: 0764a...5b0

Gjest Dude91
Skrevet

Så når jeg da mistet 25 kg (lavkarbo) for tre år siden, så var det fordi jeg fikk i meg såå lite kcal gjennom kremfløte, meierismør, gräddost mm?

Antakeligvis var en stor andel av de 25 kg vann, men nei. Dersom du slanket deg, slanket du deg ikke fordi du spiste lite karbohydrater. Du slanket deg fordi du konsumerte færre kalorier enn du forbrukte.

• Liker 1
Gjest Dude91
Skrevet

Om det var 30kg i vannmengde, hadde vedkommende mistet det i løpet av bare et par dager med lavkarbokost, så vet du det.

Anonymous poster hash: 0764a...5b0

Jeg har ikke sagt at vedkommende mistet 30 kg vann. Det er riktig at vanntap skjer raskt med lavkarbo, men det kan ta lenger enn et par dager.

Skrevet

Antakeligvis var en stor andel av de 25 kg vann, men nei. Dersom du slanket deg, slanket du deg ikke fordi du spiste lite karbohydrater. Du slanket deg fordi du konsumerte færre kalorier enn du forbrukte.

Helt enig med deg i det. For å gå ned i vekt, er det kun underskudd av kalorier som funker.

Skrevet

Jeg lå på litt over 3000 kcal og trente ikke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men likevel må du ha forbrent mer enn 3000 kcal for å gå ned med dette inntaket.

Så enten har du overvurdert hvor mye du spiste, eller så har du undervurdert hvor aktiv du var.

Myten om at lavkarbo er vektbalanserende, det vil si at du kan spise ubegrenset og likevel gå ned i vekt, er tilbakevist i alle studier.

Alle, inklusive lavkarboleger, er enige i at årsaken til vekttap på lavkarbo er energiunderskudd, men alle sier også at det er lettere å ligge i underskudd på lavkarbo, fordi fett og proteiner metter mer enn proteiner.

Anonymous poster hash: 45053...75d

• Liker 1
Gjest Dude91
Skrevet

Det er flere mulige forklaringer på vekttapet ditt:

* En stor del av vekttapet var i form av vann og/eller muskler.

* Høyt hvilestoffskifte.

* Lavere kaloriinntak enn antatt.

Gjest Funky Punk
Skrevet (endret)

En person som slanker bort 30 kg fett, slanker det ikke bort pga. lite karbohydrater, men få kalorier.

Jeg mistet 30 kilo, men spiser likevel like mye, ja om ikke mer, kalorier nå enn hva jeg gjorde når jeg spiste høykarbo

Trener ikke noe mer heller. Derimot så er jeg mindre aktiv etter at jeg gikk over på lavkarbo grunnet forverring i sykdom

Endret av Funky Punk
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tvilsomt (det er jo dette mange av de som begynner på lavkarbo tror, men mannge av de blir overrasket - utrolig nok, når de går opp i vekt).

Lavkarbo fungerer på grunn av dette - fett metter bra og når du spiser et kaloririkt måltid vil du være mett mye lengre og det holder med tre måltider om dagen - du får i deg mindre kalorier enn å spise flere måltider om dagen som inneholder karbo som ikke holder deg mett like lenge.

Anonymous poster hash: 41061...d79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...