Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært samboere i 2 år og er begge i begynnelsen av 20 årene.

Jeg studerer og jobber.

Han sitter hjemme å spiller tv spill hver dag!

Jeg har sagt flere ganger at han må få seg en jobb siden jeg kan ikke være den eneste som gjør dette. Han tolket det som om jeg indirekte sa at jeg kom til å gjøre det slutt hvis han ikke fikk det. Noe jeg egentlig gjorde men bekreftet ikke det han sa.

Greia er jo at han faktisk ikke gidder å få seg jobb, for hanfår det om han vil, han gidder rett å slett ikke!

Jeg elsker han jo, og vil jo gjerne at dette skal fungere. Men med en så tiltaksløs mann i så ung alder, hvordan skal det gå senere tenker jeg.

Han skal begynne å studere til høsten, men det er lenge til og mange lønningsdager til.

Igjen, så har vi ikke husleie. Så har jo i teorien ingen utgifter. (Se bort ifra tlf regning, mat o.l).

Husarbeid gjør han ikke mens jeg er på skole/jobb. Med mindre jeg ber ham. Jeg mener når du er hjemmeverende skal man ta i ett tak hjemme, dette gjør ikke ham.

Han er bare ord ikke handling.

Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre med situasjonen, for er jo glad i ham og vil ikke gjøre det slutt. Men ser snart ingen utvei når jeg har "skremt" ham med å indirekte si at vi ikke kan være sammen hvis det skal være sånn, å han da fortsatt ikke gjør noe?!

Så kjære KG'ere, hva mener og tenker dere?

Anonymous poster hash: b6fb1...7a6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen husleie? Hvordan bor dere da? Hvilke penger lever han av? Jeg hadde ikke funnet meg i en sånn fordeling. Hvis han ikke er syk, så skal han bidra til fellesskapet. Gidder han ikke å bidra, så hadde jeg heller bodd alene. Hans innstilling kan godt fortsette sånn resten av hans liv og sånn går det ikke an å ha det. Det lukter trøbbel lang vei. Anonymous poster hash: 84d6c...040

• Liker 3
Skrevet

"Gammel vane vond å vende", heter det. Dersom ikke begge er vant til å bidra fra begynnelsen, både økonomisk og med husarbeid, vil det være vanskelig å plutselig snu en slik vane. Samboeren din er virkelig ikke noe å satse fremtiden sin på dersom han ikke kommer seg opp av sofaen i dag!

Skrevet

Man blir jo ikke noe mindre tiltaksløs av å ikke gjøre noe, så han burde absolutt gjøre noe fornuftig. Siden han er hjemme hele dagen burde han gjøre mesteparten av husarbeidet. Og det blir vanskelig for han å studere dersom han er vant til å ikke gjøre noe annet enn å spille hele dagen. Har du spurt han om hvorfor han ikke gjøre noe? :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Man blir jo ikke noe mindre tiltaksløs av å ikke gjøre noe, så han burde absolutt gjøre noe fornuftig. Siden han er hjemme hele dagen burde han gjøre mesteparten av husarbeidet. Og det blir vanskelig for han å studere dersom han er vant til å ikke gjøre noe annet enn å spille hele dagen. Har du spurt han om hvorfor han ikke gjøre noe? :klo:

Når jeg spørr så svarer han bare at han skal begynne å gjøre noe. Og er stortsett enig i alt jeg sier at det kan ikke væte sånn osv.

Men har ikke ordentlig svar på det du stiller dessverre.

Han har studert tidligere men droppet ut i fjord høst.

Skrevet

Spør om han vil droppe ut igjen da. For det er stor sannsynlighet for at han gjør det når han ikke engang klarer å hjelpe til hjemme.

AnonymBruker
Skrevet

Spør om han vil droppe ut igjen da. For det er stor sannsynlighet for at han gjør det når han ikke engang klarer å hjelpe til hjemme.

Ja det er det som er peoblemet. Å alt oppi dette er han usikker på han skal søke på. Eller han har valgt men usikker på hva han skal bli så sjangsen for at han ikke trives er stor.

Men skjønner ikke hvorfor han ikke får seg en jobb i så fall, da hadde det jo vært mer "akseptert".

Skrevet (endret)

Jeg tror dere bør sette dere ned og prate skikkelig om dette. Det er ikke bra for hverken dere som par eller han selv at han bare sitter hjemme og ikke gjør noe. Desto lengre han venter med å finne en jobb, desto vanskeligere blir det for han. Det ser jo ikke bra ut på CV'en hans heller. Og med en jobb, samme hva slags jobb, så er det sannsynlig at han raskere finner ut hva han vil gjøre med livet sitt.

Jeg tror at i verste fall, om han ikke får ut fingern, så ender det med brudd mellom dere to, dessverre :sukk: Så han burde absolutt skjerpe seg.

Endret av Doge
Skrevet

Jeg tenker at det kommer litt an på hvor langsiktig du ser på forholdet. Noen tenker ikke så mye på fremtiden og kan nyte forhold der og da, mens andre ikke er sammen med folk som de ikke kan se for seg en fremtid med.

Ser du for deg å gifte deg med denne mannen? Tror du han vil bidra ? Hvordan blir det hvis dere får dere barn?

Du burde tenke deg godt om hva du egentlig vil. Det kan fort skje at du ender opp som "masekjerringa" som drar hele lasset, og det er ikke noe gøy.

Jeg tror at hvis dere fortsetter å være sammen, må du regne med å dra en god del av lasset. Du blir "motoren" for å si det sånn. (Hvis han ikke forandrer seg)

Angående hva du kan gjøre konkret...Etter min erfaring er det eneste man kan gjøre for å få andre til å ta mer initiativ, å være mer passiv selv. Prøv å la han ta flere avgjørelser. Ville snakket med han og sagt at du har behov for at han legger noen flere konkrete planer fordi du er bekymret for fremtiden deres sånn som det er nå. Det har gått 2 år uten at han har gjort noe spesielt? Dette er lang tid med mye bortkastet tid og penger. Han er i sin beste alder der han har masse kapasitet til å utrette ting. Kjedelig at han skal kaste bort hverdagen sin på spilling. Han må forstå at voksenlivet ikke fungerer på denne måten. Nå som dere er i 20 årene burde han iallefall ha en fast jobb slik at han kan få seg et godt økonomisk overskudd, og hvis han skal begynne å studere burde han IALLEFALL jobbe. Det er ikke billig å studere, og ekstra penger kommer godt med her.

Skjønner at det er vanskelig, for du er jo glad i han. Men noen ganger holder det ikke bare å være glad i hverandre. Kan godt hende du trenger en litt mer aktiv partner. Hvis jeg var deg ville jeg gitt han mer spillerom til å få ting gjort, men ville også snakket helt ærlig med han om hva du tenker om forholdet dersom ingenting skjer. Så vet han hvor han har deg.

AnonymBruker
Skrevet

Menn forandrer seg veldig sjeldent akkurat slik som kvinner forandrer seg sjeldent. Gi han et ultimatum. Ofte er man sammen med noen fordi det er trygt og greit og en vane. Slit deg ikke ut på noen som du prøver å forandre, du har mange år på å finne mannen i ditt liv ennå.

Anonymous poster hash: effeb...cb0
AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan klarte han å betale husleie og ha mat på bordet før du komm inn i bildet og betalte alt?

Anonymous poster hash: 3ac4a...c55

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...