Gå til innhold

Skoleavslutning 7 klasse.. Hvor pyntet er barnet/foreldre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo nokså høytidelig. De er ferdig m barneskole og skal over på ungdomsskole. Jentene har vel pen kjole, men hva med gutta? Dress? Skjorte og slips? Og hva med foreldre?

Anonymous poster hash: 293a4...0fc

AnonymBruker
Skrevet

her jeg bor så pleier jente å ha på en pen kjole (ikke overpyntet), og guttene pleier å ha på en skjorte og en dongribukse. Foreldrene har aldri pleid å pynte seg noe spesielt.

Men jeg vil tippe dette varierer fra plass til plass.

Anonymous poster hash: 9160b...18f
Skrevet

Hos oss var jentene pen kjole/sommerkjole, gutta har skjorte og pen bukse eller olabukse. Noen hadde blazer el dressjakke over.

Foreldrene var litt pyntet ("hverdagspyntet"). Det var en høytidelig dag, så litt fine måtte alle være :-)

AnonymBruker
Skrevet

Et google bildesøk-søk gir bilder av alt fra stivpyntet til treningsgenser. Jeg tror det varierer mye fra sted til sted og skole til skole, feks. er det helt sikkert en finere dresscode på Oslo vest enn i indre Finnmark (men det er det jo alltid)... Kan ikke huske at vi hadde kjole og dress på min avslutning, men det er jo ti år siden og det har sikkert blitt litt "finere" siden da.

Anonymous poster hash: 105a2...54b
Skrevet

Dress og bunad

AnonymBruker
Skrevet

Dress og bunad

Du tuller kanskje? Er det vanlig at 12-13 åringer har bunad?

Skrevet

Du tuller kanskje? Er det vanlig at 12-13 åringer har bunad?

Er ikke det ganske vanlig? Barnebunader og festdrakter koster ikke så mye, jeg hadde selv bunaden til min oldemor (som var like liten som meg). :-)

Skrevet

Siste året på barneskolen var de fleste jentene pyntet i sommerkjoler/skjørt+topp, og guttene i skjorter og dongribukser. Selv hadde jeg en sommerkjole på meg og pappaen hadde vel ei mørk bukse og skjorte hvis jeg ikke husker feil.

Litt mere høytidelig da de hadde avslutning etter endt ungdomskole, da hadde de fleste jentene bunad på seg (nesten alle jentene i klassen fikk bunad til konfirmasjon) og guttene stilte i konfirmasjonsdressene sine. Vi foreldre hadde pyntet oss ala som ved avslutning på barneskolen.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo nokså høytidelig. De er ferdig m barneskole og skal over på ungdomsskole. Jentene har vel pen kjole, men hva med gutta? Dress? Skjorte og slips? Og hva med foreldre?

Jeg ville heller spurt noen foreldre i klassen som har eldre barn, for jeg tror dette varierer veldig fra sted til sted og skole til skole.

For vår del har det vært lite pynting, på grensen til det hverdagslige. Men vi er en 1-10-skole, det arrangeres avslutninger for alle skoletrinn hvert år, og sjuende klasse har som regel vært noe uformelt, for eksempel grilling i skolegården. Alle har med seg mat, og den største forskjellen er at lærerne som regel lager et opplegg med gamle bilder og mimring fra årene som har gått, og at de får litt større og finere gaver enn ellers.

Den store, høytidelige avslutningen kommer ikke før i 10. klasse. Da er det mer stil over det, både klesmessig og med vitnemålsutdeling og alt. Men å dukke opp i sjuendeklasse-avslutning i bunad hos oss hadde bare sett merkelig ut.

Så mitt tips er altså at du spør noen med erfaring fra akkurat din skole :)

Anonymous poster hash: 729b2...964

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...