Gå til innhold

Barnetrygd og samboerskap.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I forbindelse med skatteoppgjøret måtte jeg skrive en mail til nav, de skrev at så lenge jeg hadde samboer hadde jeg bare krav på halv barnetrygd, greit.

Problemet er at jeg har hatt samboer i snart 5 år og har IKKE visst at jeg bare hade krav på halv trygd. Jeg trodde at så lenge barnet hadde to bosteder at hver av foreldrene hadde krav på en trygd hver, samboer eller ikke. Aldri hørt om noen som har halv barnetrygd engang. Jeg trodde nav visste at jeg var samboer men det var tydeligvis noe jeg skulle gitt beskjed om etter at vi hadde vært samboenede i 1 år. Hun skrev ingenting om at jeg evt måtte tilbakebetale barnetrygden jeg har fått for mye i nesten 4 år.... Tror dere jeg må tilbakebetale dette........??

Anonymous poster hash: 2312d...4a9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Der er umulig å si..

Anonymous poster hash: b72c7...875

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke snakk om halv barnetrygd, det er snakk om at dere som foreldre skal dele den mellom dere. Dere kan jo også velge å få barnetrygd annenhvert år, da får dere hel barnetryd begge to. Det er godt mulig du får krav om å tilbakebetale, etter reglene skal du det.

Anonymous poster hash: f940b...b1b
  • Liker 3
Gjest Jørild
Skrevet (endret)

Ved delt bosted skal foreldrene dele barnetrygden, og når du blir samboer har du ikke rett på en ekstra barnetrygd lengre. Dette burde du så klart gitt beskjed om.

Endret av Jørild
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke snakk om halv barnetrygd, det er snakk om at dere som foreldre skal dele den mellom dere. Dere kan jo også velge å få barnetrygd annenhvert år, da får dere hel barnetryd begge to. Det er godt mulig du får krav om å tilbakebetale, etter reglene skal du det.

Anonymous poster hash: f940b...b1b

Vi deler ikke...faren er alene og har krav på en hel trygd.

AnonymBruker
Skrevet

Ved delt bosted skal foreldrene dele barnetrygden, og når du blir samboer har du ikke rett på en ekstra barnetrygd lengre. Dette burde du så klart gitt beskjed om.

Vi hadde krav på en trygd hver så lenge ingen av oss hadde samboere. Jeg har aldri visst at man bare hadde rett på en halv barnetrygd så lenge man har hatt samboer i 1 år. Hvordan skal man bare vite slikt?

Gjest Jørild
Skrevet

Vi hadde krav på en trygd hver så lenge ingen av oss hadde samboere. Jeg har aldri visst at man bare hadde rett på en halv barnetrygd så lenge man har hatt samboer i 1 år. Hvordan skal man bare vite slikt?

Fordi man leser seg opp på de rettigheter og plikter man har?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fordi man leser seg opp på de rettigheter og plikter man har?

Man leser seg ikke opp på noe som helst hvis man tror man har krav på det man har krav på.

Gjest Jørild
Skrevet

Man leser seg ikke opp på noe som helst hvis man tror man har krav på det man har krav på.

Men da får man ta konsekvensene og betale tilbake.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men da får man ta konsekvensene og betale tilbake.

Jeg har aldri sagt at jeg ikke kommer til å betale tilbake, det er ikke saken. Jeg lurte på om det hadde vært andre her i samme situasjon eller om noen hadde hørt om lignende tilfeller. Selvfølgelig må man betale tilbake hvis de krever det. Det sier vel seg selv.

Jeg har aldri prøvd å lure til meg penger, jeg har levd i god tro i mange år. Når et barn har 2 bopeler er det dyrere enn om et barn bare bor et sted. Derfor har jeg bestandig trodd at vi hadde krav på en hel barnetrygd hver.

Skrevet

Vi deler ikke...faren er alene og har krav på en hel trygd.

Jo, dere deler. Når man er alene med barn, har man krav på én ekstra barnetryd. Dersom man har delt omsorg, slik dere har, deler man den ekstra barnetrygden. Når du har samboer, har du ikke krav på ekstra barnetrygd, og dermed faller halve bort for deg. Hadde eksen din vært samboer også, hadde dere fått halv barnetrygd hver.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo, dere deler. Når man er alene med barn, har man krav på én ekstra barnetryd. Dersom man har delt omsorg, slik dere har, deler man den ekstra barnetrygden. Når du har samboer, har du ikke krav på ekstra barnetrygd, og dermed faller halve bort for deg. Hadde eksen din vært samboer også, hadde dere fått halv barnetrygd hver.

Så eksen som er singel beholder sin hele og jeg får en halv halv? Eller faller halve bort for han også slik at vi egentlig deler en trygd i to?? Har googlet dette men syns det er litt innviklet...

AnonymBruker
Skrevet

Oops, skrev ordet "halv" en gang for mye i første setning.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi en til enhver tid plikter å vite rettsreglene på det rettsområde man beveger seg på. Rettsvillfarelse fritar ikke.

Anonymous poster hash: fdb34...77e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi en til enhver tid plikter å vite rettsreglene på det rettsområde man beveger seg på. Rettsvillfarelse fritar ikke.

Anonymous poster hash: fdb34...77e

Det er ikke dette saken handler om.

Gjest Jørild
Skrevet

Han har rett på ekstra barnetrygd om han er singel og alene ja.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan man skal vite slikt? Det sto i søknadspapirene for en ekstra barnetrygd som du skulle lest over før du signerte de. Det står også i papirene du fikk når du fikk det innvilga. Dette visste i hvert fall jeg lenge før jeg ble alene, man mister alle stønader etter ett år som samboer, og det står også tydelig i alle papirer fra NAV at man skal si i fra om endringer.

Anonymous poster hash: 65756...be2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Eksen din har krav på bt pluss en halv utvidet. Altså en og en halv.

Du har krav på en halv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du faktisk har fått din samboers barnetrygd blir det nok en sak mellom dere.

NAV krever ikke tilbake bt fra en ig gir til en annen.

Det er kun i bidragssaker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eksen din har krav på bt pluss en halv utvidet. Altså en og en halv.

Du har krav på en halv.

Så lenge du faktisk har fått din samboers barnetrygd blir det nok en sak mellom dere.

NAV krever ikke tilbake bt fra en ig gir til en annen.

Det er kun i bidragssaker.

Har ikke fått min samboers trygd, han har ikke barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...