AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #1 Skrevet 8. april 2014 Jeg husker på skolen at folk fra nord-norge ble veldig mye diskriminert før i tiden. Kan vi som lever i dag få erstatning for denne trakasseringen våre forfedre ble utsatt for? Anonymous poster hash: ad404...52f
Kong Skrevet 8. april 2014 #2 Skrevet 8. april 2014 Var nettopp med i en spørreundersøkelse om akkurat dette. Personlig ser jeg ikke grunnen til det, hvis ikke det direkte har ført til betydelig inntektsreduksjon for dems side. Men skjønner ikke hva du skal med disse pengene.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #3 Skrevet 9. april 2014 Får dere ikke nok i overføring allerede da? Anonymous poster hash: 5161b...9b5 7
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #4 Skrevet 9. april 2014 Jeg husker min far fortalte når han var på utkikk etter plass å bo i Oslo på begynnelsen av 70-tallet så var det helt vanlig å se i bolig til leie-annonser hvor folk skrev "ikke nordlendinger". Og dette var altså så sent som på 1970-tallet. Helt utrolig. Jeg lurer på hvor grensen gikk. Geografisk om du var på rette siden til nord-trøndelag rundt namsvatn eller om du hadde nordlandsk tonefall i dialekten. Anonymous poster hash: aeeb8...32e
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #5 Skrevet 9. april 2014 Hva slags økonomisk tap har du hatt av dette da, TS? Anonymous poster hash: 98f5d...38f 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #6 Skrevet 9. april 2014 Norge skulle vært delt i to. Alt nord for Trondheim skulle fått styrt seg selv, med Sametinget som regjerende base oppi Nord. Og så kunne Søringan, som Nordlendinger liker å kalle oss her i dette " fæle " SørNorge, ta vare på våre interesser her. En vinn/ vinn situasjon. Anonymous poster hash: 25873...b78 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #7 Skrevet 9. april 2014 Jeg husker på skolen at folk fra nord-norge ble veldig mye diskriminert før i tiden. Kan vi som lever i dag få erstatning for denne trakasseringen våre forfedre ble utsatt for? Anonymous poster hash: ad404...52f Det er nok fremdeles mye diskriminering i dag er jeg redd. Jeg sliter med å få meg arbeid på Vestlandet. Og når jeg jeg prater med folk, så later de som at de ikke forstår hva jeg sier. Mange ler også av dialekten min, og jeg blir kalt for same.Anonymous poster hash: 3ceb6...c75
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #8 Skrevet 9. april 2014 Det er nok fremdeles mye diskriminering i dag er jeg redd. Jeg sliter med å få meg arbeid på Vestlandet. Og når jeg jeg prater med folk, så later de som at de ikke forstår hva jeg sier. Mange ler også av dialekten min, og jeg blir kalt for same.Anonymous poster hash: 3ceb6...c75 Hva er diskriminerende med det? Dere nordlendinger er så hårsåre. Anonymous poster hash: 5bb9e...db4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #9 Skrevet 9. april 2014 Får dere ikke nok i overføring allerede da? Anonymous poster hash: 5161b...9b5 Akkurat Nord Norge blir subsidiert fett fra oss i Sør Anonymous poster hash: 4d328...ceb
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #10 Skrevet 9. april 2014 Det holder vel at vi blir tynet i nordnorge som søringer, vi (søringer) som har bosatt oss her Anonymous poster hash: 7e892...066
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #11 Skrevet 9. april 2014 Ha ha, ja og engelskmenn må få erstatning for vikingenes herjinger. Lol. De var jo ikke imperialister. Neeeeeida Anonymous poster hash: e6d47...9e4 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2014 #13 Skrevet 10. april 2014 Hva slags økonomisk tap har du hatt av dette da, TS? Anonymous poster hash: 98f5d...38f Det er jo emosjonellt opprivende for meg. Anonymous poster hash: ad404...52f
OPIgirl Skrevet 11. april 2014 #14 Skrevet 11. april 2014 Det er jo emosjonellt opprivende for meg. Anonymous poster hash: ad404...52f Og det kan penger hjelpe deg med mener du? Kom deg til psykolog.
Tarsan97 Skrevet 11. april 2014 #15 Skrevet 11. april 2014 Jeg husker på skolen at folk fra nord-norge ble veldig mye diskriminert før i tiden. Kan vi som lever i dag få erstatning for denne trakasseringen våre forfedre ble utsatt for? Anonymous poster hash: ad404...52f Dokumenter att dere ble mye trakkasert
Nuttery Skrevet 11. april 2014 #16 Skrevet 11. april 2014 Hva slags diskusjon er det dette prøver å være egentlig? Hvem som har det verst? Jeg bilr mobba for dialekta mi. Får jeg subsidier for det? Nei. Vil jeg ha det? Nei. Er ikke så populært å være herifra heller. Skjerpings.
NoFuss Skrevet 11. april 2014 #17 Skrevet 11. april 2014 Tror det blir mange som må få erstatning da, det er ikke bare nordlendinger som ble "mobbet" for dialekten.
Libertas Skrevet 11. april 2014 #18 Skrevet 11. april 2014 Hvorfor skal vi etterkommere få erstatning for noe våre forfedre ble utsatt for? Vi har da ikke lidd noe nød av den grunn?
Kontormus Skrevet 11. april 2014 #19 Skrevet 11. april 2014 Det er nok tilfelle at det var "in" å trakkasere nordlenninger til langt utpå 70-tallet ja. Det sier jo litt om "søringan", og er bare til å le av. Som innflytta nordlenning hadde jeg null problemer med å få innpass blandt byvankerne, og de fleste venner i dag er innfødte. Dette var riktignok noen år senere...
Gjest Eurodice Skrevet 11. april 2014 #20 Skrevet 11. april 2014 Jeg tror jeg skal søke om erstatning fra staten som tillot "storbaroner" å ha husmenn og leilendinger som strevde og slet for dem. Mine oldeforeldre og til dels besteforeldre levde med dette slitet. Jeg har dype, sjelelige sår som vanskelig kan leges, når jeg tenker på hvordan mine forfedre/mødre måtte leve.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå