Gå til innhold

Blodprøve på akuttpsykiatrisk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar, jeg lærer masse av dere!! Jeg håper virkelig at venninden min får riktig hjelp. Jeg skjønner liksom ikke hva det er med henne, som sagt virker hun jo stort sett ganske normal... kanskje jeg sskal fortelle henne at jeg prøver å forstå og si at jeg gjerne vil lære mer om det for å hjelpe henne? Eller vil hun kanskje føle at da er hun en belastning? Hvordan ønsker dere med borderline å bli møtt av folk utenfor?Tusen hjertelig takk for svar -TS Anonymous poster hash: 879f5...d89

Jeg tror det er viktig å bare bli møtt som et hvilket som helst annet menneske, ikke som en diagnose. Folk med borderline er veldig ulike, og mange virker utad oppegående (sosialt, intelligensmessig osv). Men kanskje viktig å vite at man er følsom for avvisning. Snakk gjerne med henne, så kanskje hun selv har noen innspill.

Anonymous poster hash: 24674...19d

• Liker 1
Gjest Daenerys
Skrevet

Tråden er ryddet for krenkende utsagn og personangrep, samt avsporinger.

Daenerys, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir litt satt ut av hvordan enkelte her beskriver en person med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Å si at det grenser opp mot psykose er ganske drøyt, og fullstendig villedende. Man grenser slett ikke til noen psykoselidelse.

Det er en personlighetsforstyrrelse. Den preges av humørsvingninger, vanskeligheter med relasjoner blant annet en frykt for å bli forlatt og mye svart/hvitt tenkning samt inngåelse av relasjoner som ofte brytes, impulsivitet, en kronisk tomhetsfølelse og ofte er det en komponent av rus og/eller selvskading. Ofte ligger det også en komponent av meningsløshet i dette.

Personer med denne personlighetsforstyrrelsen har ulike reaksjonsmønster når ting går galt. Noen reagerer med sterk aggresjon, andre med dyp depresjon og en del med engstelse.

Det er en lidelse man ofte ser hos personer som har opplevd traumer tidlig i livet. Differsialdiagnostisk grenser lidelsen til bipolar lidelse og ADHD, ikke noen psykoselideler. Dessuten er det ikke uvanlig å slite med utpreget angst eller PTSD i tillegg. Å utrede med tanke på differensiering, kan være en utrolig vanskelig oppgave, selv for erfarne psykologer og psykiatere.

Det finnes terapi for dette, og ofte kan gruppeterapi fungere da det blir mindre trykk på en bestemt relasjon. Men det er også vanskeligheter når det ligger symptomdiagnoser, rusproblematikk og ustabilt liv i bakgrunnen. Det krever derfor god og riktig behandling.

Det finnes mange som blir bedre, og som fungerer fint, men det er mange som har mye vanskelig med seg fra barndom og ungdomstid, og mange sliter nok derfor med å oppnå god funksjon nettopp fordi det f.eks. ligger PTSD i tillegg.

Innlegget er ryddet for svar til slettet innlegg.

Anonymous poster hash: 122e8...e5d

Nåja, den gamle betegnelsen på borderline, var grensepsykose da.. Det er så tett opp til psykose en kan komme uten å være psykotisk faktisk.

Har selv diagnosen.

Anonymous poster hash: 2f598...b4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nåja, den gamle betegnelsen på borderline, var grensepsykose da.. Det er så tett opp til psykose en kan komme uten å være psykotisk faktisk.Har selv diagnosen. Anonymous poster hash: 2f598...b4a

Har også borderline, og jeg har lært at det ikke har noe som helst med psykose å gjøre. Psykose rammer tenkning og virkelighetsoppfatning, borderline (EUPF) rammer følelsesreguleringen. De tok feil i gamle dager ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt oppklarende: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20425279 Vi har kanskje begge litt rett på en måte. Anonymous poster hash: 2f598...b4a

Ja, man kan nok være i en risikosone for andre psykiske lidelser, bl.a psykose. Men man kan også ha borderline uten å ha psykose.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Grensepsykose er en eldre samlebetegnelse. I dag, og siden icd-10 som kom ut i 1993, ble schizotyp pf skilt ut av grensepsykose, og emosjonell ustabil en egen personlighetsforstyrrelse.

http://sml.snl.no/grensepsykoser

Psykose er ikke et diagnostisk aspekt ved diagnostisering av borderline, men ved nærliggende lidelser slik som bipolar lidelse, er det hos noen få så sterke maniske episoder at det bikker over i psykose. Ellers vil schizoid pf trolig være en diagnose å se på ved personlighetsforrstyrrelse med vrangforestillinger.

En liten kommentar til artikkelen: I norge bruker vi icd-10, og i USA dsm manualen. De to har noe ulike kriterier, og jeg har ikke erfaring med dsm kriteriene, men det er alltid dsm som brukes i forskning.

Anonymous poster hash: 122e8...e5d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...