Gå til innhold

Kvinner og manglende samfunnsengasjement,enig?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Nå er det sannelig på tide å generalisere og provosere litt, dog med et snev av alvor og kanskje en liten bekymring....

Alle hevder at KG på ingen måte er representativt for noe som helst, muligens med unntak av påstanden om at mannlige brukere g-a-r-a-n-t-e-r-t er bleikfeite bitterpikker (med liten pikk) som hater kvinner og bedriver nett trolling som hovedgeskjeft i sitt eget taper liv.

Når disse byråene som driver med opinionsmålinger plukker de ut det, som etter vitenskapelige modeller, betegnes som et representativt utvalg av befolkningen. Det er gjerne ikke flere enn 3000-4000 stykker, med kriterier som blant annet alder, kjønn, utdanning, bosted, inntekt etc.

Så til saken: KG har ikke mindre enn 60.000 brukere og det er gjerne mellom 1500 og 3000 pålogget /ganske aktive sådanne.

En kjapp titt på inndelingen av tema på KG forteller følgende:

Under overskriften "Samfunn og verden" finnes det, blant seks ulike underfora ikke mindre enn 59.000 tråder.

Men - Overskriften "kosthold, kropp og fysisk aktivitet" inneholder to underfora hvorav det ene - kropp og helse - inneholder like mange tråder som hele "samfunn og verden"

Bekrefter det påstanden om at kvinner, som sådan, helst engasjerer seg i egen kropp og utseende i mye større grad enn "krig og fred og politikk og sånn"?

:fred::klo::vetikke:

Endret av Gorgonzola
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Ein treng ikkje gå inn på KG for å skjøne at kvinner og menn er opptatt av kropp og utsjånad. Det ser ein på så godt som kvar einaste nettside ein opner. Altså gjennom reklame og artiklar om korleis ein skal få draumekroppen og kva ein bør gjer med kroppen sin for å vera så smekker som mogleg.

Også er vel det nokre menn blant dei 60.000, eller?

Skrevet

Dette hadde vært utrolig bekymringsverdig og/eller provoserende hvis vi hadde noen som helst indikasjon på at det overveiende flertallet av brukerne er kvinner.

Skrevet (endret)

Jeg går inn på en kroppsfiksert tråd av nysgjerrighet eller råd om trening eller kosthold, og der kan jeg stille et kjapt spørsmål, eller få et konkret svar.

Mange samfunnstråder er interessante, men jeg går sjelden inn der for å starte en diskusjon - for hvert saklige menneske i en slik tråd møter man fire som ikke klarer å svare på en ordentlig måte, og i lengden så synes jeg ikke det er spennende. Synes utviklingene som skjer i samfunnet vårt er råinteressante, og ikke minst det globale planet, og synes virkelig det er kjempespennende å diskutere det - men da diskuterer jeg heller med folk face to face som jeg vet har noe å komme med, og som gir deg den respekten det står av å lytte og se at man blir tatt på alvor - til og med om man tar feil.

Endret av Gamerfrue
  • Liker 2
Skrevet

Dette hadde vært utrolig bekymringsverdig og/eller provoserende hvis vi hadde noen som helst indikasjon på at det overveiende flertallet av brukerne er kvinner.

:klo: Nei det har vi selvsagt ikke. Det er all grunn til å tro at her i verdens mest likestilte land er nok halvparten av brukerne på Kvinneguiden menn. :ironi:

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at KG tiltrekker seg en spesiell type kvinner, som ikke er like utbredt i samfunnet ellers, men som samsvarer med profilen på nettstedet.

Ser jeg feks på andre fora, som Facebook eller RL opplever jeg at kvinner er vel så engasjert som menn.

Anonymous poster hash: c22b9...d15

Skrevet

:klo: Nei det har vi selvsagt ikke. Det er all grunn til å tro at her i verdens mest likestilte land er nok halvparten av brukerne på Kvinneguiden menn. :ironi:

Selv ikke en idiot tror at navnet på dette forumet har noen virkelig betydning i den sammenheng. Det gir en indikasjon på at kvinner er målgruppen, men det er jo ingen måling på hvem som faktisk oppretter brukere her. All den tid du selv sitter her som bruker så burde det ikke fremstå som ekstremt usannsynlig for deg at en del andre menn har tenkt samme tanken.

Manglende samfunnsengasjement er et kulturproblem vi har, uavhengig av kjønn.

Skrevet (endret)

Min erfaring er at KG tiltrekker seg en spesiell type kvinner, som ikke er like utbredt i samfunnet ellers, men som samsvarer med profilen på nettstedet.

Ser jeg feks på andre fora, som Facebook eller RL opplever jeg at kvinner er vel så engasjert som menn.

Da er ikke vennelista di særlig representativ. I bl.a denne spørreundersøkelsen klarte mennene å svare på 46% flere spørsmål enn kvinnene. 1/5 kvinner vet hva handlingsregelen er, mot 3/5 menn. Kvinner svarer mest rett først når det kommer til slikt som hvem eksen til Tone Damli er. Du vil også langt sjeldnere se menn stemme utelukkende basert på følelser, du vil bort i mot aldri høre en mann stemme Rødt siden "Seher Aydar er så søt" eller stemme FrP siden "Aina Stenersen ser så sympatisk ut". Mens kvinner som stemmer AP, SV eller Rødt basert på at Stoltenberg, Lysbakken og Moxnes ser bra og sympatisk ut er vel heller regelen enn unntaket.

http://www.nrk.no/valg2013/kvinner-vet-minst-om-politikk-1.11149703

Endret av meh
  • Liker 2
Skrevet

For meg ligger KGs underholdningsverdi i at det er en merkelig verden hvor folk faktisk engasjerer seg i og irriterer seg over de særeste ting.

I verdenen utenfor tar jeg gjerne seriøse diskusjoner, men når jeg stikker innom Planet KG vil jeg ha illsinte mennesker som river seg i håret og kaster mel på hverandre fordi de er uenige i hva som er best av tynn og tykk pizzabunn. Det opplever jeg nemlig ikke noe annet sted.

• Liker 4
Gjest Ciegus
Skrevet

Jeg bruker ikke akkurat KG for å vise samfunnsengasjement nei, det skal du ha rett i. Jeg er såpass interessert i hva som foregår i samfunnet omkring meg at jeg ikke gidder å prøve å diskutere, forstå eller følge med på samfunnet her inne på KG. Skulle man finne et interessant tråd om et interessant tema tar det jo ikke lang tid før det kommer en bruker og enten skal vri det over på SV vs FrP, innvandring eller at kvinner er håpløse. Hvilke samfunnsengasjerte mennesker (utenom noen svært få, tålmodige noen - dere vet hvem dere er) gidder slikt?

Samme greia som at jeg ikke akkurat leser Dagbladet og VG for å forstå verden bedre. KG er på samme nivå. Det er overfladisk underholdning, og egner seg sjelden til dypere refleksjon. Og det er derfor jeg liker det, det er hit jeg går når hjernen skal kobles av (for eksempel når jeg egentlig skal jobbe med en masteroppgave :sjenert: ).

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...