Gå til innhold

Hvilket forbrukslån er best? (pusse opp badet)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Da var det plutselig på tide å pusse opp badet, fordi det er lekasje ned til naboen. Rørleggeren sier at her er det ikke vits å reparere, men hele badet må skiftes.Vi har ganske akkurat kjøpt leiligheten så vi har ikke rukket å nedbetale noe særlig (40000) på lånet så banken vil ikke refinansiere og vi må finne 150000 kr fort. Vi har noe (ca 20000 på buffer)

Vårt eneste alternativ da er forbrukslån? Vi har alerede sjekket med innboforsikring og tidliger eiers eierskifteforsikring og der er det ikke noe å hente...

Jeg lurer da på hvilket forbrukslån er best? Hva må vi tenke på?

Har sett på sånn forbrukslånskalkulator: http://www.xn--forbruksl-y1a'>

Er det bare de med best rente som er best eller er det andre elementer vi bør tenke på?

Har aldri tatt forbrukslån før så er helt grønn, blir kjempeglad for hjelp :)

Anonymous poster hash: d7f6b...b3c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Poenget er vel å finne det lånet med lavest mulig rente, for så å betale det ned fortest mulig.

Anonymous poster hash: 604d2...930
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Poenget er vel å finne det lånet med lavest mulig rente, for så å betale det ned fortest mulig.

Anonymous poster hash: 604d2...930

Ja det skjønner jeg, men er det andre utgifter ved lånet som varierer mye? Etableringsgebyt, hvor lang tid man har på å nedbetale etc...? Har noen erfaringer med disse kalkulatorene? Hvorfor kommer ikke den med best rente ut som best? Er det noe jeg overser?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk hvertfall å se på den effektive renten og ikke nominell. Kun effektiv er interessant.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Det er ikke helt meg å spare, så jeg fant på noe lurt" - Opp Finans. :fnise:

Anonymous poster hash: 32231...c6f
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

"Det er ikke helt meg å spare, så jeg fant på noe lurt" - Opp Finans. :fnise:

hadde jeg hatt et år på meg etter at jeg kjøpte leiligheten så hadde jeg lett spart opp hele badet, men når det lekker NÅ så har jeg ikke den muligheten. Jeg har en buffer for "uforutsette utgiftr på 20 000, noe jeg trodde og tenkte skulle være tilstrekkelig og ansvarlig, men jeg ante jo ikke at badet skulle ryke så fort! Syntes ikke det er mye annet jeg kunne gjort i denne situasjonen...

så ser ikke helt hvorfor du sammenligner meg med folk som bare "har lyst på nytt bad," fordi de ikke føler for å spare....

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har dessverre ikke heilt peil, men kan du ikke snakke med banken din om forbrukslån? Altså ikke refinansiering av boliglån eller lignende, men et rent forbrukslån?

Anonymous poster hash: e3d3d...d90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

hadde jeg hatt et år på meg etter at jeg kjøpte leiligheten så hadde jeg lett spart opp hele badet, men når det lekker NÅ så har jeg ikke den muligheten. Jeg har en buffer for "uforutsette utgiftr på 20 000, noe jeg trodde og tenkte skulle være tilstrekkelig og ansvarlig, men jeg ante jo ikke at badet skulle ryke så fort! Syntes ikke det er mye annet jeg kunne gjort i denne situasjonen...

så ser ikke helt hvorfor du sammenligner meg med folk som bare "har lyst på nytt bad," fordi de ikke føler for å spare....

TS

Hehe, det var bare ment som en spøk fordi det er en reklame for Opp Finans hvor de sier akkurat det jeg siterte mtp oppussing av bad ;)

Jeg skjønner veldig godt at du er nødt til å ta opp lån i ditt tilfelle, kjedelig når sånne ting skjer..

Vi hadde forresten vannlekkasje på vaskerommet (fra den vannbårne varmen), og vi fikk igjen på forsikringa. Men det kommer jo selvfølgelig an på hvorfor det ble lekkasje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hehe, det var bare ment som en spøk fordi det er en reklame for Opp Finans hvor de sier akkurat det jeg siterte mtp oppussing av bad ;)

Jeg skjønner veldig godt at du er nødt til å ta opp lån i ditt tilfelle, kjedelig når sånne ting skjer..

Vi hadde forresten vannlekkasje på vaskerommet (fra den vannbårne varmen), og vi fikk igjen på forsikringa. Men det kommer jo selvfølgelig an på hvorfor det ble lekkasje..

sånn sett ja, beklager at du ble utsatt for min passive agressivitet i dag... Det er ikke helt min dag i dag for å si det sånn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen råd når det gjelder hvilket forbrukslån dere bør gå for, men hvis dere ikke har det allerede, ville jeg hørt om det er mulig å få avdragsfrihet på boliglånet, slik at dere i det minste kan betale ned forbrukslånet fortere. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ingen råd når det gjelder hvilket forbrukslån dere bør gå for, men hvis dere ikke har det allerede, ville jeg hørt om det er mulig å få avdragsfrihet på boliglånet, slik at dere i det minste kan betale ned forbrukslånet fortere. Lykke til :)

jo takk, vi har prøvd, men dnb vil ikke ha noe som helst med oss å gjøre bortsett fra å få inn de pengene vi ble enige om... de er ikke villige til å refinansiere eller gi oss avdragsfrihet... merker jeg er keen på å bytte bank...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

sånn sett ja, beklager at du ble utsatt for min passive agressivitet i dag... Det er ikke helt min dag i dag for å si det sånn....

Inget problem, det var mitt innlegg som kunne tolkes frekt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skandiabanken kanskje? Jeg har dessverre ikke råd å komme med ang. forbrukslån, der må du nesten bare se på lånekalkulatorene, se på rentene og event. kontakte de forskjellige bankene.

Vi tok selv et forbukslån hos Santander, og er fornøyde der enn så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Søk heller om byggelån. Når badet er ferdig får du det bakt inn i huslånet.

Anonymous poster hash: 91010...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville valgt Skandiabanken, om egen bank ikke var villig. Jeg har Sparebanken Vest og havnet for noen år siden i tilsvarende situasjon, dog ikke vedrørende baderom. Uansett, banken kunne ikke la oss øke huslånet med så mye som vi trengte. Men de tilbydde forbrukslån, hvor de gav oss en ekstra lav rente (1,9% lavere enn forbruksrenten de tilbydde via sine nettsider), da vi hadde lån+forsikring av lånet + at en av oss hadde banken som hovedbank med lønnskonto og kredittkort. Dette gjorde oss til en fordelskunde, og gav rådgiveren litt spillerom til å gi oss rabattløsning på forbrukslånet.

De tillot også at vi halverte avdragene på lånet i ett år, slik at vi hadde sjanse til å kjøre forbrukslånet i null på kortest mulig tid.

Det er ikke ment som reklame for den banken, men en god bank som vil ha dere som kunder er løsningsorienterte. Vi fikk ikke avdragsfrihet (husker ikke om de sa nei eller rådet oss til annen løsning), men ved å halvere avdragene i ett år så gikk lånesummen nedover litt, samtidig som vi fikk flere tusen ekstra å rutte med i mnd som gikk rett inn på forbrukslånet. Dette ble så nedbetalt med over 11000 i måneden, og litt ekstra når vi hadde litt ekstra. Tok oss 10 mnd å betale ned lånet, men det ble ingen ferie den sommeren, for å si det sånn.

Så shop rundt etter ny bank.

Anonymous poster hash: e5b1b...f8c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå etter lavest rente!

Betal ned så fort som overhode mulig!

Av andres erfaringer har jeg lært at det lønner seg å ha endel mer enn akkurat til innskudd EK før man kjøper bolig. Mange jeg kjenner har hatt liknende opplevelser etter kjøp. Lekke huskjellere, fukt og råte man ikke oppdaget på visning osv. Lurt å sette av en 100 000 på konto før boligkjøp som kan stå som backup et års tid til man er sikrere på at alt er i orden. Deretter kan man jo bare betale ned de 100k på boliglånet. Evt er de veldig gode å ha når slikt oppstår. Forbrukslån er fryktelig dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta forbrukslån. Bytt bank, de virker ikke spesielt interessert i deres beste.
Bytt bank, og be om tilstrekkelig til å dekke lånet i DNB og til å pusse opp badet.

Det er alltid en bedre løsning enn dyre kortsiktige lån.

Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god bank ville jo sett at det var til bankens og kundens beste om dere fikk refinansiert. Om dere må ta opp dyrt forbrukslån vil jo det svekke deres økonomi. Dere gjør jo ikke dette for luksusens skyld, men av tvingende nødvendighet. Ville undersøkt andre banker for evt å bytte, eller prøvd en annen angrepsvinkel hos deres nåværende bank :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta forbrukslån. Bytt bank, de virker ikke spesielt interessert i deres beste.

Bytt bank, og be om tilstrekkelig til å dekke lånet i DNB og til å pusse opp badet.

Det er alltid en bedre løsning enn dyre kortsiktige lån.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...