Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sover vanligvis nesten utelukkende på ryggen. Nå begynner det og bli litt ubehagelig etter som magen vokser. Så leser jeg at man faktisk ikke skal ligge på ryggen grunnet dårlig sirkulasjon til deg selv og fosteret... Og man skal heller ikke ligge på høyre side, og hva står vi igjen med da, at alle gravide kun liksom skal ligge på venstre side. Nå har jeg prøvd dette i to netter og har endt opp med kjempevondt i ryggen og lite søvn. Man har jo da ingen variasjon og ingen vei å snu seg. Har prøvd puter både her og der, mellom beina, under magen, bak ryggen osv. Siden jeg liker best å sove på ryggen testet jeg også en litt stor pute i ryggen som liksom vippet meg litt over mot venstre samtidig som jeg lå på ryggen, det gjorde at magen hang ned mot venstre og ikke sto rett opp. Men våknet med kjempevondt rygg nedover hele ryggen.

Hjelp, noen som har noen tips?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal vi ikke ligge på høyre side?

Anonymous poster hash: b2784...742
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ligger ofte på høyre side, hvis ikke hadde hoften på venstre side tatt kvelden for lenge siden!

Anonymous poster hash: c818b...5c9

Gjest Jørild
Skrevet

Klart man kan ligge på både høyre og venstre siden. Jeg ligger i alle retninger når jeg sovner, men våkner ofte av at jeg ikke får puste om jeg ligger på ryggen. Før jeg sovner ligger jeg på en av sidene og delvis på magen, men det begynner å bli ubehagelig all den tid magen begynner å bli stor.

AnonymBruker
Skrevet

Alt med måte! Det er ikke sånn at man ligge KUN på venstre side! Kroppen sier ifra når det blir ubehagelig og da er det bare å endre stilling. Ikke noe mer hokus pokus enn det.

Anonymous poster hash: fad9e...26c
  • Liker 2
Skrevet

Du kan ligge sånn du føler deg mest komfortabel. Noen opplever å bli svimmle av å ligge på rygg fordi tyngden av magen klemmer på en stor åre i ryggen. Opplever du ikke ubehag gjelder ikke det deg og du kan fint ligge på ryggen.

At det er farlig å ligge på høyre side har jeg aldri hørt, hvor har du det fra?

Jeg er i uke 38 nå og sover elendig på rygg og begge sider men jeg må hvertfall variere mellom de tre stillingene for å sove noe i det heletatt.

• Liker 1
Skrevet

Ifølge diverse nettkilder kan man få samme problem med vena cava i klem og sirkulasjon på høyre side som på ryggen. Hmm, jeg får bare teste litt forskjellig i natt. Men da har dere ikke pute under magen og ryggen hvis dere snur dere rundt omkring?

Gjest Jørild
Skrevet

Ifølge diverse nettkilder kan man få samme problem med vena cava i klem og sirkulasjon på høyre side som på ryggen. Hmm, jeg får bare teste litt forskjellig i natt. Men da har dere ikke pute under magen og ryggen hvis dere snur dere rundt omkring?

Du merker jo om du blir svimmel og ikke får puste, da snur du deg. De aller fleste kan ligge på sidene, mens flere sliter med ryggen.

Har en pute jeg drasser med meg når jeg snur meg.

Skrevet

Du kan ligge sånn du føler deg mest komfortabel. Noen opplever å bli svimmle av å ligge på rygg fordi tyngden av magen klemmer på en stor åre i ryggen. Opplever du ikke ubehag gjelder ikke det deg og du kan fint ligge på ryggen.

Det er slik jeg har forstått det også- at hvis vena cava kommer i klem, så merker man det i form av ubehag. Så hvis du ikke merker noe fysisk ubehag, så er alt i sin skjønneste orden og du kan sove akkurat som du ønsker, uten fare for hverken mor eller barn.

Skrevet

Føler du ikke ubehag, kan du sove akkurat slik du vil.

Forrige svangerskap hadde jeg opptil 8 puter rundt meg, som jeg danderte meg oppå og rundt...

Denne gangen fungerer det helt ypperlig med å bruke en dobbeltdyne alene. Da har jeg liksom hele tiden ekstra dyne å dra under meg ettersom jeg trenger det. Mye mindre pes enn med putene..:)

Skrevet

Så lenge man ikke føler ubehag kan ligge som man vil. Har aldri klart å sove på rygg omtrent, bortsett fra når jeg var gravid. Lå jeg på siden brukte jeg ekstra puter eller ammeputa som støtte om jeg følte behov for det.

Skrevet (endret)

Dobbelpost edit

Endret av Governorswife
AnonymBruker
Skrevet

Tips til magesovere: Ta med en ekstra pute i senga, og legg ved brystet når dere ligger på side. Klem på den. Når dere i halvsøvne begynner å legge dere over på magen, så lener man seg mer mot puten og sover behagelig i en halvveis side/halvveis magestilling.

Jeg vet det ikke er farlig å ligge på magen, men er ubehagelig og da våkner jeg. Puta har gitt meg lengre netter igjen. (Om jeg nå får kuttet alle tissepausene, så er vi i mål med 8 timer uforstyrret!)

Anonymous poster hash: e9024...657
Skrevet

Jeg sov for det meste sittende i en stol, godt tilbakelent de siste ukene av svangerskapet! Å ligge ble bare uutholdelig vondt i ryggen etter en liten stund. ..

Skrevet

Jeg sov for det meste sittende i en stol, godt tilbakelent de siste ukene av svangerskapet! Å ligge ble bare uutholdelig vondt i ryggen etter en liten stund. ..

Skrevet

Kjenner meg igjen! Jeg er vant til å ligge på ryggen for så å snu meg over på magen like før jeg sovner. Nå får jeg ikke puste skikkelig på ryggen og magen er utelukket... Det ender med at jeg ligger sånn halvveis på mage/høyre side med en stor pute under (ved siden av) mage og venstre fot, og en mindre pute under (ved siden av) puppene. Det funker greit, men har noen netter hvor det blir lite søvn.

Skrevet

Jeg lå akkurat like mye på venstre som på høyre side. Du trenger jo søvn! Hodepute mellom lett bøyde knær funket godt for meg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...