Gå til innhold

Overtrent igjen! Hva søren gjør jeg galt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må bare tenke litt høyt her nå, og håper noen kan hjelpe meg å kaste litt ball for å finne svar.

Etter å ha hatt flere perioder med overtrening de siste årene, gikk jeg til innkjøp av en pulsklokke for å overvåke treningsbelastningen, og for å begrense meg.

Men 6 uker med pulstrening er jeg igjen på randen til overtrening!

Beregnet VO2maks er redusert fra 37 til 30 i løpet av disse 6 ukene.

Tidligere har jeg hatt en hvilepuls om morgenen på 60, og på dagtid 74. Disse har økt til hhv 68 og 84.

Jeg sover urolig, og føler meg stresset.

Jeg jogger 3 dager i uken. 1 intervalløkt (4x4), og to økter med puls opp til ca 80 % av makspuls.

Resterende dager småjogger (evt går) jeg 45 minutter til 1 time på ca 65 - 70 % av makspuls.

Jeg trener altså ikke unormalt mye, og som mosjonist burde jeg få nok restitusjon mellom øktene mine uten å legge inn rene hviledager.

Er det mulig at makspulsen min er satt for høyt, og at restitusjonsøktene mine ikke blir restitusjonsøkter, men trening?

Er det andre årsaker til at jeg gang på gang opplever dette?

Noen som vil kaste ball med meg for å finne mulige forklaringer?

Anonymous poster hash: fb9c0...b43
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt. Har du trent i flere år, eller har du kun satt igang med å trene såpass mye de siste ukene? O2-opptak på 37 er jo heller ikke all verdens, avhengig av alderen din, så om du har trent jevnlig i flere år er det rart at den ikke er høyere...? Hvor gammel er du? Hvis du har dårlig treningsgrunnlag kan det jo være at det å trene nokså hardt tre ganger i uka er for mye, og at det er derfor du blir overtrent.

Anonymous poster hash: 4e53d...0e4
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket grunnlag har du? Hva er det som gjør at du mener du nærmer deg overtrening? Er det pga den økte hvilepulsen? Hvilepulsen vil gå opp i perioder med mye mengde. Da er det tid for en periode med roligere trening. Hvis du har trent det samme i alle seks ukene er det en ganske lang periode med høy belastning. Du bør lese deg opp på periodisering.

Anonymous poster hash: c0665...2b9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt. Har du trent i flere år, eller har du kun satt igang med å trene såpass mye de siste ukene? O2-opptak på 37 er jo heller ikke all verdens, avhengig av alderen din, så om du har trent jevnlig i flere år er det rart at den ikke er høyere...? Hvor gammel er du? Hvis du har dårlig treningsgrunnlag kan det jo være at det å trene nokså hardt tre ganger i uka er for mye, og at det er derfor du blir overtrent.

Anonymous poster hash: 4e53d...0e4

Jeg har trent i flere år, men gikk over til å trene i all hovedsak kondisjon i august.

VO2max på 37 er ganske bra for meg (45 år).

Da jeg begynte i august hadde jeg en verdi på 33.

Jeg begynte i det små, men hadde litt problemer med å holde igjen, og måtte ha en lengre pause i november/fdesember.

Jeg begynte så smått igjen i januar, men enten var jeg ikke helt restituert, eller så gikk jeg for hardt ut, men jeg måtte ha en ny pause i februar.

Da jeg begynte igjen for 6 uker siden var VO2max beregnet til 37.

Etter dette har jeg som sagt trent i pulssoner for å være sikker på at jeg ikke gikk for hardt ut, men det var tydeligvis ikke tilstrekkelig.

De første ukene gikk jeg 30 minutter daglig i raskt tempo, og begynte etterhvert å jogge noen minutter om gangen.

Jeg synes selv ikke at jeg har hatt for rask progresjon.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket grunnlag har du? Hva er det som gjør at du mener du nærmer deg overtrening? Er det pga den økte hvilepulsen? Hvilepulsen vil gå opp i perioder med mye mengde. Da er det tid for en periode med roligere trening. Hvis du har trent det samme i alle seks ukene er det en ganske lang periode med høy belastning. Du bør lese deg opp på periodisering.

Anonymous poster hash: c0665...2b9

Det er mye som gjør at jeg mener jeg nærmer meg overtrening, mest fordi jeg gjenkjenner symptomene fra tidligere.

Blant annet økt hvilepuls, redusert VO2max, søvnproblemer, tretthet, uro, tunge bein osv.

Periodisering skal jeg sjekke ut. Takk for tips.

Gjest Evans
Skrevet

Jeg jogger 3 dager i uken. 1 intervalløkt (4x4), og to økter med puls opp til ca 80 % av makspuls.

Resterende dager småjogger (evt går) jeg 45 minutter til 1 time på ca 65 - 70 % av makspuls.

Du mener at du har tre reine treningsdager og resten av dagene enten går eller småjogger du?

For det i seg selv bør jo ikke være så mye. Men hvis du føler deg overtrent med det du gjør nå, kan du jo bytte ut en av joggeøktene til en times styrke i stede? Feks den ene økta med 80% puls. Det kan jo hende at kroppen din ikke liker all denne løpinga og har godt av en økt styrke i stede?

Også kan du bytte ut den ene dagen med småjogging/gåing til en kun gå-dag?

AnonymBruker
Skrevet

Du mener at du har tre reine treningsdager og resten av dagene enten går eller småjogger du?

For det i seg selv bør jo ikke være så mye. Men hvis du føler deg overtrent med det du gjør nå, kan du jo bytte ut en av joggeøktene til en times styrke i stede? Feks den ene økta med 80% puls. Det kan jo hende at kroppen din ikke liker all denne løpinga og har godt av en økt styrke i stede?

Også kan du bytte ut den ene dagen med småjogging/gåing til en kun gå-dag?

Styrketrening er ikke et alternativ nå, men jeg gjør øvelser hver dag i tillegg til kondisjonen.

Kanskje du har rett i at kroppen ikke liker løpingen.

Gjest Evans
Skrevet

Styrketrening er ikke et alternativ nå, men jeg gjør øvelser hver dag i tillegg til kondisjonen.

Kanskje du har rett i at kroppen ikke liker løpingen.

Hvis styrke ikke er et alternativ pga manglede senter og utstyr er det mange rare øvelser du kan gjøre ute eller hjemme, uten at du må ha utstyr :)

Kroppen min er ikke noe glad i for mye løping, så jeg prøver å variere mest mulig.

Gjest Runforit
Skrevet

Hvordan er kostholdet? Spiser du nok? Jogging brenner mye kalorier og uten nok næring så smeller det fort.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis styrke ikke er et alternativ pga manglede senter og utstyr er det mange rare øvelser du kan gjøre ute eller hjemme, uten at du må ha utstyr :)

Kroppen min er ikke noe glad i for mye løping, så jeg prøver å variere mest mulig.

Jeg gjør som sagt øvelser hver dag, og det er den styrketreningen jeg kan gjøre akkurat nå. :)

Hvordan er kostholdet? Spiser du nok? Jogging brenner mye kalorier og uten nok næring så smeller det fort.

Vekten er stabil, så jeg spiser nok.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må bare si takk for at så mange orker å kaste ball med meg.

Det får meg til å tenke igjennom ting, så jeg håper dere fortsetter å komme med forslag.

• Liker 1
Gjest Evans
Skrevet

Jeg gjør som sagt øvelser hver dag, og det er den styrketreningen jeg kan gjøre akkurat nå. :)

Da kan du jo bare doble/tripple det så du får en hel time :)

Har du forresten prøvd tabata? Det kan være et godt alterantiv for noen av joggedagene dine!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt lignende problemer og det viste seg å være på grunn av jernmangel. Har du sjekket jernnivået ditt nylig? :)

Anonymous poster hash: ab7b0...a6e
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Det hjalp å få innsspill fra dere.

Nå har jeg gått igjennom treningsdagboken min, og basert på det jeg ser der, og det som har kommet fram her, tror jeg at jeg har kommet fram til en løsning.

Nå skal jeg ta fri fra tredemøllen til etter påske. I stedet skal jeg komme i gang med pilatestreningen min igjen. Det er lavintensiv trening, styrking av kjernemuskulatur, og tøying i ett, så det fungerer bra som restitusjonstrening.

Jeg tror opplegget etter påske blir seende omtrent slik ut i noen uker framover.

Mandag: Jogging - intervall

Tirsdag: Pilates

Onsdag: Fri - evt gå en rolig tur i 30 minutter

Torsdag: Jogging i moderat tempo

Fredag: Pilates

Lørdag: Gå en rolig tur

Søndag: Fri

Jeg må vel bare innse at jeg ikke er 20 år lenger, og at jeg behøver et annet treningsopplegg, langsommere progresjon, og lenger restitusjon enn før.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt lignende problemer og det viste seg å være på grunn av jernmangel. Har du sjekket jernnivået ditt nylig? :)

Anonymous poster hash: ab7b0...a6e

Glemte å svare deg.

Ja, alle blodprøver er i orden, og både jernlager og blodprosent er bra. :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Det hjalp å få innsspill fra dere.

Nå har jeg gått igjennom treningsdagboken min, og basert på det jeg ser der, og det som har kommet fram her, tror jeg at jeg har kommet fram til en løsning.

Nå skal jeg ta fri fra tredemøllen til etter påske. I stedet skal jeg komme i gang med pilatestreningen min igjen. Det er lavintensiv trening, styrking av kjernemuskulatur, og tøying i ett, så det fungerer bra som restitusjonstrening.

Jeg tror opplegget etter påske blir seende omtrent slik ut i noen uker framover.

Mandag: Jogging - intervall

Tirsdag: Pilates

Onsdag: Fri - evt gå en rolig tur i 30 minutter

Torsdag: Jogging i moderat tempo

Fredag: Pilates

Lørdag: Gå en rolig tur

Søndag: Fri

Jeg må vel bare innse at jeg ikke er 20 år lenger, og at jeg behøver et annet treningsopplegg, langsommere progresjon, og lenger restitusjon enn før.

Jeg er på samme alder som deg, men jeg trener ca fire ganger i uka. Begynte å trene for ett år siden. Både styrke, yoga og kondis. Det går helt fint og kroppen takler dette uten problemer. Litt belastningsproblemer har det vært, men det er pga gamle skader som gir meg noen fysiske utfordringer. Så alder tror jeg ikke du skal legge så stor vekt på. Forskjellen er bare at vi trenger litt lengre tid på å komme i samme form som en 20-åring. Men man kan fortsatt fint trene seg opp. Men jeg trener ikke om jeg føler meg litt sliten og tung i beina en dag.

Hvordan er resten av hverdagen din? Er du stresset i jobb og/eller privatliv? Det kan jo være dette som gjør utslaget. At det skal lite til før du blir utslitt.

Anonymous poster hash: ad8cd...291

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på samme alder som deg, men jeg trener ca fire ganger i uka. Begynte å trene for ett år siden. Både styrke, yoga og kondis. Det går helt fint og kroppen takler dette uten problemer. Litt belastningsproblemer har det vært, men det er pga gamle skader som gir meg noen fysiske utfordringer. Så alder tror jeg ikke du skal legge så stor vekt på. Forskjellen er bare at vi trenger litt lengre tid på å komme i samme form som en 20-åring. Men man kan fortsatt fint trene seg opp. Men jeg trener ikke om jeg føler meg litt sliten og tung i beina en dag.

Hvordan er resten av hverdagen din? Er du stresset i jobb og/eller privatliv? Det kan jo være dette som gjør utslaget. At det skal lite til før du blir utslitt.

Du har sikkert rett i dette, men jeg kan ikke komme bort i fra at problemene startet da jeg kom i tidlig overgangsalder, til tross for at jeg har trent hele livet, og problemene ble forverret for 3 år siden.

Det har vært umulig å finne balansen de siste årene, nos som har ført til stadige tilfeller av overtrening.

AnonymBruker
Skrevet

Du har sikkert rett i dette, men jeg kan ikke komme bort i fra at problemene startet da jeg kom i tidlig overgangsalder, til tross for at jeg har trent hele livet, og problemene ble forverret for 3 år siden.

Det har vært umulig å finne balansen de siste årene, nos som har ført til stadige tilfeller av overtrening.

Ja det har sikkert mye å si. Jeg er heldigvis ikke der ennå. Så det er derfor jeg trener "som en gal" fortiden så jeg får opp formen før dette starter. Spiser også mye soya nå bare for å starte tidlig med "skadebegrensing".

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver at du trener 3 dager i uka, men om du de resterende dagene jogger med oppimot 70% av makspuls, så vil jeg si at du trener 7 dager i uka med kondisjonstrening, selv om 4 av dagene er med lav intensitet. Det kan nok bli litt mye om du begynner rett på så mye trening. Det nye opplegget ditt med pilates og noen dager helt treningsfri høres bedre ut. Så kan du heller øke på etter hvert.

Anonymous poster hash: 40b9c...0a9
  • Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet

Er du treningsavhengig ?

Gi deg selv noen dager fri og ikke stress med treningstanker.

Det er lite helse i å trene for mye. Du bør lytte til hva kroppen forteller deg.

Hva forteller kroppen din deg ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...