Gå til innhold

Homofile/lesbiske foreldre vs heterofile foreldre

Chiquita

Anbefalte innlegg

Satt og kikket på chat'en på NRK2 tidligere i dag, hvor det ble diskutert hvordan det er for barn å vokse opp med homofile/lesbiske foreldre, i forhold til "vanlige" heterofile foreldre.

Derfor lurer jeg på hva dere mener...

Kan et homofilt/lesbisk par være like gode foreldre som hererofile par?

Er det noen forskjell mellom å vokse opp med en enslig mor/far, i forhold til å ha homofile/lesbiske foreldre?

Hvordan synes du om at homofile/lesbiske par får utført sæddonasjon osv, eller adopterer, slik at de også får barn?

Hvordan er det å vokse opp med homofile/lesbiske foreldre i dagens samfunn?

Osv.... (spinn gjerne videre selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å komme med mine meninger, så tror jeg at homofile/lesbiske kan være like gode foreldre som "vanlige" heterofile par.

Jeg kan ikke tro at det skal være noe som gjøre at de ikke kan være like gode foreldre.

Jeg synes også at homofile/lesbiske kan få lov til å ha et like sterkt ønske om barn som heterofile, og at de også skal få muligheten til å få barn. Jeg tror ikke barna tar noen skade av å vokse opp med homofile/lesbiske foreldre, så lenge de får den omsorgen og kjærligheten alle barn trenger. Og det er det jo ikke ens legning som legger grunnlaget for.

Alle barn trenger jo omsorgspersoner og "forbilder" av alle kjønn, men det MÅ jo ikke være foreldre av hvert kjønn av den grunn.

En onkel eller bestefar kan jo være en like god manns-rollemodell for et barn, som en "ordentlig pappa".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det en selvfølge at homofile/lesbiske par er like gode foreldre som heterofile par. Preferanse når det gjelder sexpartner har ingenting å si når det gjelder evnen til å elske og oppdra barn. Og jeg synes absolutt de skal få mulighet til å adoptere eller få hjelp til å få barn på andre måter, som sæddonasjon. Hvordan det må være å vokse opp med homofile/lesbiske foreldre kan jeg jo bare gjette på, men jeg innbiller meg at de er mer tolerante og åpne enn gjennomsnittet av barn av heterofile foreldre? Mange vil kanskje dra fram mulig mobbing som en grunn til at homofile/lesbiske ikke burde på barn, men dette er jo i såfall mobbernes problem, og man løser jo ikke problemet ved å aldri tillate det å være barn av homofile/lesbiske å bli like vanlig som å ha heterofile foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Tror ikke """seksuell legning-genet""" er sammenblandet med """god forelder-genet""".

Slang på noen ekstra fnutter da slike ting så klart ikke bare har med arv å gjøre, siden miljø også spiller en viktig rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Mange vil kanskje dra fram mulig mobbing som en grunn til at homofile/lesbiske ikke burde på barn, men dette er jo i såfall mobbernes problem, og man løser jo ikke problemet ved å aldri tillate det å være barn av homofile/lesbiske å bli like vanlig som å ha heterofile foreldre.

Mobbeargumentet kan liksågodt brukes mot alle foreldre hvis avkom kan bli potensielle mobbeofre (tykke, tynne, fattige, veldig rike, svaksynte, rødhårete, sterkt religiøse, kjente+++).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, nettopp. Skal man nekte overvektige, trygdede, fattige, fregnete eller religiøse par å få barn fordi barna deres er potensielle mobbeofre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke en menneskerettighet å få barn da' date=' ei heller for de homofile.[/quote']

Nei, men når vi bruker ressurser på å hjelpe barnløse heterofile par å få barn, så bør homofile/lesbiske par få samme mulighet. Likt skal være likt. Og det samme gjelder adopsjon, så lenge heterofile par får adoptere, så bør homofile/lesbiske par også få det. Når det gjelder sistnevnte er det dessverre ikke bare vi som bestemmer, mange giverland vil ikke adoptere bort barn til homofile/lesbiske par og det kan vi dessvere ikke gjøre så mye med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at homofilelesbiske er minst like gode foreldre som hetrofile.

Evnen til å være glad og ta vare på et barn har ingen ting med om du bor sammen med en av samme kjønn eller ikke.

Synes denne gruppen absolutt burde få like mye hjelp til å få barn som de ufrivillige barnløse får. Og de burde også ha rett til og adoptere barn.

Jeg vet at mange både er og kunne blitt fantastiske foreldre, og det er ikke rettferdig, mener jeg ,og ta fra denne gruppen mulighetene til det.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Homofile/lesbiske kan selvfølgelig være like gode foreldre som heterofile og jeg syns dem burde få like "rettigheter" som heterofile når det gjelder adopsjon.

Men jeg er ikke for at man skal gå inn for å lage et barn (sæddonasjon) der man på forhånd vet at dette barnet ikke får vite hvem den biologiske far er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Men jeg er ikke for at man skal gå inn for å lage et barn (sæddonasjon) der man på forhånd vet at dette barnet ikke får vite hvem den biologiske far er.

Vil du at dette bare skal gjelde for homofile, eller for alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vil du at dette bare skal gjelde for homofile, eller for alle?

for alle. Det blir jo ikke noen forskjell for barnet om det er

homofile eller heterofile som velger å få barnet på den måten.

Heldigvis er ikke sæddonasjon lov i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om mennesker er gode foreldre/omsorgspersoner for barn har naturligvis ingenting med vedkommendes seksuelle legning å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heldigvis er ikke sæddonasjon lov i Norge.

:roll:

Sæddonasjon er vel lov i Norge.

Hvor har du det fra at det ikke er lov?

Det er ANONYME sæddonorer som skal vekk i Norge, men fremdeles så utføres "både det ene og det andre" med anonyme sæddonorer her til lands også.

(sjekk ut litt mer fakta før du svarer) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat like gode foreldre! - og akkurat like traumatisk når de går fra hverandre - og skal dele omsorg.... :cry:

Ellers er det vel få som bruker så mye resurser på "tukling" (IVF, sæddonasjon mm) som vanlig streite heterofile barnløse par, Anonym?

Ambi

:smoke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Akkurat like gode foreldre! - og akkurat like traumatisk når de går fra hverandre - og skal dele omsorg.... :cry:

Ellers er det vel få som bruker så mye resurser på "tukling" (IVF, sæddonasjon mm) som vanlig streite heterofile barnløse par, Anonym?

Ambi

:smoke:

det ble spurt om hva man synes om de homofile/lesbiske som drar til utlandet får å få barn gjennom donasjon. og når det gjelder donasjon, både egg og sæddonasjon ( foressten så er det eggdonasjon som ikke er tillatt i norge.... :oops: eller tar jeg feil igjen?... ) så er jeg veldig skeptisk til, uansett om det er homofile eller heterofile som får barn på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Danielle 73

Om homofile/lesbiske kan være like gode foreldre som en mann og kvinne, er opptil hver enkelt av barna å dømme. Selv om det ikke er vanlig, så er barna de rette til å vite noe om dette.

Vi andre kan jo selvsagt komme med våre meninger. Jeg personlig er overbevist om at homofile/lesbiske kan være like gode foreldre. Vist ikke bedre. Det viktigste for ungen er å få kjærlighet, støtte,omsorg og ha trygge rammer rundt seg.

Når det gjelder mobbing osv. Så er det vi voksene som har skapt samfunnet slik det er i dag. Da tenker jeg med å f.eks. dømme. Det er våre oppgaver å oppdra våre barn i å få dem til å akseptere at alle er forskjellig og ikke mindre verdig pga. sin legning osv.

Hadde jeg hatt et valg, ville jeg heller vokst opp med homofile/lesbiske foreldre, enn de foreldrene jeg har i dag.

:roll::roll::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tusjen

Jeg spurte datteren min på 10 år hva hun synes om at noen hadde 2 mammaer istedenfor en mamma og en pappa. Hun svarte at det ikke gjorde noe det vel.. Jeg spurte om hun trodde de kom til å bli ertet og da var svaret nei.. :roll:

Jeg må si meg enig.. De er like gode/dårlige foreldre som heterofile... (det er vel alltid noen som erter, enten for at man har briller, regulering eller kanskje fordi man har 2 mammaer?)

tusjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Var jo ikke det denne tråden handlet om i utgangspunktet, men må bare få påpeke at å kalle assistert befruktning (enten det er IVF eller sæddonasjon) for "tukling" er ganske fordomsfullt og sårende. Tenk på at 20% av norske par har problemer med å få barn på vanlig måte. Og for å svare på spørsmålet. Tror homofile og lesbiske kan være like gode foreldre som heterofile par. Alt kommer an på personene det dreier seg om snarere enn seksuell legning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...