Alice123 Skrevet 24. april 2014 #141 Skrevet 24. april 2014 Eh.... du skjønner det at selv om regnestykket ditt var ok, så har du misset hele poenget med å kjøpe. VERDISTIGNINGEN. Markedet stiger.I løpet av de fire siste årene har prisstigningen vært på 34 prosent for Norge som gjennomsnitt, men for oss som tjener gode penger at folk leier, er det jo topp at noen tror det lønner seg :-)Eh.... du skjønner det at selv om regnestykket ditt var ok, så har du misset hele poenget med å kjøpe. VERDISTIGNINGEN. Markedet stiger.I løpet av de fire siste årene har prisstigningen vært på 34 prosent for Norge som gjennomsnitt, men for oss som tjener gode penger at folk leier, er det jo topp at noen tror det lønner seg :-) I tilegg får man vel noe skattefradrag for å ha gjeld? MIN LISTE Selvangivelsen :< Lokalgeografi. Jeg vet hvor alt er men gate- og stedsnavn er helt bortevekk. Jeg mener bestemt at jeg ikke er dum. Men når jeg mottar offentlige papirer forstår jeg bare halvparten pga vanskelige ord, tungt språk og sinnsykt knotete setninger. 3
Petra75 Skrevet 24. april 2014 #142 Skrevet 24. april 2014 Offside..... Det er så snålt - jeg ser på meg selv som til tider lettere tilbakestående, men akkurat offsideregelen skjønte jeg allerede da jeg var fem. Men har skjønt at mange sliter med den. ...og jeg er ikke en gang filla interessert i fotball. 2
Rægs Skrevet 24. april 2014 #143 Skrevet 24. april 2014 Har eksamen i matematikk R1 snart, og skjønner ikke at jeg feiltolker så mange regler i matematikken F.eks. polynomfunksjoner, tror at jeg gjør alt riktig! Men så er hele utregningen feil Føles ut som at jeg tenker annerledes enn de som er flinkere i matte. Det irriterer meg også at jeg MÅ forstå hvorfor alt er sånn som det er, selv om i enkelte tilfeller burde jeg bare akseptere det, feks regler for algebra. Jeg er veldig flink i fysikk, men suger virkelig i matematikk (mattedelen i fysikk går altså dårlig). Har nada problem med å forklare fysikk og den mikroskopiske modellen av verden, men når jeg skal regne ut f.eks. mekanisk energi gir jeg helt opp. Det forstår jeg heller ikke, at jeg kan være så dårlig i matte og så flink i fysikk
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #144 Skrevet 24. april 2014 For mange ja. La oss si du kjøper en leilighet til 1,4 millioner kroner, med 900000 i fellesgjeld. Du har egenkapital på 400000 kroner, altså du må låne 1 million kroner. Du får dette lånet med 3,8 % rente. Lånet med 3,8 % rente koster deg 1,4 millioner. (20 år) Altså renten utgjør 400000 kroner på lånet. I tillegg kommer renter på fellesgjeld,driftsutgifter, og div. La oss si 7000 kroner. Viss du betaler ditt private lån ned på 20 år må du betale 6000 i måneden. 6000+7000= 13000. Av disse 13000 nedbetaler du i realiteten bare ned litt over halvparten av 6000 (pga rentene) og litt avdrag på fellesgjeld. Resten forsvinner akkurat som når du leier. http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=47639391&searchclickthrough=true La oss si at du leier, har en inntekt på 24000 utbetalt. Leiekostnader er 8000. Du sparer 10000 i måneden i 15 år til 3 % rente. Etter 15 år har du 2,27 millioner kroner og du kan kjøpe en leilighet kontant Anonymous poster hash: f436f...d86 Please si at du troller nå. For det første: Skal du sammenligne leie vs. kjøp, må du sammenligne kjøp og leie av like leiligheter. Du får IKKE leid den type leilighet for 8 000 kroner. Markedsleie for slike leiligheter er nærmere 13-14 tusen. For det andre: Hva slags leilighet tror du at du får for 2,27 millioner om 15 år? Om ikke boligmarkedet kollapser fullstendig, hvilket ingen tror, vil du knapt få en liten hybel for den prisen. (+ at du vil ikke ha 2,27 millioner heller, siden du ikke kan spare 10 000 i månden) - og så kunne jeg nevnt alt du tjener på rentefradrag på selvangivelsen, + at renter vil bli trukket fra bruttoinntekt som sikkert fører deg ned minst 1 skatteklasse og gi deg enda lavere skatt, kanske så lav skatt (siden du allerede tjener under gjennomsnittet) at du vil få særfradrag for lav inntekt på en størrelse som vil gjøre deg til nullskatteyter. Anonymous poster hash: 86aa0...5a6
fargestift Skrevet 24. april 2014 #145 Skrevet 24. april 2014 - alt innen naturfag (eller nattafag som det kan kalles...) - hva er i alle dager er en disposisjon?! - pronomen, adjektiv, infinitiv ogsånne gramatiske greier - geografi - politikk - hvordan klarer et svært fly å holde seg oppe i lufta uten å dette ned?
ekkoet Skrevet 24. april 2014 #146 Skrevet 24. april 2014 - alt innen naturfag (eller nattafag som det kan kalles...) - hva er i alle dager er en disposisjon?! - pronomen, adjektiv, infinitiv ogsånne gramatiske greier - geografi - politikk - hvordan klarer et svært fly å holde seg oppe i lufta uten å dette ned? Så dvs alt annet enn gym, matlagning, hånddarbeid og historie var hatfag for deg på skolen?
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #147 Skrevet 24. april 2014 Det var jeg som startet denne tråden, og etter hvert som jeg leser så kommer jeg på flere ting jeg ikke forstår.hahah Brøk er en ting...dritvanskelig. På skolen løste jeg alle stykker, men lærer forsto ikke hvordan jeg gjorde det. Hadde hele ark med mine egne utregninger. Fikk alltid feil, selv om svaret var rett. Jeg kunne ikke vise til utregninger. Engelsk er vanskelig for meg. Forstår det godt, men klarer ikke snakke det.(tør ikke) Når jeg prøver å lære så glemmer jeg ordene like raskt som det kommer i hodet. Antagelig uoppdaget lærevansker. Vi har et kamera. Avansert for meg. Jeg forstår aldri det med blenderåpning. Har prøvd i mange år. Jeg forstår godt skattespørsmål. Hjelper andre med det. Gjort i mange år. Selv med den selvangivelsen vi hadde før, som var noe vanskeligere. Regna ut på øret hva folk skulle ha igjen. Handler aksjer og kan det. Analyserer og vet når jeg skal selge kjøpe. Vind...når folk sier det er nordøstlig vind. Hæ? jeg vet ikke hvilke retning huset mitt er i engang. Anonymous poster hash: 1de0b...114
Version 2.0 Skrevet 24. april 2014 #148 Skrevet 24. april 2014 Jeg forstår ingenting av alt som har med økonomi å gjøre, sånt som renter, fradrag, rentefradrag, binde renta osv. Jeg vet ikke hva rente er for noe en gang. Jeg skal kjøpe bolig snart, men vet egentlig ikke hvordan det skal gå seg til. Må i så fall ha med meg tolk gjennom hele prosessen. Har videre aldri vært særlig interessert eller flink til å sette meg inn i lønnsordninger, pensjoner osv. Hater alt sånt, selv om det hadde vært veldig praktisk å bare kunnet alt om det. Jeg forstår heller ikke turnussystemer. Dvs jeg forstår når jeg skal på jobb og kan lese av vaktkodene mine, men jeg forstår ikke alt det der med F3-dager, F5, F2 osv. Også kan man opparbeide seg F3 dager eller noe sånt, og da kan man ta det ut i en helg blablabla, skjønner ikke bæret. "Mine banker", avspaseringer, saldotid, ønsketurnus, forskjøvet vakt, legge timer i banken og alt det der. Så ufattelig bedritent hele opplegget, men sikkert en fin ordning. 2
Version 2.0 Skrevet 24. april 2014 #149 Skrevet 24. april 2014 Jeg blander for øvrig alltid disse tegnene også, så jeg misliker sterkt når de blir brukt i tekster: < > Det skal vel egentlig være såre enkelt, men jeg har problemer med å huske hvilke av de som betyr "over" og "under"/mest, minst
Version 2.0 Skrevet 24. april 2014 #150 Skrevet 24. april 2014 HAHA, dette er meg også! Svarte svingende, det bare går ikke...... Men mangemange kilo i alle andre øvelser går helt fint... Armhevinger er noe jeg heller ikke forstår og lurer på om jeg egentlig greier det men samtidig ikke greier det, om du skjønner
ekkoet Skrevet 24. april 2014 #151 Skrevet 24. april 2014 Mitt inntrykk med endel (ikke alle) av problemene som nevnes her er at folk tror det er vanskeligere enn det er og derfor vegrer seg for å prøve å lære seg disse. Jeg har selv skulle lære ting som jeg trodde var vanskelig, men som viste seg å være mye lettere. Jeg har da sett at innstillingen min til problemet på forhånd, hvor vanskelig jeg trodde det var, har gjort læringsprosessen tyngre. Jeg blander for øvrig alltid disse tegnene også, så jeg misliker sterkt når de blir brukt i tekster: < > Når det gjelder denne er huskeregelen at krokodillen gaper alltid mot den største. 5 > 4 (5 er større enn 4) og 4 < 6 (4 er mindre enn 6) 5
fargestift Skrevet 24. april 2014 #152 Skrevet 24. april 2014 Så dvs alt annet enn gym, matlagning, hånddarbeid og historie var hatfag for deg på skolen? Hahaha, ja! Jeg velger å si at jeg var mindre engasjert i de fagene
got2go Skrevet 24. april 2014 #153 Skrevet 24. april 2014 Jeg har aldri skjønt hvor gammel jorda er.... hvorfor skriver vi 2014 når jorda tydeligvis ikke er 2014 år gammel? Enkel forklaring på dette mottas med dyp takknemlighet...
Gjest Eurodice Skrevet 24. april 2014 #154 Skrevet 24. april 2014 (endret) Jeg har aldri skjønt hvor gammel jorda er.... hvorfor skriver vi 2014 når jorda tydeligvis ikke er 2014 år gammel? Enkel forklaring på dette mottas med dyp takknemlighet... Årstallet har ikke noe med jordens alder å gjøre. Vår tidsregning er basert på Jesu Kristi fødsel, som er satt til år 0. Vi er derfor nå i år 2014 etter Kristus. Muslimer har en annen tidsregning. De regner fra profeten Muhammeds fødsel. Endret 24. april 2014 av Arabella 1
Timza Skrevet 24. april 2014 #155 Skrevet 24. april 2014 Jeg har aldri skjønt hvor gammel jorda er.... hvorfor skriver vi 2014 når jorda tydeligvis ikke er 2014 år gammel? Enkel forklaring på dette mottas med dyp takknemlighet... Vi sier 2014 pga religion der ikke alle bruker samme årstall.. Selve jorda aner vi ikke helt nøyaktig hvor gammel den er, men den er rundt 4,5 miliarder år gammel. Dette vet vi ved forskjellige metoder for datering, men forklaringen på dette vil kreve litt mer enn en "simpel forklaring".
Gjest Badabing Skrevet 24. april 2014 #156 Skrevet 24. april 2014 Jeg kan ikke gangetabellen. Jeg er over gjennomsnitlig flink innen økonomi og matematikk, men gangetabellen er jævli. Jeg har pugga følgende: 1*1, 2*2, 3*3 , 4*4 , 5*5 , 6*6 , 7*7 , 8*8, 9*9 og 10*10. Så hvis det kommer frem i hverdagen at vi skulle finne ut hvor mye 7*6 er, så må jeg ta utgangpunkt i 6*6, og deretter telle meg frem på fungrene. Dritflaut! Haha! Jeg husker aldri denne og 8 x 8. Selv kjenner jeg meg veldig igjen i det Riskjeks skriver. Hender folk ringer meg for å spørre meg om noe innen mitt fagfelt som jeg "sikkert" kan. Føler jeg aldri kan akkurat disse tingene. Har store problemer med alt som har med fysikk å gjøre. Hvordan det finnes logikk innen fysikk klarer jeg bare ikke å forstå. Jeg forstår ikke engang det andre anser som grunnleggende og blir helt utmattet psykisk når jeg prøver å forstå.
Gjest Badabing Skrevet 24. april 2014 #157 Skrevet 24. april 2014 Jeg har aldri skjønt hvor gammel jorda er.... hvorfor skriver vi 2014 når jorda tydeligvis ikke er 2014 år gammel? Enkel forklaring på dette mottas med dyp takknemlighet... Det er bare en måte å datere på for å gjøre det enklere, eller fordi det ble innført pga religion. I enkelte land i verden er det ikke år 2014, eller de har innført det etter hvert for å gjøre det enklere å forholde seg til Vesten. Man bruker forskjellige dateringssystemer, kalendere, kartsystemer, målingsenheter osv ulike steder, selv om jorden, mengde og tiden er den samme.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #158 Skrevet 24. april 2014 Jeg er flau over å ikke kunne gangetabellen, noe som egentlig bare er latskap. Skulle vel tro at det gikk an å pugge selv i voksen alder Anonymous poster hash: 86336...260
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #159 Skrevet 25. april 2014 Hvordan folk klarer å tro på en (eller flere) gud(er). Jeg mener ikke noe slemt med det, og jeg har virkelig prøvd hardt å bli religiøs, men jeg klarer det ikke. Det er altfor ulogisk for meg. Anonymous poster hash: c3a19...ebb 4
ekkoet Skrevet 25. april 2014 #160 Skrevet 25. april 2014 Hvordan folk klarer å tro på en (eller flere) gud(er). Jeg mener ikke noe slemt med det, og jeg har virkelig prøvd hardt å bli religiøs, men jeg klarer det ikke. Det er altfor ulogisk for meg.Anonymous poster hash: c3a19...ebb Er du flau over at du ikke greier det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå