Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

..så hvorfor i helvete gjorde ikke dette vitnet noe med det??? Hadde jeg hørt desperate rop om hjelp hadde jeg reagert og handlet øyeblikkelig!

Henviser til denne artikkelen, ang. jenta som ble funnet død i en veikant på Førde...

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=229682

A.T.M

Videoannonse
Annonse
Gjest Myumi
Skrevet

Vi får nok ikke vite den hele og fulle versjonen gjennom pressen. Avisene elsker å blåse ting ut av sin sammenheng og ingenting selger mer aviser enn drap-som-kunne-vært-unngått-hvis-vitne-hadde-reagert.

Skrevet

Fordi mennesker er sånn. Vi er redd for å gjøre noe feil eller dumme oss ut, og tror at det alltid er noen andre som kommer til å hjelpe istedet. Det finnes nok av kjente eksempler på mennesker som bare overser tydelige rop om hjelp fordi de tror "noen andre tar seg av det". Det er jo bare å ta en titt utendørs selv, det skjer rett som det er at et menneske snubler eller besvimer på gaten eller i en butikk og ytterst få trår til for å hjelpe, som oftest går de fleste rett forbi eller står i smug og nistirrer. Det er tragisk rett og slett.

Skrevet
Fordi mennesker er sånn. Vi er redd for å gjøre noe feil eller dumme oss ut' date= og tror at det alltid er noen andre som kommer til å hjelpe istedet. Det finnes nok av kjente eksempler på mennesker som bare overser tydelige rop om hjelp fordi de tror "noen andre tar seg av det". Det er jo bare å ta en titt utendørs selv, det skjer rett som det er at et menneske snubler eller besvimer på gaten eller i en butikk og ytterst få trår til for å hjelpe, som oftest går de fleste rett forbi eller står i smug og nistirrer. Det er tragisk rett og slett.

Tror mye av forklaring ligger i det Arkana sier.

Vi mener alle å vite hvordan vi ønsker å reagere på slike ting, men ikke hvordan vi faktisk ville reagert.

Forskere har studert dette mye etter drapet på Kitty Genovese i New York 1964. Hun ble stukket til døde utenfor boligkomplekset hvor hun bodde. I ettertid ble det konkludert med at hele 38 vitner direkte hadde observert det som skjedde - uten at noen ringte politiet.

Dette fenomenet kalles i dag "Genovese-syndrom" eller "bystander-apathy". Det er gjennom vitenskaplige forsøk vist seg at svært mange av oss reagerer på denne måten(gitt noen forutsetninger).

Sett deg i situasjonen - du bor i tettbygd strøk og våkner om natta eller tidlig om morgenen av det som kan høres ut som rop om hjelp. Kler du virkelig på deg og går ut for å lete eller finne ut hva dette er? Eller ringer politiet uten videre?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg gjør det hvertfall, har gjort det flere ganger før faktisk.

A.T.M

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har "dummet meg ut" et par ganger, ved å skynde meg ut midt på natten fordi det hørtes ut som noen kunne trenge hjelp. Det var bare fyllerør, men jeg kommer til å gjøre det om igjen.

For på den annen side var jeg den eneste som løp bort og hjalp til da en eldre dame falt stygt midt på dagen i travle Bergen sentrum.

Jeg vil oppfordre flere til å slutte å tenke på hva de burde gjort, og simpelthen bare gjøre det i stedet.

Skrevet

Ville vi ikke alle sammen ha ønsket at noen hjelper oss hvis det skulle bli nødvendig en gang?

Hvordan kan vi da la være å hjelpe andre?

Skrevet

Jeg hadde nok også reagert.

selv om jeg la et skikkelig "egg" en gang da jeg ville være hjelpsom:

Rundet kirken i byens tvilsomme strøk en sen kveld da jeg et stykke borte fikk øye på en dame som satt og humpa oppå en fyr... Aner ikke hvordan jeg klarte å tolke situasjonen slik, men jeg oppfatta at hun holdt på med hjertekompresjon (sikkert en yrkesnevrose- jobbet da innen akuttmedisin)

Jeg løper til å roper" trenger du hjelp??"

..Å herregud så flau jeg ble! :oops: skjønte jo med det samme jeg hadde spurt at det var en av gatens løse fugler som holdt på med en "kunde"!

..men jeg hadde gjort det samme igjen dersom jeg trodde noen var i nød.

Ambi

Skrevet

På akkurat denne strekningen i Førde er det veldig mye trafikk av folk som skal hjem fra byen, og de skriker og skråler hver eneste helg. Og det har vært slik i åresvis. Jeg kjenner folk som bor der og som setter på radioen om natten for å slippe å høre på bråket.

Skjønner godt at de ikke tenkte over det før hun ble funnet død jeg..

Skrevet

Hun som døde var en tidligere kollega av min søster.

Forøvrig hjelper jeg til om det skjer noe.........

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette skjedde midt i havnebassenget i Sauda for et par år siden. En ung jente skrek på hjelp da hun syklet rett ut i sjøen på glatta, det var et par folk som hørte hun ropte i en time men ingen gikk og hjelpte henne.

Gjest Anonymous
Skrevet

Alle vil selvfølgelig si at da hadde hjulpet til. Det er ingen som ønsker å fremstå som kalde og umenneskelige.

Men faktum er at mennesker ofte reagerer annerledes enn det man på forhånd tror og håper.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg vedder alt jeg eier og har på at det er et asylmottak i nærleiken av åstedet.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg vedder alt jeg eier og har på at det er et asylmottak i nærleiken av åstedet.

:o Det må jeg si var og dra usaklige konklusjoner :o

Skam deg :fy:

Skrevet

Jeg er alltid så usikker på hva søren jeg skal gjøre.

Her en dag jeg satt på bussen, så kjørte vi først forbi en tigger som satt mer sammensunket og vekk en de pleier å gjøre, og fikk ett stikk i brystet om at jeg egentlig burde gå av bussen å se om han levde/overlevde, men jeg gjorde det ikke. :-( (har ikke hørt om at han døde der altså, og det var så åpenlyst at det ville nok vært omtalt i media)

På St.hanshaugen var det igjen en mann, han lå på alle fire med hode ned, utenfor en stengt kiosk. mannen var egentlig helt greit kledd, så jeg ble skrekkelig usikker på om det var en narkoman/ruset person eller om det faktisk var en som hadde fått ett illebefinnende. Jeg var på vei ut av sete og ut for å sjekke, men ble igjen usikker på om det blei litt hysterisk å gjøre, det var jo sikkert en som var rusa.... så igjen gikk jeg ikke av bussen.... :-? :-( hadde vondt i brystet resten av turen og hadde mest lyst til å hoppe av og reise tilbake å sjekke, men gjorde ikke det heller.

Hørte ikke om noen dødsfall eller noe spesielt som kunne vært det heller. Men tenk om jeg endag selv får ett illebefinnende? Tenk om det en dag er meg som ligger der på alle fire og ikke klarer å be om hjelp eller vise at jeg faktisk ikke er rusa men trenger hjelp? Selvfølgelig ønsker jeg jo at noen kommer til å hjelper!!

Så jeg gjorde feil, jeg gikk ikke å sjekket ett menneske som så ut til å ha ett illebefinnende, og skyldte det på at det sikkert var en missbruker som var rusa, spesiellt siden ingen andre stoppet heller.... :-(

Skuffa over meg selv på det punktet, tenk om jeg dagen etter hadde lest at det var skjedd noe og jeg ikke hadde gjort noe!! :o :-(

Det blir som den berømmelige "ulv-ulv" ropinga, man blir så vant til bråk og dårlige mennesker at man ikke lenger reagerer den dagen det virkelig skjer noe, og det er både trist og skummelt!

Gjest Anonymous
Skrevet

:o Det må jeg si var og dra usaklige konklusjoner :o

Skam deg :fy:

hvorfor er det usaklig..? Det er derimot meget saklig. Rovmord (altså mord for å oppnå vinning, ran, etc) er de siste 10 år nesten utelukkende begått av innvandrere og asylsøkere.

Tar du imot veddemålet...?

Gjest Phair
Skrevet

Jeg tror du allerede vet at det ligger et asylmottak der jeg, også nå vil du bevise for verden at du har rett?

Tar jeg feil?

Gjest Anonymous
Skrevet

:roll: Sånne uttaleser som det der gjør meg flyende forbanna :sinna:

Du er Inntolerang uvitenhet, kynisk og ikke minst rasistisk :evil:

* Alex lusker ut for denne debatten sporer helt av *

Skrevet
.... Rovmord (altså mord for å oppnå vinning, ran, etc) er de siste 10 år nesten utelukkende begått av innvandrere og asylsøkere. ...

var dette ett rovmord altså?

hva slags vinning fikk morderen utav det?

Har informasjonen gått ut med at det var ett ran eller annet lignende?

finnes det alltid asylmottak i nærheten av mordsteder?

Gjest Anonymous
Skrevet

var dette ett rovmord altså?

hva slags vinning fikk morderen utav det?

Har informasjonen gått ut med at det var ett ran eller annet lignende?

finnes det alltid asylmottak i nærheten av mordsteder?

Ja, hun ble frastjålet sin mobil og lommebok.

Nei, men oftere enn tilfeldighetenes regler skulle tilsi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...