Gå til innhold

Hva er du flau over å ikke forstå?

Anbefalte innlegg

Gjest Belle âme
Skrevet

Blei dritflau da eg sa at 90 delt på 2 var 30....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har alltid trodde dette var motsatt, måtte søke litt på nett nå for å overbevise meg selv om at jeg faktisk hadde misforstått. Men takk for den.

Jeg er også ganske sikker på at det er motsatt. Hadde du lett tilgjengelig en link som sier noe annet??

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke høyre eller venstre. Når jeg skal gaide i bilen (liker ikke kjøre, kjedelig). Har havnet mange rare plasser av det iom at det virker mye mer logisk at venstre er høyre og motsatte.

Har fått lært meg at den mAn skriver med er høyre hånd. Haha. Men likevel høres det bare rart ut. Lite logisk. :-P

Kanskje hvis du tar det på engelsk? I write with my right hand :P

• Liker 2
Skrevet

Jeg er også ganske sikker på at det er motsatt. Hadde du lett tilgjengelig en link som sier noe annet??

http://ndla.no/nb/node/21744

Denne er litt lang, men mer detaljert:

http://tidsskriftet.no/article/324642

Denne og:

http://gestaltterapi-frastudenttilterapeut.blogspot.no/2011/08/empati-vs-sympati.html

Vi kan sammenligne empati og sympati med å gå på en grusvei - der klienten går nede i grøften og har sine problemer. Terapeuten som viser empati vil kunne veksle mellom å gå oppe på veien og ned i grøften sammen med klienten sin, mens den som styres av sympati vil kun befinne seg nede i grøften sammen med klienten.

AnonymBruker
Skrevet

Blei dritflau da eg sa at 90 delt på 2 var 30....

hva? haha XD er ikke noe flink i matte jeg heller men det var litt morsomt

Anonymous poster hash: edf2d...910

Skrevet

For mange ja. La oss si du kjøper en leilighet til 1,4 millioner kroner, med 900000 i fellesgjeld. Du har egenkapital på 400000 kroner, altså du må låne 1 million kroner. Du får dette lånet med 3,8 % rente. Lånet med 3,8 % rente koster deg 1,4 millioner. (20 år) Altså renten utgjør 400000 kroner på lånet. I tillegg kommer renter på fellesgjeld,driftsutgifter, og div. La oss si 7000 kroner. Viss du betaler ditt private lån ned på 20 år må du betale 6000 i måneden. 6000+7000= 13000. Av disse 13000 nedbetaler du i realiteten bare ned litt over halvparten av 6000 (pga rentene) og litt avdrag på fellesgjeld. Resten forsvinner akkurat som når du leier.

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=47639391&searchclickthrough=true

La oss si at du leier, har en inntekt på 24000 utbetalt. Leiekostnader er 8000. Du sparer 10000 i måneden i 15 år til 3 % rente. Etter 15 år har du 2,27 millioner kroner og du kan kjøpe en leilighet kontant :)

Anonymous poster hash: f436f...d86

Helt feil! Rentebeløpet forandrer seg og blir mindre of mindre, fordi beregningsgrunnlaget blir mindre ettersom du betaler ned på lånet. Så avdragsdelen vil bli større og større, og rentedelen mindre og mindre etterhvert som tiden går, forutsatt at det er et annuitetslån vil summen være den samme.

Og hvorfor i all verden ønsker man å kjøpe en leilighet kontant når man får fradrag for renter på lån, lav boliglånsrente, og har mulighet til å sette av sparepengene til mye bedre avkastning?

• Liker 3
Skrevet

Blir ikke riktig forkortelse (eller hva det kalles) x=2+(4-3x5)/ 7-y+8 = 2+(4-15)/7-y+8 = 2+(-11)/7-y+8 = -9/7-y+8 ?

Er ikke så flink i matte, så det er mulig jeg tar feil, men skjønte bare ikke hvordan du fikk det første tallet til å bli 59 :)

Anonymous poster hash: 4d648...a8c

Nei, dere tar begge feil!

Det må forkortes med hele nevneren, så vi får=

x(7-y+8)=2+(4-3x5)

Løser opp parentesene:

7x-yx+8x=2+4-15x

Flytter over:

7x+8x+15x-yx=2+4

Trekker sammen:

30x-yx=6

Faktoriserer:

x(30-y)=6

Nå har vi to ukjente og bare en ligning, og ligningen har ingen entydig løsning!

• Liker 1
Gjest Belle âme
Skrevet

hva? haha XD er ikke noe flink i matte jeg heller men det var litt morsomt

Anonymous poster hash: edf2d...910

Og eg sa det til ein dritkjekk fyr i tillegg...Han må jo tru eg er paradise Aurora nr 2.

Men til mitt forsvar så var det tidlig ein mandags morgen!

blei også ganske flau da eg sa:"kommer han fra usa, the united Kingdom?" Tidlig ein mandags morgen...

Skrevet (endret)

Helt feil! Rentebeløpet forandrer seg og blir mindre of mindre, fordi beregningsgrunnlaget blir mindre ettersom du betaler ned på lånet. Så avdragsdelen vil bli større og større, og rentedelen mindre og mindre etterhvert som tiden går, forutsatt at det er et annuitetslån vil summen være den samme.

Og hvorfor i all verden ønsker man å kjøpe en leilighet kontant når man får fradrag for renter på lån, lav boliglånsrente, og har mulighet til å sette av sparepengene til mye bedre avkastning?

En annen ting jeg lurte litt på - hadde man virkelig fått leid den leiligheten for 8000 i mnd? Synes dette og gjør sammenligningen litt urealistisk.

Og etter skattefradrag og formueskatt er ikke pengene verd 2.2 mill om 15 år.

Den som kjøpte leiligheten sitter mye sannsynlig med en bolig som har steget i verdi på disse 15 årene, mens leie-spareren gjerne må ut med 3 mill+.

(Jeg er enig med deg genisis, abre quotet ditt innlegg siden det var det siste i samtalen)

Endret av ekkoet
  • Liker 2
Skrevet

Nei, dere tar begge feil!

Det må forkortes med hele nevneren, så vi får=

x(7-y+8)=2+(4-3x5)

Løser opp parentesene:

7x-yx+8x=2+4-15x

Flytter over:

7x+8x+15x-yx=2+4

Trekker sammen:

30x-yx=6

Faktoriserer:

x(30-y)=6

Nå har vi to ukjente og bare en ligning, og ligningen har ingen entydig løsning!

Du har nok også feil, dessverre. Det står kun et syvtall i nevneren sånn som stykket er skrevet opp.

Det du derimot har gjort rett, som de andre har gjort feil (eventuelt ikke brydd seg om), er å behandle 3x5 som 3*x*5 = 15x.

Det gir jo veldig liten mening å bruke x som både gangetegn og ukjent i samme likning, som er det som er blitt gjort av flere her.

• Liker 1
Skrevet

Du har nok også feil, dessverre. Det står kun et syvtall i nevneren sånn som stykket er skrevet opp.

Det du derimot har gjort rett, som de andre har gjort feil (eventuelt ikke brydd seg om), er å behandle 3x5 som 3*x*5 = 15x.

Det gir jo veldig liten mening å bruke x som både gangetegn og ukjent i samme likning, som er det som er blitt gjort av flere her.

Ja, du har selvfølgelig helt rett. Skal ikke være lett!

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke matte, ligninger og sånt.

Sykt dårlig i historie, har ikke peiling på hva som har skjedd når. Bortsett fra nyere tid.

Forstår ikke hva hvilke type plagg som kler kroppen min.

Anonymous poster hash: de858...da8
AnonymBruker
Skrevet

Blir det ikke slik?

x = 2 +(4-3x5)/(7-y+8) flytter over hele (7-y+8) og ganger det med x

x(7-y+8) = 2+(4-3x5)

7x-xy+8x = 2+4-15x

7x+8x+15x-xy = 6

30x -xy = 6 deler på 30 i alle ledd eller kan faktorisere det herfra

30x/30 - xy/30 = 6/30

x = 1/5 + xy/30

Anonymous poster hash: bd2a4...ed6
  • Liker 1
Skrevet

Følger man matematiske regler blir det slik:

x=2+(4-3x5)/ 7-y+8

x = 2 + (4-15x)/7 - y + 8

x = 10 + (4-15x)/7 - y

7x = 70 + 4 - 15x - 7y

22x = 74 - 7y

x = (74 - 7y)/22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter veldig med å lese analoge klokker.

I tillegg har jeg begynt å oppdager mer og mer at jeg ikke tar inne sånne ord og uttrykk som folk (særlig litt mer voksne folk) har for ting. Jeg forholder meg til hva ting heter rent formelt, og skjønner derfor ikke begreper som andre har godt innarbeidet.

Eksempler kan være "hvileuken" om påskeuken (jeg regner påska som de dagene som faktisk er helligdager, det i mellom er vanlige dager i mitt hode), og "Østlandet", "Inntrøndelag" eller "baltiske strøk/språk" er ikke noe jeg har en klar avgrensning på i det hele tatt..

Føler at jeg ikke kan å være voksen :P

Anonymous poster hash: 25289...9f4
Skrevet

Gjør ikke noe da det meste av disse supplementene har ingen effekt, eller har så liten effekt opp mot pris at det ikke er verdt det for dem som ikke driver med sport på høyere nivå. Bransjen tjener grovt på å få folk til å tro at de trenger alt av supplementer for å få effekt.

Det er ikke det! Det er mer det at hvor mye de faktisk snakker om dette, hvor mye folk inntar, og hvor mye jeg faktisk har lest om dette - så er jeg fortsatt heeelt blank :fnise: forstått at proteiner hjelper å bygge muskler, og at pwo gir ekstra yt under trening.. det er alt

Skrevet

Sympati og empati er altså å ødelegge for seg selv for at man skal komme ned på nivået til noen som har det dårligere? What.

Det er vel ikke helt poenget. Empati er en egenskap det er viktig for en terapeut å inneha for å kunne sette seg inn i og hjelpe i den situasjonen pasienten er.

Å ha sympati er gjerne ikke en aktiv frivillig handling, det er bare noe man har. Og det kan vel også ofte være til trøst for den som har et problem.

Skrevet

Kanskje hvis du tar det på engelsk? I write with my right hand :P

Har fått ti tusen milliarder velmenende råd allerede. :-P

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår engelsk når jeg leser det. Det er masse ord jeg ikke forstår, men forstår innholdet uansett når jeg leser resten. eg tør ikke snakke engelsk, sperre fra skolen.

Snakker folk fort engelsk, så ramler jeg ut.

Prøver å lære,men jeg klarer ikke huske det jeg har lært

Anonymous poster hash: 1de0b...114

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...