Mizz_S Skrevet 8. april 2014 #1 Skrevet 8. april 2014 Hei. Aner ikke hvor jeg skal spørre.. Blir vel kort møte med advokat om ingen andre kan svare her:) Min mor gikk bort i februar og etterlot seg gjeld på ca 110 000, ingen bolig. Hun hadde to biler i verdi ca 100 000 totalt. Hun hadde en livsforsikring gjennom jobb på 370 000, og noe feriepenger/skattepenger til gode, ca 50 000. Om jeg fraskriver meg arverett, får jeg gruppelivsforsikringen og feriepengene uten at kreditorer kan ta av dette? Og hva skjer med arven(som er mest gjeld)da? Og kommer det da noen å henter bilene? Hva blir avgoft/skattepliktig av dette? Takk for eventuelle svar
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #2 Skrevet 8. april 2014 Er ikke sikker men tror det er slik: De kan ta beslag på bilene ut fra deres antatte verdi, blir dette gjeldens sum er gjelden gjort opp og dere får livsforsikringen/feriepengene. Da min far døde måtte vi selv orde med salg av bilen for å gjøre opp for ham. Anonymous poster hash: 2577f...691
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #3 Skrevet 8. april 2014 Er du enebarn? Hadde moren din samboer/var gift? Har du betalt for begravelsen? Anonymous poster hash: 4e8f8...1c3 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #4 Skrevet 8. april 2014 Hva slags gjeld er det snakk om? Billån, studiegjeld eller er det type forbruksgjeld? Anonymous poster hash: 4e8f8...1c3
Mizz_S Skrevet 8. april 2014 Forfatter #5 Skrevet 8. april 2014 (endret) Er du enebarn? Hadde moren din samboer/var gift? Har du betalt for begravelsen? Anonymous poster hash: 4e8f8...1c3 Er enebarn, min mor var alene. Har tatt på meg ``ansvaret``for begravelsen, jeg ordnet den, og har fått regningen tilsendt nå i posten, men ikke betalt. Gruppelivsforsikringen innholder en sum på 20 000 som skal dekke begravelse. Gjelden er forbrukslån. Takk for alle svar jeg har fått til nå Endret 8. april 2014 av Mizz_S
Testosteron Skrevet 8. april 2014 #6 Skrevet 8. april 2014 (endret) Min mor gikk bort i februar og etterlot seg gjeld på ca 110 000, ingen bolig. Hun hadde to biler i verdi ca 100 000 totalt. Hun hadde en livsforsikring gjennom jobb på 370 000, og noe feriepenger/skattepenger til gode, ca 50 000. Om jeg fraskriver meg arverett, får jeg gruppelivsforsikringen og feriepengene uten at kreditorer kan ta av dette? Og hva skjer med arven(som er mest gjeld)da? Og kommer det da noen å henter bilene? Hva blir avgoft/skattepliktig av dette? Eiendelene (bilene, feriepengene og skattepengene til gode) er til sammen verdt 150 000. Gjelden er på 110 000. Arven er således 40 000. I tillegg får du utbetalt livsforsikringen på 370 000. Arveavgiften ble avskaffet i årets statsbudsjett. Hvis du fraskriver deg arveretten, så går arven videre til barna dine. Endret 8. april 2014 av Testosteron 3
Mizz_S Skrevet 8. april 2014 Forfatter #7 Skrevet 8. april 2014 Eiendelene (bilene, feriepengene og skattepengene til gode) er til sammen verdt 150 000. Gjelden er på 110 000. Arven er således 40 000. I tillegg får du utbetalt livsforsikringen på 370 000. Arveavgiften ble avskaffet i årets statsbudsjett. Hvis du fraskriver deg arveretten, så går arven videre til barna dine. Så da er du sikker på at feriepenger/skattepenger går inn i eiendelene(boet)? Det er altså arv? Og går ikke utenfor slik som livsforsikringen? Mest fristende å droppe arv, da slipper jeg vel å betale veiavgiftene og klargjøre bilene for salg.. Men jeg vil da tape 40 000 om jeg ikke får feriepengene/skattepengene. Og om barna mine får arven,da er de jo mindreårige, sier jeg fra på vegne av dem at jeg ikke vil de skal arve, og så går det videre i rekken? Takk for svar=)
Testosteron Skrevet 8. april 2014 #8 Skrevet 8. april 2014 Så da er du sikker på at feriepenger/skattepenger går inn i eiendelene(boet)? Det er altså arv? Og går ikke utenfor slik som livsforsikringen? Mest fristende å droppe arv, da slipper jeg vel å betale veiavgiftene og klargjøre bilene for salg.. Men jeg vil da tape 40 000 om jeg ikke får feriepengene/skattepengene. Og om barna mine får arven,da er de jo mindreårige, sier jeg fra på vegne av dem at jeg ikke vil de skal arve, og så går det videre i rekken? Takk for svar=) Ja. Ikke utbetalte feriepenger og skattepenger til gode er rettigheter som tilhørte den døde, og er derfor en del av dødsboet. Du trenger ikke gi avkall på arven for å slippe å betale veiavgiftene og klargjøre bilene for salg, for forpliktelsene til den døde går ikke automatisk over på arvingen. Gjelden til den døde går først over på arvingen dersom hun skriftlig erklærer overfor tingretten at hun velger å ta på seg dette ansvaret. Arvingen har heller ikke noe ansvar for å selge den dødes eiendeler og fordele pengene på kreditorene uten at hun avgir en slik skriftlig erklæring. Alternativet til at arvingen ordner opp selv er at tingretten har dette ansvaret. Da nevner retten opp en advokat (en såkalt "bostyrer"), og så gjør han alt det praktiske arbeidet. Nettoen utbetales til arvingen, men nettoen blir redusert fordi advokatens salær skal betales av midlene til den døde, altså arven. Derfor velger de aller fleste å gjøre jobben selv. Hvis du ikke ønsker å selge bilene selv er det billigere å bare sette bort jobben til en bilselger enn å engasjere en advokat. 3
Mizz_S Skrevet 10. april 2014 Forfatter #9 Skrevet 10. april 2014 Ja. Ikke utbetalte feriepenger og skattepenger til gode er rettigheter som tilhørte den døde, og er derfor en del av dødsboet. Du trenger ikke gi avkall på arven for å slippe å betale veiavgiftene og klargjøre bilene for salg, for forpliktelsene til den døde går ikke automatisk over på arvingen. Gjelden til den døde går først over på arvingen dersom hun skriftlig erklærer overfor tingretten at hun velger å ta på seg dette ansvaret. Arvingen har heller ikke noe ansvar for å selge den dødes eiendeler og fordele pengene på kreditorene uten at hun avgir en slik skriftlig erklæring. Alternativet til at arvingen ordner opp selv er at tingretten har dette ansvaret. Da nevner retten opp en advokat (en såkalt "bostyrer"), og så gjør han alt det praktiske arbeidet. Nettoen utbetales til arvingen, men nettoen blir redusert fordi advokatens salær skal betales av midlene til den døde, altså arven. Derfor velger de aller fleste å gjøre jobben selv. Hvis du ikke ønsker å selge bilene selv er det billigere å bare sette bort jobben til en bilselger enn å engasjere en advokat. Må spørre deg igjen, om du har mulighet til å svare, da det ser ut til at du kan litt om faget:) OM jeg fraskriver meg arv(og barna mine fraskriver seg arv), hvem får da utbetalingen fra gruppelivsforsikringen? Hun hadde en del smålån, men med gjeldsforsikring. OM selskapene ikke dekker dem, så går vi i minus. Jeg får vel ikke igjen penger som har gått til husleie, strøm, telefon etc?
Testosteron Skrevet 10. april 2014 #10 Skrevet 10. april 2014 OM jeg fraskriver meg arv(og barna mine fraskriver seg arv), hvem får da utbetalingen fra gruppelivsforsikringen? Hun hadde en del smålån, men med gjeldsforsikring. OM selskapene ikke dekker dem, så går vi i minus. Jeg får vel ikke igjen penger som har gått til husleie, strøm, telefon etc? 1. Spør forsikringsselskapet om utbetalingen går inn i dødsboet eller direkte til de begunstigede/ pårørende. 2. Spør forsikringsselskapet om gjeldsforsikringen dekker husleie etc. (Jeg tror ikke den gjør det.) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå