Gå til innhold

Alltid konsekvent?

Fremhevede innlegg

Gjest Riskjeks
Skrevet

Hva er egentlig problemet? Har jeg skrevet noe sted at jeg er totalt konsekvent til en hver tid? Som sagt så er det helt greit å fire på en regel en gang i blant hvis det er en god grunn til det.

Hva problemet er må du jo spørre deg selv om, det var jo du som hadde problemer med dette i utgangspunktet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva problemet er må du jo spørre deg selv om, det var jo du som hadde problemer med dette i utgangspunktet...

Javel? Når har jeg hatt det da? Jeg skrev bare hva jeg selv ikke ville gjort, ikke at det var noe problem.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke vær så kjipe med Teriyaki da, dere!! Synes jeg har sett dette i flere tråder i det siste, at Teriyaki får pepper og må forsvare seg for ting som blir blåst helt ut av proporsjoner!!

Anonymous poster hash: 620e6...5bb

• Liker 4
Skrevet

Ikke vær så kjipe med Teriyaki da, dere!! Synes jeg har sett dette i flere tråder i det siste, at Teriyaki får pepper og må forsvare seg for ting som blir blåst helt ut av proporsjoner!!

Jo takk for det. :) Har merket det jeg også..

Skrevet

Hvorfor det, egentlig? Noe så enkelt/uviktig som å spise foran TV'n trenger vel ikke være en fast regel for evig? "Det er greit i dag, for jeg skal støvsuge/vaske i kveld likevel". "Ikke i dag, for jeg har akkurat vasket her". Ser ikke problemet...

Nettopp. Og jeg tror dette ekstreme behovet for å være konsekvent bare er tull og tøys. Barn takler helt fint at noen regler gjelder bare av og til, så lenge det følger med fornuftige forklaringer. Akkurat som at de takler at noen regler gjelder hos mamma og pappa, noe hos farmor, noen i barnehagen osv. Og jeg lever helt fint med å kalles inkonsekvent, som sagt er det et poeng i seg selv for meg å ikke være konsekvent.

Skrevet (endret)

Nettopp. Og jeg tror dette ekstreme behovet for å være konsekvent bare er tull og tøys. Barn takler helt fint at noen regler gjelder bare av og til, så lenge det følger med fornuftige forklaringer. Akkurat som at de takler at noen regler gjelder hos mamma og pappa, noe hos farmor, noen i barnehagen osv. Og jeg lever helt fint med å kalles inkonsekvent, som sagt er det et poeng i seg selv for meg å ikke være konsekvent.

Når folk (eller jeg i alle fall) snakker om å være konsekvent, så er det jo på ting de ser på som viktige at barn følger. Som å være snill og grei med andre, at de rydder opp lekene sine, at de (i vårt tilfelle) spiser på kjøkkenet etc. At ikke hver eneste dag er lik og at det av ulike årsaker kan være at de får et nei en dag og et ja en annen dag er ikke i mine øyne å være inkonsekvent. Det er jo det som har vært poenget mitt hele tiden. Men at hvis man stadig endrer regler og det blir en hel masse kamper fordi ungene blir forvirret og stadig førsøker å tøye grensen, DA er man inkonsekvent. Og DET er å gjøre både seg selv og barnet en bjørnetjeneste.

Endret av Teriyaki
  • Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Men jøss da, jeg har da ingenting i mot henne, og har heller aldri drevet og kritisert henne for alt mulig i andre tråder...

Skrevet

Men det handler vel litt om hva som fungerer best i den aktuelle familien også, f.eks. avhengig av hvordan barnet er også? Noen barn tar et nei ganske greit og må ikke tøye grensene støtt og stadig mens andre gjør det lettere. Det er kanskjeenklere å være litt inkonsekvent i blant uten at det blir trøbbel av det, dersom man ikke har et spesielt utprøvende barn? Jeg ville fort hatt flere regler dersom barnet trengte mer forutsigbarhet.

Personlig er jeg ikke glad i for mange og detaljerte regler, men hittil har det også funket for 2-åringen. Han takler fint å få spise foran tven noen ganger (f.eks. frokost i helgene når han og mannen står tidlig opp), mens de fleste ganger ikke. Men jeg orker stort sett ikke så mye tull og han vet at jeg pleier å mene nei når jeg sier nei, og han er ikke av de mest utprøvende.

Men det er tydelig forskjellig hva man syns det er viktig å være konsekvent på. Vi er ikke alltid enig om det her i huset heller. ;)

Skrevet

Grunnen til at jeg er nøye på at mat i all hovrdsak spises på kjøkkenet er fordi jeg vil legge opp til sunne spisevaner tidlig. :) Det er selvsagt helt ok å spise foran tv av og til hvis det går noe veldig spennende, men her kommer det aldri til å bli noen vane. :)

Skrevet

Grunnen til at jeg er nøye på at mat i all hovrdsak spises på kjøkkenet er fordi jeg vil legge opp til sunne spisevaner tidlig. :) Det er selvsagt helt ok å spise foran tv av og til hvis det går noe veldig spennende, men her kommer det aldri til å bli noen vane. :)

Du trenger ikke forklare eller forsvare deg. Jeg er helt enig med deg i at man ikke spiser forran tven, her i huset blir det kun mat forran tven når vi er syke, fordi jeg synes måltidene skal være et samlingspunkt i familien. Men jeg tror ikke barn er avhengige av dette er absolutt og alltid og aldri rom for unntak, det er det jeg sier.

Skrevet

Du trenger ikke forklare eller forsvare deg. Jeg er helt enig med deg i at man ikke spiser forran tven, her i huset blir det kun mat forran tven når vi er syke, fordi jeg synes måltidene skal være et samlingspunkt i familien. Men jeg tror ikke barn er avhengige av dette er absolutt og alltid og aldri rom for unntak, det er det jeg sier.

Og jeg er enig i at det bør være rom fir unntak. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...