Gå til innhold

Hva er du flau over å ikke forstå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir ikke riktig forkortelse (eller hva det kalles) x=2+(4-3x5)/ 7-y+8 = 2+(4-15)/7-y+8 = 2+(-11)/7-y+8 = -9/7-y+8 ?

Er ikke så flink i matte, så det er mulig jeg tar feil, men skjønte bare ikke hvordan du fikk det første tallet til å bli 59 :)

Anonymous poster hash: 4d648...a8c

Nei det blir:

x=2+(4-3x5)/ 7-y+8

x = 2 + (4-15)/7 -y + 8

x = 2 +(-11/7) - y + 8

x = 10 - 11/7 - y

x = 70/7 - 11/7 - y

x = 59/7 - y

10 og 11/7 er jo begge tall, så jeg gjør om 10 til en brøk med 7 som nevner = 70/7=10.

Mattegeek much? Jeg? Neeeeida.. :fnise:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei det blir:

x=2+(4-3x5)/ 7-y+8

x = 2 + (4-15)/7 -y + 8

x = 2 +(-11/7) - y + 8

x = 10 - 11/7 - y

x = 70/7 - 11/7 - y

x = 59/7 - y

10 og 11/7 er jo begge tall, så jeg gjør om 10 til en brøk med 7 som nevner = 70/7=10.

Mattegeek much? Jeg? Neeeeida.. :fnise:

Åå, nå skjønner jeg :)

Anonymous poster hash: 4d648...a8c

Skrevet

Hvordan man tar armhevinger. :sjenert:

Har trent aktivt i mange år, og er i god form, men armhevinger kommer jeg aldri til å få til.

Anonymous poster hash: c955e...fcd

HAHA, dette er meg også! Svarte svingende, det bare går ikke...... Men mangemange kilo i alle andre øvelser går helt fint...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg SKJØNNER virkelig ikke forskjellen på empati og sympati..

Jeg leser og prøver å se forskjellen, men det går rett og slett ikke :fnise:

Noen som vil forklare med teskje, selvom andre har prøvd uten hell?..

Anonymous poster hash: dddaf...050

• Liker 3
Gjest Lypcha
Skrevet

Jeg syns det er vanskelig å forstå hvordan et fly som veier så masse kan fly :P har fått det forklart mange ganger, men av en eller annen grunn klarer jeg bare ikke å få det inn i knotten. Så mange tonn og så er det bare å gasse på og sånn så flyr det. Forstår det bare ikke.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Og det er vel grunnen til at noen tror det lønner seg å kjøpe leilighet kontra det å leie.

Anonymous poster hash: f436f...d86

8500 ut i leie = 8500 i tap

9000 ut i avdrag på lånet = 1500 i nedbetaling (sparing) 7500 i renter som gir det fradrag på skatten.

I win either way.

Anonymous poster hash: 20edc...122

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For mange ja. La oss si du kjøper en leilighet til 1,4 millioner kroner, med 900000 i fellesgjeld. Du har egenkapital på 400000 kroner, altså du må låne 1 million kroner. Du får dette lånet med 3,8 % rente. Lånet med 3,8 % rente koster deg 1,4 millioner. (20 år) Altså renten utgjør 400000 kroner på lånet. I tillegg kommer renter på fellesgjeld,driftsutgifter, og div. La oss si 7000 kroner. Viss du betaler ditt private lån ned på 20 år må du betale 6000 i måneden. 6000+7000= 13000. Av disse 13000 nedbetaler du i realiteten bare ned litt over halvparten av 6000 (pga rentene) og litt avdrag på fellesgjeld. Resten forsvinner akkurat som når du leier.

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=47639391&searchclickthrough=true

La oss si at du leier, har en inntekt på 24000 utbetalt. Leiekostnader er 8000. Du sparer 10000 i måneden i 15 år til 3 % rente. Etter 15 år har du 2,27 millioner kroner og du kan kjøpe en leilighet kontant :)

Anonymous poster hash: f436f...d86

Men hvis du skal bruke 18.000 i mnd på leie og sparing kunne du like gjerne gjort denne med den du har kjøp og betalt ned lånet raskere enn 20 år. Så derfor funker ikke regnestykket ditt.

Sett opp like mye i mnd på leie / lån+utgifter så ser du at det lønner seg.

Du kan se bort i fra mitt regnestykke over siden du tydeligvis vil gå mer i detalj enn det.

Anonymous poster hash: 20edc...122

• Liker 1
Skrevet

Jeg SKJØNNER virkelig ikke forskjellen på empati og sympati..

Jeg leser og prøver å se forskjellen, men det går rett og slett ikke :fnise:

Noen som vil forklare med teskje, selvom andre har prøvd uten hell?..

Anonymous poster hash: dddaf...050

Sympati - Du forstår OG føler hva den andre føler (føler med deg)

Empati - Du kjenner igjen og forstår den andres følelser, men du føler ikke det samme. (jeg forstår deg)

Sånn ca i hvertfall.

Selv forstår jeg ikke farger, mote, hva som passer sammen osv. Vertikale og horisontale striper er sikkert kjempe god match. Rødt og rosa kan godt være sammen.... Slike ting.

Gjest Phoenix
Skrevet

Jeg skjønner meg ikke på mote, matching og alt det der. Jeg springer nesten ut av klesbutikken når jeg er ferdig for da er marerittet over. Det er flaut og jeg sier det ikke høyt!

Jeg skjønner meg ikke på vektorer, selv om jeg prøver! Jeg skal vinne tilslutt!

Når jeg gikk på videregående så var jeg den eneste i klassen som forsto hvordan ett atom er bygd opp! :fnise: Da syns jeg det var litt flaut fordi at jeg var eneste som skjønte det!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønte ikke bæra av dette, og kjente at det var litt flaut ;)

Enkelt forklart: klapp i hendene. Hvorfor går ikke hendene gjennom hverandre eller blir til "ett"? Hva er det som gjør at atomene i hendene holder hver av hendene sammen, samtidig som hendene holdes adskilt hver for seg, samme hvor hardt du klapper?

Anonymous poster hash: 6f814...4c3

• Liker 1
Skrevet

Enkelt forklart: klapp i hendene. Hvorfor går ikke hendene gjennom hverandre eller blir til "ett"? Hva er det som gjør at atomene i hendene holder hver av hendene sammen, samtidig som hendene holdes adskilt hver for seg, samme hvor hardt du klapper?

Anonymous poster hash: 6f814...4c3

Ja, husker vi hadde noe om dette på skolen (en av de få tingene jeg husker fra ungdomsskolen). Jeg brukte resten av dagen til å prøve å gå gjennom veggen.

Skjønte det ikke da heller ;)

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke høyre eller venstre. Når jeg skal gaide i bilen (liker ikke kjøre, kjedelig). Har havnet mange rare plasser av det iom at det virker mye mer logisk at venstre er høyre og motsatte.

Har fått lært meg at den mAn skriver med er høyre hånd. Haha. Men likevel høres det bare rart ut. Lite logisk. :-P

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner meg ikke på mennesker heller. Mennesker er rare.

• Liker 2
Skrevet

Husker da jeg skulle lære meg om DNA. Lurte fælt på hvor denne DNA-en befinner seg i kroppen. Spurte læreren og hun så bare rart på meg. Søs fortalte meg det mye enklere. Er jo DNA i hver celle. Kunne ikke bare den jævla læreren sagt det. Sikkert min feil, jeg leste aldri lærebøkene.

• Liker 1
Skrevet

Matematikk er en fellesnevner her og går for meg også. Men ellers forstår jeg ikke bæret av alle disse treningssupplementene unntatt PWO og proteinpulver, og jeg føler jeg trener alt for mye/er i "sånne miljøer" hvor alle snakket om sånt, til å ikke ha fått med meg litt mer....

Gjør ikke noe da det meste av disse supplementene har ingen effekt, eller har så liten effekt opp mot pris at det ikke er verdt det for dem som ikke driver med sport på høyere nivå. Bransjen tjener grovt på å få folk til å tro at de trenger alt av supplementer for å få effekt.

• Liker 1
Gjest Hyssingen
Skrevet

All form for matte.

Og hvordan vind oppstår.

Skrevet

All form for matte.

Og hvordan vind oppstår.

Vinden oppstår jo når jordkloden snurrer ekstra fort rundt! :plystre:

• Liker 2
Gjest Hyssingen
Skrevet

Vinden oppstår jo når jordkloden snurrer ekstra fort rundt! :plystre:

Det er det jeg syns også.

Skrevet

Det er det jeg syns også.

Jepp. Det er derfor jeg blir litt bekymret når det er orkaner, fordi jeg er redd for at det går så fort rundt at tyngdekraften ikke overstyrer sentrifugalkraften, slik at vi blir slynget ut i rommet. Tenk det, da...!!

• Liker 1
Skrevet

Sympati - Du forstår OG føler hva den andre føler (føler med deg)

Empati - Du kjenner igjen og forstår den andres følelser, men du føler ikke det samme. (jeg forstår deg)

Sånn ca i hvertfall.

Jeg har alltid trodde dette var motsatt, måtte søke litt på nett nå for å overbevise meg selv om at jeg faktisk hadde misforstått. Men takk for den.

Mitt sorte hull er lokalgeografi. Når noen slenger ut et litt mindre stedsnavn som om det var den største selvfølge hvor dette er, jatter jeg ofte bare med hvis ikke det er essensielt for samtalen å vite hvor det er. Jeg kan og få litt blackout på relativt kjente steder, at jeg tror jeg vet hvor det er, men så blir jeg usikker og tør ikke si det i tilfelle det er feil. Som oftest er det rett, men jeg tør ikke å si det i tilfelle det er feil med følgen at folk vi tro jeg er på jordet.

Ellers kan jeg alt :-)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...