Gå til innhold

Kantarellsøk med hund

Imax

Anbefalte innlegg

Har store planer å lære dyret å søke etter kantareller i sommer (så jeg er en av de få som faktisk ØNSKER litt regn i sommer :ler: ).

Noen som har erfaring med dette? Boken om kantarellsøk har delt opp innllæringen i mange trinn, så det ser overkommerlig ut. Gleder meg, både til mental utfordring for hund og eier, men også til alle de gode, gule som skal fortæres til høsten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest anneline

Har litt erfaring med sporarbeide, men ikke i forbindelse med kantareller.

Har oppdaget at noe av det viktigste er at hunden ikke får sin belønning før den har faktisk har funnet noe (det du vil den skal finne), og dette må man være 100% konsekvent på slik at den ikke lærer seg hastverksmetoder eller prøver å jukse litt. Det er også greit å avslutte treningen mens hunden enda har det gøy slik at den ikke blir lei eller oppfatter 'leken' vår negativt. Hunder jobber også forskjellig med søk, noen må ha mer støtte enn andre, og de har alle litt forskjellige søkemetoder, så man må nesten tilpasse seg sin hund litt her.

Min erfaring er at de aller fleste hundetyper liker å jobbe litt med nesen, og at de tar poenget ganske fort. Man kan godt begynne treningen innendørs hvor hunden er kjent og hvor du har full kontroll over omgivelsene, og så kan man bevege seg ut når hunden har forstått hva du er ute etter. Helt i begynnelsen kan det være greit å ting ligge litt åpenlyst fordi poenget er da å lære hunden at den skal lete etter en bestemt ting, men pass også litt på at hunden lærer å bruke nesen og ikke synet eller sin intelligens til å finne ting. Hvordan den skal markere er også viktig. Jeg ville også vurdert hva som blir mest praktisk i skogen. Skal hunden bjeffe ved funn eller skal den oppsøke deg og vise deg funnet og slike ting kan være greit å tenke igjennom før man lærer inn noe man kanskje helst skulle vært foruten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...