AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #1 Skrevet 8. april 2014 Søkte i Februar om AAP fordi NAV sa jeg hadde krav på dette og burde søke. For en måned siden fikk jeg aktivitetsplanen som jeg skal følge, som sier at jeg skal til psykolog. For tre uker siden fikk jeg beskjed om å skaffe meg skattekort, noe jeg gjorde med en gang jeg fikk beskjed om dette. Dette skattekortet hentet ikke NAV fra skatteetaten før nå på fredag, enda jeg sa ifra at jeg hadde skaffet meg dette. Jeg sliter veldig med blant annet sosial angst, og har store problemer med å ringe eller svare i telefonen (spesielt det å ringe). Men på fredag skulle jeg til min første psykologitime. Siden ting tar tid med AAP, søkte jeg om sosial stønad for over 2 uker siden. Så jeg samlet mot til å ringte NAV på torsdagen for å høre hvordan det gikk med behandlinen av søknadene. De sa de skulle se på det, og jeg sa at de måtte ringe meg opp den dagen fordi jeg skulle til psykolog dagen etter og hadde 1,50 på kontoen. De ringte aldri. Og min mor måtte legge ut for at jeg skulle komme meg til psykologtimen min.. Først i dag fikk jeg 4650 kr i sosialstønad... Blir oppgitt. De har jo sendt meg aktivitetsplan for AAP og bedt om skattekortet mitt. HVORFOR gir de meg da økonomisk sosialhjelp? Jeg skrev i søknaden om sosialhjelp at jeg bare "slang" inn den søknaden om AAP ville ta lang tid.. Sender inn meldekort annenhver uke som jeg skal, men får ingen penger. Enda jeg har hørt at AAPen har blitt godtkjent. Jeg er jo redd for å ringe. Så jeg sendte en mail, men fikk beskjed om at de ikke svarte på sånt over mail.. Så da står jeg fast.. Jeg lurer også på om man får tilbakebetalt AAP fra den dagen man søkte? Jeg søkte jo i februar. Men fikk sosialhjelp i februar og i april. Men skal vel fortsatt ha noe tilbakebetalt om jeg forstår det rett? Jeg har aldri jobbet før så vet ikke engang hvor mye jeg vil få i måneden.. Noen som vet dette? Har 21 % skattetrekk, er det for mye? eller for lite? Syns det er dårlig oppfølgning av NAV. De vet jeg sliter med å ringe, og fortsatt får jeg ingen oppdateringen. Fikk bare en SMS der det stod at jeg måtte skaffe meg skattekort. Enda jeg ikke vet hvor mye jeg får i måneden.. Hvordan skal man liksom regne ut trekkprosenten da? Ble kanskje rotete det her.. Anonymous poster hash: 0030b...8d3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #2 Skrevet 8. april 2014 Søkte i Februar om AAP fordi NAV sa jeg hadde krav på dette og burde søke. For en måned siden fikk jeg aktivitetsplanen som jeg skal følge, som sier at jeg skal til psykolog. For tre uker siden fikk jeg beskjed om å skaffe meg skattekort, noe jeg gjorde med en gang jeg fikk beskjed om dette. Dette skattekortet hentet ikke NAV fra skatteetaten før nå på fredag, enda jeg sa ifra at jeg hadde skaffet meg dette. Jeg sliter veldig med blant annet sosial angst, og har store problemer med å ringe eller svare i telefonen (spesielt det å ringe). Men på fredag skulle jeg til min første psykologitime. Siden ting tar tid med AAP, søkte jeg om sosial stønad for over 2 uker siden. Så jeg samlet mot til å ringte NAV på torsdagen for å høre hvordan det gikk med behandlinen av søknadene. De sa de skulle se på det, og jeg sa at de måtte ringe meg opp den dagen fordi jeg skulle til psykolog dagen etter og hadde 1,50 på kontoen. De ringte aldri. Og min mor måtte legge ut for at jeg skulle komme meg til psykologtimen min.. Først i dag fikk jeg 4650 kr i sosialstønad... Blir oppgitt. De har jo sendt meg aktivitetsplan for AAP og bedt om skattekortet mitt. HVORFOR gir de meg da økonomisk sosialhjelp? Jeg skrev i søknaden om sosialhjelp at jeg bare "slang" inn den søknaden om AAP ville ta lang tid.. Sender inn meldekort annenhver uke som jeg skal, men får ingen penger. Enda jeg har hørt at AAPen har blitt godtkjent. Jeg er jo redd for å ringe. Så jeg sendte en mail, men fikk beskjed om at de ikke svarte på sånt over mail.. Så da står jeg fast.. Jeg lurer også på om man får tilbakebetalt AAP fra den dagen man søkte? Jeg søkte jo i februar. Men fikk sosialhjelp i februar og i april. Men skal vel fortsatt ha noe tilbakebetalt om jeg forstår det rett? Jeg har aldri jobbet før så vet ikke engang hvor mye jeg vil få i måneden.. Noen som vet dette? Har 21 % skattetrekk, er det for mye? eller for lite? Syns det er dårlig oppfølgning av NAV. De vet jeg sliter med å ringe, og fortsatt får jeg ingen oppdateringen. Fikk bare en SMS der det stod at jeg måtte skaffe meg skattekort. Enda jeg ikke vet hvor mye jeg får i måneden.. Hvordan skal man liksom regne ut trekkprosenten da? Ble kanskje rotete det her..Anonymous poster hash: 0030b...8d3 Du går etterbetalt AAPfra søknadstidspunkt, men de tar refusjon for det beløpet du har fått i sosialhjelp, dvs det trekkes fra etterbetalingen. Anonymous poster hash: d8e99...ebe 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #3 Skrevet 8. april 2014 Søkte i Februar om AAP fordi NAV sa jeg hadde krav på dette og burde søke. For en måned siden fikk jeg aktivitetsplanen som jeg skal følge, som sier at jeg skal til psykolog. For tre uker siden fikk jeg beskjed om å skaffe meg skattekort, noe jeg gjorde med en gang jeg fikk beskjed om dette. Dette skattekortet hentet ikke NAV fra skatteetaten før nå på fredag, enda jeg sa ifra at jeg hadde skaffet meg dette. Jeg sliter veldig med blant annet sosial angst, og har store problemer med å ringe eller svare i telefonen (spesielt det å ringe). Men på fredag skulle jeg til min første psykologitime. Siden ting tar tid med AAP, søkte jeg om sosial stønad for over 2 uker siden. Så jeg samlet mot til å ringte NAV på torsdagen for å høre hvordan det gikk med behandlinen av søknadene. De sa de skulle se på det, og jeg sa at de måtte ringe meg opp den dagen fordi jeg skulle til psykolog dagen etter og hadde 1,50 på kontoen. De ringte aldri. Og min mor måtte legge ut for at jeg skulle komme meg til psykologtimen min.. Først i dag fikk jeg 4650 kr i sosialstønad... Blir oppgitt. De har jo sendt meg aktivitetsplan for AAP og bedt om skattekortet mitt. HVORFOR gir de meg da økonomisk sosialhjelp? Jeg skrev i søknaden om sosialhjelp at jeg bare "slang" inn den søknaden om AAP ville ta lang tid.. Sender inn meldekort annenhver uke som jeg skal, men får ingen penger. Enda jeg har hørt at AAPen har blitt godtkjent. Anonymous poster hash: 0030b...8d3 Det er forøvrig inntil 4 ukers behandlingstid på sosialsøknader så du har jo fått den behandlet godt innenfor fristen. Virker som om du har noe urealistiske forventninger til hvor fort ting skal gå mtp innhenting av skattekortet. Har du fått vedtak skriftlig på AAP? Tar gjerne 2-4 uker etter vedtak før du får første utbetalingene AAP. Meldekort må du jo sende uansett, du må jo være registrert som arbeidssøker. Anonymous poster hash: d8e99...ebe 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #4 Skrevet 8. april 2014 Sliter med samme type sosial angst, får hjertebank når det ringer og må gå mange runder med meg selv om jeg skal ringe. Jeg ga også klart uttrykk for dette til saksbehandler på NAV, men det ble bare viftet bort med at man må være tilgjengelig. Når det gjelder aap, dersom du ikke har fått til tross for at det er godtjent...har du mulighet til å dra på NAV kontoret og snakke med noen der? Pleier å være litt enklere enn å ringe, gjør det rett som det er selv om det er noe jeg lurer på..bare for å slippe å ringe Anonymous poster hash: 120cc...442
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #5 Skrevet 9. april 2014 Du kan se på nav.no om AAP er innvilget. Send brev til Nav så slipper du telefonen. Anonymous poster hash: d3c8b...7a4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #6 Skrevet 9. april 2014 Jeg hadde ikke gidda å søke om AAP. Mer angst å gå på NAV enn å være i arbeid gitt!! Og tanken på å ha NAV hengende i flere år, nei. Jeg kommer meg på jobb selv om jeg sliter med angst, depresjon og selvmordstanker. Jeg er ikke et troll forresten. Du må bare stå på, TS.Anonymous poster hash: 605da...89f 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #7 Skrevet 9. april 2014 Det er forøvrig inntil 4 ukers behandlingstid på sosialsøknader så du har jo fått den behandlet godt innenfor fristen. Virker som om du har noe urealistiske forventninger til hvor fort ting skal gå mtp innhenting av skattekortet. Har du fått vedtak skriftlig på AAP? Tar gjerne 2-4 uker etter vedtak før du får første utbetalingene AAP. Meldekort må du jo sende uansett, du må jo være registrert som arbeidssøker.Anonymous poster hash: d8e99...ebe Nja.. Det er jo ikke egentlig en "søknad" når jeg sender inn sosialstønader etter den første gangen. Den første gangen jeg søkte måtte jeg fylle ut en del. Men når jeg søker nå skriver jeg bare navn osv på et ark. Sender også etter regninger på lege og psykolog, fordi jeg skulle få dette dekket. Grunnen til at jeg har disse forventningene var fordi jeg var på møte hos dem og de fikk alt til å høres så lett ut.. De sa for eksempel at jeg bare skulle ettersende regningene på lege og psykolog, så skulle jeg få disse pengene et par dager etter (dems ord). Men det tok jo flere uker.. -ts Anonymous poster hash: 0030b...8d3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #8 Skrevet 9. april 2014 Sliter med samme type sosial angst, får hjertebank når det ringer og må gå mange runder med meg selv om jeg skal ringe. Jeg ga også klart uttrykk for dette til saksbehandler på NAV, men det ble bare viftet bort med at man må være tilgjengelig. Når det gjelder aap, dersom du ikke har fått til tross for at det er godtjent...har du mulighet til å dra på NAV kontoret og snakke med noen der? Pleier å være litt enklere enn å ringe, gjør det rett som det er selv om det er noe jeg lurer på..bare for å slippe å ringe Anonymous poster hash: 120cc...442 Jeg "manna" meg akkurat opp her og ringte inn til NAV. Skulle bare høre hvordan det gikk med søknaden min, og om jeg kunne forvente å få noe før påske. Men hu avbrøt meg mens jeg prata og sa at det kunne hu ikke si, og at jeg måtte vente på vedtaket i posten -_- Kunne bare spart meg bryet med å ringe egentlig... NAV kontoret her ligger nesten 10 mil unna, og jeg har ikke bil på dagtid så får ikke dratt opp dit heller :/ - ts Anonymous poster hash: 0030b...8d3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #9 Skrevet 9. april 2014 Du kan se på nav.no om AAP er innvilget. Send brev til Nav så slipper du telefonen.Anonymous poster hash: d3c8b...7a4 Nå har meldekortet mitt endra seg fra "ingen beregning" til "klar for beregning" på status. Men står at jeg er registrert som arbeidssøker, ikke at jeg mottar AAP :s - ts Anonymous poster hash: 0030b...8d3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #10 Skrevet 9. april 2014 Du går etterbetalt AAPfra søknadstidspunkt, men de tar refusjon for det beløpet du har fått i sosialhjelp, dvs det trekkes fra etterbetalingen.Anonymous poster hash: d8e99...ebe Vet du hvor mye jeg får i måneden når jeg aldri har jobbet og trekker 21 % ? - ts Anonymous poster hash: 0030b...8d3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #11 Skrevet 9. april 2014 Vet du hvor mye jeg får i måneden når jeg aldri har jobbet og trekker 21 % ? - ts Anonymous poster hash: 0030b...8d3 Det kommer jo helt an på hvor mye du får i AAP. Det beregnes ut fra hva du har tjent de siste årene, det beste året av tre teller. Anonymous poster hash: b9ca2...450
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #12 Skrevet 9. april 2014 Det kommer jo helt an på hvor mye du får i AAP. Det beregnes ut fra hva du har tjent de siste årene, det beste året av tre teller. Anonymous poster hash: b9ca2...450 Har jo aldri hatt inntekt.. - ts Anonymous poster hash: 0030b...8d3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #13 Skrevet 9. april 2014 Du får minstesats. Anonymous poster hash: d3c8b...7a4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #14 Skrevet 9. april 2014 Har jo aldri hatt inntekt.. - ts Anonymous poster hash: 0030b...8d3 Da får du minstesats. 2 x grunnbeløpet = 14204,- per måned før skatt. Anonymous poster hash: b9ca2...450
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #15 Skrevet 9. april 2014 Herreguud... Nå fikk jeg brev i posten der det står at jeg får sosialstønad til slutten av mai.. Skal jeg leve på 4000 kr hver måned? Blir gal... - ts Anonymous poster hash: 0030b...8d3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #16 Skrevet 9. april 2014 Herreguud...Nå fikk jeg brev i posten der det står at jeg får sosialstønad til slutten av mai..Skal jeg leve på 4000 kr hver måned? Blir gal... - ts Anonymous poster hash: 0030b...8d3 Det man ofte gjør i denne situasjonen er å ta opp forbrukslån eller handle på kreditt. Man vet at man får tilbakebetalt den og den datoen. Det går så fint så. Anonymous poster hash: d3c8b...7a4 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #17 Skrevet 9. april 2014 Du går etterbetalt AAPfra søknadstidspunkt, men de tar refusjon for det beløpet du har fått i sosialhjelp, dvs det trekkes fra etterbetalingen.Anonymous poster hash: d8e99...ebe Nei, bare nødpenger. Jeg fikk nødpenger på 600, sosialhjelp på rundt 4000, men bare nødpengene ble trukket fra da jeg fikk AAP. Anonymous poster hash: 00c71...6d8
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #18 Skrevet 9. april 2014 Nei, bare nødpenger. Jeg fikk nødpenger på 600, sosialhjelp på rundt 4000, men bare nødpengene ble trukket fra da jeg fikk AAP.Anonymous poster hash: 00c71...6d8 Da er det gjort en feil for det er omvendt av hva som er regelen.Anonymous poster hash: d8e99...ebe 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå