AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #1 Skrevet 9. april 2014 Er du alltid konsekvent? Det er ikke jeg. Barnet er 2,5 år og får se noen filmsnutter til kveldsmaten. Noen ganger sier jeg "nå er det den siste", men noen ganger spør hun om å se mer, da er det ofte jeg sier "ok, og dette er den aller siste". Det godtar hun og vi går på badet etter hun har fått sett en ekstra snutt. Det samme med rydding av leiker, hvis hun gjerne vil leke litt til så sier jeg, hvis det passer seg slik, "ok, fem minutter til, så er det rydding". Dette går også som regel greit. På andre ting er jeg konsekvent. Om hun kjører dukkevognen hardt i veggen så får hun en advarsel om at skjer det en gang til så blir vogna borte. Og skjer det en gang til så blir den borte, selv om hun gråter veldig. Forklarer når hun er roet hvorfor den ble tatt. Hvis jeg ber henne om noe og hun ikke hører så får hun beskjed om å stå i gangen til hun finner ut at hun vil høre på meg, så kommer hun når hun er klar for å høre på meg. Hva er dere konsekvente på, og hva er dere ikke så konsekvente på?Anonymous poster hash: cfe5d...555
Sissan1 Skrevet 9. april 2014 #2 Skrevet 9. april 2014 Ingen er vel konsekvente alltid, men jeg prøver da :-). Opplever at det blir viktigere jo større barna blir, det gir dem forutsigbarhet når ting er konsekvent, og vi slipper uendelige diskusjoner om hva som kan gjøres eller ikke. Er konsekvent på ikke godteri i uka, ikke lov å slenge klær på gulvet, lekser gjøres før fornøyelser, er man syk fra skolen er man også syk fra venner og fritidsaktiviteter, leggetid, innetid og å rydde etter seg selv. Ikke så konsekvent på TV-tid, PC-tid, mobilbruk, når barna har gjester på besøk og om sommeren generelt :-)
Sushi Skrevet 9. april 2014 #3 Skrevet 9. april 2014 Ingen er alltid konsekvent, men man må prøve... Jeg prøver å holde meg til det jeg har sagt, altså unngå å gå tilbake på et "nei". Hvis jenta mi vil leke mer før sengetid så gir jeg henne for eksempel to minutter, og da er det rett på badet uansett. Hvis hun griser med maten er det én advarsel før jeg tar den bort, osv. Hvis hun slår så går jeg vekk og sier at det ikke er hyggelig å være sammen med henne når hun gjør meg vondt. Hun får alltid komme etter og vi snakker om det, eventuelt etter hun har roet seg. Hun får alltid trøst hvis hun blir lei seg av konsekvensen. Men hvorfor må 2-åringen din stå på gangen om hun ikke "hører på deg"? Synes ikke du bør avvise henne på denne måten, men heller gi en konsekvens som er logisk.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #4 Skrevet 9. april 2014 Ingen er vel konsekvente alltid, men jeg prøver da :-). Opplever at det blir viktigere jo større barna blir, det gir dem forutsigbarhet når ting er konsekvent, og vi slipper uendelige diskusjoner om hva som kan gjøres eller ikke. Er konsekvent på ikke godteri i uka, ikke lov å slenge klær på gulvet, lekser gjøres før fornøyelser, er man syk fra skolen er man også syk fra venner og fritidsaktiviteter, leggetid, innetid og å rydde etter seg selv. Ikke så konsekvent på TV-tid, PC-tid, mobilbruk, når barna har gjester på besøk og om sommeren generelt :-) Aldri godteri i uka, det er ikke verst! Hva er konsekvensen hvis de slenger klær på gulvet?Anonymous poster hash: cfe5d...555
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #5 Skrevet 9. april 2014 Ingen er alltid konsekvent, men man må prøve... Jeg prøver å holde meg til det jeg har sagt, altså unngå å gå tilbake på et "nei". Hvis jenta mi vil leke mer før sengetid så gir jeg henne for eksempel to minutter, og da er det rett på badet uansett. Hvis hun griser med maten er det én advarsel før jeg tar den bort, osv. Hvis hun slår så går jeg vekk og sier at det ikke er hyggelig å være sammen med henne når hun gjør meg vondt. Hun får alltid komme etter og vi snakker om det, eventuelt etter hun har roet seg. Hun får alltid trøst hvis hun blir lei seg av konsekvensen. Men hvorfor må 2-åringen din stå på gangen om hun ikke "hører på deg"? Synes ikke du bør avvise henne på denne måten, men heller gi en konsekvens som er logisk. Eks på det med gangen. Hvis det er ryddetid og hun ikke er med å rydder så må hun stå i gangen til hun finner ut at hun skal høre og være med å rydde. Det tar som regel bare 20-30 sek.Anonymous poster hash: cfe5d...555
Sissan1 Skrevet 9. april 2014 #6 Skrevet 9. april 2014 (endret) Aldri godteri i uka, det er ikke verst! Hva er konsekvensen hvis de slenger klær på gulvet?Anonymous poster hash: cfe5d...555 Jeg er vokst opp med det selv, så jeg syns det er helt naturlig. Hjelper sikkert at vi voksne heller ikke spiser godteri/drikker brus på ukedager. Unntaket er i barneselskaper selvsagt, men om de får godtepose med hjem fra selskapet lander den i skapet til lørdag. Vi har ingen avstraffinger eller generelle konsekvenser om de ikke gjør som de skal. De får bare ikke lov til å gjøre noe annet før ting er ryddet. Vi trenger ikke tvinge barna til noe ved å straffe, vi er kanskje heldige slik. Selv 6-åringen rydder egne klær inn i skapet når de er vasket. Joa - det blir litt kaos, men jeg tenker det er viktig at de lærer tidlig, og det spiller ikke noen rolle for meg hvor i skapet ting ligger. Vi forklarer dem hvorfor de må gjøre ting, og det aksepterer de stort sett. Men det er klart - de må minnes på og minnes på og minnes på og minnes på..... Det er ikke slik at de selv ser rotet. Dessverre. Det kommer nok ikke før de har sitt eget hjem :-) Endret 9. april 2014 av Sissan1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #7 Skrevet 9. april 2014 jeg er streng, men nå er jentungen så stor at jeg slapper av litt mer. Vi kjenner hverandre så godt at vi vet hvor grensa går. Jeg truer aldri med noe som jeg ikke gjennomfører, og jeg kan strekke ting litt innimellom om vi sitter og koser oss masse og vet at det blir stressende fremover. Anonymous poster hash: cd5d2...2fd
Harlekin Skrevet 9. april 2014 #8 Skrevet 9. april 2014 Nei, det er jeg ikke. Kjente godt igjen dette med "bare eeeen til?", og så meg: "ok, men dette er den siste" og så får hun jammen en film eller bok til etter dette igjen ... Jeg har perioder der jeg er mer konsekvent enn andre, dette henger sammen med hvor mye overskudd jeg har ellers. Ting jeg bestandig er konsekvent på, er tannpuss, passende klær til anledningen (ikke de kule My little Pony-bomullssokkene ved minusgrader) og hyggelig oppførsel mot andre.
Quiet Skrevet 9. april 2014 #9 Skrevet 9. april 2014 Jeg er veldig konsekvent og forutsigbar, men det er i første rekke fordi jeg merker at barnet mitt responderer svært godt på det. Faren er ikke like konsekvent (selv om han prøver), og alt blir noe tyngre for han i form av langt mer motstand og trass. Jeg tror imidlertid at barn har noe ulike behov når det kommer til oppdragelse. 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2014 #10 Skrevet 10. april 2014 Jeg er i hvert fall konsekvent på å aldri true med en sanksjon uten å følge opp... Men sånn "nå må du legge deg" og hun sier" 5 min til?" er jeg ikke like konsekvent på... pick your battles Anonymous poster hash: 99f36...703
Teriyaki Skrevet 10. april 2014 #11 Skrevet 10. april 2014 (endret) Hender selvsagt at man feiler litt, men stort sett er jeg ganske konsekvent. Man gjør seg selv en bjørnetjeneste hvis man generelt sett er inkonsekvent. Da blir det mange unødvendige kamper. Samtidig handler det jo også om at man av og til må kunne bli enige om å fire litt. Sånn som her om dagen så var det et veldig spennende program om haier på tv. Gutten hadde ikke sett på tv tidligere på dagen, så jeg sa til han at han kunne få se på tv i stuen denne ene dagen. Det var veldig koselig, men han har ikke mast om det i ettertid, for han er klar over at vi spiser på kjøkkenet. Tror nok han skjønte at det var et engangstilfelle. Så lenge det er mulig å gi en logisk konsekvens, så gjør jeg det, men det er ikke alltid det egentlig er noen logisk konsekvens å gi. For eksempel hvis han får et "tulltak" og gjør den ene ugangen etter den andre, så gir jeg han en advarsel om at hvis han ikke roer seg ned nå og hører etter på hva jeg prøver å si til han, så må han sette seg på stolen og roe seg ned. Da roer han seg som oftest, men hvis ikke så gjennomfører jeg det og setter han der. Trenger som oftest bare fem sekunder på stolen og en forklaring på hvorfor han ble satt der, så har han klart å roe seg ned. Da handler det mest om at han ar "satt seg fast" og ikke kommer ut av adferden. Da må jeg hjelpe han til å bryte ut. Ikke time out altså, men bare et hjelpemiddel for å roe ned og skape muligheter for dialog. Er det derimot mulig å gi en logisk konsekvens som "hvis du ikke hjelper til med å rydde opp nå så blir vi inne", så gjør jeg jo heller det. Endret 10. april 2014 av Teriyaki
Tante-Sofie Skrevet 10. april 2014 #12 Skrevet 10. april 2014 Jeg er ikke alltid konsekvent, og jeg prøver bevisst å unngå at mitt nei alltid betyr nei. Derimot er det veldig viktig for meg å si "Nå har jeg tenkt meg om, og jeg var litt for kjapp med å svare nei" eller "Du har gode argumenter, du får lov likevel". Vi har derfor ekstremt få konflikter her i huset, fordi poden får komme med sine meninger og om jeg fremdeles mener nei, aksepterer han det. Det er noen ting jeg er konsekvent på, som tannpuss, riktig påkledning og at vi behandler hverandre med respekt.
Teriyaki Skrevet 10. april 2014 #13 Skrevet 10. april 2014 Jeg er ikke alltid konsekvent, og jeg prøver bevisst å unngå at mitt nei alltid betyr nei. Derimot er det veldig viktig for meg å si "Nå har jeg tenkt meg om, og jeg var litt for kjapp med å svare nei" eller "Du har gode argumenter, du får lov likevel". Vi har derfor ekstremt få konflikter her i huset, fordi poden får komme med sine meninger og om jeg fremdeles mener nei, aksepterer han det. Det er noen ting jeg er konsekvent på, som tannpuss, riktig påkledning og at vi behandler hverandre med respekt. Slik har jo vi/kommer vi også til å få det når han blir så gammel at han kommer med argumenter, men det ser ikke jeg på som inkonsekvent. Man er inkonsekvent hvis man har sagt nei til ting tidligere, men sier ja en annen dag og uken etter er det et nei igjen. Eller hvis man gir etter etter masse masing. Er det derimot sånn at man ombestemmer seg pga. argumenter eller litt mer tenketid så er man jo ikke inkonsekvent. Mener jeg da.
Tante-Sofie Skrevet 10. april 2014 #14 Skrevet 10. april 2014 Det finnes jo en haug med ting jeg sier ja til den ene dagen, nei til dagen etter og så ja til igjen.
Gjest Riskjeks Skrevet 10. april 2014 #15 Skrevet 10. april 2014 Er konsekvent på det jeg mener er viktig - nemlig leggetider, hygiene/tannpuss og høflighet/være snill mot andre. Om jeg da sier ja til "bare én til" film en kveld tror jeg det går helt fint. Å være fullstendig konsekvent er ikke mulig, og ikke er det bra heller. Foreldre er bare mennesker, de også.
Teriyaki Skrevet 10. april 2014 #16 Skrevet 10. april 2014 (endret) Det finnes jo en haug med ting jeg sier ja til den ene dagen, nei til dagen etter og så ja til igjen. Ja hvis du sier ja til å spise foran tv en dag, så nei i to-tre dager, for så å si ja igjen osv. så er du jo inkonsekvent. Det ville ikke jeg gjort i alle fall. Noe annet blir det jo om du av og til sier ja til å ta et eple/banan, mens av og til sier nei fordi det ikke passer for eksempel fordi det blir middag snart eller noe sånt. Så lenge man da ikke alltid gir etter fordi barna maser så er jo ikke dette inkonsekvent. Endret 10. april 2014 av Teriyaki
Gjest Riskjeks Skrevet 10. april 2014 #17 Skrevet 10. april 2014 Ja hvis du sier nei til å spise foran tv en dag, så nei i to-tre dager, for så å si ja igjen osv. så er du jo inkonsekvent. Det ville ikke jeg gjort i alle fall. Hvorfor det, egentlig? Noe så enkelt/uviktig som å spise foran TV'n trenger vel ikke være en fast regel for evig? "Det er greit i dag, for jeg skal støvsuge/vaske i kveld likevel". "Ikke i dag, for jeg har akkurat vasket her". Ser ikke problemet...
Teriyaki Skrevet 10. april 2014 #18 Skrevet 10. april 2014 Hvorfor det, egentlig? Noe så enkelt/uviktig som å spise foran TV'n trenger vel ikke være en fast regel for evig? "Det er greit i dag, for jeg skal støvsuge/vaske i kveld likevel". "Ikke i dag, for jeg har akkurat vasket her". Ser ikke problemet... Det får andre avgjøre selv. Her i huset er vi nøye på at måltider foretas på kjøkkenet, men i spesielle tilfeller så kan det fires på, som jeg skrev lenger opp så fikk sønnen min spise på stuen fordi det var et spesielt dyreprogram om haier som jeg ville la han se. Har man ikke den regelen, at det kun går på at man ikke vil ha smuler i stua, så er det jo selvsagt ikke noe problem å ha litt forskjellige svar ulike dager.
Gjest Riskjeks Skrevet 10. april 2014 #19 Skrevet 10. april 2014 Det får andre avgjøre selv. Her i huset er vi nøye på at måltider foretas på kjøkkenet, men i spesielle tilfeller så kan det fires på, som jeg skrev lenger opp så fikk sønnen min spise på stuen fordi det var et spesielt dyreprogram om haier som jeg ville la han se. Har man ikke den regelen, at det kun går på at man ikke vil ha smuler i stua, så er det jo selvsagt ikke noe problem å ha litt forskjellige svar ulike dager. Jeg ser i alle fall ikke problemet med å la ungene spise kveldsmaten i stua innimellom. De sitter jo ikke å spiser middag foran TV'n da... Og du er jo ikke konsekvent selv heller, da
Teriyaki Skrevet 10. april 2014 #20 Skrevet 10. april 2014 (endret) Jeg ser i alle fall ikke problemet med å la ungene spise kveldsmaten i stua innimellom. De sitter jo ikke å spiser middag foran TV'n da... Og du er jo ikke konsekvent selv heller, da Hva er egentlig problemet? Har jeg skrevet noe sted at jeg er totalt konsekvent til en hver tid? Som sagt så er det helt greit å fire på en regel en gang i blant hvis det er en god grunn til det. Dette var for øvrig første gang i han hittil 2,5 års lange liv hvor han har sett tv under kveldsmaten hvis jeg ikke husker feil. Føler ikke akkurat at det er inkonsekvent av meg å la han få spise i stua en dag det er noe spesielt så lenge hovedregelen er at måltidene inntas på kjøkkenet. Her i hus spiser vi på kjøkkenet. Hva andre gjør får være opp til dem. Endret 10. april 2014 av Teriyaki
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå