Gå til innhold

Trond Mohn har gitt over 3 milliarder til Norge

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mens de rikeste i Norge gir noen titalls millioner kroner en sjelden gang, har Trond Mohn de siste fem årene delt ut i gjennomsnitt 300 millioner kroner i året. Sparebankstiftelsen, Norges største private stiftelse delte til sammenligning ut 187 millioner i 2011, Fritt Ord 109 millioner kroner.

Erik Rudeng mener Mohns donasjonsvirksomhet bærer preg av å være veldig gjennomtenkt.

- Den er basert på egen kunnskap om de verdiene og institusjonene han ønsker å fremme.

Rudeng håper Trond Mohn kan fungere som forbilde for mange andre rike mennesker.

- Man sammenligner Mohn med enda større milliardærer som John Fredriksen og Stein Erik Hagen, men ingen av disse rekker Trond Mohn til ankelen når det gjelder formatet og den innsiktsfullhet som er lagt til grunn for donasjonene.

Anonymous poster hash: 74967...739
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg tror han oppriktig prøver å støtte gode formål uten å ha egeninteresse i tankene, og all ære til ham for det. Vi hadde trengt flere mennesker av hans kaliber.

Litt synd at mye av pengene går til pengesluket Sportsklubben Brann, som i likhet med svært mange andre "sportsklubber" kjennetegnes av konsekvent økonomisk vanstyre. Det er penger som kastes rett ut av vinduet.

I tillegg går det mye til "idrettsanlegg" som i praksis viser seg å være fotballbaner.. Det er ikke akkurat det bergensregionen har størst mangel på, og det tiltrekker seg en veldig smal andel av de totale gruppen barn og ungdom. Jeg er ikke så sikker på om "innsiktsfullheten" alltid er til stede når pengene fordeles.

Jeg har ingen grunn til å tvile på Trond Mohns motiver eller oppriktighet, men jeg tror ærlig talt at det neppe vil vil være mange spor igjen av hans veldedige innsats om 20 år, verken fysisk eller i form av gode resultater.

Endret av Heart
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror han oppriktig prøver å støtte gode formål uten å ha egeninteresse i tankene, og all ære til ham for det. Vi hadde trengt flere mennesker av hans kaliber.

Litt synd at mye av pengene går til pengesluket Sportsklubben Brann, som i likhet med svært mange andre "sportsklubber" kjennetegnes av konsekvent økonomisk vanstyre. Det er penger som kastes rett ut av vinduet.

I tillegg går det mye til "idrettsanlegg" som i praksis viser seg å være fotballbaner.. Det er ikke akkurat det bergensregionen har størst mangel på, og det tiltrekker seg en veldig smal andel av de totale gruppen barn og ungdom. Jeg er ikke så sikker på om "innsiktsfullheten" alltid er til stede når pengene fordeles.

Jeg har ingen grunn til å tvile på Trond Mohns motiver eller oppriktighet, men jeg tror oppriktig at det neppe vil vil være mange spor igjen av hans veldedige innsats om 20 år, verken fysisk eller i form av gode resultater.

2 milliarder har gått til helse.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han støtter jo Arbeiderpartiet også. Har inntrykk av at venstresiden og sosialdemokrater ikke snakker så høyt om når de gjør veldedighet. Mens høyresiden om jobber for et samfunn hvor de fattige får det værre, elsker å ta fram sakene hvor de donerer penger, selv om det bare er lommerusk i forhold til det Trond Mohn gir.

Anonymous poster hash: e9b2b...a4f
  • Liker 3
Skrevet

2 milliarder har gått til helse.

Det er helt riktig, og det tjener Trond Mohn til stor ære, og er til skam for stat og kommune. For dette er penger som går til utstyr som SKULLE vært kjøpt over ordinære budsjetter.

Trond Mohn har antakelig reddet liv ved å gi disse pengene. Gavene hans har dessverre også gjort at ansvarlige myndighetspersoner kan fortsette å underbudsjettere. (Det er selvsagt ikke Trond Mohns feil, for all del!)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare få frem for en hedersperson denne mannen er.

• Liker 2
Skrevet

Plutselig viste det seg at store kapitalister med mye penger ikke er djevelen likevel? ;) En kapitalist som også er sosialist? Merkelige greier.

Hadde jeg så mye penger, ville jeg også kjøpt nødvendig utstyr til politi, sykehus, sykehjem og andre viktige offentlige aktører. Det er viktig å bidra når man kan.

Skrevet

Han støtter jo Arbeiderpartiet også. Har inntrykk av at venstresiden og sosialdemokrater ikke snakker så høyt om når de gjør veldedighet. Mens høyresiden om jobber for et samfunn hvor de fattige får det værre, elsker å ta fram sakene hvor de donerer penger, selv om det bare er lommerusk i forhold til det Trond Mohn gir.

Anonymous poster hash: e9b2b...a4f

Med risiko for at du har blitt så ekstremt indoktrinert på AUF-leirene i oppveksten, at du som konsekvens er totalt utenfor pedagogisk rekkevidde, kunne du så likevel være snill å nevne et par eksempler på at "høyresiden jobber for et samfunn hvor de fattige får det værre"??

Jeg mener som motsetning til sosialistene som jobber for samfunn hvor alle får det værre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

John Fredriksen har gitt masse penger til Norge han også. Til sykehus

Anonymous poster hash: 35a0a...375

Skrevet (endret)

Det er helt riktig, og det tjener Trond Mohn til stor ære, og er til skam for stat og kommune. For dette er penger som går til utstyr som SKULLE vært kjøpt over ordinære budsjetter.

Trond Mohn har antakelig reddet liv ved å gi disse pengene. Gavene hans har dessverre også gjort at ansvarlige myndighetspersoner kan fortsette å underbudsjettere. (Det er selvsagt ikke Trond Mohns feil, for all del!)

En morsom detalj i hans giverglede til sykehusene, er at han har gitt fylkeskommunen budsjettproblemer.

For det er slik at fylkeskommunen må møte med like mye penger som det blir donert, så de 2 milliardene har påtvunget fylkeskommunen ved staten en utgift på 2 milliarder, hvilket i en periode var så problematisk at fylkeskommunen måtte be han om å dempe givergleden.

Endret av Druid
AnonymBruker
Skrevet

Far, far, du må hente vann!
Barna er griske, og huset står i brann!

Anonymous poster hash: f65a6...d90
AnonymBruker
Skrevet

Med risiko for at du har blitt så ekstremt indoktrinert på AUF-leirene i oppveksten, at du som konsekvens er totalt utenfor pedagogisk rekkevidde, kunne du så likevel være snill å nevne et par eksempler på at "høyresiden jobber for et samfunn hvor de fattige får det værre"??

Jeg mener som motsetning til sosialistene som jobber for samfunn hvor alle får det værre.

En morsom detalj i hans giverglede til sykehusene, er at han har gitt fylkeskommunen budsjettproblemer.

For det er slik at fylkeskommunen må møte med like mye penger som det blir donert, så de 2 milliardene har påtvunget fylkeskommunen ved staten en utgift på 2 milliarder, hvilket i en periode var så problematisk at fylkeskommunen måtte be han om å dempe givergleden.

Kun i Norge.. kun i Norge..

Anonymous poster hash: 1abe4...908

Skrevet

Kun i Norge.. kun i Norge..

Anonymous poster hash: 1abe4...908

???

Skrevet

I tillegg går det mye til "idrettsanlegg" som i praksis viser seg å være fotballbaner.. Det er ikke akkurat det bergensregionen har størst mangel på, og det tiltrekker seg en veldig smal andel av de totale gruppen barn og ungdom.

Tja, er ikke fotball ganske populært blant ungdom, og spesielt gutter?

Skrevet

Mens høyresiden om jobber for et samfunn hvor de fattige får det værre

Hvor har du det fra?

Skrevet

Tja, er ikke fotball ganske populært blant ungdom, og spesielt gutter?

Ballbingene han har fått opp rundt omkring har vært en kjempesatsning for lokalmiljøet som brukes av mange flere enn typiske fotball spillere

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen grunn til å tvile på Trond Mohns motiver eller oppriktighet, men jeg tror ærlig talt at det neppe vil vil være mange spor igjen av hans veldedige innsats om 20 år, verken fysisk eller i form av gode resultater.

Pengestøtten til Brann er jeg enig i at ikke gir han noen direkte hederspoeng, men herregud da. La nå mannen en gang i blant giv med hjertet og ikke hodet.

Det andre er totalt skivebom. Fotball er den desidert mest populære idretten i Norge, og det er generelt en vanvittig mangel på fotballbaner. Idrett er uten tvil en av de viktigste faktorene i barns oppvekst, det være seg sosial tilhørighet, sunne idealer, glede og ikke minst forbedring av både psykisk og fysisk helse. Idretten er så vanvittig mye mer enn bare toppfotballen. Det er først og fremst breddeidretten Trond Moen støtter, og den er selve fundamentet i et velfungerende samfun.

Anonymous poster hash: 8421f...657

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...