AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #1 Skrevet 9. april 2014 Lurer rett og slett på hva man legger i ordet "aktiv rase"? Hva er forskjellen på det og andre raser?Anonymous poster hash: 26f17...2c2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #2 Skrevet 9. april 2014 At den trenger mye mosjon. Anonymous poster hash: 5c32a...2fe
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #3 Skrevet 9. april 2014 En aktiv rase KREVER mye mental og/eller fysisk trening hver dag for ikke å gå deg på nervene. Typisk hund som man kjøper om man har tenkt å drive aktivt med hundesport. Mindre aktive raser TÅLER og LIKER mye aktivitet hver dag, men KREVER det ikke på samme måte. Anonymous poster hash: e5ee7...9a8 6
daemonia Skrevet 9. april 2014 #4 Skrevet 9. april 2014 Alle hunder trenger mye mosjon og mental stimuli.... Men det brukes nok om raser som krever EKSTRA mosjon og mental stimuli. Brukshunder og jakthunder må jo så klart ha mer å bryne seg på av aktiviteter og mentale utfordringer enn hva en utpreget selskapshund har. Men selv selskapshunder trenger å "brukes". Mine papilloner blir et par sanne helveter om de ikke er på tur daglig eller får trene agility o.l. jevnlig. Men de trenger ikke så mye som en schäfer 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #5 Skrevet 9. april 2014 Takk for svar Det er jo en selvfølge å gi hunden masse mosjon, mental stimuli og kos! Når en aktiv rase får dekket sine behov, vil den da være rolig? Aktiv rase høres så skremmende ut, ser for meg en vilter hund springe rundt i huset. Anonymous poster hash: 35275...e33
Surriball Skrevet 9. april 2014 #6 Skrevet 9. april 2014 Det betyr at det er en hund du må regne med å bruke mye tid på å mosjonere og stimulere mentalt. Det er ikke en hund som er fornøyd uansett hva den får, selv om ingen hunder fortjener å ikke få brukt hodet og kroppen sin. Typiske aktive raser er fuglehunder som setter og vorsteher, husky, fårehunder ala border collie, schæfer og belgere...
Surriball Skrevet 9. april 2014 #7 Skrevet 9. april 2014 Takk for svar Det er jo en selvfølge å gi hunden masse mosjon, mental stimuli og kos! Når en aktiv rase får dekket sine behov, vil den da være rolig? Aktiv rase høres så skremmende ut, ser for meg en vilter hund springe rundt i huset. Anonymous poster hash: 35275...e33 Jeg har en typisk aktiv hund, og den er rolig inne så lenge den får dekket behovene sine. Når den har fått brukt hodet masse ligger han som et slakt resten av dagen! Feks. da svigermor passet ham og tok han med til sentrum på bussen uten at han hadde kjørt buss før, DA var han sliten etterpå! Så ikke mer til hunden den dagen, han gadd knapt å reise seg fra senga si. Til vanlig er han rolig og sover på dagtid, men liker å være sammen med oss og følge med. Oppvakt fyr. Mot ettermiddagen, kl 17-18-19 begynner han å bli masete og slitsom, skal dytte borti oss og ha oppmerksomhet. Så da må vi ut og bruke opp energi. Vi pleier å variere mellom å gå tur, dra til hundepark og slippe ham løs så han får lekt med andre hunder og å trene ham i hverdagslydighet. Vi pleier å ha mye godbitsøk også, det er bra trening for hodet å bruke nesen til å finne godsaker! Vi kommer nok til å prøve oss på agility osv etter hvert
daemonia Skrevet 9. april 2014 #8 Skrevet 9. april 2014 Takk for svar Det er jo en selvfølge å gi hunden masse mosjon, mental stimuli og kos! Når en aktiv rase får dekket sine behov, vil den da være rolig? Aktiv rase høres så skremmende ut, ser for meg en vilter hund springe rundt i huset.Anonymous poster hash: 35275...e33 En hund som får dekket sine behov, og som også har grenser og oppdragelse blir en hund som er rolig og behagelig å ha med å gjøre, enten det er en fuglehund eller chihuahua Hvorfor tror du småhunder gneldrer og truer alt de ser på sin vei i så stor grad? De er understimulerte, fordi de dessverre tiltrekker seg "den type" eiere.
Wildberry Skrevet 9. april 2014 #9 Skrevet 9. april 2014 En hund som får dekket sine behov, og som også har grenser og oppdragelse blir en hund som er rolig og behagelig å ha med å gjøre, enten det er en fuglehund eller chihuahua Hvorfor tror du småhunder gneldrer og truer alt de ser på sin vei i så stor grad? De er understimulerte, fordi de dessverre tiltrekker seg "den type" eiere. Det er nok en del som er understimulerte, ja, men avl og gemytt har også mye å si. En del av disse små hundene er vokterraser som har vært avlet til å varsle med lyd. I tillegg har mange små raser lidd veldig i løpet av de siste 10 årene grunnet økt popularitet, som igjen fører til mye dårlig og useriøs avl. Det går ut over både helse og gemytt, dessverre, så man skal være forsiktig med å stemple eiere som dårlige fordi hunden deres varsler mye. 2
The Princess Skrevet 9. april 2014 #10 Skrevet 9. april 2014 En hund som får dekket sine behov, og som også har grenser og oppdragelse blir en hund som er rolig og behagelig å ha med å gjøre, enten det er en fuglehund eller chihuahua Hvorfor tror du småhunder gneldrer og truer alt de ser på sin vei i så stor grad? De er understimulerte, fordi de dessverre tiltrekker seg "den type" eiere. Selv om det er noe av grunnen kan det være andre grunner til an en liten hund bjeffer Som Wildberry sier er mange av de mindre hundene avlet til å varsle med lyd og bruker stemmen sin mye. Selv har jeg en liten blanding med mye chihuahua og jeg ser at jeg får stygge blikk hver gang han bjeffer, selv om det ikke er så veldig ofte. Han bjeffer bare når han føler at det er noe han må varsle oss om eller han blir litt skremt av. (Huff, får visst et behov for å forsvare min lille tass og mitt eget hundehold )
daemonia Skrevet 9. april 2014 #11 Skrevet 9. april 2014 Altså, jeg har små hunder selv, så jeg skal ikke "ta" noen. Men hovedvekten av de små rasene med noe irriterende atferd er, etter hva jeg personlig har sett, de som blir behandlet som porselensdukker. Jada, noen av dem er både små jakthunder og små vakthunder av opprinnelse, men de jeg har sett har som blitt behandlet som nyfødte babyer som ikke skal gå mye, som skal løftes opp, osv osv. Papillon er jo f.eks. sosietetens vakthund fra flere hundre år tilbake. Og ja, de kan bjeffe. Men jeg har lært dem av med det aller meste av det, og de er mye roligere når de får god stimuli
Wildberry Skrevet 9. april 2014 #12 Skrevet 9. april 2014 (Huff, får visst et behov for å forsvare min lille tass og mitt eget hundehold ) Det skjønner jeg! Når det gjelder dyrehold og barneoppdragelse er de fleste av oss litt sensitive, da alle ønsker å gjøre det beste for de små man har ansvaret for. Jeg skjønner at det kanskje er litt "kulturforskjeller," for her jeg bor (nord i landet) så har jeg ikke møtt en eneste miniatyr hund som behandles som barn. Her går de på sine 4 ben hele gjengen, og jeg treffer ofte små brøkebøtter på skogsturene mine! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå