Gå til innhold

Dere som belærer andre mennesker med hva de bør spise.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser det er mange brukere her inne som besvarer tråder som gjelder kosthold. TS lurer gjerne på hva hun eller han bør spise, hvor mye, hvor ofte og lignende. Svarene renner inn. Her er det stor splid blant de som forsvarer lavkarbo og andre som holder seg til lavkalori. I tillegg kommer den klassiske "hvor mye veier du, høyde og alder" for deretter å pøse på kostholdstips og planer.

Hvorfor gjør dere dette? Har dere kompetanse å vise til? Det er en vesentlig forskjell på å gi råd, og det å konkretisere et kosthold til mennesker dere aldri har møtt. Det er en uting fordi det eksisterer en rekke faktorer som trolig ikke TS røper. Når mange av disse menneskene som ber om råd i tillegg er usikre småjenter som i all hovedsak vil NED i vekt, så er det enda skumlere å si hva de bør spise.

SLUTT MED DET

Ellers; ha en fin dag.

Anonymous poster hash: 83e50...bfd
  • Liker 17
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som en av de som strør om seg med kostholdsråd, er jeg tildels enig med deg, men jeg skulle ønske Helsedirektoratet ville ta ditt råd til seg også, nettopp av de grunnene du skisserer.

• Liker 4
Skrevet

Enkelte gir vel råd ved å sette opp en måltidsplan som eksempel? :klo:

Gjest Runforit
Skrevet

Nå er dette et forum og da vil det komme forskjellige råd ut ifra egne erfaringer. Man skal alltid ta tips på nettet med en klype salt.

Å gi råd om hvordan en skal gå ned i vekt er mye farligere uten å vite alder, høyde og vekt enn å gi råd til en som skriver "Jeg føler meg feit og vil ned i vekt" og så er kanskje personen en 16 år gammel jente som er 168 og veier 48 kg.

Kan bare snakke for meg selv, men jeg oppfordrer aldri til sultekurer og et variert og balansert kosthold kombinert med mer aktivtet.

• Liker 10
Skrevet

Jeg ser det er mange brukere her inne som besvarer tråder som gjelder kosthold. TS lurer gjerne på hva hun eller han bør spise, hvor mye, hvor ofte og lignende. Svarene renner inn. Her er det stor splid blant de som forsvarer lavkarbo og andre som holder seg til lavkalori. I tillegg kommer den klassiske "hvor mye veier du, høyde og alder" for deretter å pøse på kostholdstips og planer.

Hvorfor gjør dere dette? Har dere kompetanse å vise til? Det er en vesentlig forskjell på å gi råd, og det å konkretisere et kosthold til mennesker dere aldri har møtt. Det er en uting fordi det eksisterer en rekke faktorer som trolig ikke TS røper. Når mange av disse menneskene som ber om råd i tillegg er usikre småjenter som i all hovedsak vil NED i vekt, så er det enda skumlere å si hva de bør spise.

SLUTT MED DET

Ellers; ha en fin dag.

Hei. Jeg er ganske så enig med deg. Jeg har lagt merke til at det er mange unge jenter her inne på forumet som er veldig usikre på sitt eget utseende og vekt. For voksne mennesker kan det være greit å få noen råd og tips om trening og kosthold. Som voksen forstår man jo, eller i hvertfall bør forstå, at man må ta mange av de rådene som blir gitt med en klype salt. Jeg er mer redd for en del av de helt unge her, de som kan bli trigget til uvettig slanking. Jeg synes det er flere her som er flinke og nyanserte med rådene sine f.eks Runforit. All honnør for det :duskedame:

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber mye med kosthold i min terapeutrolle. For at de muskulære problemene skal bedres, må også kostholdet bedres. I vår klinikk går det i lavkarbo, og vi ser fantastiske resultater på de som virkelig satser på det. Bare litt kutting av sukker og gluten gir gode resultater. Vi følger dem opp hele tiden og passer på, og har en god terapeut-klientrelasjon.

Jeg forstår veldig godt at forumet har jenter i alle aldre, og noen kan bli mer påvirket av et kostholdsråd enn andre. Alder, høyde og vekt er en uting å spørre om siden dette vil skape et bilde av TS for de som spør om dette. Dette vil jo igjen gjøre at TS analyserer hva de andre tenker om kroppen hennes. Noe som er en meget dum ting å gjøre, som bare vil øke usikkerheten hennes. Den gode terapeut-klientrelasjnen er logisk nok fraværende på et nettforum.

Men de som spør om råd, vil få mange råd siden det faktisk ikke finnes en fasit på kosthold. Alle er forskjellige, og alt fungerer ikke på alle. Det handler også om motivasjon, vilje og tid til å lage god mat. En annen ting som irriterer meg litt er mangelen på kilder og kildekritikk. Jeg tar ikke VG som en god kilde, og synsing på kosthold tar jeg ikke seriøst i det hele tatt. På dette forumet har jeg for det meste sett kostholdsråd basert på egne erfaringer. Dette kan ha funket bra for vedkommende, men uten forskning som støtter det opp kan det være vanskelig for andre å tro på det.

TS kan også skjule flere personlige faktorer som er viktig for kartleggingen. Dette går man kanskje ikke ut med på et nettforum, men hos en terapeut kan dette være lettere.

Poenget er at man må være mer varsom på et forum, da man ikke vet hvem som sitter i andre enden. For det meste er det usikre jenter som helt sikkert har en fin kropp, men som ikke klarer å se det selv. Jenter er fine i alle størrelser og former, og gutta må bli flinkere på komplimenter!

Kosthold er komplekst, man kommer aldri til å bli enige, men det er jo det som gjør det gøy? ;)

• Liker 4
Skrevet

Har ikke sett noen her inne svare noe hårreisende, og har et bilde av at brukerne på KG er veldig flinke til å være nøytrale når det kommer til å svare på spm om kosthold.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

SLUTT MED DET

Ellers; ha en fin dag.

Noen er bare sjalu fordi de ikke greier å holde seg på en presentabel vekt.

Anonymous poster hash: d165a...405

AnonymBruker
Skrevet

SLUTT MED DET

Ellers; ha en fin dag.

Survival of the strong has turned into the death of the stupid. Deal with it.

Anonymous poster hash: 7dee4...de3

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er helt uenig med deler av det AB over her sier. Alder er helt sentralt når det gjelder å gi kostholdsråd. Det er viktig å vite om personen er ferdig utvokst, hvis ikke skal det ikke slankes! Høyde og vekt: Om vedkommende allerede har en bra vekt for sin høyde, bør man heller ta tak i det mentale og ikke kostholdet. Aktivitetsnivå er også viktig å vite noe om for å anslå kaloribehov. Dette er det nærmeste man kommer en face-to-face-samtale på et forum, og man kan ikke vite om personen snakker sant, men det slår offisielle kostholdsråd, som er basert på behovene til toppidrettsutøvere uten en eneste helseutfordring, langt ned i støvlene.

Dessuten er gluten protein, ikke karbohydrat.

Resten er jeg enig i.

Må bare tilføye at alle råd må tas med en klype salt, og man må bruke sunn fornuft for å vurdere dem.

Og, jeg prøver å bare gi råd og innspill i de tilfellene det ytres ønske om det.

Endret av Pringle
  • Liker 6
Skrevet

Hvor står det at gluten er et karbohydrat?

Selvsagt er det et protein. Ved å kutte ut gluten vil man oppnå flere helsefordeler, som jeg mente når jeg nevnte det.

Sjekk ut

http://www.mercola.com/

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt er det et protein. Ved å kutte ut gluten vil man oppnå flere helsefordeler, som jeg mente når jeg nevnte det.

Sjekk ut

Beklager, jeg blingset og trodde du var en av de anonyme. Det var dette jeg siktet til:

I vår klinikk går det i lavkarbo, og vi ser fantastiske resultater på de som virkelig satser på det. Bare litt kutting av sukker og gluten gir gode resultater.

Jeg ser da ingen grunn til å kutte gluten for mennesker som ikke har intoleranse?

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut

Pass på kildekritikk. Dr. Mercola er en veldig omstridt lege, som kommer med udokumenterte påstander han tjener penger på. Jeg har ikke satt meg veldig inn i han, men et googlesøk på dr. Mercola gir disse treffene på de to første sidene

http://www.quackwatch.com/11Ind/mercola.htm

http://www.chicagomag.com/Chicago-Magazine/February-2012/Dr-Joseph-Mercola-Visionary-or-Quack/

http://www.sciencebasedmedicine.org/for-shame-dr-oz/

http://www.sciencebasedmedicine.org/9-reasons-to-completely-ignore-joseph-mercola-and-natural-news/

http://rationalwiki.org/wiki/Joseph_Mercola

Jeg ville ungått å gå til deg om resten av dine metoder er basert på samme nivå av uvitenskapelighet.

Anonymous poster hash: 6f912...90c

• Liker 4
Skrevet

Det er gjort mye forskning på gluten og dens virkning. Det er ikke livsnødvendig å kutte gluten, men man kan oppnå helsefordeler som nettsiden jeg linket til tar for seg.

• Liker 1
Skrevet

Det at Mercola har udokumenterte påstander er jeg helt enig i, som sagt flere ganger i denne tråden må man ta alt med en klype salt. Noe som gjelder all forskning, enten det er lavkarbo eller andre kosthold.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er gjort mye forskning på gluten og dens virkning. Det er ikke livsnødvendig å kutte gluten, men man kan oppnå helsefordeler som nettsiden jeg linket til tar for seg.

AnonymBruker
Skrevet

Mennesker ikke har cøliaki eller glutenintolleranse kan helt fint spise gluten, forskningen som er utført har ikke ført til noen annen konklusjon.

http://sunnskepsis.wordpress.com/2013/01/16/er-hvete-og-gluten-roten-til-alt-vondt/

• Liker 4
Gjest Coolaid
Skrevet

SLUTT MED DET

Ellers; ha en fin dag.

Syns det er helt greit, og ofte en nødvendighet, å fortelle hvilke galskap enkelte holder på med her inne. Nå er kanskje ikke jeg den innlegget ditt er ment for, men syns det er viktig å ta denne delen også. Syns altså det er på sin plass å bidra med en "motvekt" til det farlige kroppsbilde som mange har her inne. Utgangspunktet er at de spør om råd. Har også flere ganger fått stengt tråder.

Men mer generelt....Lurt å sette fokus på dette, ts, men dette er altså et diskusjonsforum. Da diskuterer man og gir råd ut i fra personlige erfaringer og meninger. Ser ikke noe gale med den delen. Det er som i politikken, aller hevder å ha rett, og så får man oppslutting etter hvor mye troverdighet man har.

Man svarer på innlegg ut fra de opplysningene som foreligger. Skal man alltid ta høyde for at det er enda mer bak? I såfall så bør vi lure på hva du egentlig vil med dette innlegget.

Forum reglene beskriver ganske greit hva som tillatt. Mener du at disse ikke er gode nok? Er du misfornøyd med ytringsfriheten her inne?

Skrevet

SLUTT MED DET

Ellers; ha en fin dag.

Kompetanse til å gi kostholdsråd som kan føre til et sunt og "normalt" kosthold kan vel strengt tatt alle klare å lese seg til. Eks: Kutt ut sukkeret, spis mer grønnsaker, spiser mer protein osv. Jeg ser ingenting i veien for at man skal gi hverandre slike tips. En del mennesker har lite peiling på kosthold, og har godt av å bli opplyst.

Å gi næring til begynnende spiseforstyrrelser/komplisert forhold til mat er jeg enig i at man ikke skal gjøre, hverken her på forumet eller andre steder.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...