AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #1 Skrevet 9. april 2014 Hei, skal opp i eksamen i norsk, skriftlig og muntlig, samt i norsk sidemål. Skal ta studiekompetanse. men jeg klarer virkelig ikke finne ut av hvilke bøker jeg skal ha og hva jeg skal lese på! dere andre som skal ta eksamen, hva leser dere på? Evnt noen som har tatt, om dere kan fortelle litt. jeg ringte til skolen, men lite hjelp der. Hun sa at jeg måtte lede i læreplanen på utdanningsdirektotatet sine sider, det har jeg gjort, men ble ikke noe klokere! Hjelp!Anonymous poster hash: 81d81...30d
Jeg_er_Alpakka Skrevet 9. april 2014 #2 Skrevet 9. april 2014 hei^^ vi på min skole bruker sidde bøkene til eksamen: Signatur 3 – Studiebok for allmenn påbygging , 2013 og Korleis- strake vegen til god nynorsk så har du ordbøkene: Nynorsk Ordliste, 11. utgave 2012 og Bokmålsordliste - Ordbok for skoleverket, 2 utg., 2005
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #3 Skrevet 9. april 2014 Skal du ha eksamen nå i juni, eller desember? Jeg skal melde meg opp i desember, så fint om du kan si litt om hvordan det var om du skal opp nå i juni. Jeg tenkte å begynne å lese, notere og skrive særemne nå. Anonymous poster hash: c62c9...dc1
lighters Skrevet 9. april 2014 #4 Skrevet 9. april 2014 Jeg bruker også Signatur 3 lesebok og tekstsamling. I nynorsk hadde jeg en slik øvebok som var veldig grei Nynorsk som sidemål heter den. Jeg brukte bare boklistene som nettstudiene anbefalte, fant dem ikke nå lengre men.. Lykke til
Jeg_er_Alpakka Skrevet 10. april 2014 #5 Skrevet 10. april 2014 Skal du ha eksamen nå i juni, eller desember? Jeg skal melde meg opp i desember, så fint om du kan si litt om hvordan det var om du skal opp nå i juni. Jeg tenkte å begynne å lese, notere og skrive særemne nå. Anonymous poster hash: c62c9...dc1 jeg skal ha eksamen (muntlig og skriftlig) i Mai faktisk det skal jeg ^^ men jeg har fritak fra sidemål så jeg kan bare si på hovedmål dessverre
Måndagsbarn Skrevet 10. april 2014 #6 Skrevet 10. april 2014 Hei, skal opp i eksamen i norsk, skriftlig og muntlig, samt i norsk sidemål. Skal ta studiekompetanse. men jeg klarer virkelig ikke finne ut av hvilke bøker jeg skal ha og hva jeg skal lese på! dere andre som skal ta eksamen, hva leser dere på? Evnt noen som har tatt, om dere kan fortelle litt. jeg ringte til skolen, men lite hjelp der. Hun sa at jeg måtte lede i læreplanen på utdanningsdirektotatet sine sider, det har jeg gjort, men ble ikke noe klokere! Hjelp!Anonymous poster hash: 81d81...30d Utdanningsdirektoratets læreplanmål er de du kommer til å møte på eksamen også, dessverre. Etter et par år i gamet har jeg skjønt at disse målene virker forvirrende på de aller fleste, og er rimelig utydelige for oss vanlige dødelige uten et snev av hjelp fra en lærer til å tolke det som står. Generelt er det nok ment for at lærere og sensorer skal vite hvordan de skal bedømme eksamensbesvarelser. Uansett, det du kan ta med deg er at du må gjennom litteraturhistorien og de viktige litterære periodene fra sagatid til moderne litteratur, du skal kunne skille sjangre og du skal som du har forstått kunne presentere et type særemne (bare at det heter fordypningsemne nå for tiden) med en problemstilling. I tillegg har du språkhistorie, dialektlære og alle reformene å forholde deg til, ikke glem disse! Veldig ofte (om ikke nær sagt hver gang) vil du trekke et emne fra litteraturhistorie - og få uforberedt del om språkhistorie og vice versa, de ønsker gjerne å dokumentere begge deler. Når det gjelder generelt pensum er det kanskje lettest å få innpass med noen som har vært elev før eller som har en lærer å forholde seg til. Jeg tok dette faget ved Bjørknes første året, og hadde ærlig talt strøket hvis jeg ikke hadde fått hjelp til å forholde meg til ALT materialet. Norsk muntilg er nok den mest tricky av disse. Mine tips: * Del opp språkhistorie og litteraturhistorie * Lag tidslinjer, begynn med vikingtid og norrønt, avslutt med moderne litteratur * Les minst ett verk fra hver tidsperiode; f.eks Snorre, Petter Dass, Ibsen, Hamsun, Collett, Wergeland osv. slik at du kan sortere periodene i forhold til forfattere i perioden * Ikke gjør fordypningsemnet ditt for vanskelig for deg selv, bruk en enkel problemstilling, forhold deg til denne gjennom hele teksten, ikke rot deg vekk i ting du kanskje ikke kan svare for ved eksamen * Lær deg dialektlære og les godt om norske språkreformer * Husk å skille begreper, det moderne prosjekt og modernisme er f.eks to begreper som folk blander sammen flittig * Hvis du kan litt om hver enkelt litteraturbevegelse, kommer dette ALLTID litt med- hvis du kan skille mellom naturalisme og realisme for eksempel. "Naturalisme ender med død, realisme ender med endring" er en sånn type huskeregel som kom godt med for min del, og hjalp meg med fordypningsemnet også Masse lykke til!
AnonymBruker Skrevet 10. april 2014 #7 Skrevet 10. april 2014 Du blir prøvd i kompetansemålene i læreplanen, og de er dessverre svært utydelige. Måndagsbarn kom med svært mange gode tips. Jeg anbefaler deg å lage en studieplan for hva du skal gjøre hver uke fram til eksamen. Jobb hardt og målrettet. Legg bort mobiltelefonen og slå av Internett-tilgangen slik at du ikke blir distrahert. Norsk er et stort fag, og det er mye å lære. Til skriftlig eksamen. - Lær deg artikkelsjangeren. Den kommer alltid på eksamen. Lær deg også hvordan man lager en litteraturliste/kildeliste. Det er viktig. - Skriftlig eksamen består av et kortsvar og et langsvar. Et kortsvar er på ca 250 ord, og du får ikke velge mellom flere oppgaver. En typisk oppgave er å finne argumentasjon eller etos, logos og patos i en reklame, eller finne tema og virkemidler i et dikt. Du må kunne forklare virkemidlene. Langsvar skal være en lengre tekst (minst to sider på pc), og du kan velge mellom flere oppgaver. Når det gjelder muntlig eksamen, bør du gå nøye gjennom rammedokumentene for muntlig eksamen i ditt fylke. Rammedokumentene forteller deg hva eksamen består av, f.eks. presentasjon av fordypningsemnet (10 min) og utspørring i et trukket tema (15 min). Trukket tema skal være et overordnet tema, og det kan bestå av både språk og litteratur. Du må kunne "det norske", realisme, naturalisme og modernisme. Begrepet "det moderne prosjektet" ble tatt ut av lærplanen i fjor, og du trenger ikke kunne det. Skolen der jeg jobber bruker Signatur 3 for elever med påbygg. Lykke til! Anonymous poster hash: 594c0...775 1
Måndagsbarn Skrevet 10. april 2014 #8 Skrevet 10. april 2014 Du blir prøvd i kompetansemålene i læreplanen, og de er dessverre svært utydelige. Måndagsbarn kom med svært mange gode tips. Jeg anbefaler deg å lage en studieplan for hva du skal gjøre hver uke fram til eksamen. Jobb hardt og målrettet. Legg bort mobiltelefonen og slå av Internett-tilgangen slik at du ikke blir distrahert. Norsk er et stort fag, og det er mye å lære. Til skriftlig eksamen. - Lær deg artikkelsjangeren. Den kommer alltid på eksamen. Lær deg også hvordan man lager en litteraturliste/kildeliste. Det er viktig. - Skriftlig eksamen består av et kortsvar og et langsvar. Et kortsvar er på ca 250 ord, og du får ikke velge mellom flere oppgaver. En typisk oppgave er å finne argumentasjon eller etos, logos og patos i en reklame, eller finne tema og virkemidler i et dikt. Du må kunne forklare virkemidlene. Langsvar skal være en lengre tekst (minst to sider på pc), og du kan velge mellom flere oppgaver. Når det gjelder muntlig eksamen, bør du gå nøye gjennom rammedokumentene for muntlig eksamen i ditt fylke. Rammedokumentene forteller deg hva eksamen består av, f.eks. presentasjon av fordypningsemnet (10 min) og utspørring i et trukket tema (15 min). Trukket tema skal være et overordnet tema, og det kan bestå av både språk og litteratur. Du må kunne "det norske", realisme, naturalisme og modernisme. Begrepet "det moderne prosjektet" ble tatt ut av lærplanen i fjor, og du trenger ikke kunne det. Skolen der jeg jobber bruker Signatur 3 for elever med påbygg. Lykke til! Anonymous poster hash: 594c0...775 Må bare påpeke at begrepet det moderne prosjekt er tatt ut av pensum, men ikke stoffet som tilhører perioden! Det er en kjempelang smørbrødliste som begynner rundt 1400-tallet med renessansen, og jeg fikk dette på eksamen sist jeg var oppe, men da kortet ned og med vekt på en spesifikk tidsramme innen det moderne prosjekt. Det er nok enkelte lærere/sensorer som ikke gir helt slipp på alle begrepene. Uansett, AB har helt rett, så det er sikkert best å bare fokusere på tidsepokene. Enda et lite tips; del gjerne opp i hva som skjedde i Europa kontra hva som skjedde i Norge; litteraturhistorisk sett har vi vært tidvis både foran og bak Europa, slik at Zola f.eks inspirerte norske naturalistiske forfattere, mens Hamsun var tidlig ute med stream of consciousness osv. Som AB over her sier, norsk er stoooort. Det aller, aller største faget du tar opp, kanskje med evt. historie som lignende, og det er masse å dekke. Å ta for seg tidsepoke for tidsepoke og jobbe seg jevnt og trutt fremover er veldig lurt, lag deg to eller flere permer med alt stoffet. Jeg har 2 permer med litteraturhistorie, og en perm med språkhistorie, og begge er brukt flittig. Håper jeg er på siste runde med norskeksamener nå!
AnonymBruker Skrevet 10. april 2014 #9 Skrevet 10. april 2014 Må bare påpeke at begrepet det moderne prosjekt er tatt ut av pensum, men ikke stoffet som tilhører perioden! Det er en kjempelang smørbrødliste som begynner rundt 1400-tallet med renessansen, og jeg fikk dette på eksamen sist jeg var oppe, men da kortet ned og med vekt på en spesifikk tidsramme innen det moderne prosjekt. Det er nok enkelte lærere/sensorer som ikke gir helt slipp på alle begrepene. Uansett, AB har helt rett, så det er sikkert best å bare fokusere på tidsepokene. Enda et lite tips; del gjerne opp i hva som skjedde i Europa kontra hva som skjedde i Norge; litteraturhistorisk sett har vi vært tidvis både foran og bak Europa, slik at Zola f.eks inspirerte norske naturalistiske forfattere, mens Hamsun var tidlig ute med stream of consciousness osv. Som AB over her sier, norsk er stoooort. Det aller, aller største faget du tar opp, kanskje med evt. historie som lignende, og det er masse å dekke. Å ta for seg tidsepoke for tidsepoke og jobbe seg jevnt og trutt fremover er veldig lurt, lag deg to eller flere permer med alt stoffet. Jeg har 2 permer med litteraturhistorie, og en perm med språkhistorie, og begge er brukt flittig. Håper jeg er på siste runde med norskeksamener nå! Man kan selvsagt ikke droppe deler av litteraturhistorien, men man trenger ikke lenger bruke begrepet "det moderne prosjektet". Begrepet kom med kunnskapsløftet (2006), og er i seg selv er upresist og vanskelig å bruke. Det er bra at man endelig går bort fra å bruke det. Historie er et 5-timersfag, mens norsk ligger på 10 timer i uka for elever på påbygg. Har du ikke begynt forberedelsene før nå, bør du virkelig jobbe hardt. Har du tatt historie? Prøv å knytte tekstene og periodene i litteraturhistorien til det som skjer i samfunnet på den tida. Da ser du tekstene i en kulturhistorisk sammenheng. Du bør bør vite følgende om hver periode i litteraturhistorien - kjennskap til sentrale trekk fra den aktuelle perioden - kunnskap om noen sentrale norske og europeiske forfattere (blir det for mye, fokuser på de norske). - kunnskap om noen sentrale verk fra perioden (gjengi innhold, form og sentrale trekk som knytter verket til perioden) - kunne si noe om musikk og bildekunst - vite hva som skjedde i samfunnet på den tiden, og se se at det er en sammenheng mellom perioden, forfattere, verk og det som skjedde i samfunnet. Dette er kulturhistorisk sammenheng. Hvilken karakter sikter du mot? Ønsker du fire eller bedre, bør du kunne se noen sammenhenger. For å være på høy måloppnåelse må man bl.a. se sammenhenger. Har du tanker om hvilken karakter du ønsker og planlegger å oppnå, er det enklere å si hva du bør fokusere på. Jeg anbefaler deg også å skrive så korrekt som du klarer i alle sammenhenger. Skriv fullstendige setninger, se på kommaregler og vær bevisst på hvordan du bygger opp setninger. Lat også som du er nynorskbruker, og skriv nynorsk i alle sammenhenger (sms, Facebook, innlegg på Kvinneguiden, notater når du leser osv.) Da vil du få "gratis" skrivetrening, og ved å bruke nynorsk i mange sammenhenger vil du bli bedre på en enkel og effektiv måte. I stedet for å lese nyheter på VG og Dagbladets nettsider, bør du først ta turen innom NRK og se om du finner noen nyhetsartikler skrevet på nynorsk. Les også tekster fra ukeavisa Dag og Tid, som er en god avis på nynorsk. http://www.dagogtid.no. Språkrådet har en side med tips til hvordan man kan bli bedre i nynorsk. Jeg har kopiert inn rådene nedenfor. Husk at nynorsk egentlig er ganske enkelt, men man trenger, som i alt annet, trening for å bli flink. Korleis bli betre i nynorsk. Det finst mange måtar å bli betre i nynorsk på. Ein lærer ikkje nynorsk berre ved å pugge bøyingsmønster. Ein lærer det også ved å møte språket ofte og i ulike samanhengar. Les nynorsk! Du blir god i engelsk når du les engelske bøker, teikneseriar og artiklar. Det same skjer når du les nynorsk, anten det er snakk om romanar, nettaviser, artiklar eller bloggar. Oppsøk nynorsken ved å kjøpe ein nynorsk roman neste gong du skal i bokhandelen, bruke Wikipedia på nynorsk eller lese nynorske bloggar. Skriv nynorsk i fleire fag! Du kan bruke nynorsk i andre fag enn i norsk, sjølv om ingen har bede deg om det. Tenk kor imponert historielæraren din blir når du skriv oppgåver på nynorsk! Spør lærarane dine om dei kan bruke nynorsk som tavlespråk. Da får du og medelevane dine gratis språklæring. Bruk nynorsk i sosiale medium! Bruk nynorsk på Facebook og Twitter! Publiser saker på nynorsk, og still inn nynorsk som språk på Facebook. Her kan du verkeleg leike deg med språket utan at norsklæraren din kjem med raudpennen. Kanskje vennene dine vågar å svare deg på nynorsk? Då blir også dei betre i nynorsk. Lat som du er nynorsking! Har du nynorsk som sidemål, må du hugse at nynorsk er ein del av språkarven din også. Forsking viser at når ein identifiserer seg tydeleg med eit språk, blir det lettare å lære. Om du tenkjer at du er nynorskbrukar, vil du merke at språket kjem lettare og meir naturleg. Du blir god i nynorsk når du har ei positiv og nyfiken haldning til språket, og kanskje oppdagar du også nye sider ved deg sjølv som språkbrukar. Engasjer deg! Du blir god i nynorsk når du bruker språkkompetansen din saman med andre. Diskuter nynorsk og språksituasjonen i Noreg med venner. Lær deg språkhistoria slik at du kan imponere med kunnskap, gode argument og positive haldningar Anonymous poster hash: 594c0...775 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #10 Skrevet 13. april 2014 Skal du ha eksamen nå i juni, eller desember? Jeg skal melde meg opp i desember, så fint om du kan si litt om hvordan det var om du skal opp nå i juni. Jeg tenkte å begynne å lese, notere og skrive særemne nå. Anonymous poster hash: c62c9...dc1 Bare så du er obs på det så er det ikke sikkert du kommer opp i akkurat desember. Jeg har hatt eksamen våren 2013 og da kom folk opp mellom april - juni. Så noen hadde f eks eksamen 24. april, mens andre hadde 16.juni, så ganske stor forskjell. Regner med det er det samme på høsthalvåret, at noen kan komme opp i oktober, mens andre kommer opp i november og andre i desember Anonymous poster hash: 16c2a...94a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå