AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #1 Skrevet 8. april 2014 Jeg skal ta kontakt med UDI i morgen, men jeg vil bare høre om det er noen på dette forumet som kan svare på spørsmålet mitt. Jeg fikk innviglet permanent oppholdstilatelse for flere år tilbake. Jeg er fra et EØS land og fikk opphold på bakgrunn av at jeg var i arbeid. Nå er jeg gravid og har heller ikke jobb, og får høre at jeg ikke har gyldig oppholdstillatelse i landet siden jeg ikke jobber lenger. Dette hørtes ikke riktig ut i det hele tatt.... Anonymous poster hash: 67471...d0a
csb Skrevet 9. april 2014 #2 Skrevet 9. april 2014 EØS registreringsbevis og permanent opphold er to ulike ting. Når man kommer til Norge som EØS-borger må man registrere seg hos politiet innen 3 (6) måneder. For å få reg. bevis må man oppfylle vilkårene (typisk være arbeidstaker). Registreringsbevis skal ikke fornyes, det er gyldig til evig tid, men bare så lenge de materielle vilkårene er oppfylte, f. eks har du fått reg. bevis på grunn av et arbeidsforhold er reg.beviset bare gyldig så lenge du er arbeidstaker. Står du uten jobb er ikke reg.beviset gyldig og da har man ikke lovlig opphold. Har man hatt reg.bevis som har vært gyldig i 5 år kan man søke om permanent opphold. Dersom man får dette innvilget oppholder man seg her lovlig uavhengig av arbeidsforhold etc. Det er vel på bakgrunn av dette at du har blitt fortalt at du ikke har lovlig opphold. 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #3 Skrevet 9. april 2014 Er du gift eller samboer med noen (faren?) som er i jobb og har god inntekt? Da er du iallefall trygg Jeg tror ikke du har noe å bekymre deg over, men godt at du vil spørre dem. Anonymous poster hash: 201f9...b96
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #4 Skrevet 9. april 2014 Glemte å si at ordningen med registreringsbevis er ganske ny (fra 1.oktober 2009) så du har mest sannsynlig ikke hatt det. Hvis du har fått permanent oppholdstillatelse på grunn av andre typer tillatelser før det, da er det noe annet. Anonymous poster hash: 201f9...b96
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #5 Skrevet 9. april 2014 Glemte å si at ordningen med registreringsbevis er ganske ny (fra 1.oktober 2009) så du har mest sannsynlig ikke hatt det. Hvis du har fått permanent oppholdstillatelse på grunn av andre typer tillatelser før det, da er det noe annet. Anonymous poster hash: 201f9...b96 Jeg snakker om registreringsbevis, ja. Og jeg fikk den etter 2009. Jeg fikk ubegrenset opphold...Og nei, er ikke gift med noen som bor her. Han bor i utlandet. Anonymous poster hash: 67471...d0a
csb Skrevet 9. april 2014 #6 Skrevet 9. april 2014 Dersom du har registreringsbevis er oppholdet ditt avhengig av at du fyller de materielle vilkår, i ditt tilfelle arbeidstaker. Når du da ikke jobber har du ikke lovlig opphold i Norge.
csb Skrevet 9. april 2014 #7 Skrevet 9. april 2014 Det er ei heller UDI som utesteder reg.bevis, det er utlendingsavdelingen i politiet.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #8 Skrevet 9. april 2014 Jeg snakker om registreringsbevis, ja. Og jeg fikk den etter 2009. Jeg fikk ubegrenset opphold...Og nei, er ikke gift med noen som bor her. Han bor i utlandet. Anonymous poster hash: 67471...d0a Nei, det er ikkje ubegrensa opphald, sjølv om kortet ditt er ubegrensa... Dette er litt forvirrande, sidan det er lett å blande med "vanlig opphaldstillatelse". Registrering etter eøs-regelverket, slik du har, er gyldig så lenge grunnlaget for at du fekk positiv registrering er gyldig. Hvis du fekk registrering fordi du feks hadde arbeid, så er registreringa gyldig fram til den dagen du slutta å arbeide. MEN det at du ikkje lenger har gyldig registrering vil ikkje seie at du må ut av Norge. Du har gjennom arbeid opparbeidd deg ein del rettar i folketrygda (som foreldrepengar, barnetrygd osv), som du kan bruke til å registere deg med nytt registreringsbevis på grunnlag av egne midler. (Forresten så er dette støtte som du uansett tar med deg viss du flytter ut av Norge.) Einaste restriksjonen her når du få registreringsbevis på grunnlag av egne midler.er at du må vise at du ikkje mottar sosialstøtte. Fordi det står i reglane at man ikkje kan "ligge velferdssystemet til last". Men dette har du kanskje allereie snakka med UDI og fått informasjon om? Anonymous poster hash: 4bf3e...57f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå